نامه اصلاح‌طلبان به روحانی برای رفع ممنوعیت خروج خاتمی و شرکت در مراسم نلسون ماندلا

چقدر شایسته است تا جنابعالی از این فرصت بهره برده از جناب سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران مصرانه درخواست نمایید تا در مراسم به خاک سپاری ایشان حضور یافته و حامل سلام های گرم شما و ملت بزرگ ایران برای آفریقا و جامعه جهانی باشد.! به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرنو , […]

image_pdfimage_print

چقدر شایسته است تا جنابعالی از این فرصت بهره برده از جناب سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران مصرانه درخواست نمایید تا در مراسم به خاک سپاری ایشان حضور یافته و حامل سلام های گرم شما و ملت بزرگ ایران برای آفریقا و جامعه جهانی باشد.!

به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرنو , در این نامه آمده است :

جناب آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

حق شناسی حکم می‌کند تا به تعبیر متعالی قرآن کریم هر چند با تاخیر سلام های گرم خود را به شما منتخب ملت بزرگ ایران و تیم مذاکره کننده هسته ای خاصه جناب آقای دکتر ظریف وزیر امور خارجه ایران و همکاران محترمشان ابلاغ نموده و بابت این پیروزی بزرگ به شما و تیم مذاکره کننده تبریک عرض نماییم.

بی شک آنچه حاصل شده، بازتابی از اراده ملت بزرگ ایران و در راستای تمایل و خواست آنان برای تغییر در سیاست‌ها و رویکردهای نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. خواسته‌ای که خود را در دل انتخابات ۲۴ خردادماه نشان داد و شما را که بازتابی از گفتمان اصلاح طلبی ، اعتدال و خردورزی هستید بر سایر روش‌ها و مرام ها ترجیح داد.

شیرینی دیگر این موفقیت به انجام تعهد شما با ملت برمی گردد که قول داده بودید در ۱۰۰ روز اول کار خود بتوانید گامی بلند به سمت رفع مشکلات عدیده ای که به دلیل سوء رفتارها و مدیریت‌های اعمال شده در سالهای گذشته بر این کشور رفته بردارید.

جناب دکتر روحانی اینک همه ما، اعم از نخبگان و فعالین در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و دیگر اقشار ملت، بر خود می بالیم که در راستای تضمین حقوق ملت ایران و پذیرش قواعد انتخاباتی به این مهم دست یافته‌ایم.

هر چه از انتخابات دورتر می‌شویم اهمیت کار ملت بزرگ ایران و تدبیر رهبری نظام و رهبران سیاسی آنان اعم از هاشمی و خاتمی و دیگر بزرگان و فداکاری تاریخی دکتر عارف روشن‌تر می شود، اما این همه ماجرای سیاست در ایران نیست.دوست داریم از این فرصت بهره برده به عنوان دوستان خیرخواهتان نکاتی را با شما در میان نهیم.

به خوبی می دانید که سیاست خارجی در تداوم و در راستای سیاست داخلی است.خود شما به خوبی تبلور انعکاس اقدامات داخلی بر تصمیمات کلان خارجی را شاهد بوده اید. اگر نبود انتخاب ملت ایران و حضور باشکوه در پای صندوق های رای و مشروعیت گسترده ای که به شما به عنوان رییس جمهور بخشیدند، هیچگاه قدرت‌های جهانی و بین المللی چنین تعامل سازنده ای را با شما و دولت منتخب نشان نمی دادند.

 از خاتمی بخواهید در مراسم نلسون ماندلا حضور یابد !

همانطور که شاهد بودیم در دولت گذشته، تمامی تلاش‌ها برای نامه‌نگاری‌های کذایی و ابراز علاقه برای نزدیکی به قدرت‌های تاثیرگذار با پاسخ سرد و منفی آنها روبرو شد، لذا نباید فراموش نماییم که منبع و الهام بخش مشروعیت شما و دولتتان از کجاست. ملتی به شما رای داده‌اند که خواهان تغییر در تمامی سطوح تصمیم گیری‌های داخلی و خارجی بودند.

