گزارش کامل اولین نشست هم‌اندیشی احزاب با وزیر کشور: حمایت و تقویت تحزب مبنای کار دولت یازدهم است/پیشنهاد احزاب برای تشکیل «پارلمان حزبی» +اسامی احزاب دعوت شده

در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی که با حضور بیش از ۶۰ حزب وزارت کشور برگزار شد، نمایندگان بیش از ۳۵ حزب به بیان دیدگاه‌های خود درباره فعالیت حزبی، یارانه احزاب، احیای خانه احزاب و اصلاح قانون احزاب پرداختند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، صبح امروز شنبه ۱۴ دی‌ماه ساعت ۰۸:۳۰ […]

image_pdfimage_print

در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی که با حضور بیش از ۶۰ حزب وزارت کشور برگزار شد، نمایندگان بیش از ۳۵ حزب به بیان دیدگاه‌های خود درباره فعالیت حزبی، یارانه احزاب، احیای خانه احزاب و اصلاح قانون احزاب پرداختند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، صبح امروز شنبه ۱۴ دی‌ماه ساعت ۰۸:۳۰ اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی در سالن پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور آغاز شد.

 

گفتنی است این نشست با حضور عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، محمدعلی پورموسوی مدیر کل سیاسی وزارت کشور و کاظم میرولد قائم مقام وزیر کشور آغاز شده است.

برپایه این خبر سید کاظم میرولد قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی کشور در آغاز این نشست با بیان اینکه از ابتدای تشکیل کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، تاکنون ۲۳۰ حزب از این کمیسیون مجوز گرفته‌اند گفت:‌ حدود یک چهارم احزابی که تابع قوانین و اساسنامه بوده و اقدامات آنان منحصربه دوره انتخابات نمی‌باشد به صورت فعال و نیمه فعال در کشور فعالیت می‌کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور همچنین گفت: انشاء‌الله نتایج حاصل از این نشست راهگشایی خیر برای مردم عزیز کشورمان باشد.

میرولد با تأکید بر ضرورت تناسب فعالیت‌های احزاب با نیاز کشور خواستار بررسی آسیب شناسانه از فعالیت‌ها و اقدامات احزاب شد و گفت: می‌بایست اگر موانعی بر سر راه فعالیت آنان وجود دارد، این موانع شناساسی شود.

وی افزود: تاکنون ۱۹ مورد تقاضا درباره تأسیس حزب جدید از شروع فعالیت دولت تدبیر و امید، به وزارت کشور ارسال شده است.

میرولد تصریح کرد:‌ درصدد هستیم با هم اندیشی نظرات احزاب را دریافت و موانع پیش روی آنان را در جامعه شناسایی و با تدبیر حل کنیم و در آینده نیز برای تعامل بیشتر با سایر احزاب برنامه ریزی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت.

وی گفت: انشاء‌الله با ریشه یابی فعالیت‌های احزاب شاهد حضور احزابی فعال و قوی در کشور خواهیم بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور نیز پس از استماع نظرات نمایندگان احزاب در سخنانی تاکید کرد: جایگاه حزب را قانون اساسی، حضرت امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و خواست مردم به خوبی مشخص کرده‌‌ است از این رو حمایت و تقویت تحزب، مبنای کار دولت یازدهم است.

وزیر کشور همچنین در پاسخ به فارس از استمرار جلسات مشترک با احزاب خبر داد و گفت: ما تلاش داریم جلسات بعدی با حضور رئیس‌جمهور و سران سه قوه برگزار شود.

اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی در تالار پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور

* خانه احزاب مجدداً فعال شود

حسن بیادی دبیر کل جمعیت آبادگران جوان اسلامی صبح امروز در اولین نشست مشترک احزاب با وزیر کشور گفت: تا وقتی که دیدگاه‌های امنیتی نسبت به احزاب وجود داشته باشد، کارآیی آنها ۱۰ درصد خواهد بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه توجه به نقادی در جامعه ما خیلی کم و برخورد با نمایندگان احزاب در استان‌ها نیز بسیار نامناسب است، تصریح کرد: احزاب و تشکل‌های سیاسی باید به همراه وزارت کشور تلاش کنند تا خانه احزاب مجددا فعال شود.

در ادامه مجید محتشمی دبیر کل حزب آزادی در نشست احزاب با وزیر کشور، طی سخنانی اظهار داشت: احزاب در دیدگاه جهانی، رکن سوم دموکراسی محسوب می‌شوند و برای همنی است که باید به آن‌ها بها و فرصت‌ داد.

محتشمی با بیان اینکه امیدواریم دولت جدید در راستای پیاده کردن حقوق ملت عمل کند، گفت: احزاب یکی از پایه‌های اساسی نظام و مردم سالاری دینی هستند که باید در جهت ساختار گشایی نه ساختار شکنی وارد عمل شوند.

وی با اشاره به عملکرد اصلاح‌طلبان در انتخابات اخیر تصریح کرد: جبهه اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم سعی و عزم خود را برای ساختار گشایی جزم کرد و تمام تلاش خود را در این راستا به کار برد چنان که ما شاهد بودیم ادبیات اصلاح طلبان در انتخابات یازدهم پیروز شد.

وی تاکید کرد: تاسیس شبکه تلویزیونی و پرداخت یارانه به احزاب از موضوعات مهم دیگری است که باید به آن توجه شود.

دبیرکل حزب آزادی اظهار داشت: امیدواریم احزاب بتوانند با برنامه‌های جامع، فعالیت‌های خود را به صورتی شکل دهند تا بتوانند با روسای قوای ۳ گانه دیدار کنند.

