هر سه عضو ائتلاف پیشرفت در انتخابات نامزد می شوند/همایش ۱۰۰ هزار نفری خلاف شعارهای صرفه‌جویانه است

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه در حال حاضر موضوع اقتصاد و سیاست خارجی تاثیر متقابل بر روی یکدیگر دارند، گفت: اولویت بنده اقتصاد و سیاست خارجی خواهد بود. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، دکتر غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت صبح امروز شنبه ضمن بازدید از خبرگزاری فارس، در نشستی خبری در […]

image_pdfimage_print
عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه در حال حاضر موضوع اقتصاد و سیاست خارجی تاثیر متقابل بر روی یکدیگر دارند، گفت: اولویت بنده اقتصاد و سیاست خارجی خواهد بود.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، دکتر غلامعلی حداد عادل عضو ائتلاف پیشرفت صبح امروز شنبه ضمن بازدید از خبرگزاری فارس، در نشستی خبری در محل این خبرگزاری به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

حداد عادل با بیان اینکه از امروز دو ماه تا روز رای‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم فرصت باقی است اظهار داشت: طبیعی است آهنگ حرکت‌های انتخاباتی سرعت و شتاب بیشتری به خود بگیرد و این جلسه امروز نیز برای برگزاری یک انتخابات و یک انتخاب خوب، موثر و مفید باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس‌ در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تفاوت ریاست جمهوری شما با ریاست جمهوری فعلی در چه خواهد بود، گفت: یک مسائل و مشکلاتی وجود دارد که باید در دستور کار هر دولتی که در آینده تشکیل می‌شود قرار بگیرد و در اولویت باشد.

وی ادامه داد: در راس این مسائل موضوعات اقتصادی و حوزه سیاست خارجی است که در حال حاضر این دو مسئله بر روی یکدیگر تاثیر متقابل دارند و بنده اولویت‌های خود را به این دو موضوع اختصاص خواهم داد.

شاید هر سه عضو ائتلاف پیشرفت در انتخابات نامزد شوند

حداد عادل ادامه داد: یک مسئله کلی که به نوع نگاه در اداره کشور باز می‌گردد وجود دارد؛ بنده معتقدم دولت آینده باید اعتماد جامعه را به عقلانی بودن تصمیم‌گیری‌ها جلب کند و این اعتماد تقویت شود، لذا این یکی از وظایفی است که دولت آینده باید بر عهده داشته باشد.

عضو ائتلاف پیشرفت تأکید کرد: منطقی بودن و عقلانی بودن تصمیم‌گیری‌ها باید در جامعه باور شود و مردم به سازوکاری که دولت برای اداره جامعه در پیش می‌گیرد اعتماد کنند.

وی در خصوص سؤالی مبنی بر اینکه نظرسنجی‌های ائتلاف سه‌گانه از سوی چه کسی صورت می‌گیرد، گفت: نظرسنجی‌هایی که تا کنون صورت گرفته هیچکدام از آنها به سفارش رسمی ائتلاف نبوده بلکه از سوی دستگاه‌های مختلف صورت گرفته است؛ هرچند ما به نتایج آنها توجه داریم.

حداد عادل در عین حال تصریح کرد: سازوکار این نظرسنجی‌ها را ائتلاف پیشرفت طراحی نکرده اما مسلماً طی دو ماه آینده ما برای نظرسنجی یک سازوکاری طراحی می‌کنیم که بتواند برای رسیدن از سه نفر به یک نفر مورد استفاده قرار گیرد.

عضو ائتلاف پیشرفت در خصوص احتمال اضافه شدن زاکانی به ائتلاف سه‌گانه اظهار داشت: آقای زاکانی از افراد اصولگرایی است که در کنار نامزدهای اصولگرا وارد عرصه شده است؛ ما گفته‌ایم هر نامزد اصولگرایی که درصد قابل توجهی از رأی را داشته باشد می‌تواند به ما بپیوندد بنابراین ایشان یا هرکس دیگری که این ویژگی‌ را در ائتلاف داشته باشد می‌تواند عضو ائتلاف پیشرفت باشد.

وی تصریح کرد: احتمال اینکه هر سه عضو ائتلاف در انتخابات ثبت‌نام کنند و بعد دو نفر به نفع یک نفر کنار بروند نیز وجود دارد. از این رو صحبتی را که آقای مظفر مطرح کرده ممکن است صورت گیرد اما هنوز قطعی نشده است.