 

رای مردم نشانگر تمایل آنها به گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال سیاسی بود. مردم ایران از تحقیر در دو جبهه داخلی و خارجی توامان منزجر بودند. آنها در عرصه خارجی احترام متقابل و در جبهه داخلی احترام به حقوق شهروندی را طلب کرده‌اند.مردم به کسی رای دادند که با شهامت گفت: ” من یک حقوقدان هستم. ” نیک می‌دانید که مهمترین رسالت حقوقدانان دفاع از حقوق مدنی و اجتماعی مردم است، لذا جا دارد بر این نکته تاکید نماییم که نمی‌توان در عرصه خارجی به انحصار نه گفت، اما در منظر داخلی به محدودیت و تضییع حقوق شهروندی رضا داد، یا خود را فارغ از مسئولیت در این باره دانست.ملت بزرگ ایران از شما انتظار دارند ضمن احترام به اولویت‌های کاری خود، به سوگندی که به قانون اساسی خورده اید و تعهداتی که به مردم داده اید پافشاری نمایید.

جناب دکتر روحانی بزرگترین حامی و مدافع شما، ملت بزرگ ایران است. لذا با مردم از خواسته ها، آرزوها و دغدغه ها و البته از موانعی که با آن روبرو هستید سخن بگویید. تجربه دولت اصلاحات می تواند راهنمای مناسبی برای دولت شما باشد.مبادا کاری کنیم که مسببان بحران های امروز ایران و کسانی که در همه عرصه های مختلف کشور را با بن بست روبرو کرده اند، فردا در جایگاه مدعی العموم بنشینند.مبادا به گونه‌ای رفتار شود که نیروهای حامی شما و دولت کریمه در استان ها احساس غبن و تضییع نمایند.نیک می‌دانیم و می دانید که قدرت واقعی در نزد مردم است.

جناب آقای رییس جمهور اینک که این نامه را ملاحظه می نمایید دنیا در غم از دست دادن یکی از بهترین و بزرگترین فرزندان خود محزون است.نلسون ماندلا که نامش بزرگی، اعتبار و اعتلا به انسانیت بخشید. انسان آرمان خواهی که سقف رویاهایش برای رهایی بشریت را به کینه توزی و انتقام پس از کسب قدرت محدود نساخت.

 

او نشان داد که نمی‌توان فراموش کرد ولی می توان بخشید! بسیاری در تاریخ مبارزات سیاسی به زندان رفته یا آسیب دیده‌اند، اما کمتر انسانی را سراغ داریم که بتواند زندانبانان و بانیان ظلم به خویش و ملتش را ببخشاید و بر بستر گذشته خانه ای نو بسازد و از همه ظرفیت‌ها برای تعالی کشورش بهره برد. چقدر شایسته است تا جنابعالی از این فرصت بهره برده از جناب سید محمد خاتمی رییس جمهور پیشین ایران مصرانه درخواست نمایید تا در مراسم به خاک سپاری ایشان حضور یافته و حامل سلام های گرم شما و ملت بزرگ ایران برای آفریقا و جامعه جهانی باشد. خاتمی یک چهره بین المللی و قابل احترام در جامعه جهانی و مبدع نظریه گفت‌وگوی تمدن هاست.حضور ایشان موید دیپلماسی عمومی و عاملی برای ترمیم چهره ایران و انعکاسی از پیامی است که پس از انتخابات به دنیا صادر می شود.

 

این حضور مانع بزرگی در برابر سمپاشی های تندروهای جنگ طلب و رژیم های بی بنیادی چون اسرائیل خواهد بود.جناب آقای دکتر روحانی حضور شما در دانشگاه به مناسبت روز دانشجو نشان داد که نسل نواندیش و پیشگام دانشجویان ما علیرغم سم پاشی های گسترده و تبلیغات یکسویه همچنان با آرمان های اعتلا ، اعتدال و اصلاحات همراه است.سخنان گرانقدرتان را ارج می نهیم و می دانیم که با حمایت همه گروه های اجتماعی و اصحاب سیاست می توانید با کلید معروف خود قفل هایی که همچنان بر برخی از امور زده شده باز نمایید.

متاسفانه باید تاکید نماییم که نباید از تحرکات نیروها و محافل و ستادهای تولید بحران که در نتیجه انتخابات اخیر منافع خود را از دست رفته می‌بینند غافل شد.آنها علاقه‌مندند تا دولت را با بحران های ساختگی درگیر نمایند. در برابر سیاست های منطقی دولت تدبیر و امید سنگ اندازی کنند. این گروه همچنان دوست دارد تا گوش های خود را بسته نگهدارد.همچنان شاهد کج سلیقگی ها و ناسازگای های آنان هستیم،اما یادتان باشد، اصرار شما بر خواسته های بزرگ ملت ایران خاصه بسط و احیای حقوق شهروندی وتمایلی که در انتخاب شما نشان داده اند مهمترین سلاح برای موفقیتتان خواهد بود.پس به لطف خداوند و با تکیه بر ملت ایران و بهره وری از هوش ذاتی خود بر اهدافی که در انتخابات با مردم در میان نهاده اید استوار باشید.