*باید هزینه‌های مالی احزاب تأمین شود

محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه مهندسین در این نشست مشترک با وزیر کشور ضمن تشکر از برگزاری این جلسه به مسئله خانه احزاب اشاره کرد و گفت:‌ خانه احزاب در دولت خاتمی پایه‌گذاری شد اما ما حزبی‌ها رشد سیاسی خود را نشان ندادیم و احساس رقابت داشتیم. باهنر ضمن گلایه از دوستان خودی، ادامه داد: ما خانه احزابی می‌خواهیم که به جای رسانه در آنجا گپ و گفت کنیم از این رو امیدواریم وزارت کشور اصلاح ساختار خانه احزاب را در دستور کار قرار دهد. دبیرکل جامعه مهندسین با تأکید بر اینکه احزاب و جریانات فعال کشور باید در خانه احزاب کرسی داشته باشند و نتوانند یکدیگر را حذف کنند، افزود: خانه احزاب در واقع به عنوان باشگاه احزاب مد نظر است. وی با بیان اینکه مردم‌سالاری دینی بدون احزاب فراگیر و قدرتمند در چارچوب مناسب ابتر است، یادآور شد: در کشور کار حزبی وجود ندارد. باهنر با اشاره به تکمیل سه فاز در فعالیت احزاب، به بحث اصلاح قوانین و اصلاح برخی از موارد قانون اساسی اشاره کرد و گفت:‌ دولت یازدهم وقت بسیار مناسبی برای حرکت جدی و حرکت به سوی نظام حزبی است. دبیرکل جامعه مهندسین ادامه داد: برخی معتقدند نظام حزبی با نظام اسلامی همخوانی ندارد اما این به معنای این نیست که باید جلوی فعالیت احزاب گرفته شود. وی ابراز امیدواری کرد که کشور از احزابی برخوردار شود که بتوانند دولت را روی کار بیاورند و دولت را بسازند. باهنر با اشاره به منشور اخلاقی در خانه احزاب قبلی بیان داشت: مسئله دیگر در بحث فعالیت حزبی بالا بودن هزینه‌هاست چرا که فعالیت سیاسی در کشور ما ارزش به حساب نمی‌آید و حزبی بودن ضدارزش تلقی می‌شود. دبیرکل جامعه مهندسین با بیان اینکه باید برای تأمین هزینه‌های مالی احزاب فکری شود، یادآور شد: باید احزاب بتوانند از خزانه دولت استفاده کنند و منابعی به آنها تزریق شود چرا که در غیر اینصورت به سمت رانت و وامدار شدن افراد می‌روند.

در ادامه ژاله فرامرزیان نماینده انجمن روزنامه نگاران ایران اظهار داشت: وزارت کشور آنچنان که باید در ۸ سال گذشته وظیفه خود را در قبال احزاب انجام نداد و احزاب سیاسی جایگاه و رویکردشان از سوی وزیر کشور تعریف شده نبود. این در حالی است که انتظار ما این است تا رویکرد کاملا قانونی در این رابطه صورت بگیرد.

وی افزود: ما انتظار داریم اهمیت تجمعاتی که برای ایجاد احزاب ایجاد شده‌اند، رعایت شده و وزارت کشور به عنوان متولی اصلی نقش خود را ایفا کند، نه اینکه در حوزه‌های دیگر به نام وزارت کشور تداخل ایجاد کند.

نماینده انجمن روزنامه نگاران ایران تصریح کرد:‌ باید نگاه مناسب توسعه سیاسی به احزاب کشور صورت بگیرد، آنچه که در ارتباط با انجمن روزنامه‌نگاران ایران اتفاق افتاد قانونی نبود، همچنین تهدیدات و ممانعاتی که برای مجامع آن صورت گرفت، مکاتبات غیرقانونی بود که باعث می‌شود آنچنان که باید یک تشکل سیاسی به درستی نقش آفرینی نکند.

فرامرزیان ادامه داد: اصلاح قانون احزاب مطالبه دیگر از وزارت کشور است و ما پیشنهاد می‌کنیم این اصلاحیه از جانب احزاب عضو و درگیر صورت بگیرد و یک فرآیند جدیدی برای اصلاح قانون احزاب پیگیری شود، این اصلاحیه نه تنها مشکلات قانون قبلی را نداشته بلکه باید نواقص آن را نیز رفع کند.

وی خاطرنشان کرد: خانه احزاب در یک پروسه قانونی می‌تواند رویکرد مدیریتی درستی را بکار گیرد، در ۸ سال گذشته این خانه مورد بی‌مهری قرار گرفت و امیدواریم در این مسیر با رعایت حرمت آنچه که گذشت و همکار شورای مرجعیت کشور، خانه احزاب به رسمیت شناخته شده و انتخابات جدیدی صورت بگیرد.

فرامرزیان در پایان گفت: امیدواریم نشست‌های دیگری هم برگزار شود و نگاه توسعه طلبانه سیاسی به احزاب شرایط جدیدی را برای این تشکل‌ها در کشور ایجاد کند.

* ۶۰ درصد مشکلات احزاب مربوط به حاکمیت است

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در نشست مشترک با وزیر کشور که صبح امروز (شنبه) در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه عقل شرعی و سیاسی ما اقتضا می‌کند که احزاب در کشور نهادینه شوند، اظهار داشت: مطرح شدن بحث منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس جمهور، نشان می‌دهد که بحث احزاب برای آقای روحانی مهم است و همه به دنبال بحث احزاب هستند.

کواکبیان ضمن انتقاد از عملکرد احزاب در زمینه‌ عملکرد حزبی در نظام سیاسی کشور، تأکید کرد: ۶۰ درصد مشکلات احزاب مربوط به حاکمیت و ۴۰ درصد مربوط به خود احزاب و فرهنگ سیاسی مردم است.

دبیرکل جامعه مردم‌سالاری با بیان اینکه این جلسه باید حتماً خروجی داشته باشد، یادآور شد: باید هیئتی و جمعی منتخب شوند و این جلسات ادامه داشته باشد.

وی با اشاره به بحث اصلاح قانون احزاب خاطرنشان کرد: بنده به آقای مجاهدی گفتم که چرا حزب مشارکت و مجاهدین را توقیف کرده ‌اید که او پاسخ داد ما بنا بر اصل ۱۶۸ قانون اساسی این کار را انجام داده‌ایم بنابراین هنوز فرق جرم سیاسی و جرم امنیتی در کشور ما مشخص نیست.

وی تصریح کرد: کدام یک از کاندیداهای ما در انتخابات ۹۲ شاخص حزبی بودند و عملکرد حزبی داشتند. از این رو بحث تحزب باید در کشور تقویت شود.

