بیش از ۹ میلیون بی سواد در کشور داریم

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طبق نتایج سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی ۶ سال و بالاتر، ۶۷ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر جمعیت داریم که از این تعداد، ۵۷ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر باسواد و ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر بی‌سواد هستند. علی باقرزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در […]

image_pdfimage_print

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: طبق نتایج سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی ۶ سال و بالاتر، ۶۷ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر جمعیت داریم که از این تعداد، ۵۷ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر باسواد و ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر بی‌سواد هستند.

علی باقرزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور در زمینه عملکرد نهضت سوادآموزی اظهار داشت: همه می‌دانیم که سوادآموزی قبل از انقلاب فعالیت‌های محدودی داشته است؛ اما منسجم‌ترین و گسترده‌ترین فعالیت سوادآموزی در ایران و به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با فرمان ۷ دی‌ماه سال ۱۳۵۸ امام(ره) انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: نتیجه ۳۴ سال تلاش افراد و مسئولین مختلف در سوادآموزی این شد که درصد افراد باسواد از حدود ۴۷ درصد سال ۱۳۵۵ به حدود ۸۵ درصد در سال ۹۰ رسید.

باقرزاده در زمینه کلاس‌های نهضت سواد آموزی افزود: در حال حاضر روش‌ها، تغییر پیدا کرده است و قالب کلاسی ممکن است دیگر نباشد و عمده آموزش‌ها بر آموزش فرد به فرد و چهره به چهره متمرکز است.

وی ادامه داد: در طرح آموزش فرد به فرد، یک نفر باسواد مسئولیت آموزش یک بیسواد را در قبال چارچوبی که برای او تعیین شده و حق‌الزحمه‌ای عهده‌دار می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: فعالیت‌های سوادآموزی عمدتاً از روش فرد به فرد تبعیت می‌کند و تقریباً ۸۰ درصد فعالیت‌های سوادآموزی در قالب آموزش‌های فرد به فرد یا چهره به چهره است.

* در گروه سنی زیر ۵۰ سال کمتر از ۶ درصد بیسواد داریم

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: در ابتدای انقلاب ۵۳ درصد شهروندان بالای ۶ سال بیسواد بودند و بر اساس سرشماری سال ۹۰، در گروه سنی بالای ۶ سال حدود ۱۴٫۵ درصد بیسواد داریم؛ البته در گروه سنی زیر ۵۰ سال در آن زمان حدود ۵۰ درصد بیسواد داشتیم و در حال حاضر کمتر از ۶ درصد بی‌سواد داریم که این نشان می‌دهد آمار بی‌سوادی در گروه سنی زیر ۵۰ سال به شدت کاهش داشته و درصد افراد باسواد، افزایش پیدا کرده است.

وی درباره میزان افراد باسواد و بیسواد بیان داشت: طبق نتایج سرشماری سال ۹۰ در گروه سنی ۶ سال و بالاتر، ۶۷ میلیون و ۶۸۱ هزار نفر جمعیت داریم که از این جمعیت ۵۷ میلیون و ۳۶۱ هزار نفر خودشان را باسواد ثبت کردند و ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار نفر خودشان را بیسواد ثبت کردند و حدود ۶۰۰ هزار نفر هم وضعیت سوادشان را تعیین نکردند.

* ۴۷ میلیون باسواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال

باقرزاده اضافه کرد: در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال حدود ۵۰ میلیون و ۸۴۵ هزار نفر جمعیت داریم که ۴۷ میلیون نفر آنها باسواد هستند و ۳ میلیون و ۴۵۶ هزار نفر بیسواد ثبت شده است و ۳۸۱ هزار هم وضعیت سوادشان را مشخص نکردند.

