جنتی در مسیر خاتمی و مهاجرانی/ وزیر ارشاد دولت یازدهم استیضاح می‌شود یا استعفا می‌دهد؟

سال جدید برای علی جنتی با سوال مجلس آغاز شده است و بسیاری اعتقاد دارند که او این سال را به عنوان وزیر ارشاد به پایان نخواهد برد. مصطفی داننده: نزدیک به هاشمی است، در دولت اصلاحات سفیر بوده است، معاون سیاسی، پورمحمدی در وزارت کشور بوده ، وزیر ارشاد دولت روحانی است، می‌گوید فیس بوک […]

image_pdfimage_print

سال جدید برای علی جنتی با سوال مجلس آغاز شده است و بسیاری اعتقاد دارند که او این سال را به عنوان وزیر ارشاد به پایان نخواهد برد.

مصطفی داننده: نزدیک به هاشمی است، در دولت اصلاحات سفیر بوده است، معاون سیاسی، پورمحمدی در وزارت کشور بوده ، وزیر ارشاد دولت روحانی است، می‌گوید فیس بوک باید رفع فیلتر شود، از ممیزی‌های سال‌گذشته گلایه مند است، می‌خواهد نویسندگان صریح القلم باشند، هفته نامه ۹ دی را توقیف کرده است، دوست دارد هیچ روزنامه‌ای توقیف نشود و این آخری‌ها با سید محمد خاتمی دیدار کرده است و چه اتهام هایی بیش از این، برای سوال کردن و کشاندن علی جنتی به مجلس و احیانا استیضاح. 

نمایندگان مجلس نهم به صورت رسمی شمشیر مخالفت خود را علی جنتی از رو بسته‌اند و به هر بهانه‌ای به دنبال استیضاح این فرزند دبیر شورای نگهبان هستند. پارلمان نشین‌ها در اولین روز کاری خود و بعد از پایان تعطیلات نوروز به سراغ علی جنتی رفتند و از او بابت دیدار با خاتمی سوال کردند.

نصرا… پژمان فر، عضو کمیسیون فرهنگی در خصوص این سوال گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌جلسه‌ای را با آقای خاتمی‌رئیس جمهور پیشین داشته که این جلسه مورد انتقاد اعضای کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است. آقای جنتی مقام رسمی‌کشور هستند و حق ندارند با عوامل فتنه جلسه داشته باشند.

پژمان فر ادامه داد: معاون پارلمانی وزیر ارشاد اعلام کرده که این جلسه شخصی بوده است، این در حالی است که جلسه شخصی و خصوصی نباید رسانه‌ای می‌شد. بنابراین باید آقای جنتی در رسانه‌ها در خصوص این جلسه توضیح داده و عذرخواهی کند.

وزیر فرهنگ دولت یازدهم که پیش از این یک کارت زرد از نمایندگان دریافت کرده است شاید هیچگاه فکر نمی‌کرد که به بهانه دیدار با رئیس جمهور پیشین ایران باید راهی مجلس شورای اسلامی شود و رودروی نمایندگان مردم به این سوال پاسخ دهد که چرا به یک دیدار نوروزی رفته است؟

در کنار این سوال، ۱۶۰ نماینده به وزیر ارشاد تذکر دادند که چرا « ۹دی» را توقیف کرده است و این رفتار با رسانه‌های مخالف دولت درست نیست. علی جنتی که خود از چهره‌های شناخته شده سیاسی ایران در سال‌های گذشته است شاید بهتر از نمایندگان فعلی مجلس، به تاریخ سیاسی ایران آشناست و می‌داند که در مجلس‌های چهارم و پنجم نیز، وزرای ارشاد دولت‌های سازندگی و اصلاحات نیز به بهانه‌های مختلف به مجلس احضار می‌شدند و پاسخ گوی نمایندگان بودند تا کار به جایی رسید که مجبور به استعفا و ترک ساختمان وزارت ارشاد در میدان بهارستان شدند.

پس از پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری و تشکیل دولت تدبیر و امید، کارشناسان مسائل سیاسی اعتقاد داشتند که دولت روحانی ادامه دهنده دولت‌های سازندگی و اصلاحات است. نزدیکی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و سید محمد خاتمی با حسن روحانی خود بیانگر همین معناست و حالا نحوه برخورد مجلس با وزیر ارشاد دولت روحانی، و تداعی برخورد مجلس‌های چهارم و پنجم با سید محمد خاتمی و عطاالله مهاجرانی، این شباهت را در اذهان تداعی می‌کند.

هاشمی رفسنجانی کار خود را با مجلس سوم که جناح چپ اکثریت آن بودند آغاز کرد و به بهانه همین، سید محمد خاتمی از اعضای برجسته مجمع روحانیون مبارز را راهی وزارت ارشاد کرد تا خاتمی مسئول سروسامان دادن به فرهنگ کشور بعد هشت سال جنگ تحمیلی باشد.

