شمارش معکوس برکناری رئیس سازمان بهزیستی/ ۴ گزینه مطرح برای ریاست بهزیستی

اگرچه هنوز استراتژی دولت دهم مبنی بر حضور ۴ ساله نظامی ها در سازمانی که با بدیهی ترین امور حمایتی ، پزشکی و درمانی مشخص نیست اما موضوعی که به خوبی روشن است این است که دستاورد حضور سرهنگ ها در ساختمان خیابان فیاض بخش در طول سال های گذشته نزول زندگی مددجوهای وابسته با […]

image_pdfimage_print

اگرچه هنوز استراتژی دولت دهم مبنی بر حضور ۴ ساله نظامی ها در سازمانی که با بدیهی ترین امور حمایتی ، پزشکی و درمانی مشخص نیست اما موضوعی که به خوبی روشن است این است که دستاورد حضور سرهنگ ها در ساختمان خیابان فیاض بخش در طول سال های گذشته نزول زندگی مددجوهای وابسته با سازمان و صعود برنامه های تبلیغاتی را رقم زده است.

عصر خبر: در حالی که در ماه های اخیر عملکرد وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص سرعت انتصاب ها با انتقاداتی همراه شده بود با شدت گرفتن صدور حکم مدیران جدید این وزارتخانه اکنون شمارش معکوس برای برکناری دیگر مدیران احمدی نژادی سازمان های تابعه آغاز شده است و پیگیری های خبرنگار ما نشان می دهد که رئیس سازمان بهزیستی نیز باید غزل خداحافظی با ساختمان خیابان فیاض بخش را بخواند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی تدبیر۲۴ سازمان بهزیستی به عنوان یکی از مهم ترین سازمان های حمایتی کشور که زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به فعالیت می پردازد در طول ۸ سال گذشته دستخوش تغییرات زیادی شد و به جای توجه تخصصی دستمایه حضور سیاسی ترین نیروهای نظامی و سیاسی شد .

حضور ابوالحسن فقیه مرد شماره ۲ ستاد حامیان جوان احمدی نژاد در ۴ ساله اول دولت سابق اگرچه برای بسیاری از مددجویان سازمان خیر و برکت نداشت اما در عوض سکوی پرتاب مناسبی برای مشاور مورد اعتماد احمدی نژاد بود تا بتواند صندلی بزرگ تر هلال احمر را هم فتح کند .

فقیه که از نزدیک ترین افراد به حلقه موسوم به انحراف در دولت گذشته بود در سال های حضور خود در بهزیستی نه تنها عملکرد قابل دفاعی از خود بر جای نگذاشت بلکه شائبه ایجاد پرونده هایی از دوران مسئولیت وی در این سازمان همچون پرونده مشهور بهزیست بنیاد و مسائل و مشکلات دیگر نیز هر روز سازمان بهزیستی را با حاشیه های جدید روبرو ساخت.

پس از عزیمت فقیه به هلال احمر ، احمد اسفندیاری معاون فعلی بین الملل سازمان بسیج مستضعفین به مدت ۲ سال با حکم غیر قانونی سرپرستی سکان هدایت این سازمان مهم را در دست گرفت .

اسفندیاری هرچند سابقه کار در سازمان های امدادی را داشت اما به عنوان یک چهره نظامی که هیچ گاه هم نتوانست حکم رسمی ریاست را در یافت کند تنها به امور روتین و روزانه سازمان پرداخت . اما در شهریور ماه ۹۰ که همایون هاشمی مردی از دسته سرهنگ های نظامی صندلی اسفندیاری را به تصاحب در آورد همه چیز رنگ دیگری به خود گرفت .

هاشمی در دو سال پر تنش و پر تلاطم پایانی دولت اصولگرایان و با حمایت همه جانبه اسفندیار رحیم مشایی توانست حکم خود را از شیخ الاسلام بگیرد و آنقدر نزد تیم جریان خاص دولت عزیز باشد که وزیر وقت بدون نام بردن از سوابقش صرفا سوابق او را درخشان بداند . اگرچه مهر حکم هاشمی خیلی زود خشک شد اما وی به خوبی می دانست برای باقی ماندن در سازمان باید نیم نگاهی هم به آینده داشته باشد .

بر همین اساس هاشمی از ابتدای ورود خود به سازمان مبنای فعالیت های خود را بر روی امور تبلیغاتی و صرف هزینه در برنامه هایی کرد که می توانست او را به چهره ای ماندگار در عرصه مدیریت اجتماعی کشور تبدیل کند تا با تکیه بر همین محبوبیت بتواند در دولت جید هم حضور داشته باشد .