وی ادامه داد: در گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ سال ۱۲ میلیون و ۲۷۸ هزار نفر جمعیت داریم که ۱۱ میلیون و ۹۵۰ هزار نفر باسواد هستند و حدود ۲۹۳ هزار نفر هم خودشان را بی‌سواد ثبت کردند و نشان می‌دهد روند جذب کامل لازم‌التعلیمان در آموزش و پرورش به خوبی در حال انجام شدن است و ورودی بی‌سوادی تا حد زیادی بسته شده است.

باقرزاده افزود: سه فعالیت اساسی در سوادآموزی داریم که دوره سوادآموزی است و افراد مهارت‌های پایه سواد را شامل خواندن، نوشتن، حساب کردن و روخوانی قرآن به اضافه کاربست آنها در زندگی‌شان و بخشی از مهارت‌های زندگی را در قالب دوره سوادآموزی آموزش می‌بینند که حدود ۴۰۰ ساعت آموزش است.

*حدود ۸۰ هزار نفر تحت پوشش فعالیت‌های تحکیم سواد قرار دارند

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: یک دوره دیگر برای جلوگیری از بازگشت افراد به بیسوادی طراحی شده است؛ یعنی کسانی که امکان ادامه تحصیل ندارند و نمی‌خواهند تحصیلات‌شان را ادامه دهند، وارد دوره تحکیم سواد می‌شوند که آن هم یک فعالیت کاملاً غیررسمی است تا افراد مهارت‌هایی که به دست آوردند دیگر به فراموشی سپرده نشود.

وی ادامه داد: این فعالیت ۲۰۰ ساعت است و قالب آن کلاسی است و حدود ۸۰ هزار نفر در حال حاضر تحت پوشش فعالیت‌های تحکیم سواد هستند.

* ثبت‌نام ۲۹۰ هزار سواد آموز در سال جاری

باقرزاده اضافه کرد: دوره دیگر توسعه سواد است؛ یعنی افرادی که دوره سوادآموزی را پشت سر می‌گذارند و می‌خواهند ادامه تحصیل دهند، وارد دوره انتقال سواد می‌شوند و برای آن ۶۰۰ ساعت آموزش در نظر گرفته شده است که قالب آن هم کلاسی است.

وی اضافه کرد: حدود ۸۵ هزار نفر در سال ۹۱ برای حضور در کلاس و برنامه‌های دوره انتقال ثبت‌نام شدند و مجموعاً چیزی حدود ۲۹۰ هزار نفر در حال حاضر در برنامه‌های سوادآموزی سال جاری ثبت‌نام کرده‌اند.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: اگر معیار باسواد شدن گرفتن گواهینامه باشد، نشان داده می‌شود که چیزی نزدیک به ۱۱ میلیون نفر در سال‌های خیلی گذشته بعد از انقلاب دوره مقدماتی گرفتند؛ یعنی مهارت‌های پایه سواد را به دست آورند و مدرک هم در حد اول ابتدایی صادر شد.

*حدود ۶ میلیون نفر دوره تکمیلی را تمام کردند

رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: حدود ۶ میلیون نفر دوره تکمیلی را تمام کردند؛ یعنی معادل سوم ابتدایی در نهضت درس خواندند؛ برای حدود ۴ میلیون نفر دوره پایانی صادر شده و معادل چهارم ابتدایی درس خواندند.

باقرزاده یادآور شد: در فاصله سال‌های ۹۰ هم که ساختار تغییر کرده است برای چیزی نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در دوره سوادآموزی و انتقال تا حال حاضر مدرک صادر شده است اما واقعیت این است که سواد و اظهار باسوادی ربطی به مدرک تحصیلی ندارد و ممکن است برای عده‌ای مدرک تحصیلی صادر شده باشد اما فاقد مهارت‌های سواد باشند.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال فکر می‌کنم اگر فرایند شمارش سرشماری درست باشد و افراد درک درستی از باسواد و بیسواد داشته باشند و فرایند شمارش اعداد هم درست باشد، نتایج سرشماری نتایج نسبتاً قابل اعتمادی است برای اینکه بدانیم وضعیت واقعی سواد به شکلی است.

منبع: فارس

انتهای خبر