جنتی در مسیر خاتمی و مهاجرانی/ وزیر ارشاد دولت یازدهم استیضاح می‌شود یا استعفا می‌دهد؟

پایان مجلس سوم و کسب صندلی‌های آن روزها قرمز پارلمان توسط جناح راست، برای خاتمی آغاز روزهای سخت بود. روزهایی که سرانجام آن استعفا از سمت وزارت و رفتن به کتابخانه ملی بود. موسوی لاری از نزدیکان سید محمد خاتمی، آن روزها را اینگونه روایت می‌کند:

« مجلس سوم که به آقای خاتمی نزدیک بود، جای خود را به مجلسی داده بود که نگاه متفاوتی به مسائل فرهنگی داشت. علاوه بر آن، مدتی بود در مجموعه‌هایی علیه آقای خاتمی فعالیت‌هایی شروع شده بود؛ در حوزه کتاب، نشریات، سینما و… با علم کردن پاره‌ای مسائل واهی یا بزرگ کردن اشتباهات مدیران و یا طرح مسائلی که از نظر آنان مسائل جدی فرهنگی بود، ولی از نظر مدیران امر حاشیه‌ای به نظر می‌رسید و… در واقع مجموعه‌ای از اختلاف نظر‌ها عامل این شده بود که گروهی، با تکیه بر مراکز قدرت علیه وزارت ارشاد فعالیت کنند. در واقع فضای سیاسی آن روز و رفتارهای کسانی که با شخص آقای خاتمی مشکل داشتند و مثلا از دوره روزنامه کیهان با او مشکل داشتند، باعث شد که خاتمی احساس کند مجموعه اتفاقات ابتکارات چند فرد نیست و برنامه‌ای است تا وی و مجموعه او را تخریب کرده تا به وسیله این فضاسازی زمینه برخورد با اندیشه و فکر خاتمی را در جامعه مهیا کنند.»

سید محمد خاتمی اعتقاد داشت که مشکلات شخصی که برخی جریان‌ها با او دارند زمینه ساز این کارشکنی‌ها شده است و به همین بهانه، از سمت خود استعفا داد تا علی لاریجانی از چهره‌های نزدیک به جناح راست جایگزین او در وزارت ارشاد شود.

تقدیر به گونه‌ای رقم خورد که خاتمی مستعفی از وزارت ارشاد با رای بیست ملیونی راهی قوه مجریه شد تا دولت اصلاحت را تشکیل دهد. خاتمی برای وزارت ارشاد، عطاالله مهاجرانی از نیروهای نزدیک به کارگزاران و هاشمی رفسنجانی را به عنوان وزیر ارشاد معرفی کرد تا بازهم وزارت ارشاد در صدر اخبار سیاسی کشور قرار بگیرد.

مهاجرانی کار خود را با مجلس پنجم شروع کرد و با وجود تمام مخالفت‌ها و با حمایت « ناطق نوری» رئیس وقت مجلس شورای اسلامی، توانست رای اعتماد نمایندگان را به خود جلب کند. وزارت مهاجرانی از پرتنش ترین دوران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول دوران جمهوری اسلامی است.

تصمیمات فرهنگی مهاجرانی، آزادی مطبوعات و… زمینه نارضایتی فراوانی را در میان برخی از افراد جامعه که در آن زمان خود را حزب اللهی می‌خواندند شد و آنها از مجلس خواستند که وزیر ارشاد را استیضاح کند.

مجلس پنجم نیز دست به استیضاح مهاجرانی زد. ناطق نوری رئیس وقت مجلس اینچنین می‌گوید که :« مبنای استیضاح مهاجرانی همان تذکرات رهبری بود و توجیهی که نمایندگان برای استیضاح مهاجرانی داشتند، حرف‌‌‌های مقام معظم رهبری بود. ایشان چه در شورای انقلاب فرهنگی و چه در دولت، تصریح کرده و به خودش خطاب کرده بودند، همچنین به رئیس دولت نیز گفته بودند. نمایندگان هم بر مبنای فرمایشات رهبری و اشکالات فراوان در حوزه‌‌‌های فرهنگی و مدیریتی مهاجرانی، استیضاح را امضاء و در مجلس مطرح کردند.»

استیضاح مهاجرانی اما ناموفق بود و او توانست با استدلال‌های قوی خود نمایندگان مجلس را قانع کند و آنها به استیضاح رای منفی دادند. ناطق نوری علت رای منفی نمایندگان به استیضاح را اینگونه روایت می‌کند:« ترکیب مجلس از یک اکثریت، اقلیت و تعدادی میانه‌رو تشکیل می‌شد. افراد میانه‌رو، نه این طرف هستند، نه آن طرف. گاهی هواشناسی می‌کنند که کدام طرف باد می‌آید، به آن سمت می‌روند. بعضی‌ها هم مستقلند. به معنای واقعی کلمه، اینها در رأی دادن سرنوشت سازند. مهم این بود که چپی‌ها که خودشان را خط امامی و ارزشی می‌دانستند، مخالف استیضاح بودند علی‌القائده چپ ارزشی باید به استیضاح مهاجرانی رأی می‌داد، چون او اباحه‌گری را ترویج می‌کرد اما سیاست بر ایدئولوژی غلبه کرد. بعضی از چپ‌های ارزشی به دفاع از مهاجران سخنرانی و حمایت کردند که برای من مایه تعجب بود، کسی که خط امامی و ارزشی بود که یکدفعه به دفاع از مهاجرانی صحبت کرد. خود مهاجرانی هم خوب صحبت می‌کرد. بالاخره یک عده هم ممتنع رأی دادند و مهاجرانی رأی آورد.»

این استیضاح پایان کار مهاجرانی نبود و او بعد از این ماجرا نیز تحت فشار مجلس و نهادهای فراتر از مجلس بود و این فشارهای به حدی بود تا مهاجرانی سرانجام همچون سید محمد خاتمی مجبور به استعفا شد تا احمد مسجد جامعی جایگزین او در وزارت ارشاد شود.

همانطور که مشاهده کردید، فشار مجلس به دو وزیر ارشاد، دولت‌های خاتمی و هاشمی منجر به برکناری از طریق استیضاح نشد و آنها مجبور به استعفا شدند. باید دید که آیا علی جنتی، هم به سرنوشت این دو وزیر سابق دچار خواهد شد یا اینبار وزیر ارشاد طعم استیضاح و برکناری با حکم مجلس را خواهد چشید؟

انتهای خبر