حداد عادل در پاسخ به این سؤال که اگر شما نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت نباشید چه رویکردی خواهید داشت،‌گفت:‌ما هیچ شرطی برای شرکت در ائتلاف تعیین نکرده‌ایم و برای کنار رفتن نیز هیچ قول و قراری با فردی که از بین ما سه نفر انتخاب شود نگذاشته‌ایم.

دنبال تقسیم پست نیستیم

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه ما به دنبال تقسیم پست و مسئولیت نبوده‌ایم و اعتقاد به انقلاب اساس فعالیت ماست تأکید کرد: ما به هیچ عنوان انتظار نداریم چنانچه فردی از بین ما سه نفر رئیس‌جمهور شود، مسئولیتی را به دو نفر دیگر واگذار کند. بنابراین چه از بین ما سه نفر و چه از سایر اصولگرایان فردی رئیس‌جمهور شود ما متعهد هستیم که به وی کمک کنیم.

وی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره ویژگی‌های مثبت رئیس‌جمهور آینده که مورد تأکید رهبری قرار گرفت، تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم این ویژگی‌های مثبت می‌تواند در نامزدهای ائتلاف پیشرفت وجود داشته باشد و این خصوصیات، ویژگی‌هایی است که ما خود را به آن متعهد می‌دانیم و تلاش داریم آنها را با زمینه‌های مثبت دیگری که در دولت فعلی وجود دارد، به صورت یک جهت مثبت مورد نظر قرار دهیم و جهات منفی را حذف کنیم.

حداد عادل اظهار داشت: ما عقیده نداریم این خصوصیات فقط در یک شخص خلاصه می‌شود بلکه چون آن را قبول داشته‌ایم از احمدی‌نژاد حمایت کرده‌ایم و دلیلی ندارد که نتوانیم ادامه دهیم.

آمریکا اگر منطقی عمل کند، مسئله هسته‌ای ایران قابل حل است

وی در پاسخ به سؤالی درباره موضع دولت آینده در قبال موضوع هسته‌ای ایران گفت: برنامه هسته‌‌ای ما کاملا روشن است و ما منطق غلطی نداریم که بخواهیم آن را تغییر بدهیم.

وی با بیان اینکه رفتار آمریکا در مقابل ملت ایران واقع‌بینانه نیست، افزود: آمریکایی‌ها باید دست از دشمنی از ملت ایران بردارند و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند نمی‌توان اسلحه را روی شقیقه یک نفر گذاشت و در عین حال او را دعوت به مذاکره کرد. ملت ایران، ملتی نیست که در شرایط فعلی حاضر به مذاکره باشد.

حداد عادل با بیان اینکه آمریکا اگر منطقی عمل کند، مسئله هسته‌ای ایران قابل حل است، تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید به دشمنی با ملت ایران پایان بدهند.

هیچ دولتی یارانه‌ها را قطع نخواهد کرد

عضو ائتلاف پیشرفت در پاسخ به سؤالی درباره هدفمندی یارانه‌ها و موضع دولت آینده در قبال آن، گفت: پرداخت یارانه‌ها در دولت آینده ادامه پیدا خواهد کرد. قطعا در شرایط فعلی  هیچ دولتی یارانه‌ها را قطع نخواهد کرد ولی در درازمدت باید درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: در دراز مدت باید بررسی شود که آیا پرداخت یارانه‌ها و اینکه کل ملت ایران کارمند دولت شوند، با کوچک شدن دولت مغایرت دارد یا نه؟ باید به طور کارشناسی بررسی شود که آیا اینکه ما دائما یارانه را اضافه کنیم کار درستی است یا نه؟

حداد عادل در پاسخ به سؤالی درباره مکانیزم انتخاب نامزد نهایی ائتلاف پیشرفت و نظرسنجی‌های صورت گرفته گفت: با توجه به اینکه نظرسنجی‌هایی که انجام شده به سفارش ائتلاف سه‌گانه نبوده است، بنده درباره آن نظرسنجی‌ها اظهارنظر نمی‌کنم، اما تاکید می‌کنم که طبق مکانیزم ائتلاف سه‌گانه، انتخاب نامزد نهایی منحصر در نظرسنجی‌ها نیست.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مشکلات اقتصادی گفت: مهم این است که ما با تصمیم‌گیری صحیح به سمت حل مشکلات حرکت کنیم و تلاش کنیم که مشکلات حل و فصل شود.

