همه چیز در مورد مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا در دولت احمدی نژاد

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی عبارت بودند: ویلیام برنز، جیک سالیوان، پانیت تالوار و رابرت آینهورن؛ دو نفر آخر از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات قزاقستان بودند. به گزارش اعتدال پرس، پایگاه خبری پارس به جزییات جدیدی از مذاکرات ایران و آمریکا در دولت احمدی نژاد پیرامون پرونده هسته ای کشورمان دست یافته است.بنا […]

image_pdfimage_print

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی عبارت بودند: ویلیام برنز، جیک سالیوان، پانیت تالوار و رابرت آینهورن؛ دو نفر آخر از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات قزاقستان بودند.

به گزارش اعتدال پرس، پایگاه خبری پارس به جزییات جدیدی از مذاکرات ایران و آمریکا در دولت احمدی نژاد پیرامون پرونده هسته ای کشورمان دست یافته است.بنا بر این گزارش، مذاکره با آمریکا در دولت قبلی با اصرار وزیر وقت خارجه-علی اکبر صالحی- انجام شد که چهار شرط برای آن تعیین شد:
– مذاکرات فقط در مورد پرونده هسته ای باشد
– وزیر خارجه خود در مذاکرات شرکت نکند
– مذاکرات دارای نتایج ملموس زودهنگام باشد
– تمام تحریم ها لغو و اموال بلوک شده ایران بازگردانده شود

یک منبع آگاه در وزارت خارجه به این پایگاه خبری گفته است: این مذاکرات در سال ۱۳۹۰ آغاز شد و سه دور مذاکره در مسقط پایتخت عمان انجام شد که یک کمیته شش نفره در مورد محتوای این مذاکرات تصمیم گیری می کردندکه سه نفر از این هفت نفر از مسوولین ارشد دولتی بودند و محمود احمدی نژاد صرفا نظرات مشورتی به این کمیته ارایه می کرد و حق دخالت در آن نداشت و ریاست این مذاکرات برعهده علی اصغر خاجی معاون وقت اروپا و آمریکای وزارت خارجه بود.

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکایی عبارت بودند از ویلیام برنز معاون وزیر خارجه آمریکا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا، پانیت تالوار مشاور امور ایران در کاخ سفید و رابرت آینهورن مشاور خلع سلاح وزیر خارجه آمریکا؛ که دو نفر آخر از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا در مذاکرات قزاقستان بودند.

در مذاکرات مسقط در نهایت ایران و آمریکا به یک چارچوب مشخص برای توافق نهایی می رسند که در این مذاکرات، طرف آمریکایی رسما و به صورت مکتوب، حق غنی سازی ایران را می پذیرد. لازم به ذکر است چندی پیش علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و وزیر امور خارجه گفته بود: مقام معظم رهبری در آن زمان فرمودند برخی از مسئولین دولت سابق، بر مذاکره دوجانبه با دولت امریکا درخصوص مسأله هسته ای نظر داشتند.

وی افزود: آن زمان که من در وزارت امور خارجه بودم (حدود دو سال و نیم یا سه سال پیش) موضوع را به خدمت رهبر عرض کردم و گفتم، اجازه دهید، ما با امریکایی ها راجع به موضوع هسته ای وارد مذاکره شویم. حضرت آقا فرمودند به امریکایی ها نمی شود اعتماد کرد و مصداق هایی در این خصوص فرمودند؛ برای نمونه، در موضوع افغانستان در موضوع عراق و اینکه آن ها عهدشکنی و نقض پیمان می کنند و قابل اعتماد نیستند و حسن نیت ندارند.

صالحی اضافه کرد: من خدمت ایشان عرض کردم، اگر اجازه دهید، ما در موضوع هسته ای هم این را تجربه کنیم. ایشان فرمودند: اشکالی ندارد، بروید و این کار را انجام دهید، اما بدانید که این اتمام حجت خواهد بود. ما بهانه را از آن ها خواهیم گرفت و به مردم خودمان اعلام خواهیم کرد که از هر فرصتی برای حل و فصل مسالمت آمیز این موضوع در چهارچوب عزت، حکمت و مصلحت استفاده می کنیم و بهانه را از آن ها خواهیم گرفت که آن ها با افکار عمومی بازی نکنند.

پارس

انتهای خبر