به گزارش فارس، مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی طی سخنانی با بیان اینکه تأثیرگذاری به تعداد احزاب نیست، اظهار داشت: در کشور ما نظام حزبی شکل نخواهد گرفت چرا که در انتخابات احزاب نمی‌توانند در مصدر قرار بگیرند. وی تأکید کرد: جلسات مشترک با وزیر کشور باید به صورت شفاف ادامه یابد و قانون‌‌گرایی تعریف شود تا بر این اساس بتوانیم تعامل خوبی داشته باشیم.

*ضرورت تدوین نظام جامع احزاب/رسانه ملی زیرساخت‌ها را فراهم کند

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی در تالار پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور

همچنین کمال سجادی دبیرکل جامعه اسلامی کارمندان با بیان اینکه حدود ۱۰۰ سال از فعالیت‌های حزبی در کشور می‌گذرد تکثر و فعالیت‌های احزاب را از ویژگی‌های نظام مردم سالاری دانست و افزود: احزاب رقیب دولت‌ها نیستند و قطعاً احزاب می‌توانند پیشنهادات مثمر ثمری را به دولت‌ها ارائه دهند.

وی بابیان اینکه رسانه ملی باید در معرفی پدیده تحزب در کشور زیر ساخت‌هایی را فراهم کند تاکید کرد: تدوین نظام جامع احزاب موضوع مهمی است که باید فرهنگسازی مبسوط در این خصوص صورت بگیرد.

*ایران اسلامی یک نظام ولایی است نه پارلمانی و حزبی

در ادامه این نشست مشترک حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز گفت: امیدواریم در دولت یازدهم به احزاب بها داده و براساس قانون کار آمد شوند.

وی بابیان اینکه خواست حزب متبوعش تقدیم لایحه جرم سیاسی به مجلس  از سوی دولت است تصریح کرد: احزاب باید در راستای اراده سیاسی، تصمیم سازی سیاسی و مشارکت مردم وارد عمل شوند.

دبیرکل حزب سبز همچنین تاکید کرد:‌ در این نشست صراحتاً اعلام می‌کنم نظام جمهوری اسلامی ایران یک نظام پارلمانی و حزبی نیست بلکه یک نظام ولایی است.

در ادامه نشست مشترک وزیر کشور با احزاب، رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره نهادینه نشدن حزب در جامعه اظهار داشت: در این زمینه باید گفت برخی از مسئولان نسبت به وظیفه خود در مورد تحزب و فرهنگ‌سازی آن در جامعه عمل نکردند.

وی تصریح کرد: در دولتی که هدفش تحقق مردم‌سالاری است، انتظار می‌رود احزاب که چکیده و عصاره سیاسی مردم هستند مورد توجه بیشتری واقع شوند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با تأکید بر اینکه وزارت کشور باید در جامعه در این راستا فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی کند، افزود: در واقع باید این موضوع را در جامعه تفهیم کنند که حزب ارزش است نه ضد ارزش.

منتجب‌‌نیا با بیان اینکه باید در رابطه با تأسیس احزاب با آغوش باز برخورد شود، گفت: نباید از تکثر حزبی ناراحت باشیم چرا که جامعه از تکثر صداها آسیب نمی‌بیند بلکه از صداهای مخرب آسیب‌ خواهد دید.

وی یادآور شد: وزارت کشور باید برای احزاب پس از تأسیس آنها نیز برنامه‌ریزی مستمری داشته باشد و علاوه بر فرهنگ‌سازی در جامعه کارگاه‌های آموزشی مختلف را نیز برقرار کند.

قائم‌مقام حزب اعتماد ملی با بیان اینکه احزاب حلقه وصل حکومت و مردم هستند، افزود: در این زمینه می‌توانند اقدامات بسیاری انجام دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم وزارت کشور نسبت به برخی احزاب تعیین تکلیف کند، احزابی که اکنون مدارکش به تاراج رفته و هیچ نهاد و مقامی نیز مسئولیت آن را نپذیرفته‌اند.

احمد حکیمی‌پور دبیرکل حزب اراده ملت طی سخنانی با بیان اینکه باید آسیب شناسی شود که چرا در طول این سال‌ها این اصل قانون اساسی یعنی تحزب معطل مانده و نتوانسته ایم فعالیت احزاب را شکل دهیم، گفت: قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی ایران را متکی بر آرای مردم می داند که تحقق این اصل بدون تحزب در کشور امکان پذیر نیست.

وی سیاست را عرصه کار جمعی عنوان کرد و اظهار داشت: افراد نمی توانند در سیاست باشند و بگویند که عضو هیچ حزب و گروهی نیستند زیرا عمل سیاسی متکی بر کار جمعی سیاسی است.

حکیمی‌پور تصریح کرد: این باور غلط که اگر کسی وابسته به حزبی نباشد یک مزیت و افتخار است، باید از بین برود.

وی با تاکید بر اینکه امنیت و رضایتمندی مردم با هم ارتباط مستقیم دارند، اظهار داشت: مردم زمانی احساس رضایت می‌کنند که به حقوق خود در چارچوب قانون اساسی برسند که یکی از راهکارهای رسیدن به این حقوق کار حزبی و تشکیلاتی قانونمند است.

این فعال سیاسی بزرگ‌ترین مشکل را تعریف نشدن جرم سیاسی دانست و افزود: فعالیت سیاسی هزینه هایی دارد و کسانی که وارد عرصه سیاست می شوند باید بدانند که چه کنند و چه هزینه هایی باید بپردازند.

وی با یادآوری اینکه طرحی با محوریت جرم سیاسی در مجلس در دست بررسی است، گفت: حتی در این طرح نیز درباره جرم سیاسی بحث یک جا و کاملی دیده نشده است در حالی که بدون توجه به این موضوع فعالیت سیاسی و حزبی در کشور ابتر می ماند.

دبیرکل حزب اراده ملت افزود: در کشور ما بسیاری از هزینه های انتخابات و تایید صلاحیت های افراد برعهده شورای نگهبان است در حالی که اگر احزاب فعال شوند این خود احزاب هستند که در گام نخست ممیزی می کنند و اگر کسی شایسته نباشد او را برای رسیدن به سمتی انتخاب نمی کنند.

