سبد کالا و ‌سردرگمی مردم آذربایجان در سرمای ز‌یر صفر‌+تصاویر صف های طولانی در سرمای زمستان

آغاز توزیع سبد کالا همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌شرقی از ساعات اولیه صبح امروز که با اما و اگرهای بسیاری همراه بود، با تشکیل صف‌های طولانی و مملو از جمعیت مقابل فروشگاه‌های تبریز همراه شد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، شاید زمانی که دکتر حسن روحانی در کنار گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت خود وعده اهدای سبد کالایی […]

image_pdfimage_print

آغاز توزیع سبد کالا همزمان با سراسر کشور در آذربایجان‌شرقی از ساعات اولیه صبح امروز که با اما و اگرهای بسیاری همراه بود، با تشکیل صف‌های طولانی و مملو از جمعیت مقابل فروشگاه‌های تبریز همراه شد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، شاید زمانی که دکتر حسن روحانی در کنار گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه دولت خود وعده اهدای سبد کالایی به بخشی از جامعه را می‌داد کسی تصور نمی‌کرد تحقق این وعده با چنین حاشیه‌هایی همراه باشد. 

خیابان‌های تبریز هم مثل دیگر شهرهای کشور امروز روزهای دهه ۶۰ را تداعی می‌کند. روزهایی که شهروندان برای بی‌نصیب نماندن از دریافت دو شیشه شیر باید ساعت‌ها در سرما و گرما جلوی بقالی‌ها صف می‌کشیدند.

هر چند امروز همه چیز کمی شیک‌تر شده و بقالی‌ها به فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای تغییر ماهیت داده‌اند ولی انگار تاریخ عقب‌گرد کرده که بار دیگر مردم باید یاد و خاطره ‌آن صف‌های طولانی را بازخوانی کنند.

۷۶۳ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی مشمول دریافت سبدکالای حمایتی دولت شده‌اند که انگار عده زیادی از این تعداد نگران فرصت‌سوزی هستند و خواهان دریافت هر چه سریع‌تر این کالاها و همین موجب هجوم مردم به سمت فروشگاه های عرضه کننده سبد کالایی شده است.

این در حالی است که محمد جعفر عظمایی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی خبر داده افرادی که مشمول این طرح شده‌اند به هیچ عنوان نگران دریافت سبد کالای حمایتی نباشند چرا که این تاریخ می‌تواند تمدید شود.

در یکی از همین صف‌های طولانی انتظار مردم برای دریافت سبد کالایی گوش تیز کرده و گفت و شنودهای مردم را پیگیری می‌کنم. برخی این سیاست دولت را تحسین و برخی دیگر شیوه توزیع آن را قدری نامناسب می‌دانند.

یکی از دریافت کنندگان سبد کالا می گوید: «این سبد برای برخی از مردمی که سطح درآمد آنها پایین است، مناسب به نظر می‌رسد. من نیاز مبرمی به این سبد کالایی ندارم و ممکن است بعضی از این کالاها را نتوانم مصرف کنم و به افراد دیگر جامعه بسپارم. »

یکی دیگر از افراد ایستاده در صف می‌گوید: «البته اگر دولت تمام کارگران و بازنشستگان زیرپوشش تامین اجتماعی را مشمول می‌کرد، خیلی بهتر بود، چراکه اکثر این قشر جامعه از تمکن مالی سطح متوسط رو به پایین برخوردارند.»

هر چند به اعتقاد کارشناسان توزیع سبد کالا در روزهای پایانی سال باعث جلوگیری از ازدیاد نقدینگی و در نهایت تورم می‌شود ولی به نظر می‌رسد در اجرای این طرح شتابزدگی هم رخ داده است. در جایی که دولت از سبد کالا به عنوان هدیه‌ای برای ملت یاد می‌کند، چطور می‌توان رسم هدیه دادن را با این صف های طولانی ِ انتظار تطبیق داد؟

ولی همه ماجرا به این صف های طولانی و شوخی با کرامت انسانی ختم نمی‌شود. هدیه‌ای که قرار بود کمکی برای اقشار کم درآمد باشد امروز با حذف کارگران و بازنشستگان به راحتی هدف اولیه خود را زیرسئوال برده است.

توزیع ناعادلانه و یادآوری دوباره طرح خوشه‌بندی مردمی اتفاقی است که باز هم اذهان عمومی را به گذشته سوق می دهد. عدالتی که طی آن خانواده پر تعداد کارگران کشور از دریافت این سبد کالایی محروم شده‌اند و در ازای آن اقشار پر درآمد در صف اول دریافت این هدیه ‌دولتی ایستاده‌اند!

امروز صبح تعدادی از کارگران نیز در فرمانداری تبریز تحصن کردند و نسبت به تعلق نگرفتن سبد کالا معترض شدند و اعلام کردند چطور می‌شود رئیس ما نیازمند و کارگر آن از سبد بی‌نیاز می‌شود.

انتهای خبر