در حضور حاتمی کیا،زارعی و…،برگزیدگان جشنواره فیلم فجر در تبریز معرفی شدند/اعلام حمایت ویژه شهردار تبریز از ساخت فیلم و NGOهای فرهنگی در تبریز+ گزارش کامل متن و حاشیه های مراسم

جشنواره استانی فیلم فجر که همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم فجر تهران و برای اولین بار در تاریخ برگزاری این جشنواره، فیلم های جشنواره را در تبریز به مدت یک هفته نمایش می داد، با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.  به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر همزمان […]

image_pdfimage_print

جشنواره استانی فیلم فجر که همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم فجر تهران و برای اولین بار در تاریخ برگزاری این جشنواره، فیلم های جشنواره را در تبریز به مدت یک هفته نمایش می داد، با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد.

 به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر همزمان با ۲۹ بهمن سالروز قیام مردم آذربایجان در مجتمع سینمایی تبریز برگزار شد و هیئت داوران استانی پس از ارزیابی‌ و شاخص‌بندی در پنج زمینه شامل بهترین فیلم،‌بهترین کارگردان،‌بهترین فیلمنامه،‌بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد انتخاب و  همزمان با آیین اختتامیه معرفی کردند.

همچنین یک فیلم نیز به عنوان منتخب مردم در این جشنواره معرفی شد.

 هیات داوران این جشنواره بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از بین فیلم های ˈ مهمان داریمˈ ، ˈ امروزˈ و ˈخط ویژه ˈ فیلم خط ویژه ساخته مصطفی کیایی را برگزید.

همچنین ˈافشین هاشمیˈ بعنوان بهترین بازیگر مرد برای فیلم برف و ˈسهیلا گلستانیˈ بهترین بازیگر نقش زن برای فیلم ˈ مهمان داریم، از نگاه تماشاگران انتخاب شدند.

هیات داوران سیمرغ بهترین کارگردانی را از بین ابراهیم حاتمی کیا ، محمد مهدی عسگرپور و رضا میرکریمی به ˈ ابراهیم حاتمی کیا ˈ برای فیلم چ اهدا کرد.

همچنین ˈسعید رادˈ و ˈمریلا زارعیˈ به عنوان بهترین بازیگران نقش مرد و زن فیلم چ انتخاب شدند.

از نظر هیان داوران، فیلم ˈ مهمان داریمˈ به کارگردانی منوچهر محمدی از میان فیلم های ˈ خط ویژه و امروز ˈ عنوان برترین فیلم را بدست آورد.

همچنین این فیلم در بخش فیلمنامه نیز عنوان برتر را به نویسندگی ˈ محمد مهدی عسگرپورˈ کسب کرد.

“ابراهیم حاتمی‌کیا” کارگردان فیلم “چ”  ، “مریلا زارعی” برنده‌ی سیمرغ بهترین بازیگر زن سی و دومین جشنواره فیلم فجر ، “محمد مهدی عسگرپور” کارگردان فیلم “میهمان داریم”، مصطفی کیایی” کارگردان  فیلم “خط ویژه”، “منوچهر محمدی” تهیه کننده‌ ی فیلم “میهمان داریم”، “سعید راد” بازیگر فیلم “چ”، “میلاد کی‌مرام” بازیگر فیلم “خط ویژه”، “هومن سیدی” بازیگر فیلم “خط ویژه”، ” منصور لشکری‌قوچانی” تهیه کننده‌ی فیلم “خط ویژه” و “پژمان لشکری‌پور” از عوامل فیلم “چ” از جمله هنرمندان سرشناسی بودند که در این مراسم حضور پیدا کرده بودند که حضور آنان در روی سن با تشویق های فراوان حاضرین در سالن همراه بود.

گفتنی است “حسن میرآذری”، “اسفندیار هروی”، “حسین پورستار”، “محمد محمودی‌اصل” و “حسین مهدی‌زاده” داوری استانی جشنواره فیلم فجر در تبریز را بر عهده داشتند.

 براساس این گزارش همزمان با آیین اختتامیه جشنواره استانی فیلم فجر، جشنواره فیلم کوتاه استانی (سیب) آغاز شد و در اولین روز خود به نمایش چند اثر از هنرمندان جوان استان پرداخت که با استقبال خوب هنردوستان تبریزی همراه بود.

جشنواره فیلم فجر تبریز برای اولین بار همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم فجر تهران با نمایش ۱۸ فیلم به مدت یک هفته در سینما ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد.

فیلم های ˈچˈ ،ˈزندگی مشترک محمودی ،ˈمهمان داریمˈ ، ˈرد کارپتˈ ،ˈخط ویژهˈ، ˈبرفˈ ، ˈتمشکˈ ، ˈمتروپلˈ ، ˈعصبانی نیستمˈ ، ˈفرشته ها با هم می آیند ˈ ، ˈروزگار عشق و خیانتˈ ،ˈبا دیگرانˈ ، ˈفصل فراموشی فریباˈ ،ˈپنج ستارهˈ ،ˈرنج و سرمستیˈ ،ˈخواب زده هاˈ ، ˈخانه پدریˈ و ˈملبورنˈ از جمله فیلم های اکران شده در این جشنواره بودند.

جشنواره فیلم فجر نشاط فرهنگی را با خود به ارمغان آورد

علی داننده گفت: کمک ۴۰۰ میلیون تومانی وزارت کشور زمینه را برای اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در تبریز مهیا کرد.

