تصویب اساسنامه مرکز پژوهشهای شورا و شهرداری تبریز پس از تنشهای فراوان/ ترک جلسه توسط ۷ عضو منتقد شورا + گزارش کامل از حواشی جلسه شورای شهر

جلسه امروز شورای شهر تبریز بازهم با حواشی مختلف همراه بود و در نهایت با تصویب پرهیاهوی اساسنامه مرکز پژوهش های شورا و شهرداری به کار خود پایان داد. به گزارش اعتدال پرس، جلسه علنی صبح امروز شورای اسلامی شهر تبریز در محل تالار شورای شهر عمارت ساعت کلانشهر تبریز به روال هفته های گذشته به […]

image_pdfimage_print

جلسه امروز شورای شهر تبریز بازهم با حواشی مختلف همراه بود و در نهایت با تصویب پرهیاهوی اساسنامه مرکز پژوهش های شورا و شهرداری به کار خود پایان داد.

به گزارش اعتدال پرس، جلسه علنی صبح امروز شورای اسلامی شهر تبریز در محل تالار شورای شهر عمارت ساعت کلانشهر تبریز به روال هفته های گذشته به ریاست دبیری، رئیس این شورا آغاز شد.

هنگام طرح موضوع اساسنامه مرکز پژوهش های شهرداری و شورای شهر برخی اعضا به مخالفت شدید با طرح آن پرداختند که موجب شد موافقان و مخالفان در بحثی طولانی و پرتنش به ارائه نقطه نظرات خود بپردازند.

در نهایت و علی رغم آبستراکسیون ۷ عضو منتقد طیف اقلیت شورا، اساسنامه طرح تشکیل مرکز پژوهش شهرداری و شورای شهر تبریز با اکثریت آرا تصویب و این مرکز بعد از چندسال بلاتکلیفی احیا شد.

حواشی جلسه شورای شهر: از تذکر به شهردار تا قطع میکروفون

 جلسه شورای شهر امروز هم با مشاجره لفظی بین رئیس و برخی از اعضای شورا همراه شد.

در جلسه امروز شورای شهر تبریز، رسول درسخوان به عنوان سخنران پیش از دستور نطق خود را ارائه کرد. همانند چند جلسه اخیر تصویر مانیتور تعدادی از اعضا قطع شد که تاخیر چند دقیقه ای بوجود آمد.

بعد از سخنان درسخوان حاجی پور، مدبر و المیرا خاماچی به شهردار تذکر دادند.

سرانه فضای سبز شهروندان تبریز موضوع مناقشه بین المیرا خاماچی و نجفی بود. المیرا خاماچی سرانه فضای سبز هر شهروند تبریز را ۱٫۶ متر می دانست ولی در مقابل نجفی میزان ۱۶٫۷ را صحیح می دانست. با وساطت عابدزاده این قائله ختم شد.

سوال از دبیری و مشاور حقوقی شورا درباره علت حذف هفت کمیسیون شورا بخش دیگری از حواشی را به خود اختصاص داد. برخی از اعضای شورا معتقد بودند در صورت انحلال کمیسیون ها باید تمام کمیسیون ها منحل می شدند و برای سه کمیسیون باقی مانده باید انتخابات جدیدی برگزار شود.

اصلی ترین مشاجره لفظی این هفته در زمان سوال امیرحقیان از دبیری شکل گرفت.

امیرحقیان با اعلام برخی از سوالات خود از دبیری، وی را به پاسخ ندادن به سوالات متهم کرد. پس از پاسخ دبیری، امیرحقیان از پاسخ دبیری قانع نشد و خواستار پاسخ قانع کننده به سوالات دیگر خود شد. دبیری برای جلوگیری از صحبت امیرحقیان میکروفون وی را قطع کرد که این اقدام موجب اعتراض امیرحقیان شد.

امیر حقیان خطاب به دبیری گفت: نیازی به میکروفون ندارم، از پاسخ شما قانع نشدم و شما جواب من را ندادید.

دبیری در پاسخ به امیر حقیان اعلام کرد: آقای امیرحقیان نظم جلسه را به هم نزنید، من پاسخ شما را دادم ولی اگر شما قانع نشدید می توانید اقدام قانونی کنید.

اعتراض دوباره امیر حقیان باعث تذکر مجدد دبیری شد. دبیری گفت: آقای امیر حقیان برای چندمین بار به شما اخطار می کنم، نظم جلسه را به هم نزنید.

