روحانی در بین ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار سال جهان

رئیس جمهور کشورمان در فهرست ۱۰۰ نفره شخصیت های تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت. به گزارش اعتدال پرس به نقل از نامه نیوز، هفته نامه آمریکایی «تایم» فهرستی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار جهان در عرصه های سیاسی، هنری ، فرهنگی و … را انتخاب و منتشر کرد که در میان این ۱۰۰ نام نیز […]

image_pdfimage_print

رئیس جمهور کشورمان در فهرست ۱۰۰ نفره شخصیت های تاثیرگذار جهان در سال ۲۰۱۴ قرار گرفت.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از نامه نیوز، هفته نامه آمریکایی «تایم» فهرستی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار جهان در عرصه های سیاسی، هنری ، فرهنگی و … را انتخاب و منتشر کرد که در میان این ۱۰۰ نام نیز نام «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان دیده می شود. در زیر عنوان دکتر حسن روحانی یادداشتی به قلم محمد البرادعی، سیاستمدار مصری و رییس پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چشم می‌خورد.

 در بخشی از این یادداشت که از روحانی با عنوان شیخ سیاستمدار نام برده شده، البرادعی نوشته است: روحانی را در زمان حساسی در سال ۲۰۰۳ ملاقات کردم. وی در آن زمان مشاور روشنگرا و عملگرای محمد خاتمی، رئیس جمهوری وقت ایران در شورای عالی امنیت ملی بود. وی از مسیر مذاکرات مستقیم با آمریکا به دنبال یک راه حل سیاسی بود. در زمانی که وی مسئولیت مذاکرات هسته ای ایران با غرب را بر عهده داشت، تهران حساس ترین فعالیت های هسته ای خود را به عنوان یک حسن نیت تا پایان مذاکرات متوقف کرد. پس از آن رسانه های ایرانی لغب «شیخ دیپلمات» را به وی دادند.

 البرادعی در ادامه می نویسد: متاسفانه، سیاست های میانه روانه روحانی به شدت از سوی تندروها در آمریکا تضعیف شد. روحانی و رئیس جمهوری وقت ایران قادر به نشان دادن نتایج ملموس تلاش های خود نبودند و در نهایت در انتخابات پس از آن را نیز در رقابت با یک تیم قوی از دست دادند.

 رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در ادامه می نویسد: یک دهه به طول انجامید تا غرب بفهمد تلاش برای نفوذ در منطقه، استراتژی درستی برای تعامل با ایران نیست. توافق کنونی هسته ای ایران و غرب در ژنو که از طریق دیپلماسی روحانی فراهم شد می توانست ۱۰ سال پیش صورت بگیرد. با احترام دوجانبه و بازسازی اعتماد می تواند به گسترش امنیت و توافق نامه های همکاری بینجامد.  حضور روحانی میانه رو در قدرت در ایران فرصتی را به غرب ارائه می دهد که نباید از دست برود، فرصتی که در خطر است.

 «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «ولادیمر پوتین» رئیس جمهوری روسیه از دیگر شخصیت های سیاسی جهان هستند که در فهرست این لیست قرار دارند.

انتهای خبر