داننده در آیین اختتامیه جشنواره فیلم فجر در تبریز با اشاره به سالروز قیام خونین مردم تبریز در ۲۹ بهمن ماه سال ۵۶ گفت: برگزاری جشنواره به صورت همزمان با تهران یکی از دغدغه های مسئولان فرهنگی استان بود که در طول سال های جاری خیلی بر این موضوع اصرار می شد ولی موفقیتی حاصل نمی شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: ولی خوشبختانه امسال با کمک ۴۰۰ میلیون تومانی وزارت کشور و ۵۰ میلیون تومانی شهرداری تبریز به جشنواره موفق شدیم تا بخشی از هزینه های اکران فیلم ها در تبریز را فرهم کرده و جشنواره را به تبریز بیاوریم.

 آماده همکاری با NGO های فرهنگی هستیم/ اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی شهرداری تبریز برای پروژه های فرهنگی

صادق نجفی گفت: آماده همکاری با تمام دستگاه ها و مخصوصا NGOهای فرهنگی تبریز هستیم تا شاهد ارتقای فعالیت های نشاط بخش فرهنگی در کلانشهر تبریز باشیم.

شهردار تبریز نیز در آیین اختتامیه جشنواره استانی فیلم فجر و افتتاحیه جشنواره فیلم سیب تبریز در مجتمع سینمای ۲۲ بهمن تبریز گفت: بودجه ی فرهنگی شهرداری برای سال آینده به میزان قابل توجهی افزایش یافته که بخشی از آن صرف کمک به هنرمندان عزیز خواهد شد تا آنها راحتتر به خلق آثار هنری بپردازند.

نجفی خطاب به حاتمی کیا گفت: شهرداری تبریز آماده تقبل بخشی از هزینه های تهیه فیلم از سوی وی و دیگر کارگردانان بنام کشور به شرط ساخت آن در تبریز می باشد.
وی با اشاره به اینکه تقارن این جشنواره با دهه فجر و سالروز قیام مردم تبریز گفت: تبریز یک شهر فرهنگی است ولی متاسفانه چندان فعالیت های فرهنگی در آن نمی بینیم.
نجفی با اشاره به منویات و سخنان مقام معظم رهبری در جمع مردم تبریز گفت: جایگاه مردم تبریز به گونه ایست که باید بیش تر از اینها به این شهر و ارتقای فرهنگی آن فکر کنیم.
وی با بیان اینکه اعتبار ۲۵۰ میلیارد ریالی برای مسائل فرهنگی توسط شهرداری تبریز در نظر گرفته شده است، افزود: بخش قابل توجهی از این هزینه ها صرف فعالیت های هنری و هنرمندان خواهد شد.

کارگردان فیلم ˈ چˈ گفت: اکران استانی فیلم های جشنواره فیلم فجر در تبریز نوید حرکتی جدید در عرصه سینماست 

ابراهیم حاتمی کیا هم در این مراسم، برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استان ها را حرکتی مطلوب دانست و افزود: برگزاری همزمان این جشنواره در استان ها حق عزیزان هموطن بوده و حرکتی بسیار مناسب است.
کارگردان برگزیده جشنواره تبریز، اظهار کرد: این اقدام فرهنگی و هنری ثمرات فراوانی در پی دارد و تبریز در حوزه سینما باید بیشتر از این دیده شود و حقش این نیست.

حاتمی کیا حضور فعال نسل جوان در مراکز استان ها و استقبال آنان از این جشنواره را از ویژگی های شاخص برگزاری همزمان جشنواره فیلم فجر در استان ها برشمرد و گفت: اولین سال اکران استانی فیلم های فجر نوید حرکتی جدید در سینما بوده و این حرکت می تواند به بدنه سینمای ایران کمک کند.

وی که صحبتهای خود را با زبان آذری شروع کرد و با استقبال پرشور حاضرین همراه شد، گفت: در تهران در ترکی صحبت کردن قهرمان هستم ولی در تبریز نه.

مدیر عامل خانه سینما در تبریز:  تبریز قطب فرهنگی کشور است

محمد مهدی عسگرپور گفت: تبریز از سال های گذشته یک قطب قدرتمند فرهنگی کشور بود که باید فیلم های فاخر سینمایی در این کلانشهر تولید شود.

وی شامگاه سه شنبه در آیین اختتامیه جشنواره استانی فیلم فجر و افتتاحیه جشنواره فیلم سیب تبریز با بیان اینکه پخش همزمان جشنواره فیلم فجر تهران در تبریز اتفاق مبارکی بود، افزود: باید با قدرت این کار در سال های آتی نیز ادامه یابد.

وی با اشاره به اینکه وجه تشخص تبریز در سال های گذشته مسائل فرهنگی بود، گفت: فقط باید به اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در شهرستان ها اکتفا نکنیم، بلکه باید شهرستان ها به جهت ظرفیت های زیاد خود جشنواره های دیگری نیز تولید کنند.

عسگرپور با اشاره به اینکه تبریز از سال های گذشته یک قطب قدرتمند فرهنگی کشور بود، ادامه داد: باید در جشنواره های مختلف استانی فیلم های فاخر سینمایی تولید شود و در معرض بینندگان پرشور قرار گیرد.

وی با بیان اینکه این جشنواره ها باید به صورت کشوری و بین المللی در شهرستان ها برگزار شود، ادامه داد: باید همه ی دستگاه ها در این زمینه مسئولان سینمایی استان را کمک کنند.

مدیرعامل خانه سینما همچنین با تاکید بر اینکه این جشنواره ها باید در سال های بعد هم ادامه داشته باشد، گفت: باید برنامه هایی مناسب کلانشهر تبریز تولید شود و باعث آشتی هرچه بیشتر مردم با سینما شود.

وی همچنین افزود: جشنواره فیلم فجر باید باعث رشد اقتصادی سینماها هم شود و باعث اعتلای فرهنگی شود.

انتهای خبر