خبرنگار فاینشنال تایمز از حداد عادل درباره آنچه تعامل ایران با غرب خواند، پرسید که وی در پاسخ تاکید کرد: بنای انقلاب ما بر دشمنی دیگر کشورها نیست. مهم این است که ما استقلال خودمان را حفظ کنیم لذا اگر غرب به این اصل بنیادین ما احترام بگذارد بقیه مسائل بین ما و غرب قابل حل است؛ احساس می‌کنم که غرب در تصمیم‌گیری‌های خود درباره ایران تحت تاثیر رژیم صهیونیستی است و اگر غرب خود را از این امر آزاد کند تعامل با ایران کار دشواری نخواهد بود.

وی رفتار غربی‌ها را در مقابل حقوق‌ ملت ایران غیر واقع‌بینانه خواند و راه حل مشکلات را در احترام کشورهای غربی به حقوق اساسی ملت ایران دانست.

نشستی با ائتلاف ۵ نفره نداشتیم

حداد عادل در ادامه در خصوص خبری مبنی بر جلسه ۵ نفره با ائتلاف پیشرفت که از سوی متکی مطرح شده بود، گفت: ما با دوستان ۵ نفره جلسه مشترکی تا کنون نداشته‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه در اصفهان گفته است، انتقاداتی به احمدی‌نژاد داشته اما مطرح نکرده، گفت: صورت دقیق آن گفته این است که بنده تأکید کرده‌ام که چون دولت فعلی هنوز بر سر کار است باید در بیان نقاط ضعف دولت فعلی طوری عمل کنیم که منجر به تضعیف دولت نشود. البته در همان جلسه هم برخی اشکالات دولت فعلی را ذکر کرده‌ام.

حداد ادامه داد: در سالهای اخیر هم در عین حال که سعی کردم مصالح کشور رعایت شود و جنجال ملال‌انگیز ایجاد نشود و با توجه به روحیه برخی افراد فضا برای مسئله‌سازی ایجاد نشود همواره راه حل‌ها و انتقادات را بیان کرده‌ام ولی لزوماً همیشه رسانه‌ای نبوده است.

حداد عادل با بیان اینکه هیچ وقت نسبت به آنچه خطا می‌دانم ساکت نیستم اظهار داشت: من سعی می‌کنم راهی را انتخاب کنم که به نتیجه برسد.

وی افزود: به عنوان مثال اگر اقدام کردم که موضوع آقای مرتضوی در مجلس مطرح نشود نگران آنچه بودم که اتفاق افتاد. وقتی در روز ۱۵ بهمن استیضاح وزیر کار در دستور کار قرار گرفت معلوم شد که چرا من تلاش می‌کردم این اتفاق نیافتد.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش در خصوص برنامه‌های اقتصادی‌اش تصریح کرد: فعالیت اقتصادی عمدتاً باید به دست مردم سپرده شود و باور من این بوده و هست که دولت تاجر خوبی نیست.

وی ادامه داد: هرچه تصدی‌گری دولت غیر از جنبه‌های حاکمیتی در حوزه اقتصادی بیشتر شود از رونق اقتصادی کاسته و فساد اقتصادی بیشتر خواهد شد.

حداد عادل تأکید کرد: مدیریت اقتصادی مطلوب را در این می‌بینم که دولت در جنبه‌های سیاست‌گذاری و تأمین زیرساخت‌ها و نظارت بیافزاید اما تصدی امور اقتصادی را به مردم واگذار کند.

حداد عادل در پاسخ به سوالی مبنی بر صحت و سقم دعوت از محسن رضایی برای پیوستن به ائتلاف و اینکه آیا او کف رای مورد نظر را برای پیوستن به این ائتلاف داراست گفت: بنده از هیچ کدام از این دو جنبه خبر ندارم.

عضو ائتلاف پیشرفت درباره برخی اظهارات رئیس جمهور در سفرهای استانی گفت: شاید منظور ایشان از این اظهارات این بوده است که اگر خودشان باشند این کار را می‌کنند.