این فعال سیاسی با بیان این که احزاب در کشور ما هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده اند، تاکید کرد: اینکه می‌بینیم گاهی فساد مالی و مدیریتی در کشور دیده می شود برای این است که احزاب فعال در کشور نداریم و اگر احزاب فعال داشته باشیم چنین رفتارهایی را کمتر خواهیم دید یا ریشه‌کن خواهد شد.

حکیمی پور تاکید کرد: وقتی احزاب قدرتمند در جامعه شکل بگیرد از بسیاری از هزینه‌ها کاسته می‌شود.

*روند اصلاح قانون احزاب در مجلس/ احزاب باید در جامعه تولید حرف کنند

به گزارش فارس علیرضا زاکانی دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در نشست مشترک با وزیر کشور که صبح امروز شنبه در تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه بنده به عنوان مسئول کمیته احزاب در مجلس توضیحاتی دارم که باید ارائه دهم، اظهار داشت: دوستان مکرر درباره این قانون صحبت کرده‌اند در حالی که این قانون مربوط به ۳۲ سال قبل است و اساسا خود وزارت کشور از دوره قبل فعال شده بود که تجربیات را در این زمینه گردآوری می‌کند.

زاکانی افزود: بیش از یک سال و نیم تلاش وزارت کشور در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب امکانی را فراهم کرد که مقدمه آن ارتباط با ۱۰ نفر از شخصیت‌های سیاسی و احزاب با سلایق مختلف بود.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با بیان اینکه همزمان تجربیات کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در این زمینه به کار گرفته شده بود، خاطرنشان کرد: در مجمع این مسائل مقدمه‌ای شد که در یکی از دانشگاه‌ها برای کمیسیون کار پژوهشی انجام شود و مقدمه به عنوان پیشنهاد لایحه به مجلس ارائه شد و در داخل مجلس هم برای اولین بار در کمیسیون شوراها مطرح شد و ۵ نفر از دوستان حزبی انتخاب شدند.

وی ادامه داد: جلسات بررسی این قانون در کمیسیون با حضور خود دوستان در دستور کار قرار گرفت؛ البته ممکن است این اعتقاد وجود داشته باشد که همه نکاتی که مطرح می‌شد به تصویب نمی‌سید.در حالی که ماحصل چیزی که تصویب می‌شد موضوعات مورد نظر کمیسیون بود.

زاکانی با بیان اینکه از ویژگی‌های این موضوع استماع نظرات دوستان و کار کارشناسی در داخل مجلس بود، تصریح کرد: مجلس و مرکز پژوهش‌ها و کارشناسان مختلف نظرات خود را در این زمینه ارائه می‌دادند.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: قانونی که در این زمینه به تصویب رسید، در کمیسیون مصوب شده و در حال حاضر آماده نوبت صحن مجلس است، از ویژگی‌های آن توجه رسمی به احزاب است و وظیفه حکومت دانسته که رسانه ملی و رسانه‌های مختلف در اختیار احزاب قرار گیرد.

وی حمایت جدی از احزاب و اختصاص یارانه به آنها را از دیگر ویژگی‌های این قانون برشمرد و گقت: با دسته بندی احزاب سعی شده به توسعه فعالیت احزاب توجه شود لذا ما در کمیسیون ماده ۱۰احزاب این دغدغه را داریم که چرا احزاب فعال نبودند.

زاکانی با بیان اینکه ما دقت و مسئولیت‌پذیری را از احزاب طلب کرده‌ایم، به لزوم شفافیت و ارائه امکانات جهت باز کردن راه احزاب اشاره کرد و یادآور شد: ما در این قانون تشکیل جبهه‌های سیاسی را نیز مشاهده می‌کنیم و اگر نکته‌ای در این زمینه است بنده آمادگی دارم آنها را بشنوم.

عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با طرح این پرسش که توقع ما از احزاب چیست، ادامه داد: توقع ما این است که کشور حزب را به رسمیت بشناسد اما آیا خود ما به عنوان احزاب آن را به رسمیت شناخته‌ایم. آیا خودمان قائل به حرف‌زدن و تفاهم در اصول کلی و انقلابی هستیم؛ ما چقدر نقدپذیر بوده‌ایم. از این رو اولین اشکال به خود احزاب باز می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: فارغ از هر موضوعی ابتدا باید قانون شفاف‌تر شود هر چند قانون فعلی شفاف است اما ما تن نمی‌دهیم. اگر می‌خواهیم احزاب در کشور پا بگیرند، باید حتما از خودشان شروع کنند و درباره اعتقادی که دارند آن را در مرامنامه‌شان بگنجانند و طبق آن عمل کنند.

زاکانی کادرسازی، برنامه‌داشتن برای کشور و تولید حرف و انتقال آن به جامعه را از دیگر وظایف احزاب برشمرد و تاکید کرد: اگر احزاب صادقانه در این مسیر حرکت کنند، با اقبال مواجه خواهند شد چرا که نمی‌توان فقط به پوسته حزب توجه کرد و با محتوای آن کاری نداشت.

اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی در تالار پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور

همچنین فاطمه راکعی دبیرکل جمعیت زنان نواندیش با بیان اینکه حزب باید خواست و اراده مردم را به مسئولان برساند گفت: در گذشته جمعیت ما دچار محدودیت‌های زیادی بود تا حدودی که با وجود نامه نگاری‌هایی که انجام داده بودیم آخرین مجمع عمومی ما به دلیل اینکه از ما اسامی تمام کسانی را که قرار است در نشست مذکور حاظر شوند خواسته بودند برگزار نشد.

وی با طرح این سوال که وزارت کشور برای بازگشایی فضای سیاسی کشور چه راهکارهایی دارد گفت: ما به دنبال این هستیم که با رعایت مسائل قانونی، از بداخلاقی‌های سیاسی و نگاه‌های سیاسی برخی افراد عبور کنیم.

راکعی با اشاره به تعطیل شدن برخی احزاب به دلیل ارتکاب جرم تصریح کرد: اگر اعضای یک حزب یا دبیرکل آن مرتکب جرمی شوند، باید جور آن را خودشان بکشد و نباید آن حزب منحل شود.

در ادامه قدرت علی حشمتیان دبیر کل جمعیت مستقل ایران اسلامی در نشست مشترک با وزیر کشور که صبح امروز در تالار وزارت کشور برگزار شد،  ضمن اشاره به موضوع احیای خانه احزاب گفت: احزاب باید به خانه خود برگردند.

