دولت و استعفاهایی که هم شایعه بود و هم حقیقت داشت

روز چهارشنبه ضمن اینکه جلسه هیات دولت برخلاف روال قبل یدون حضور خبرنگاران برگزار شد ، باحاشیه و شایعاتی از جمله استعفای برخی کارگزاران دولت همراه شد. به گزارش اعتدال پرس، چهارشنبه روز برگزاری جلسه هیات دولت است و اهالی رسانه فرصت دارند، در حاشیه برگزاری این جلسه پرسش‌های خود را از وزرا و سخنگوی […]

image_pdfimage_print

روز چهارشنبه ضمن اینکه جلسه هیات دولت برخلاف روال قبل یدون حضور خبرنگاران برگزار شد ، باحاشیه و شایعاتی از جمله استعفای برخی کارگزاران دولت همراه شد.

به گزارش اعتدال پرس، چهارشنبه روز برگزاری جلسه هیات دولت است و اهالی رسانه فرصت دارند، در حاشیه برگزاری این جلسه پرسش‌های خود را از وزرا و سخنگوی دولت بپرسند اما دیروز این جلسه بدون حضور خبرنگاران برگزار شد. دیروز دولت به ریاست حسن روحانی، رییس‌جمهوری تشکیل جلسه داد و اعضای دولت مهم‌ترین مسایل و مباحث روز کشور را موردبحث و تبادل نظر قرار دادند.

این جلسه در ادامه مباحث جلسه قبل به موضوع هدفمندی یارانه‌ها اختصاص یافت و گزارش ارایه شده از سوی ستاد اقتصادی دولت درباره چگونگی اجرای طرح، مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و ادامه مباحث به جلسه آینده موکول شد. سخنگوی دولت هم به‌عنوان نماینده دولت برای بررسی کلیات بودجه به مجلس رفت، بنابراین نشست هفتگی او با خبرنگاران برگزار نشد.   دیروز هر چند جلسه خبری هیات دولت تشکیل نشد خبر و شایعه پیرامون دولتی‌ها کم نبود. اولین خبر درباره استعفای محمدعلی نجفی، رییس سازمان میراث فرهنگی بود؛ خبری که سنگ بنای آن را ۱۵روز گذشته خبر‌گزاری ایسنا گذاشت، اما همان زمان از سوی مسوولان میراث فرهنگی تکذیب شد.

دیروز اما سایت‌های مختلف خبری نوشتند محمدعلی نجفی به علت بیماری قلبی و فشار زیاد کار از سازمان میراث فرهنگی استعفا داده است؛ برخی دیگر هم کثرت مشکلات در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را یکی دیگر از دلایل رفتن او از این سازمان عنوان کردند. نجفی اما با تکذیب این شایعه گفته است: «استعفا نداده‌ام اما رییس‌جمهور درباره رفتن یا ماندنم تصمیم می‌گیرد.» گزینه‌های احتمالی برای جانشینی نجفی، سید‌رضا صالحی‌امیری و مسعود سلطانی‌فر عنوان شدند.

برخی خبرها هم از حضور صالحی امیری به‌عنوان رییس کتابخانه ملی حکایت می‌کرد و گزینه صددرصدی میراث فرهنگی را سلطانی‌فر می‌دانست. با این حال این خبرها تا لحظه نگارش این گزارش از سوی مقامات رسمی تایید یا تکذیب نشد. اخبار دیگری هم حکایت می‌کردند نجفی به سازمان مدیریت برنامه‌ریزی خواهد رفت و نوبخت به میراث فرهنگی می‌رود؛   اما نوبخت از این اخبار اظهار بی‌اطلاعی کرد. او در جمع خبرنگاران گفت: «از استعفای نجفی بی‌اطلاعم و باقی مسایل تایید نمی‌شود.»  با این حال پیگیری‌های «شرق» از استعفای قطعی نجفی و حضور او در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در کنار نوبخت خبر می‌دهد. اخبار دیگر درباره جابه‌جایی در دولت پشت‌سر هم از راه رسیدند: «اسحاق جهانگیری استعفا داده است.»

این خبرها در حالی شنیده می‌شد که اسحاق جهانگیری در مراسمی رسمی به استقبال رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه رفته بود. شایعات دهان به دهان می‌چرخید تا جایی که سایت خبری دانا، دلیل این استعفا را وجود برخی از اختلافات جهانگیری با تیم رییس‌جمهوری عنوان کرد و مدعی شد «قرار است نوبخت جایگزین جهانگیری شود.» برخی دیگر هم از جلسه‌ای به ریاست هاشمی‌رفسنجانی برای حل اختلاف روحانی و جهانگیری خبر می‌دادند.

خبرهایی غیررسمی دیگری هم وجود داشت که گمانه‌زنی می‌کرد: «نعمت‌زاده وزیر صنعت به دلیل مشکلاتی از سمت خود استعفا خواهد داد و اسحاق جهانگیری به جای او به وزارت صنعت می‌رود.» این اخبار سناریوی دیگری برای نجفی پیش‌بینی کرده بودند و آن حضور نجفی به‌ عنوان معاون اول روحانی پس از عزیمت جهانگیری به وزارت صنعت بود. اما پیگیری‌های «شرق» از دفتر معاون اول رییس‌جمهوری حاکی از تکذیب این خبر بود. آنطور که منابع آگاه در دفتر اسحاق جهانگیری می‌گویند تمامی اخبار پیرامون معاون اول رییس‌جمهوری و استعفای او شایعه است و او به‌زودی به نمایندگی از روحانی به استان‌های قم و سیستان و بلوچستان سفر خواهد کرد.

شایعه دیگر حاکی از تغییر رییس کل بانک‌مرکزی و جایگزینی «اکبر کمیجانی» به‌جای «ولی‌الله سیف» در سمت رییس کلی این بانک بود. این خبر که به علت شرکت نکردن سیف در جلسه شورای گفت‌وگو و انتشار خبر قائم مقامی کمیجانی از سوی پایگاه ریاست‌جمهوری به آن دامن زده شد دیروز در صدر خبرهای غیررسمی قرار گرفت. پیگیری‌های «شرق» حاکی از تکذیب این خبر هم بود؛ یک منبع آگاه در دفتر رییس کل بانک مرکزی به «شرق» گفت: «برخی سایت‌های منتسب به جریانات خاص درصدد تضعیف دولت هستند، اما این اخبار تایید نمی‌شود و خوشبختانه هیچ‌گونه نارضایتی‌ای وجود ندارد و سیف با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.»

او همچنین خواهان دقت رسانه‌ها در انتشار اخبار شد و گفت: «برخی برای تضعیف دولت در روز بررسی بودجه دست به انتشار اخباری نادرست زده‌اند تا فضا را غبار‌آلود نشان دهند؛ حال اینکه هیچ‌کدام از این خبرها واقعیت ندارد.» دیروز روز شایعات پیرامون دولتی‌ها بود؛ خبرها یکی‌یکی از راه رسیدند، اما هیچ‌کدام تایید نشدند. اما آنچه اهمیت دارد چرایی انتشار این اخبار از سوی برخی رسانه‌ها و خبرسازی‌هایی با اهداف مشخص است. سه روز گذشته دولت روزهای پرحاشیه‌ای را تجربه کرد. آن هم در روزی که دولت و مجلس مشغول بررسی کلیات بودجه بودند و نشست مشترکی باهم داشتند.

منبع : شرق

انتهای خبر