وی ادامه داد: اما درباره شاخص‌ها باید بگویم که یک مجموعه‌ای از شاخص‌ها و ویژگی‌ها در تعیین فرد واحد از ائتلاف پیشرفت موثر است که یکی نظرسنجی، تائید صلاحیت‌ها و سایر جهات است که البته ما هنوز برای جمع‌بندی زمان داریم.

حداد عادل با اشاره به زمان داشتن برای انجام یک نظرسنجی مورد قبول وملموس کردن همه عناصر تاکید کرد: ما با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنیم اما تلاش داریم این ائتلاف به عنوان الگویی از وحدت به یک اثر ماندگار در فضای سیاسی و اخلاق سیاسی تبدیل شود.

عضو ائتلاف پیشرفت تصریح کرد: جامعه باید باور کندکه رسیدن به وحدت ممکن و مفید است از این رو ما به جای شعار وحدت به دنبال تحقق آن هستیم و می‌خواهیم نشان دهیم برای خدمت به انقلاب نیازی به جنگیدن با یکدیگر نیست چرا که می‌توان در یک لحظه به نفع دیگری کنار کشید و به آن فرد کمک کرد و این ارزش بالایی دارد.

همایش ۱۰۰ هزار نفری خلاف شعارهای صرفه‌جویانه است

وی در خصوص برنامه دولت که قرار است با حضور ۱۰۰ هزار نفر در ورزشگاه آزادی برگزار شود گفت: بنده صریحا مخالف این موضوع هستم و آن را خلاف شعارهای صرفه‌جویانه دولت می‌دانم.

حداد عادل ادامه داد: اگر این ۱۰۰ هزار نفر حداقل ۵۰۰ هزار تومان هزینه بر دوش ملت به دلیل آمدن به تهران و اقامت در آن بگذارد، رقم بسیار بالایی می‌شود که نیازی نیست برای تشکر از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی اینچنین لشکر کشی شود.

عضو ائتلاف پیشرفت با اشاره به بیانیه تشکر نمایندگان از دست‌اندرکاران سفرهای نوروزی و تشکر مردم از آنها متذکر شد: من اگر جای دولت بودم برای رعایت صرفه‌جویی، تشکر وتشویق را به این صورت انجام نمی‌دادم.

وی در ادامه این نشست با بیان اینکه در سیاست خارجی باید اهتمام ویژه‌ای برای هماهنگی و یکدستی مسئولان در برخورد با مذاکره کنندگان خارجی وجود داشته باشد، یادآور شد: از صدر تا ذیل مسئولان در سیاست خارجی باید به صورت هماهنگ عمل کنند.

اگر جای هاشمی بودم در این سن و سال نامزد انتخابات نمی‌شدم

حداد عادل در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره احتمال ورود هاشمی به انتخابات و توصیه‌ای به وی تاکید کرد: توصیه باید وقتی باشد که طرف دیگر حاضر به شنیدن و پذیرفتن آن باشد؛ اگر بنده در سن و سال آقای هاشمی بودم در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نمی‌شدم.

به ایرانی فراتر از ژاپن اسلامی می‌اندیشم

حدادعادل بعد از پایان رسمی نشست خبری خود در پاسخ به سؤالی درباره آنچه به نقل از وی درباره ژاپن اسلامی گفته شده بود، تاکید کرد: بنده هیچگاه بحث ژاپن اسلامی را مطرح نکردم و در دوران مجلس ششم این موضوع را به نقل از بنده نقل کرده بودند.

وی افزود: بنده به ایرانی فراتر از ژاپن اسلامی می‌اندیشم.

خبرنگاری از حدادعادل پرسید که برای اولین بار چه کسی ائتلاف پیشرفت را مطرح کرد که وی در پاسخ گفت: آقای ولایتی برای اولین بار این موضوع را مطرح کرد.

خبرنگاری درباره درگیری در شبه جزیره کره ازعضو ائتلاف پیشرفت پرسید که وی در پاسخ تصریح کرد: خاطره خوبی از دوران جنگ کره که بنده کودک بودم ندارم و امیداوارم درگیری در این منطقه رخ ندهد.

نماینده مردم تهران با انتقاد از رفتارهای تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه و علیه کره‌شمالی تاکید کرد: گرچه رفتار آمریکایی‌ها در منطقه(کره شمالی) تحریک آمیز است اما دوست ندارم آتش جنگ دوباره برافروخته شود.

انتهای خبر