امیرحقیان در پاسخ به این اخطار جدی دبیری گفت: مثلا می خواهید چه کار کنید من اگر به اخطار شما توجه نکنم؟

حاجی پور از دبیری خواست وارد دستور کار جلسه شورا بشوند و موافق و مخالف صحبت کنند. این اعتراض حاجی پور باعث شد تا چمنی از دبیری بخواهد در تعامل جلسه را پیش ببرد و خود وی رئیس جلسه باشد و اعضای شورا از ورود به کار رئیس خودداری کنند؛ چمنی گفت: آقایان دبیری و امیرحقیان می توانند مشکلشان را حل کنند.

بعد از مشاجره لفظی بین امیرحقیان و دبیری و عدم اجازه صحبت به امیر حقیان باعث شد تا امیرحقیان صندلی خود را تا کنار صندلی مشاور حقوقی پیش ببرد و جلسه دیگر دو نفره ایجاد کنند.

شورای تبریز

جنجال دوباره بر سر یک طرح 

بعد از این اتفاقات قرائت تغییرات اساسنامه مرکز آغاز شد.

اساسنامه مرکز پژوهشی شهرداری و شورای شهر تبریز برای چندمین بار متوالی صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز را به حاشیه کشاند و به علت ترک بیش از نیمی اعضا جلسه و خارج شدن از حد نصاب جلسه امروز شورا تنها با یک مصوبه به اتمام رسید.

با بررسی تغییرات اساسنامه طرح مرکز پژوهش های شهرداری و شورای شهر مخالفت برخی اعضا با طرح این موضوع موجب شد تا درکنار طرح نقطه نظرات موافقان و مخالفان جلسه به حاشیه کشیده شود.

نبود آئین نامه داخلی شورا و همچنین غیر قانونی بودن فعالیت کمسیون ها بر اساس نامه فرمانداری مبنی بر عدم مقبولیت افزایش تعداد کمسیون ها، باعث شد تا در رابطه با این طرح شبهات اساسی وارد شود و جلسه را به جنجال بکشاند.

شیری آذر یکی از مخالفان این طرح گفت: پیش از طرح مرکز پژوهش های شهرداری و شورای شهر طرح های مهم تری نیز در دستور کار قرار داشتند که بنا به دلایلی که مشخص نیست، این طرح فوریت یافته و در این جلسه مطرح می شود.

وی ادامه داد: مسائل مربوط به کارگران شهرداری را که مدت ها قبل مطرح شده است مشخص نیست که چرا در دستور جلسه قرار نمی دهند.

عضو منتخب شورا خاطر نشان کرد: بررسی طرح در کمسیون فرهنگی آنهم بعد از دریافت نامه انحلال کمسیون ها به نظر غیر قانونی می رسد.

شیری آذر در اعلام مخالفت با نحوه خواندن تغییرات معتقد بود باید ابتدا اساسنامه مصوب شورای سوم خوانده می شد و سپس تغیرات اخیر خوانده شود.

حضرتی در پاسخ به شیری آذر گفت: من تغییرات را بر اساس اساسنامه ای که از هیئت رئیسه گرفته ام اعلام میکنم.

 

ششگلانی نیز در تذکر آئین نامه ای در رابطه با این طرح ابراز داشت: مرکز پژوهش شورا از آن نظر که بار مالی برای شورا تحمیل می کند، غیر قانونی است هر مصوبه ای که تحمیل کننده بار مالی بر دوش شورا باشد مورد موافقت فرمانداری قرار نخواهد گرفت.

وی با اشاره به فعالیت این مرکز در دوره های گذشته اذعان داشت: در شورای سوم به علت تعامل این مرکز فعالیت می کرد نه بر اساس قانون، پس باید دقت شود که در این مسائل قانون مورد توجه قرار گیرد تا شورا به مشکل اساسی برخورد ننماید.

شیاری به عنوان نماینده موافق این طرح  گفت: طرح مطرح شده جزو معدود طرح هایی است که کار کارشناسی در آن صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در دو کمسیون طرح و نظارت و کمسیون فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و مشابه آن نیز در شهرهای دیگر چون مشهد نیز وجود دارد.

در ادامه این طرح مورد رای گیری قرار گرفت اما ۷ نفر از نمایندگان به علت کافی نبودن توضیحات و بررسی ها جلسه را پیش از موعد ترک کردند و این طرح با ۱۲ رای موافق به تصویب رسید.

تدوین آئین نامه داخلی و افزایش تعداد کمسیون های تخصصی شورا به جلسه فوق العاده ای روز سه شنبه  موکول شد تا بدین شکل جلسه امروز شورای شهر تبریز نیز تنها با یک مصوبه به اتمام برسد.

گفتنی است محمد حسین جعفری تنها غایب جلسه امروز شورای شهر تبریز بود.

انتهای خبر