وی تصریح کرد: باید توجه بیشتری به احزاب مستقل صورت گیرد و اینگونه طور مطرح نشود که تنها ۲ جریان سیاسی در کشور وجود دارد.

به گزارش فارس،‌ امرالله شیخیانی دبیرکل حزب مردم نیز ضمن تاکید بر لزوم آسیب شناسی و رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت احزاب در کشور، اظهار داشت: قانون فعلی احزاب رسالت مدنظر قانون اساسی درباره فعالیت سیاسی را محقق نمی‌کند.

وی با تاکید بر اینکه تحزب در کشور عمر و تاریخی به درازای پارلمان و مجلس دارد، تصریح کرد: در صورتی که قرار باشد خانه احزاب احیا شود، لازم است آسیب‌شناسی‌های حزبی در دستور کار باشد.

در ادامه این نشست، داوود محمدی رییس شورای مرکزی انجمن اسلامی معلمان با بیان اینکه دولتمردان باید قبول کنند وجود حزب در کشور ضروری است، تصریح کرد: حزبی که تخلف کرد باید در چارچوب قانون با آن رفتار شود.

وی با بیان اینکه احزاب می‌توانند پایه‌های نظام را مستحکم کنند گفت: انتخابات بدون احزاب معنا ندارد و به همین دلیل باید فرهنگ حزبی در کشور نهادینه شود.

محمدی ضمن تاکید بر لزوم ارایه تعریف کاملی از جرم سیاسی، گفت: برخی از ابتدا با انتقاد مشکل داشتند و از آنجا که یکی از وظایف احزاب انتقاد است، فکر می‌کنند باید صورت مساله را پاک کرد.

* نظام به دلیل ظرفیت بالا از تجارب آرا ضرر نمی‌کند

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب موتلفه در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب با وزیر کشور با بیان اینکه برخی احزاب برعکس منشور عمل می‌کنند اظهار داشت: اینکه فکر کنید هیچ اصولگرایی نمی‌تواند در کنار یک اصلاح‌طلب قرار گیرد فکر اشتباهی است چراکه معنای رقابت اناد و کشمکش نیست. حبیبی با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی زمینه تجارب آرا فراهم است افزود: ما معتقدیم که نظام به دلیل برخورداری از توان ایدئولوژی از توانمندی بسیار بالایی در تجارب آرا برخوردار است و در این زمینه ضرر نمی‌کند. از این رو تردد احزاب در کشور عملی است.

*‌ احزاب به دیدار مقام معظم رهبری بروند

در ادامه این نشست اعظم حاج عباسی عضو جامعه زینب (س) در نشست مشترک با وزیر کشور گفت:‌ دیدار احزاب با رهبر معظم انقلاب، دیدار احزاب با رییس جمهوری، افزایش سهم احزاب در دیپلماسی و پرداخت یارانه احزاب از مطالبات جامعه اسلامی زینب است. وی با بیان اینکه صدا و سیما باید برای مناظره احزاب برنامه ریزی کند، گفت: احزاب کشور باید خارج از سلیقه ها جهت یاری رساندن به دولت با هم همکاری کنند. عضو جامعه زینب(س) گفت: هر زمان ما زنان سهم خواهی کردیم گفتند حق گرفتنی است اما معتقد هستم که حق آموختنی است و این وظیفه احزاب است که مردم را برای گرفتن حق آموزش دهند.

* هیچ خزبی حق مطلق نیست

مجتبی شاکری عضو جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در اولین نشست هم اندیشی احزاب و تشکل‌های سیاسی در تالار پیامبر اعظم(ص) وزارت کشور

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در اولین نشست هم‌اندیشی با وزیر کشور که صبح امروز شنبه در وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به حضور ۱۱ آیه از احزاب در قرآن کریم اظهار داشت: در قرآن، احزابی که گمراه بوده و یا به سمت گمراهی می‌روند مورد نقد قرار گرفته‌اند. وی افزود: احزاب می‌توانند بیمه‌ای برای مسائل اجرایی کشور فراهم آورند لذا در این صورت هیچ حزبی نباید خود را حق مطلق بداند.

کرباسچی ادامه داد: زمینه تفاهم در احزاب این است که هیچ ‌یک خود را حق مطلق ندانیم. از این رو وزارت کشور در بعد سیاسی و امنیتی وظیفه دارد و باید به وظایف خود عمل کند. در بحث امنیت، دست دولت در سیاست باز است. دبیرکل حزب کارگزاران با بیان اینکه وزارت کشور باید از حزبی کردن و دخالت در کانون‌های غیرمتشکل جلوگیری کند، خاطرنشان کرد: این کار بزرگترین خدمت به جمهوری اسلامی محسوب می‌شود و قطعاً آن را پایدار خواهد کرد. وی ادامه داد: زمانی که دانشگاه‌ها در زمینه حل مسائل اقتصادی موثر عمل می‌کنند، باید به مباحث سیاسی نیز توجه داشته باشند.

کرباسچی خاطرنشان کرد: اگر احزاب بالاترین شخصیت‌های سیاسی کشور را در خود داشته باشند، از شکست ترسی نخواهند داشت و از این رو تنها شخصیتی که در مقام ریاست مجلس سینه سپر کرد و حزب تشکیل داد، جناب آقای کروبی بود در حالی که بقیه شخصیت‌ها به نوعی به احزاب نظر دارند اما از آنها پشتیبانی نمی‌کنند. دبیرکل حزب کارگزاران در پایان متذکر شد: عدم حضور شخصیت‌های سیاسی در احزاب احتیاج به آسیب‌شناسی و بازنگری دارد و توجه به این نکته به شکست و پیروزی مسائل سیاسی منجر خواهد شد.

* وزارت کشور همانند وزارت ارشاد عمل کند

همچنین حمید قزوینی عضو مجمع نیروهای خط امام (ره) ضمن گرامیداشت یاد و خاطره حبیب‌الله عسگراولادی، اظهارداشت: هر چند که مرحوم عسگراولادی فردی اصولگرا بودند اما ما رفتار حزبی را از وی آموختیم.

