نرخ بیکاری در ‌آذربایجان شرقی‌ بیشتر از میانگین ‌کشوری است‌/میانه، تبریز و جلفا بیکارترین شهرهای استان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌ شرقی تعداد بیکاران استان را ۱۶۴ هزار نفر اعلام کرد. به گزارش اعتدال پرس، میراحد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: نرخ بیکاری در ‌آذربایجان شرقی‌ بیشتر از میانگین نرخ بیکاری در کشور بوده و شهرستان‌های میانه، تبریز، جلفا بیشترین بیکاران را در استان دارند. طبق آخرین سرشماری […]

image_pdfimage_print

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌ شرقی تعداد بیکاران استان را ۱۶۴ هزار نفر اعلام کرد.

به گزارش اعتدال پرس، میراحد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: نرخ بیکاری در ‌آذربایجان شرقی‌ بیشتر از میانگین نرخ بیکاری در کشور بوده و شهرستان‌های میانه، تبریز، جلفا بیشترین بیکاران را در استان دارند.

طبق آخرین سرشماری جمعیت استان آذربایجان شرقی از جمعیت ۳ میلیون و ۷۲۴ هزار نفری استان یک میلیون و ۳۰۷ هزار  نفر فعال هستند.

وی افزود: ۱۳٫۶ درصد با ۱۷۸ هزار نفر از جمعیت فعال استان آذربایجان شرقی را زنان به خود اختصاص داده‌اند و یک میلیون و ۲۹ هزار با درصد ۸۶٫۴ درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

حسینی جمعیت بیکار استان را ۱۶۴ هزار و ۹۳ نفر اعلام کرد و افزود: ۳۰ هزار و ۷۶۹ نفر با ۱۸٫۷ درصد از بیکاران استان آذربایجان شرقی را زنان تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: ۱۳۳ هزار و ۱۲۴ نفر با ۸۱٫۳ درصد بیکاران استان آذربایجان شرقی را مردان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی جمعیت شاغل استان آذربایجان شرقی را یک میلیون و ۱۴۳ هزار و ۳۶ اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۲٫۹ درصد را خانم‌ها و ۸۷٫۱ درصد را مردان تشکیل می‌دهد که در واحدهای مختلف صنعتی، خدماتی، تجاری و کشاورزی مشغول به کار هستند.

حسینی ادامه داد: از این شاغلان ۴۱٫۷ درصد در بخش صنعت و تولید، ۳۷ درصد در بخش خدمات و ۲۱ درصد نیز در بخش کشاورزی اشتغال دارند.

وی افزود: نرخ بیکاری استان را ۱۲٫۵ درصد اعلام کرد و گفت: متاسفانه درصد میزان بیکاری در استان سه دهم درصد از متوسط کشوری بالاتر است.

حسینی بالاترین نرخ بیکاری در استان را به ترتیب شهرستان‌های میانه، تبریز و جلفا با ۱۳٫۴۴ درصد، ۱۲٫۶۴ درصد و ۱۱٫۱ عنوان کرد و افزود: کمترین نرخ بیکاری نیز در شهرستان های خداآفرین، شبستر، هریس و بناب است که به ترتیب ۴٫۲۶، ۴٫۶۸، ۴٫۸ و ۴٫۹ درصد را شامل می‌شود.

*بررسی درخواست ۷ هزار و ۵۶۴ درخواست مشاغل سخت و زیان آور

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی گفت: در طول سال ۹۲ درخواست تعداد ۷ هزار و ۵۶۴ نفر متقاضی شاغل در مشاغل سخت و زیان آور به منظور بهره مندی از قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور کارگران مشمول صندوق تامین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفته است.

حسینی افزود: به منظور رسیدگی به پرونده متقاضیان بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور در سال ۹۲، کمیته کمیته بدوی بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان‌آور با تشکیل تعداد ۶۴ جلسه و کمیته تجدید نظر مربوطه نیز با تشکیل تعداد ۸ جلسه نسبت به بررسی و احراز مشاغل سخت و زیان‌آور براساس آیین‌نامه مربوطه اقدامات لازم به عمل آمده و در طول سال ۹۲ پرونده بالغ بر ۶ هزار و ۵۳ نفر برای اقدامات قانونی بعدی به منظور بازنشستگی به تامین اجتماعی ارسال شده است.

وی افزود: کارگرانی که به مدت ۲۰ سال به صورت متوالی و ۲۵ سال به صورت متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار بوده و دارای سابقه پرداخت حق بیمه به صندوق تامین اجتماعی را داشته باشند می‌توانند از مزایای قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنند.

حسینی در ادامه با بیان اینکه ۳ هزار و ۹۸۵ تعاونی در استان فعالیت می‌کنند، افزود: از طریق تعاونی‌ها ۹۱۳ میلیارد تومان درآمد حاصل شده و ۴۲ هزار و ۷۲ نفر نیز اشتغال زایی ایجاد شده است.

وی بر لزوم توجه به تشکلات کارگری اشاره کرد و افزود: باید به تشکلات کارگری بیش از پیش توجه کرد و این مسئله را در برنامه کاری خود قرار دهیم.

انتهای خبر