کشته‌شدن ۳دانشجوی ایرانی در کی‌یف

در تماسی که به‌عنوان دانشجو با یکی از موسسات اعزام دانشجو به اوکراین گرفته شد این موسسه اعلام کرد با توجه به ارتباطی که با دانشجویان و مسئولان خود در اوکراین دارد مشکلی برای دانشجویان وجود ندارد و هیچ اتفاق خاصی برای ایرانی‌ها نیفتاده است. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فرهیختگان، جنجال در […]

image_pdfimage_print

در تماسی که به‌عنوان دانشجو با یکی از موسسات اعزام دانشجو به اوکراین گرفته شد این موسسه اعلام کرد با توجه به ارتباطی که با دانشجویان و مسئولان خود در اوکراین دارد مشکلی برای دانشجویان وجود ندارد و هیچ اتفاق خاصی برای ایرانی‌ها نیفتاده است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فرهیختگان، جنجال در اوکراین از زمانی آغاز شد که رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات اقتصادی به اتحادیه اروپا رفت تا بتواند با گرفتن کمک‌های مالی از این اتحادیه بخشی از بدهی‌های کلان خود را پرداخت کند اما رقمی که از سوی اتحادیه برای کمک به این کشور پیشنهاد شد رقمی نبود که بتواند مشکلات مالی اوکراین را حل کند.

از این‌رو رئیس‌جمهور اوکراین بدون امضا کردن قرارداد اتحادیه اروپا از گرفتن کمک اتحادیه امتناع کرد و به کشورش بازگشت. این بازگشت سرآغاز درگیری‌ها و بروز مشکلات سیاسی در کشور میان جناح‌های مخالف دولت و مردم با موافقان شد. در بسیاری از این اتفاقات و مشکلاتی که در کشورها به دلیل تضادهای فکری و سیاسی به وجود می‌آید بیشترین کسانی که آسیب می‌بینند اما کمتر بیان می‌شود، دانشجویان هستند؛ دانشجویانی که هموطنان ما محسوب می‌شوند اما برای آن کشورها دانشجویان خارجی نامیده می‌شوند.

در جریان آشوب‌ها و اعتراضات و اوکراین نیز دانشجویان ایرانی که به گفته بخش کنسولی ایران در سفارت اوکراین تعداد آنها به هزار نفر می‌رسد سه نفر کشته شدند، هرچند که منابع دولتی تاکنون خبری در این خصوص اعلام نکرده‌اند و بخش کنسولی ایران در سفارت اوکراین در گفت‌وگو با فرهیختگان اعلام کرده بود مشکلی برای دانشجویان ایرانی که مرتبط با تحولات اخیر باشد گزارش نشده است.
اما شنیده‌ها حاکی از این است که دانشجویان ایرانی که در دانشگاه‌های اوکراین مشغول به تحصیل هستند در معرض خطرات زیادی قرار دارند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، به فرهیختگان گفت: اگر مشکلی برای ایرانی‌های مقیم اوکراین وجود داشت پلیس این موضوع را گزارش می‌کرد. این مسئول مشکلات مالی دانشجویان ایرانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: دانشجویان ایرانی در این کشور مشکلاتی دارند اما این مشکلات مربوط به تحولات اخیر نیست. بعد از گرانی ارز در ایران دانشجویان ایرانی در اینجا دچار مشکلات مالی شده‌اند، چراکه حامیان مالی آنها در ایران مانند گذشته توان پشتیبانی از آنها را نداشته‌اند. بنابراین دانشجویان اینجا مجبور شده‌اند هم کار کنند و هم درس بخوانند. وی افزود: مشکل دیگر آنها این است که مدارک دانشگاه‌های اوکراین به‌خصوص دانشگاه‌های پزشکی در ایران به رسمیت شناخته نمی‌شود و این مشکلاتی را برای آنها به وجود می‌آورد. وی در پاسخ به اینکه این درگیری‌ها در کدام بخش‌های شهر اتفاق افتاده و چه امنیتی برای دانشجویان وجود دارد، گفت: درگیری‌ها تنها در یک خیابان در کی‌یف اتفاق افتاده و در مکان‌های دیگر شهر اتفاق خاصی نیفتاده است.