حمید قزوینی اظهارداشت: در زمانی که اختلافی در خانه احزاب وجود داشت مرحوم عسگراولادی به نمایندگی از اصولگرایان و آقای بهزاد نبوی به نمایندگی از اصلاح طلبان در کمال اعتدال و صبوری با هم تعامل و مساله را حل کردند و امیدواریم دوستان آقای عسگراولادی در قشر اصولگرایان نیز همین روند را پیش بگیرند.

وی با قدردانی از وزیر کشور به دلیل برگزاری این نشست، اظهار داشت: وزارت کشور نیز باید همانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار کند و همانطور که وقتی یک هنرمند دستگیر یا یک فیلم توقیف می‌شود، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعال می‌شود، وزارت کشور نیز همین روند را باید در خصوص احزاب دنبال کند.

قزوینی ادامه داد: وزارت کشور موضوع خانه احزاب را نیز همانند موضوع خانه سینما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیگیری کند.

* نشست مشترک با وزیر کشور به عنوان پارلمان احزاب در نظر گرفته شود

به گزارش فارس، عبدالحسین روح‌الامینی در اولین نشست هم‌اندیشی احزاب با وزیر کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام راحل، شهید بهشتی را «معمار تشکل‌ها» عنوان کرد و افزود: امیدوار هستیم که این جلسه فقط به صورت ویترینی برگزار نشود.

روح‌الامینی با اشاره به وجود پارلمان دانش‌آموزی از نبود پارلمان حزبی انتقاد کرد و یادآور شد: این جلسه می‌تواند به عنوان پارلمان احزاب مطرح شود.

دبیرکل حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی با تاکید بر اینکه این جلسات باید ادامه یابد، بر لزوم همگرایی و مشترکات تاکید کرد و افزود: دولتمردان باید احزاب را یار خود بدانند و مشفقانه نصیحت آنها را تحمل کنند.

* فعال نبودن احزاب باعث پیوند ثروت و قدرت در کشور می‌شود

در ادامه این نشست، ‌امیر محبیان، دبیر کل حزب توسعه و عدالت اسلامی، گفت: باعث خوشحالی است که خروجی این جلسه حاکی عقلانیت و تدبیر است اما باعث تاسف است که همچنان در مرحله اثبات هویت و ضرورت وجود احزاب هستیم.

وی با طرح این سوال که آیا حاکمیت احزاب را رقیب خود می داند یا شریک، ادامه داد: دو روش و دو نگاه در این باره وجود دارد؛ وزارت کشور به معنی خدمتگزار و نه صاحب اختیار احزاب باید فعالیت آنان را به سطح حاکمیت انتقال دهد.

محبیان درباره رقیب پنداشتن احزاب از سوی حاکمیت، تصریح کرد: رقیب پنداشتن احزاب از سوی حاکمیت باعث می شود به سمت محدودسازی و تضعیف احزاب پیش برویم، اما اگر احزاب را شریک حکومت می‌دانیم، باید به دنبال تقویت آنان برویم.

به گزارش فارس،‌ نعمت‌الله حکیم دبیرکل حزب عدالت طلبان اظهار داشت: ماده ۱۰ احزاب و وزارت کشور ناظر و حِکَم بین احزاب، دولتمردان و مسوولان نظام هستند.

وی با بیان اینکه فرمانداران و استانداران در وزارت کشور باید نسبت به فعالیت احزاب توجیه شوند، افزود: هر دولتی که بر سر کار می‌آید تا سطح بخشدار را تغییر می‌دهد و این افراد جدید نسبت به فعالیت احزاب توجیه نیستند، لذا در هر انتخاباتی بسیاری از افراد ما کتک خورده یا به زندان می‌روند.

وی در ادامه از شکل گیری احزاب خلق الساعه و یک شبه در زمان انتخابات انتقاد کرد.

* ۲ نفر از اعضای خانه احزاب پس از تشکیل به عضویت کمیسیون ماده ۱۰ درآینده

همچنین نجفقلی حبیبی دبیرکل انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها، در اولین نشست مشترک با وزیر کشور ضمن تاکید بر لزوم تاسیس احزاب قوی، اظهار داشت: انشاءالله با تشکیل خانه احزاب ما از یک خانه صنفی برخوردار می‌شویم که دیگر چپ و راست در آن ملاک نیست. حبیبی با بیان اینکه وزارت کشور فقط باید برای تدارک خانه احزاب کمک دهد و احزاب خودشان انتخابات آن را برگزار می‌کنند ادامه داد: به موانع فعالیت احزاب در این جلسه اشاره شد اما مهمترین مانع در این زمینه عدم تن دادن به قانون و احزاب بدون شناسنامه است.

وی ضمن اشاره به حقوق شهروندی و مسئله تجمعات، یادآور شد: وقتی احزاب می‌خواهند کنگره برگزار کنند با ترس مواجه می‌شوند در حالی که ما باید احزاب را به کانون تربیت افراد سیاسی تبدیل کنیم. این فعال اصلاح‌طلب پیشنهاد کرد که به منظور تقویت خانه احزاب دو نفر از این نهاد به کمیسیون ماده ۱۰ احزاب معرفی شوند.

در ادامه محمدرضا راه‌چمنی دبیرکل حزب وحدت و همکاری ملی با اشاره به موضوع حزب گریزی در کشور، برخی موانع پیش روی احزاب را مطرح کرد.

وی با بیان اینکه نباید حزبی که دارای پروانه است به دنبال مجوز گرفتن از اماکن باشد به لزوم استفاده رسانه ملی از کارشناسان حزبی اشاره کرد و گفت:‌ پیشنهاد می‌کنم در تقویم کشورمان روزی را به نام احزاب در جمهوری اسلامی نامگذرای کنند.

* دولت از نقدهای منصفانه احزاب مکدر نشود

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران‌زمین در نشست امروز وزیر کشور با احزاب اظهار داشت: عمده کار احزاب دیده‌بانی کار دولت و قوه مجریه است و آنها نباید از نقدهای منصفانه مکدر شوند. وی در ادامه گفت: باید به منابع درآمدی احزاب و پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای در قانون سالانه توجه شود؛ همچنین از فعالیت احزاب به صورت فصلی و موسمی نیز جلوگیری شود. رئوفیان در ادامه خاطرنشان کرد: اگر تعریف جبهه در قانون احزاب ائتلاف برخی از احزاب دارای پرونده است چرا برخی با تابلوی جبهه می‌آیند اما حزبی در آنها عضویت ندارد.

