اردوغان مخالفان را زمین زد؛ پیشتازی حزب حاکم در انتخابات محلی ترکیه/انتخاب اولین شهردار زن محجبه در ترکیه

: شبکه های تلویزیونی ترکیه، از پیشتازی حزب عدالت و توسعه با ۴۳ الی ۴۸ درصد آرا خبر داده اند   به گزارش اعتدال پرس، نتایج اولیه انتخابات شهرداری های ترکیه حکایت از پیشتازی حزب رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور دارد. تاکنون ۲۴ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات شمرده شده و شبکه های […]

image_pdfimage_print

: شبکه های تلویزیونی ترکیه، از پیشتازی حزب عدالت و توسعه با ۴۳ الی ۴۸ درصد آرا خبر داده اند

 

به گزارش اعتدال پرس، نتایج اولیه انتخابات شهرداری های ترکیه حکایت از پیشتازی حزب رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر این کشور دارد.

تاکنون ۲۴ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات شمرده شده و شبکه های تلویزیونی ترکیه، از پیشتازی حزب عدالت و توسعه با ۴۳ الی ۴۸ درصد آرا خبر داده اند.
این حزب، هدف خود در این انتخابات را دستیابی به میزان آرای مساوی یا بیشتر از درصد آرای همین حزب در انتخابات شهرداری های سال ۲۰۰۹ تعیین کرده است.
حزب عدالت و توسعه در انتخابات چهار سال پیش، ۳۸.۸ درصد آرای شرکت کنندگان در انتخابات را به دست آورده بود.
انتخابات روز گذشته ، نخستین رای گیری بعد از اعتراضات گسترده خیابانی ژوئن (تیر) گذشته علیه دولت آقای اردوغان است.
ترکیه در یک سال اخیر شاهد اعتراضات گسترده ضد دولتی، رسوایی‌های بزرگ مقام‌های عالی و درز مکالمات منسوب به آنها بوده است و بسیاری رسانه‌ها انتخابات امروز را به منزله “رفراندوم” محبوبیت رجب طیب اردوغان توصیف کرده‌اند.
حدود پنج ماه دیگر نیز در ترکیه انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد که این موضوع، اهمیت انتخابات امروز را بیشتر می‌کند.

رجب طیب اردوغان امروز در جمع هواداران حزب عدالت و توسعه گفت که به پیروزی حزب خود اطمینان دارد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه با اعلام پیروزی خود در انتخابات شهرداری ها، به دشمنان خود هشدار داد «بهای انتقادها و اتهام هایی را که طی ماه های گذشته علیه وی مطرح می کردند، خواهند پرداخت.»

اردوغان خطاب به هزاران هوادار خود که مقابل مقر حزب «عدالت و توسعه» حزب وابسته به او در آنکارا تجمع کرده بودند و پیروزی این حزب را جشن می گرفتند، گفت: «ملت، امروز توطئه های پیچیده و غیر اخلاقی کسانی را که به ترکیه حمله کردند، خنثی و امیدشان را ناامید کرد.»

روز گذشته  حدود ۵۰ میلیون نفر در ۲۰۰ هزار شعبه، برای انتخاب نمایندگان خود در شهرداری‌های ترکیه پای صندوق های رای رفتند.

حزب عدالت و توسعه از سال 2002 قدرت را در ترکیه در اختیار دارد.

انتخاب 5 زن در ترکیه به عنوان شهردار/اولین زن محجبه شهردار “میرام” قونیه شد

دو نفر از نامزدها از اعضای حزب صلح و دموکراسی، دو نفر عضو حزب حاکم عدالت و توسعه و دیگری از اعضای حزب جمهوری خواه خلق است.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از حریت، چهار نفر از زنان در ترکیه به عنوان شهردار انتخاب شدند.

فاطمه شاهین و فاطمه تورو اعضای حزب حاکم عدالت و توسعه، گولتان کیشاناک و دیلک خطیب اوغلو اعضای حزب صلح و دمکراسی و اوزلم چرچی اوغلو ازحزب جمهوری خواه به عنوان شهرداران شهرهای غازی انتپ، دیاربکر و آیدین انتخاب شدند.

فاطمه شاهین وزیر سابق خانواده و سیاست های اجتماعی به عنوان رییس شورای استان غازی آنتب خواهد بود. وی پیش ازتصدی پست وزرات خانواده ترکیه سه دوره به عنوان نماینده شهر غازی انتپ به مجلس ملی این کشور راه یافته بود.

139301110955113402437583

فاطمه تورو نامزد همین حزب در انتخابات محلی ناحیه “میرامِ” قونیه توانست با کسب اکثریت آرای شرکت‌کنندگان در انتخابات شهرداری‌ها به عنوان اولین شهردار زن محجبه در تاریخ جمهوری ترکیه انتخاب شود.

گولتن کیشاناک یکی از رهبران حزب صلح و دموکراسی، شهردار دیاربکر و یکی دیگر از اعضای همین حزب به نام دیلک خطیب اوغلو شهردار حکاری شد.

اوزلم چرچی اوغلو نیز برای دومین بار به عنوان شهرداری شهر آیدین برگزیده می شود.

انتهای خبر