تکرار/گزارش ویژه اعتدال پرس: تنزل جایگاه صنعتی آذربایجان شرقی و سهم شمالغرب کشور از تولید ناخالص ملی

*محمدزاده /دولت نهم ودهم علیرغم فعالیتهای خوب عمرانی در آذربایجان شرقی، ولی درحوزه صنعتی واقتصاد کلان با چالشهایی اساسی در استان مواجه بود بطوریکه عملکرد این حوزه نتوانسته انتطارات افکار عمومی و از جمله نمایندگان مجلس را برآورده کند. این در شرایطی بود که در کنار تاکید ویژه رئیس دولت به آذربایجان حتی همایش های متعدد […]

image_pdfimage_print

jlj*محمدزاده

/دولت نهم ودهم علیرغم فعالیتهای خوب عمرانی در آذربایجان شرقی، ولی درحوزه صنعتی واقتصاد کلان با چالشهایی اساسی در استان مواجه بود بطوریکه عملکرد این حوزه نتوانسته انتطارات افکار عمومی و از جمله نمایندگان مجلس را برآورده کند. این در شرایطی بود که در کنار تاکید ویژه رئیس دولت به آذربایجان حتی همایش های متعدد اقتصادی و سفرهای خارجی مکرر استاندار نیز نتوانست این ضعف را پوشش دهد.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، برنامه ریزی و فعالیت ضعیف مدیران ارشد حوزه صنعت و اقتصاد استان و بخصوص معاونت برنامه ریزی استانداری که عمدتا ناشی از ضعف علمی و نوع نگاه سلیقه ای این مدیران به سیاستها و برنامه های اقتصادی ابلاغ شده می تواند باشد، از جمله دلایل اصلی این خلا تلقی می شود. بخصوص اینکه در راس این مدیریت که وظیفه اصلی برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر فعالیتهای اقتصادی و صنعتی و جذب سرمایه گذاری در استان را دارد کسی جاخوش کرده که تفکرات اقتصادی ناسازگاری بخصوص با حوزه صنعت دارد.

 البته جدای از این علت، بخش دیگری از این نارسایی ها نیز به عدم انسجام وهمت عالی نمایندگان ادوار گذشته آذربایجان شرقی در مجلس بر می گردد که نتوانستند بازوی توانمندی برای دولت در استان باشند.

التهاب آفرینی های سیاسی برای فعالان اقتصادی استان از سوی برخی محافل خاص نیز می تواند از دیگر دلایل ناکامی استان در حوزه تولید و اقتصاد باشد. بطوریکه این استان و شهر تبریز شهره به فراری دادن سرمایه گذاران بومی خود دارد.

در این خصوص، نماینده مراغه و عجب شیر از تنزل جایگاه صنعتی آذربایجان شرقی طی سه دهه اخیر ابراز تاسف کرد و با اشاره به آمارهای نتایج اجرای برنامه چهارم توسعه کشور، اظهارکرد: در این آمار رتبه آذربایجان شرقی از نظر تعداد طرح های صنعتی راه اندازی شده طی این مدت ۲۲ است که جایگاهی تاسف آور است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، مهدی دواتگری گفت: موقعیت منحصر به فرد جغرافیایی و استراتژیک آذربایجان شرقی بهترین و مطلوب ترین عنصر و عامل برای شتاب بخشی به توسعه همه جانبه استان است.
وی افزود: باید از چنین موقعیت هایی همچون همسایگی با چند کشور در کنار زیرساخت های اقتصادی مناسب، دانش فنی، نیروهای انسانی مجرب، ذخایر معدنی سرشار و دسترسی به بازارهای منطقه برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه به بهترین شکل ممکن بهره جست.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی گفت: در این راستا تعامل و هماهنگی بین نمایندگان استان در مجلس و مدیران اجرایی لازم و ضروری است تا طرح ها و پروژه های کلان برای توسعه اقتصادی و صنعتی استان تعریف و پیگیری شود.

وی ادامه داد: این در حالی است که آذربایجان شرقی طی همین مدت به لحاظ تقاضا برای تاسیس واحدهای صنعتی رتبه دوم کشور را در اختیار داشت.

دواتگری گفت: براساس همین آمار آذربایجان شرقی در زمینه تعداد پروانه های بهره برداری نیز جایگاه پنجم را در میان استان های مختلف دارد.

وی عمده ترین دلیل این وضعیت را وجود مراجع مختلف تصمیم گیر، فقدان همکاری بانک ها و مشکلات صادراتی اعلام کرد.

وی تعامل نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حوزه های مختلف انتخابیه آذربایجان شرقی با یکدیگر را مورد تاکید قرار داد و نقش چنین تعامل و همکاری در توسعه شتاب بخش استان را تعیین کننده دانست.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر درمجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان آذربایجان شرقی درمجلس در کنار پیگیری مسایل و مشکلات مختلف حوزه های انتخابیه خود باید در جهت ارتقای جایگاه اقتصادی و صنعتی استان نیز کوشا باشند.

کاهش چشمگیر سهم شمالغرب کشور از تولید ناخالص ملی

مسئول کمیته اقتصادی و صنعتی مجمع نمایندگان شمالغرب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: سهم این منطقه از تولید ناخالص داخلی کشور نسبت به ۱۰ سال قبل کاهش یافته است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از ایرنا، رضا رحمانی نماینده تبریز افزود: در سال ۱۳۸۰ سهم استان های آذربایجان شرقی، غربی، اردبیل و زنجان از تولید ناخالص داخلی کشور معادل ۹٫۲۸ درصد بود که این رقم در سال ۱۳۹۰ به عدد ۸٫۹۳ درصد تنزل یافته است.

رئیس کمیسون صنایع و معادن مجلس گفت: در این رابطه و با آمار و ارقام سال ۱۳۹۰ آذربایجان شرقی با ۴٫۱۳ درصد بیشترین سهم از تولید ناخالص داخلی کشور را در میان استان های شمالغرب را به خود اختصاص داده و استان زنجان با حدود یک درصد کمترین سهم را دارد.

رحمانی سهم استان های آذربایجان غربی و اردبیل از تولید ناخالص داخلی کشور را به ترتیب ۲٫۷۰ درصد و ۱٫۲۰ درصد اعلام کرد.

وی میزان رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت جاری بدون نفت در استان های شمال غرب کشور طی سال ۱۳۹۰ را ۱۸٫۶۰ درصد بیان کرد و افزود: این رقم در متوسط کشوری معادل ۱۹٫۷۶ درصد بوده است.

رحمانی گفت: در این رابطه نیز بیشترین میزان رشد طی سال ۱۳۹۰ با ۲۳٫۰۴ درصد به آذربایجان غربی و کمترین آن با ۱۶٫۸۴ درصد به زنجان تعلق دارد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: سهم آذربایجان شرقی از میزان رشد تولید ناخالص داخلی کشور معادل ۱۷٫۸۲ درصد و سهم اردبیل ۱۸٫۹۸ درصد بوده است.

اعتدال پرس آماده دریافت دیدگاهها و نقد کارشناسان امر و صاحبنطران استان در این خصوص می باشد.

* از :  بابک محمدزاده علمداری / تحلیگر مسایل سیاسی-اجتماعی

و دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت

انتهای خبر