مخالفت مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان با طرح احداث میدان حکومتی تبریز

تبریز بارها شاهد جفا در حق آثار تاریخی و هویت حاصل از آن بوده است. به گزارش اعتدال پرس، عملکرد شهرداری در مورد گودبرداری‌های اطراف محوطه‌ مسجدکبود به هنگام یافته شدن آثار تاریخی، تخریب کامل محور تاریخی جاده ابریشم و کهنه بازار، عدم توجه شهرداری و اداره‌ ارشاد در مورد محوطه‌تاریخی مقبره‌الشعرا و انجام فعالیت‌های […]

image_pdfimage_print

تبریز بارها شاهد جفا در حق آثار تاریخی و هویت حاصل از آن بوده است.

به گزارش اعتدال پرس، عملکرد شهرداری در مورد گودبرداری‌های اطراف محوطه‌ مسجدکبود به هنگام یافته شدن آثار تاریخی، تخریب کامل محور تاریخی جاده ابریشم و کهنه بازار، عدم توجه شهرداری و اداره‌ ارشاد در مورد محوطه‌تاریخی مقبره‌الشعرا و انجام فعالیت‌های عمرانی بدون حضور کارشناسان میراث فرهنگی، قصور در احیای تپه و شهر تاریخی ربع رشیدی و وجود ساخت وسازهای غیرمجاز متعدد در حریم این اثر تاریخی، تخریب مدرسه طالقانی، بخش کوچکی از جفاهایی است که در حق تاریخ و فرهنگ این شهر تاثیرگذار طی این مدت شکل گرفته است.

حال شهردار محترم تبریز ازمطالعات جامع باستان‌شناسی، تاریخی، معماری،فنی، عمرانی و شهرسازی از سوی شهرداری سخن می گوید.

اینکه مطالعات مذکورتاچه میزان جامع و کارشناسی است، مرور زمان نشان خواهد داد.

احیای میدان حکومتی یکی ازاین طرح هایی است که با آب و تاب بسیار در قالب سه فوریت درشورای شهر تبریز مطرح شده است که تعداد زیاد طرح های سه فوریتی به زعم دکتر محمدباقر بهشتی -عضو اسبق شورای شهر تبریزو معاون فعلی استانداراردبیل- خود نشان از نبود چشم انداز و برنامه در شهر است.

تعابیر متناقض که در ارتباط با این طرح از سوی شهردار و اعضای محترم شورای شهر مطرح می شود نشان از آن دارد که حداقل نمی توان با خوشبینی به این داستان نگاه کنیم. اینک دکتر فرزین حق پرست (مدیرکل جدید میراث فرهنگی استان) نیز که ۱۰ روزی است برمسند نشسته است در اولین اظهار نظر به میدان آمده و به کارشناسی نبودن این طرح اعتراض میکند.

به زعم او این طرح با از بین بردن میراث فرهنگی معنوی، در حال پاککردن خاطرات کودکی بسیاری از ماست.ما که به انحراف بسیاری از طرح ها از مسیر اولیه عادت داریم، باید ببینیم
این طرح که به گفته شهردارمحترم تبریز به اصلی‌ترین جاذبه گردشگری تبریزکهن تبدیل خواهد شد، تا چه حد منطق اجرایی دارد.

منبع: نصرنیوز

انتهای خبر