معامله “مسکن مهر” آزاد شد + شرایط

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در جمع خبرنگاران اعلام کرد : معامله مسکن‌ مهر که تکمیل شده است یا ۷۰ درصد پیشرفت کار دارد، آزاد است.  به گزارش اعتدال پرس، محمد پژمان توضیح داد: چون معاملات غیرقانونی مسکن مهر ارزش این واحدهای مسکونی را کاهش می‌دهد ، دولت یازدهم تصمیم گرفته است معاملات خرید […]

image_pdfimage_print

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن در جمع خبرنگاران اعلام کرد : معامله مسکن‌ مهر که تکمیل شده است یا ۷۰ درصد پیشرفت کار دارد، آزاد است. 

به گزارش اعتدال پرس، محمد پژمان توضیح داد: چون معاملات غیرقانونی مسکن مهر ارزش این واحدهای مسکونی را کاهش می‌دهد ، دولت یازدهم تصمیم گرفته است معاملات خرید و فروش مسکن مهر آزاد شود.

وی اعلام کرد : شرایط خرید و فروش مسکن مهر در شورای معاونان وزارت راه و شهرسازی تصویب و دستورالعمل آن ابلاغ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این شرط که طرف خریدار مسکن مهر حتماً باید شرایط مسکن مهر را داشته باشد ، حذف شده است و افرادی که شرایط مسکن مهر را ندارند هم می‌توانند مسکن مهر را خریداری کنند.

پژمان تصریح کرد : به هر حال دولت امتیازاتی را به خانوارهای واجد شرایط مسکن مهر داده است و دولت یازدهم اعتقاد دارد ، این دارایی‌ها نباید قفل شود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن ادامه داد: دارندگان مسکن مهر حق دارند واحد خود را مدیریت و در صورت نیاز بفروشند و نمی توان جلوی این کار را گرفت و در حال حاضر نیز معاملات غیرقانونی مسکن مهر دیده می شود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن از اعمال وام ۳۰ میلیون تومانی برای ۱۰۰ واحد مسکن مهر خبر داد و گفت : صندوق‌های پس انداز مسکن تا یک ماه آینده در سازمان بورس راه اندازی می‌شود.

پژمان گفت : در طرح  مسکن مهر در مجموع ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ساخته می شود و در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر هم حدود ۵۱ درصد یا یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد است.

وی گفت : در طرح مسکن مهر خودمالکی هم زمین از آن مالک است که با تسهیلات مسکن مهر ساخته شده است.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه حدود نیمی از این واحدها در حدود یک میلیون و ۲۴۶ هزار واحد واگذار  شده است ، گفت : بقیه واحدها در مراحل مختلف ساخت قرار دارد.

پژمان گفت : پیمانکاران بر اساس قرارداد قبلی تمایلی به ادامه کار ندارند و باید این موضوع هم ساماندهی شود.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن گفت : وزارت راه و شهرسازی موضوع افزایش وام مسکن مهر را پیگیری می‌کند و باید بانک مرکزی هم با این افزایش سقف وام موافقت کند.

پژمان درباره پدیده زمین خواری گفت : عمده زمین خواری ها در زمین های دولتی انجام می‌گیرد و برخی متعلقاتی در این زمین ها دارند یا اینکه با جعل سند به دنبال تملک زمین هستند.

وی اظهار داشت : یکی دیگر از مشکلات ، سندهای عادی در معاملات بخش مسکن است و هر فردی می تواند با تنظیم یک سند با هر شرایطی، خود را مالک زمین بداند و بفروشد و تعداد زیادی از مردم عادی را درگیر کند.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه بخش مسکن ۲۰ تا ۳۰ درصد از اقتصاد کشور را تشکیل می دهد، گفت: عده ای برای حفظ ارزش پول در این بخش خرید و فروش می‌کنند که از دیدگاه ما ایرادی هم ندارد.

وی افزود : با کسانی که به طور دایم مسکن را به عنوان کالا خرید و فروش می‌کنند و انگیزه سودآوری دارند باید مقابله کنیم.

پژمان در باره مالیات در بازار مسکن هم گفت : حاقل و حداکثر مالیات باید با شرایط مختلف تغییر کند و نباید یک مالیات مشخص را برای همیشه تعیین کرد.

رئیس سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اینکه ۴ دهک میانی به کمک دولت نیاز دارد و تامین تراکم نقدینگی برای آنها دشوار است، گفت: این متقاضیان می توانند در درازمدت و به صورت وام ، مسکن خریداری کنند و به برنامه متفاوتی نیاز است.

وی افزود : سه دهک اول و پایین جامعه منابع و امکاناتی ندارند و باید در سبد اقتصادی کشور سهمی داشته باشند و اگر دولت ، منابع مالی کافی را برای کمک به این دهک‌ها در نظر نگیرد متولیان این بخش قدرت اجرای برنامه خاصی را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره صندوق‌های ساختمان و مسکن گفت : این صندوق ها نقدینگی را جذب می کند و آسیب های این بخش کنترل می شود و تولید رونق می یابد و همه پیش فروش ها نیز ساماندهی می شود.

انتهای خبر