* وزیر کشور: استمرار جلسات مشترک با احزاب/ تلاش داریم جلسه بعدی با حضور رئیس‌جمهور برگزار شود

خبرگزاری فارس: از پیشنهاد احزاب برای تشکیل «پارلمان حزبی» تا استمرار جلسات در حضور روحانی

 

به گزارش فارس، پس از سخنرانی نمایندگان احزاب، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور اظهار داشت: همانگونه که برنامه خود را در مجلس ارائه دادیم و منطبق با برنامه آقای روحانی بود اصل تحزب و حمایت و تقویت آن مبنای کار ما است.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه این نشست مقدمه‌ای برای جلسه مشترک با آقای روحانی خواهد بود، افزود: حتما جلسه‌ مشترک احزاب با رئیس‌جمهور را برگزار خواهیم کرد.

وزیر کشور ادامه داد: جایگاه حزب را قانون اساسی، امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و خواست مردم به خوبی مشخص کرده‌ است.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد احزاب باید تحقق اسلام، ارزش‌های اسلامی، انقلابی و توسعه و پیشرفت کشور باشد، یادآور شد: هیچ حزبی در داخل کشور نیست که بگوید توسعه و پیشرفت را در چارچوب نظام اسلامی قبول ندارم چرا که در این صورت حتما دارای اشکال است.

رحمانی فضلی درباره اصلاح قانون احزاب خاطر نشان کرد: مجلس طرحی را با همکاری وزارت کشور شروع کرده و دوستان ما در وزارت کشور با کارشناسان مختلف کار را انجام خواهند داد و از آقای میرولد می‌خواهیم که به عنوان پیش‌نویس آن را در سایت وزارت کشور قرار دهد و اشخاص نظرات خود را به ما ارائه نمایند و جمع‌بندی در این زمینه صورت گیرد.

وی بر همین اساس گفت: اصلاح قانون احزاب همانند اصلاح قانون انتخابات، تدوین قانون NGOها و تقسیمات کشوری در دستور کار وزارت کشور قرار دارد.

وزیر کشور درباره فعال شدن خانه احزاب نیز اظهار داشت: وزارت کشور در این زمینه مخالفتی ندارد اما از سال ۸۳ تاکنون تمدید نشده و وزارت کشور تقصیری نداشته است و ظاهرا به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها این امر صورت گرفته است.

وزیر کشور ادامه داد: در تمدید خانه احزاب بازنگری یا تشکیل خانه احزاب جدید در وزارت کشور در خدمت شما هستیم و مدارک و اسناد به صورت امانت در اینجا قرار دارد و هر وقت خواستید از آن استفاده نمایید.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود درباره عدم توفیق احزاب در کشور اظهار داشت: ممکن است برخی سوابق احزاب موجب این امر شده باشد از این رو باید در حوزه اعتمادسازی تلاش کرد و باید اعتماد عمومی به احزاب را تعریف شده محقق کرد.

وزیر کشور با تأکید بر اینکه در سخنان احزاب مختلف بحث قانون‌گرایی مطرح شد، تصریح کرد: اینکه قانون مبنا باشد بسیار امر خوبی است چرا که در برخی مقاطع متأسفانه هیجانات و یا دخالت‌‌های بی‌مورد و عدم تدبیر لازم موجب شد از مسیر قانون بیرون روند.

رحمانی فضلی با تأکید بر اینکه بعد از ۳۴ ساله به درجه‌ای از نخبگی رسیده‌ایم که مبنا قانون باشد، اظهار داشت: وزارت کشور روش‌های حمایت خود را که یکی از آنها حمایت‌های حقوقی و قضایی از احزاب است، پیگیری می‌کند.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود به نشست دوره‌ای احزاب اشاره و بهترین مکان برای فعال شدن خانه احزاب را آنجا عنوان کرد و گفت: این نشست‌ها خوب است که با سران قوا باشد و جلسات مشترک با موضوعات تخصصی در آنجا مطرح شود.

وی درباره فعالیت برخی از احزاب که به صورت موسمی انجام شده و اینکه فقط به دنبال فرصت هستند اشاره و اضافه کرد: در حال حاضر موضوع هدفمندی یارانه‌ها مطرح است که در مسیر خلاف قانون است و یا آقای رئیس‌جمهور مسئله مبارزه با خشونت و افراطی‌گری را مطرح کردند و حال باید پرسید احزاب چه اقداماتی در این راستا انجام دادند؟ از این رو باید عملکردمان به گونه‌ای باشد که به نظام جمهوری اسلامی و مردم کمک کنیم.

وزیر کشور همچنین به لایحه جرم سیاسی نیز اشاره کرد که قوه اجرایی و وزارت کشور به صورت جدی آن را پیگیری می‌کنند.

رحمانی فضلی همچنین به رسانه ملی و تأثیرگذاری آن اشاره و خاطر نشان کرد: اگر لازم باشد از آقای ضرغامی طی یک جلسه دعوت به عمل خواهیم آورد.

وزیر کشور با بیان اینکه به نوعی در نگاه همه احزابی که اینجا حضور دارند وابستگی به دولت مشاهده می‌شود، خاطر نشان کرد: چرا وزارت کشور باید آموزش تقرب بدهد؟ البته ما کمک و حمایت خود را داریم اما بنده از قبل با این نگاه نیز مخالف بودم.

وزیر کشور در ادامه سخنان خود تأکید کرد: باید مجوز احزابی که یک یا دو سال است کار حزبی نکرده‌اند، باطل شود.

وی در عین حال به نظام مهندسی حاکم بر احزاب اشاره و خاطر نشان کرد: ایجاد برنامه محوری بسیار امر پسندیده‌ای است و باید در این راستا تلاش کرد.

وزیر کشور خاطر نشان کرد: امیدواریم خروجی این جلسه تشکیل خانه احزاب باشد.

رحمانی فضلی با اشاره به مطرح شدن بحث احیای خانه احزاب در این نشست مشترک، تصریح کرد: وزارت کشور حتماً از احیای خانه احزاب حمایت می‌کند اما خود دوستان باید شورای جدید تشکیل داده و انتخابات خود را برگزار کنند.