اگرچه هنوز استراتژی دولت دهم مبنی بر حضور ۴ ساله نظامی ها در سازمانی که با بدیهی ترین امور حمایتی ، پزشکی و درمانی مشخص نیست اما موضوعی که به خوبی روشن است این است که دستاورد حضور سرهنگ ها در ساختمان خیابان فیاض بخش در طول سال های گذشته نزول زندگی مددجوهای وابسته با سازمان و صعود برنامه های تبلیغاتی را رقم زده است .

پیش از این نیز در مطلب مفصلی به گوشه ای از عملکردهای نامناسب هاشمی در طول دوران ریاستش اشاره شده بود که با بازتاب های گسترده ای نیز در میان کارکنان سازمان بهزیستی و اعضای دولت مواجه شده بود اما مسئولان ارشد این سازمان نه تنها پاسخ مستند و شفافی از عملکرد خود ارائه ندادند بلکه شنیده ها حاکی از این است که محدودیت هایی را برای دسترسی به سایت تدبیر۲۴ انجام دادند .

این در حالی است که عملکرد غیر قابل قبول مدیران ارشد سازمان که بهزیستی را تا آستانه نابودی هم کشانده است آنقدر بر همگان واضح شده است که نیازی به آگاه سازی رسانه ای در قبال این موضوع نیست .

به هر حال علی ربیعی وزیر خوش فکر تعاون کار و رفاه اجتماعی که نشان داد بدون هیاهو مشغول مهره چینی های درستی از مدیران کارآزموده در پست های حساس زیر مجموعه وزارتخانه خود است و هیچ گاه دقت را فدای سرعت نمی کند پس از برکناری به جای مدیران برخی زیر مجموعه های خود همچون هواپیمایی آسمان و بانک توسعه تعاون که تدبیر۲۴ قبل از این از ناکار آمدی مدیران قبلی آن مطالب را منتشر کرده بود اکنون باید به سراغ رئیس ناکارآمد سازمان بهزیستی برود و کلید این سازمان را به دست فردی بسپارد که با توانمندی مدیریتی و استفاده از نیروهای باتجربه به دنبال احیای جایگاه حقیقی سازمان باشد .

 پیگیری های انجام یافته  حاکی از این است که این ۴ گزینه برای ریاست بهزیستی مطرح شده اند.

 محمد رضا راه چمنی

یکی از جدی ترین گزینه های ریاست سازمان بهزیستی محمد رضا راه چمنی است . وی که پیش از این در دوران اصلاحات ریاست این سازمان را بر عهده داشته است سابقه ۱۶ سال نمایندگی مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی و همکاری با دکتر روحانی در مجلس را دارد . راه چمنی که عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نیز هست از جمله اصلاح طلبان معتدل است که مورد اعتماد شخص خاتمی و روحانی قرار دارد . از دوران ریاست وی به عنوان یکی از دوره های طلایی بهزیستی یاد می شود و وی نیز در اظهار نظری جالب تاکید کرده است که “راه بهشت از بهزیستی می گذرد.”

    دکتر سید صمد آقا میری

معاون فعلی آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر هم یکی از گزینه هایی است که به تازگی برای به دست گرفتن این سمت مطرح شده است و مشاوران وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی مشغول بررسی رزومه وی هستند . آقامیری که از جمله نیروهای باسابقه هلال احمر محسوب می شود سال ها ریاست موسسه علمی کاربردی هلال احمر و مدیر عاملی جمعیت در برخی استان ها را هم در کارنامه داشته است . آقا میری از جمله گزینه هایی است که به دلیل صبغه کاری وی و تسلط ویژه او بر روی حوزه های حمایتی می تواند بسیار جدی تر از بقیه به ساختمان فیاض بخش فکر کند .

    دکتر محمد باقر صابری ظفرقندی

استادیار دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران هم از گزینه هایی است که به علی ربیعی معرفی شده و کارکنان سازمان هم راغب به حضور وی هستند . صابری ظفرقندی در سوابق خود سمت هایی همچون مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر، رئیس اداره پیشگیری و درمان سوء مصرف وزارت بهداشت، و درمان و . . . را تجربه کرده است و از جمله مددکاران برجسته ای است که حضور وی در سازمان می تواند روزهای خوشی را برای آن رقم بزند .

    دکتر شهرام علمداری

دکتر شهرام علمداری رئیس اورژانس کشور در دوران اصلاحات هم از گزینه هایی است برای این سمت مطرح شده است . دکتر علمداری عضو هیئت علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در حوزه مدیریت بحران و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و پیش از این سوابقی همچونرئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، رئیس کارگروه امداد و نجات وزارت کشور، رئیس موسسه آموزش عالی هلال احمر، رئیس کمیته مطالعات بحران شهرداری تهران و مشاورعالی سازمان پدافند غیرعامل کشور را در کارنامه کاری خود داشه است

انتهای خبر