برای اولین بار و با همت مستند ساز استان صورت گرفت: شکار نماد حیات وحش آذربایجان شرقی

نماد حیات وحش استان آذربایجان شرقی برای اولین بار شکار و با مستندسازی تلویزیونی آن، افتخاری دیگر برای خطه آذربایجان نصیب شد. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس؛ بعد از سی سال، یک مستند ساز استان توانست با شکار تصویری گونه نادر و در حال انقراض سیاه خروس، اولین مستند سیاه خروس را در جنگلهای ارسباران تصویربرداری و […]

image_pdfimage_print

نماد حیات وحش استان آذربایجان شرقی برای اولین بار شکار و با مستندسازی تلویزیونی آن، افتخاری دیگر برای خطه آذربایجان نصیب شد.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس؛ بعد از سی سال، یک مستند ساز استان توانست با شکار تصویری گونه نادر و در حال انقراض سیاه خروس، اولین مستند سیاه خروس را در جنگلهای ارسباران تصویربرداری و تهیه کند.

این فیلم که چندین بار از شبکه تلویزیونی مستند پخش گردیده است محصول زحمت شش ساله محمود روحانی مستندساز جوان و خوش ذوق استان است که خود نیز متولد اهر در خطه ارسباران بوده و تسلط خوبی بر روی طبیعت حیات وحش این مناطق دارد.

در هفته های گذشته خبری منتشر شد که سازمان محیط زیست کشور ،نماد حیات وحش هر استان را معرفی کرد، وقتی باخبر شدیم که نماد حیات وحش استان سیاه خروس ارسباران می باشد سراغ آقای محمود روحانی تهیه کننده این مستند رفتیم تا در مورد مستند سیاه خروس مصاحبه ای داشته باشیم .

چطور شد که شما به فکر تهیه مستند سیاه خروس افتادید؟ 

download (2)

قبل از اینکه سازمان محیط زیست در راستای برنامه های ملی جدید خود اقدام به معرفی نماد حیوانی استان آذربایجان شرقی کند این مستند توسط بنده ساخته شد ، من مستند های زیادی کار کرده ام که یکی از همین مستندها همان سیاه خروس ارسباران است که شما از طریق رسانه ها با آن باخبر شدید . 

بفرمایید این مستند کجا و چگونه تهیه گردیده است ؟

بخاطر شرایط سخت و کوهستانی و جنگلی منطقه ارسباران ؛ من کمترافراد و تهیه کننده ای را می شناسم که دست به تهیه مستند در این منطقه بزند ، منطقه ما یک منطقه بکر و دست نخورده است و از نظر حیات وحش دارای حیوانات و پرندگان نادر و منحصر بفرد است .

با توجه به اینکه بنده مطالعاتی در مورد حیوانات بخصوص این پرنده زیبا و نادر در حال انقراض داشتم و می دانستم  محل زندگی این پرنده در کدام منطقه از ارسباران زیست می کند و چه موقع از سال می توان از این پرنده تصویر برداشت لذا بخاطر شرایط اقلیمی منطقه و داشتن دشمنان زیاد از جمله انسان ،روباه ، عقاب  دسترسی به این پرنده کار آسانی نیست .

به غیر از مستند سیاه خروس چه مستندهای دیگری ساخته اید ؟
بنده به غیر از سیاه خروس ،مستند شوکای ارسباران . مستند قوم اورارتو، بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان فعلاً رادر سوابق خود دارم.

ساخت این مستند چندسال طول کشیده است؟

ما برای تهیه این مستند حدود ۶ سال کار تحقیقی و مطالعه میدانی انجام دادیم که بخش اعظم مربوط به شناسایی و نحوه شکار تصویری این پرنده کمیاب بود  و ۱ ماه نیز کار فیلمبرداری و تدوین این فیلم زمان برده است.

در ساخت این فیلم کدام ارگانها به شما کمک کرده اند؟

متاسفانه باید اعتراف کنم که فقط اداره کل محیط زیست استان آنهم از بابت صدور مجوزهای لازم برای فعالیت در این خصوص به ما کمک کردند و هیچ حمایت مالی یا معنوی از سوی ارگانهای دولتی در این خصوص انجام نشده است البته استقبال مسئولان صداوسیما بخصوص مدیران شبکه مستند در پخش این مستند قبال تشکر است.

انتهای خبر