 

آقای رئیس جمهور , ایران کشوری است تاریخی با فرهنگی ریشه دار و سترگ. مهم ترین میراث تاریخ ایران تنها بناها و یادمان های تاریخی نیستند، بلکه با ارزش ترین میراث تاریخ ایران، انسان است.شما رئیس جمهور کشوری هستید که در تاریخ خود سابقه تدوین اولین بیاینه حقوق بشر را در سابقه خویش دارد.شما نیز باور دارید که اصحاب فرهنگ و هنر فرهیخته ترین بخش و لایه اجتماعی این سرزمین هستند.لذا توجه خاص حضرتعالی و دولت محترمتان در حوزه فرهنگ و هنر ضرورتی پایدار است.

مطلوب است که وزارتخانه ها و موسساتی که با مقوله فرهنگ، علم و هنر ارتباط دارند، متعهد به تحقق اهداف و برنامه های جنابعالی که مورد پذیرش و حمایت مردم ایران قرار گرفته باشند.سینما، تئاتر، کتاب، روزنامه ها و دهها محور و بستر دیگر هنری نیازمند این بذل توجه و پیشبرد سیاست های جدید هستند.
تنها دولت هایی پایدار و در خاطره تاریخی ماندگار هستند که خود را مقید به خدمتگزاری به اصحاب علم و خرد و دانش بدانند.جناب رئیس جمهوردر پایان جا دارد تاکید نماییم، حال که به برکت اقدامات مدبرانه رهبری انقلاب و حمایت‌های ایشان و مردم بزرگ، دولت توانست در عرصه خارجی توفیقات بزرگی به دست آورد، مطلوب است که در ارتباط با برخی سوءتفاهم های باقی مانده از انتخابات ۸۸ هم اقدامی عاجل صورت پذیرد.بیاییم کاری کنیم که این پیروزی‌ها موجب انسجام در وحدت ملی و تقویت بیش از پیش نظام جمهوری اسلامی گردد. در انتخابات ۸۸ بسیاری اشتباه کردند. اما نمی خواهیم همچنان در گذشته تنفس نماییم. همانگونه که جناب خاتمی فرموده بودند، بهتر است طرفین همدیگر را مورد بخشش قرار دهند تا دست به دست یکدیگر فردای ایران را رقم زنیم.

شایسته است که حضرتعالی و شورای عالی امنیت ملی با نگاهی مثبت در تعامل با مقامات عالیرتبه برای آزادی زندانیان سیاسی اقدام نموده تا شیرینی این اتفاقات فرخنده صدچندان شود. در این میان لازم است تا بصورت کارآمدی در باره رفع حصر از آقایان موسوی، کروبی و خانم رهنورد اقدام گردد.ادامه این وضعیت به نفع هیچکس جز تندروهای افراطی که هدفی جز نابودی و هدم کشور ندارند نمی باشد. این روزها تلخی اقدامات تندروها در مسیر مذاکرات هسته ای را شاهد بودیم. آتش افروزانی که گاه گاهی در خطبه های نماز جمعه و دیگر تریبون ها و یا پخش مستندهایی بی محتوا و غیرمنصفانه از رسانه ملی تنها هیزم معرکه های جدیدی را فراهم آورده، فرصت آشتی ملی و و حدت عمومی را که خلاف کاسبکاری های آنان است را به عقب می اندازند. در جایی که رهبری عالیقدر نظام از این مذاکرات حمایت می نمودند، این اقلیت نادان در کنار دولت‌های اسراییل و عربستان و جنگ افروزان غربی برای شکست مذاکرات متحد شده بودند. اقدامی که با تدبیر و درایت طرفین ناکام ماند.
ابراهیم اصغرزاده، الیاس حضرتی ، محمدجواد حق شناس، فیاض زاهد، رضا نورورززاده، سعید لیلاز، اسماعیل دوستی، مسعود سلطانی فر، نعمت احمدی

انتهای خبر