اعزام دانشجو به اوکراین ادامه دارد

موسسات اعزام دانشجو به اوکراین همچنان به اعزام دانشجو ادامه می‌دهند. در تماسی که به‌عنوان دانشجو با یکی از موسسات اعزام دانشجو به اوکراین گرفته شد این موسسه اعلام کرد با توجه به ارتباطی که با دانشجویان و مسئولان خود در اوکراین دارد مشکلی برای دانشجویان وجود ندارد و هیچ اتفاق خاصی برای ایرانی‌ها نیفتاده است. این مسئول تاکید کرد: دانشجویان و مسئولان ما در اوکراین حضور دارند و مشکلی پیش نیامده است. البته این موسسه به دانشجویانی که با آنها تماس می‌گرفتند اعلام می‌کرد که در این زمینه مسئولیتی ندارد و تصمیم‌گیری در این خصوص را برعهده خود افراد می‌گذاشت.

شرایط ایده‌الی نداریم

آگاهی از وضعیت دانشجویان ایرانی مقیم اوکراین ما را بر آن داشت تا با واسطه‌های متعدد بتوانیم با یکی از دانشجویان دکترای دانشگاه اوکراین صحبت کنیم. علی با اشاره به اتفاقات و درگیری‌های اخیر در اکثر نقاط اوکراین گفت: خوشبختانه سه روزی است که شهر کمی آرام‌تر شده اما ۱۰ شب به دستور دولت و پلیس از خانه بیرون نرفتیم. وی افزود: دولت پیش از این اعلام کرد برای مدت طولانی آذوقه جمع کنید و در خانه بمانید در غیر این‌صورت پلیس و دولت نمی‌توانند برای سلامتی شما تضمینی انجام دهند. وی از فعالیت گروه‌هایی با نام secret head خبر داد و گفت: این گروه‌ها که از مخالفان دولت و خارجی‌ها هستند شب‌ها به خانه‌های خارجی‌ها حمله می‌کنند و به آنان و اموال‌شان آسیب می‌رسانند.

علی تاکید کرد: در یکی از این حمله‌ها ۳ دانشجوی ایرانی نیز کشته شده و چند نفری زخمی شده‌اند. این دانشجوی رشته دکترا در پاسخ به اینکه چرا در خوابگاه‌های دولتی اقامت ندارید، گفت: طبق قانون آموزشی این کشور به دانشجویان رشته دکترا خوابگاه تعلق نمی‌گیرد و این خوابگاه‌ها تنها مختص دانشجویان کارشناسی و کارشناسی‌ارشد است. وی بیشترین درگیری در کی‌یف را معطوف به غرب شهر دانست و گفت: آن بخش شهر به دلیل اینکه مخالف همکاری دولت با روسیه هستند بیشترین اعتراض را نسبت به عملکرد دولت دارند. علی یادآور شد: این افراد تمام ایرانی‌ها و خارجی‌های داخل کشورشان را همراه و همسو با دولت روسیه می‌دانند و با حضور آنان در خاک اوکراین مخالفند. به گفته وی، بیشترین خطری که دانشجویان ایرانی را تهدید می‌کند، حضور مخالفان دولت در خیابانی به نام خیابان دانشجو است که اکثر دانشجویان در این منطقه اقامت دارند. وی ادامه داد: دانشجویان این خیابان و سه منطقه دیگر شهر برای مدت یک هفته نان و برنج تهیه کرده‌اند تا مجبور نباشند از خانه‌های خود خارج شوند. این دانشجو اظهار داشت: در میان این همه آشوب عده‌ای از مردم در قبال تامین امنیت بخشی از شهر و منطقه پول‌هایی را از ساکنان خیابان‌های اطراف درگیری‌ها دریافت می‌کنند که رقم آن از شبی ۵۰ تا ۱۲۰ دلار است. وی افزود: در حال حاضر تمام دانشگاه‌های کشور تعطیل است و دانشجویان در خوابگاه و خانه‌ها حبس شده‌اند و کاری نمی‌توانند انجام دهند تا شرایط به وضعیت ایده‌آل برسد.

انتهای خبر