دادگاه آمريکايي حکم به مصادره بنياد علوي داد

دادگاهي در آمريکا حکم مصادره و فروش اموال بنياد علوي را تأييد کرد. به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاري آريا ، آنگونه که اين دادگاه اعلام کرده ، درآمد حاصل از فروش اموال اين بنياد به آنچه شاکيان خصوصي جمهوري اسلامي ناميده شده پرداخت خواهد شد . اين خبر را خبرگزاري رويترزمخابره کرده […]

image_pdfimage_print

دادگاهي در آمريکا حکم مصادره و فروش اموال بنياد علوي را تأييد کرد.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از خبرگزاري آريا ، آنگونه که اين دادگاه اعلام کرده ، درآمد حاصل از فروش اموال اين بنياد به آنچه شاکيان خصوصي جمهوري اسلامي ناميده شده پرداخت خواهد شد .

اين خبر را خبرگزاري رويترزمخابره کرده است . بر اين اساس دولت آمريکا و شاکيان خصوصي دولت جمهوري اسلامي ايران در پرونده مصادره و فروش ساختمان بنياد علوي توافق کرده اند.

بر اساس اين توافق، درآمد ناشي از فروش اموال “بنياد علوي” و شرکت‌هاي “آسا” در آمريکا، ميان اين افراد توزيع خواهد شد.

پرونده ضبط و فروش اموال بنياد علوي از سال 2009 ميلادي و پس از آن مطرح شد که دولت ايالات متحده آمريکا شکايت‌هاي مطرح شده عليه جمهوري اسلامي ايران را به دادگاه برد.

اين شکايات از جمله از سوي خانواده افرادي مطرح شده است که در بمب‌گذاري سال 1983 در پايگاه نيروي دريايي ارتش آمريکا در بيروت جان خود را از دست دادند. در اين حادثه 241 نفر جان باختند.

با تأييد حکم دادگاه، اکنون قرار است از محل درآمد ناشي از فروش اموال بنياد علوي و شرکت‌هاي “آسا”، به شاکيان 19 پرونده عليه جمهوري اسلامي ايران غرامت پرداخته شود.

بنياد علوي يک برج 36 طبقه‌اي در خيابان پنجم محله منهتن در نيويورک دارد که ارزش آن 500 ميليون دلار برآورد شده است. 40 درصد از آسمان‌خراش 36 طبقه‌اي منهتن در مرکز نيويورک متعلق به شرکت‌هاي “آسا”، وابسته به بانک ملي ايران و 60 درصد ديگر متعلق به “بنياد علوي” است.

اين برج پيش از انقلاب و در زماني خريداري شد که بنياد علوي “بنياد پهلوي” نام داشت.

با انقلاب 1357 اين نام به “بنياد علوي” تغيير يافت و اين نهاد تحت نظارت بنياد مستضعفان درآمد.

بنياد علوي سپس با عنوان نهادي مستقل، غيرانتقاعي و خيريه با هدف “تبليغ فرهنگ اسلامي و زبان، ادبيات و تمدن فارسي از طريق کمک‌هاي مالي خيريه و انسان‌دوستانه در قالب برنامه‌هاي آموزشي، مذهبي و فرهنگي” در آمريکا ثبت شد.

آنگونه که دادستاني نيويورک اعلام کرده ، بنياد علوي و شرکت‌هاي “آسا” در فاصله سال‌هاي 1999 تا 2007 ميلادي از محل دريافت اجاره دفاتر اين آسمان‌خراش نزديک به 39 ميليون دلار درآمد داشته‌اند.دادستاني نيويورک تأکيد کرده است که اين مبلغ به حساب بانک ملي و دولت ايران واريز شده که نقض تحريم‌هاي ايران به شمار مي‌رود. به اين ترتيب بنياد علوي و شرکت‌هاي آسا به پولشويي براي دولت ايران نيز متهم شده‌اند.

دانيل روزمنا، يکي از وکلاي بنياد علوي نيز روز پنجشنبه از هرگونه اظهارنظري در مورد حکم صادرشده عليه اين بنياد خودداري کرد. وکلاي شرکت‌هاي آسا نيز حاضر به موضع‌گيري در اين مورد نشدند.

حکم دادگاه فدرال آمريکا مبني بر مصادره و فروش اموال بنياد علوي هنوز قطعي نيست و اين بنياد مي‌تواند درخواست فرجام کند.

انتهای خبر