ایران: دارایی های ضراب را پس بدهید/ روایت رسانه های ترک از محتوای مذاکرات اردوغان با مقامات ارشد ایران درباره ضراب

اخیراً مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا دارایی‌های رضا ضراب، تاجر ایرانی بازداشت شده در مورد پرونده فساد اقتصادی در این کشور را پس بگیرند. به گزارش اعتدال پرس، تسنیم به نقل از یورت دیلی نوشت: اخیراً مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا تمام دارایی‌های رضا ضراب، تاجر ایرانی را که […]

image_pdfimage_print

اخیراً مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا دارایی‌های رضا ضراب، تاجر ایرانی بازداشت شده در مورد پرونده فساد اقتصادی در این کشور را پس بگیرند.

به گزارش اعتدال پرس، تسنیم به نقل از یورت دیلی نوشت: اخیراً مقاماتی از ایران به ترکیه سفر کرده‌اند تا تمام دارایی‌های رضا ضراب، تاجر ایرانی را که به‌دلیل اتهامات وارده در مورد پرونده فساد اقتصادی در بازداشت پلیس ترکیه به سر می‌برد، پس بگیرند.

مقامات ایرانی برای انتقال دارایی‌های ضراب و شرکایش به ایران، از مقامات ترک درخواست مساعدت کرده‌اند.

بابک زنجانی، دیگر تاجر ایرانی که گفته می‌شود شریک ضراب بوده، ۱۴ میلیارد دلار دارایی را به‌اشکال مختلف در داخل ترکیه مدیریت می‌کرده است. زنجانی در دسامبر ۲۰۱۳، از سوی مقامات قضایی ایران بازداشت شد.

وی که اکنون در تهران زندانی شده است متهم به تصرف غیرقانونی میلیاردها دلار دارایی دولت ایران است. مقامات ایران می‌گویند تنها یک‌نهم طلب دولت ایران از وی با مصادره اموالش در ایران قابل وصول است.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی در ترکیه اطلاعات مفصلی در مورد فعالیت‌های زنجانی و کاملیا جمشیدی جمع‌آوری کرده‌اند. جمشیدی به‌عنوان ناظر نقل و انتقالات مالی ضراب در ترکیه، برای زنجانی کار می‌کرده است.

در روز ۱۷ دسامبر سال گذشته، پلیس استانبول و آنکارا ۵۰ تن را برای انجام تحقیقات در مورد یک پرونده فساد اقتصادی دستگیر کرد. فرزندان وزرای سابق دولت اردوغان و ۲۰ مظنون دیگر به‌همراه تاجر ایرانی، رضا ضراب میان دستگیر شدگان هستند.

مظنونان به انجام تقلب در مناقصه‌های دولتی، دریافت رشوه در پروژه‌های شهری، دریافت مجوزهای ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده در قبال پرداخت پول، کمک به خارجیان برای دریافت شهروندی ترکیه از طریق مدارک ساختگی و دست داشتن در اقدامات متقلبانه، جعل و قاچاق طلا متهم هستند.

بر اساس گزارش این روزنامه ترک، پس از آنکه اردوغان به ایران قول داده که انسداد دارایی‌های ضراب در ترکیه را لغو خواهد کرد، تهران با امضای یک موافقتنامه گازی جدید موافقت کرده است.

اردوغان به ایران گفته که ترکیه از تهران نفت و گاز خریداری می‌کند و حجم این واردات در آینده افزایش خواهد یافت.

پس از دو سال، اردوغان در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۴ یعنی در همان روزی که انسداد دارایی‌های رضا ضراب توسط دادگاه لغو شد، به تهران سفر کرد.

بر اساس این گزارش، اردوغان از وزیر دادگستری خود خواسته تا انسداد دارایی‌های این تاجر ایرانی را لغو کند؛ زیرا رئیس جمهوری ایران بدون دریافت دارایی‌های وی، تمایلی به امضای توافق گازی ندارد.

اردوغان در جریان دیدار با رهبر انقلاب نیز گفت: «ما می‌دانیم که تمام دارایی‌های ضراب متعلق به شماست. ترکیه حمایت لازم را برای فائق آمدن ایران به تحریم‌ها فراهم کرده است، من آماده همکاری هستم».

به‌دنبال قول مساعد اردوغان، ایران و ترکیه یک توافق گازی امضا کردند که حاوی بندهایی در مورد دارایی‌های ایران در ترکیه است.

سخنگوی سفارت ایران در ترکیه در پاسخ به سؤالی در این زمینه گفت، سفارت هنوز اطلاعی در این زمینه ندارد.

انتهای خبر