وزیر کشور در خصوص یارانه احزاب، توضیح داد: یکی از مباحث بحث یارانه احزاب به منظور تقویت فعالیت حزبی بود که خود آنها باید ابعاد مختلف و نحوه تخصیص و نظارت در یارانه را تعیین کنند و سپس به وزارت کشور بدهند تا در دولت و مجلس تعیین تکلیف شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درخصوص استمرار جلسات مشترک وزارت کشور با احزاب، خاطرنشان کرد: این جلسات ادامه خواهد داشت؛ پیشنهاد احزاب این بود که این جلسات ادامه یابد از این رو ما نیز قبول کردیم که به صورت دوره‌ای هرچند که معلوم نشد فصلی خواهد بود یا شش ماهه، این نشست‌ها را ادامه خواهیم داد؛ امیدواریم جلسه بعد با احزاب در محضر رئیس‌جمهور و جلسات بعدی با حضور سران قوا صورت گیرد تا بتوانیم با این تعامل با سران قوا و نفرات مسئول در دولت این همکاری را تقویت کنیم.

رحمانی فضلی در خصوص تعیین تکلیف برای برخی از احزاب که گفته می‌شود مدارک آنها به سرقت رفته است، خاطرنشان کرد: طبق قانون احزاب، قوه قضائیه در خصوص انحلال و توقیف احزاب صاحب اختیار است؛ احزاب مورد نظر حکم قضایی دارند و طبیعتاً باید موضوع از طریق قضایی پیگیری شود، البته اگر وزارت کشور بتواند در این زمینه به احقاق حق کمک کند، این کار را انجام خواهد داد اما تعیین‌کننده نهایی، قوه قضائیه خواهد بود.

وزیر کشور در خصوص صدور پروانه برای احزاب جدید، گفت: ما براساس قانون احزاب صدور پروانه جدید را انجام می‌دهیم و از زمان تشکیل دولت تدبیر و امید، ۱۹ تقاضا به وزارت کشور رسیده است که ما متناسب با قانون احزاب در این زمینه مجوزها را صادر خواهیم کرد.

وی در خصوص لایحه احزاب، خاطرنشان کرد: دولت قبل برای احزاب لایحه نداده بلکه همکاری و مشارکتی بوده که وزارت کشور با مجلس درباره بازنگری قانون احزاب داشته است؛ ما در این دوره بازنگری قانون احزاب را مستقلاً انجام دادیم و از تجربه طرح موجود در مجلس نیز استفاده کرده‌ایم از این رو پیش‌نویس آماده است و در سایت وزارت کشور قرار خواهیم داد.

رحمانی فضلی تاکید کرد: ما به همه احزاب و تشکل‌ها و اشخاص ظرف یک ماه فرصت داده‌ایم که پیشنهادات خود را حول همین پیش‌نویس به وزارت کشور بدهند تا ما جمع‌بندی کرده و در قالب لایحه به مجلس بدهیم.

اسامی احزاب و تشکل‌های دعوت شده به نشست هم اندیشی با وزیرکشور

خبرگزاری فارس: اسامی احزاب و تشکل‌های دعوت‌شده به نشست با وزیر کشور

۱-انجمن روزنامه نگاران مسلمان

۲- انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها

۳- انجمن اسلامی معلمان ایران

۴- انجمن روزنامه نگاران زن ایران (رزا)

۵- جامعه اسلامی دامپزشکان

۶- جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران

۷- جامعه اسلامی فرهنگیان

۸- جامعه اسلامی کارگران

۹- جامعه اسلامی کارمندان

۱۰-جامعه اسلامی مهندسین

۱۱- جامعه اسلامی ورزشکاران

۱۲- جامعه زنان انقلاب اسلامی

۱۳- جامعه زینب (س)

۱۴- جمعیت آبادگران جوان

۱۵- جمعیت ادوار جنبش دانشجویی کشور

۱۶- جمعیت اسلامی فرهنگیان

۱۷- جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی

۱۸- جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی

۱۹- جمعیت تولید گرایان

۲۰-جمعیت حمایت از حقوق بشرزنان

۲۱-جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی

۲۲- جمعیت زنان جمهوری اسلامی ایران

۲۳-جمعیت زنان مسلمان نواندیش

۲۴-جمعیت فدائیان اسلام

۲۵- جمعیت مستقل ایران اسلامی

۲۶-جمعیت وفاداران انقلاب اسلامی

۲۷- حزب آزادی

۲۸- حزب آیین مردم

۲۹- حزب اراده ملت

۳۰-حزب اسلامی ایران زمین

۳۱- حزب اسلامی کار

۳۲- حزب اعتدال و توسعه

۳۳- حزب اعتماد ملی

۳۴-حزب تمدن اسلامی

۳۵- حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی

۳۶-حزب جوانان ایران اسلامی

۳۷- حزب دفاع از قانون اساسی و منافع ملی

۳۸-حزب زنان جمهوری اسلامی ایران

۳۹- حزب سبز

۴۰- حزب عدالت طلبان ایران اسلامی

۴۱- حزب فرزندان ایران اسلامی

۴۲-حزب کارگزاران سازندگی ایران

۴۳-حزب مؤتلفه اسلامی

۴۴-حزب مردم سالاری

۴۵- حزب مردم مسلمان ایران

۴۶- حزب نواندیشان ایران اسلامی

۴۷-حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی

۴۸- حزب همبستگی ایران اسلامی

۴۹-خانه کارگر

۵۰-خانه کشاورز

۵۱-سازمان دفاع از منافع ملی ایران

۵۲-کانون تربیت اسلامی

۵۳-کانون جمعی از زندانیان سیاسی مسلمان دوران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی

۵۴-کانون دانشجویان ودانش آموختگان بوشهر

۵۵-کانون فارغ التحصیلان شبه قاره هند

۵۶-کانون مهستان

۵۷-کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی

۵۸-مجمع جانبازان و ایثارگران انقلاب اسلامی

۵۹-مجمع روحانیون مبارز

۶۰-مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم

۶۱-مجمع نمایندگان ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی

۶۲-مجمع نیروهای خط امام (ره)

انتهای خبر