موج مکزیکی قیمتها دربازار تبریز/ فاز دوم هدفمندی یارانه ها نظارت بیشتر مسئولان را می طلبد

در گزارش میدانی از سطح شهر اغلب کالاهای پر مصرف همچون قند و شکر در هر کیلو ۲۰۰ تومان، کبریت کارتونی از شش هزار و ۳۰۰ به هفت هزار و ۳۰۰ تومان، بستنی لیتری از هفت هزار به هشت هزار، بستنی لیتری پاکتی از سه هزار و ۵۰۰ به چهار هزار، آبلیمو ۱٫۵ لیتری از […]

image_pdfimage_print

در گزارش میدانی از سطح شهر اغلب کالاهای پر مصرف همچون قند و شکر در هر کیلو ۲۰۰ تومان، کبریت کارتونی از شش هزار و ۳۰۰ به هفت هزار و ۳۰۰ تومان، بستنی لیتری از هفت هزار به هشت هزار، بستنی لیتری پاکتی از سه هزار و ۵۰۰ به چهار هزار، آبلیمو ۱٫۵ لیتری از هفت هزار و ۵۰۰ به ۹ هزار و ۸۰۰، و …..

به گزارش اعتدال پرس، از زمان آغاز ثبت نام مرحله دوم هدفمندی یارانه ها افزایش قیمت داشته اند و این درحالیست که به گفته فروشندگان، محصولات برخی از شرکتها به پیشواز گرانی رفته و برخی از محصولات شرکتها از اسفندماه سال گذشته رو به گرانی گذاشته اند.

حال با این شرایط قیمت کالاها همچنان در ریل افزایش قرار دارند و ادامه گرانی دور از انتظار نیست این درحالی است رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی روز دوشنبه هفته گذشته در خبرها اعلام کرد: هیچ یک از مراجع مجاز به افزایش قیمت به صورت خود سرانه نیستند و در صورت افزایش دادن قیمت ها باید به ستاد تنظیم بازار اطلاع دهند تا پس از تصویب این ستاد در مورد افزایش احتمالی قیمت ها تصمیم گیری شود.

نظارت بر گرانفروشی با شدت بیشتری ادامه می یابد

اما در این خصوص معاون نظارت وبازرسی صنعت معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار مهر درخصوص نظارت بر گران فروشان گفت: نظارت و بازرسی با برخی گرانفروشی ها که خود سرانه از سوی برخی سودجویان انجام می شود قاطعانه برخورد می کند به طوری که تاکنون هزار پرونده تخلف به ما رسیده است.

اسماعیل عطاپور در ادامه با تکذیب افزایش قیمت کالاها گفت: رصد ما گرانی کالاها را نشان نمی دهد و هر گونه افزایش کالاهای ضروری  از جمله: پنیر، ماست، شیر پاستوریزه و… و کالاهای صنعتی غیر قانونی است و در صورت مشاهده برخورد خواهد شد.

وی همچنین از نظارت مستمر ۱۰۰ اکیب خبر داد و افزود: ۱۰۰ اکیب نظارت و بازرسی  در این خصوص فعال هستند علاوه بر اکیب های بازرسی، تمامی اتحادیه ها و مجامع امور صنفی و اتاق های اصناف ناظر بر اعضای تحت پوشش خود هستند.

عطاپور در ادامه خواستار شد: از مردم عزیز خواستاریم در صورت مشاهده تخلف در خصوص گرانی کالاها حتما  با شماره ۱۲۴ تماس گرفته و اطلاع دهند تا اقدامات لازم را مسئولان بازرس انجام دهند.

این درحالیست که روز دوشنبه رئیس سازمان امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی در جلسه شورای اداری شهرستان تبریز اعلام کرد: با اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت ها باید بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار صورت گیرد.

 رضا حسینی با بیان این مطلب افزود: هیچ یک از مراجع مجاز به افزایش قیمت به صورت خود سرانه نیستند و در صورت افزایش دادن قیمت ها باید به ستاد تنظیم بازار اطلاع دهند تا پس از تصویب این ستاد در مورد افزایش احتمالی قیمت ها تصمیم گیری شود.

قیمت های کالاهای اساسی در فازدوم افزایش نمی یابد

عظمایی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: در خصوص وضعیت بازار آرد و نان، مواد غذایی پروتئینی و مصالح ساختمانی در آستانه اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها هیچ مشکلی در استان وجود ندارد و تمهیدات لازم اندیشیده شده است و ما شاهد افزایش قیمت آن چنانی نخواهیم بود.

وی با تاکید بر عدم هرگونه افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت :در صورت نیاز به افزایش قیمت در سایر کالاها باید این افزایش با هماهنگی ستاد هدفمندی در حدود مقررات قانونی صورت گیرد و کسی نباید خود سرانه قیمت ها را بالا ببرد.

کریم مهری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: وضعیت تولید و ذخیره سازی مواد غذایی پروتئینی در وضع مطلوب است و هیچ مشکل خاصی در تامین این مواد و افزایش قیمت آنها در سه ماه آینده وجود نخواهد داشت.

وی همچنین به مردم اطمینان خاطر داد تولید و ذخیره سازی مواد غذایی پروتئینی بیش از نیاز استان است و آمادگی کامل برای کنترل بازار در این زمینه وجود دارد.

قیمت ها با شیب ملایم افزایش می یابد

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در آذربایجان شرقی در جلسه هماهنگی اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در استان تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی های دولت تدبیر و امید اجرای مرحله دوم این قانون با سیاست ها و بسته هایی طراحی شده در چارچوب شیب ملایم و در برخی حوزه ها با هدف رونق کسب و کار است.

وی با بیان اینکه این موضوع موجب می شود شیب قیمت ها ملایم و در نتیجه آثار آن در حوزه های خدمات و تولید کمتر دیده شود، اظهار کرد: در کنار این موارد سیاست معافیت، تقسیط و بخشش جرایم مالیاتی برای واحدهایی که از موضوع هدفمندسازی یارانه ها متاثر می شوند نیز جزو بسته های حمایتی حوزه وزارت اقتصاد و دارایی به شمار می رود.

حسینی اعطای تسهیلات با نرخ ترجیحی از محل صندوق توسعه ملی برای واحدهایی که می توانند با تغییر روش های تولید منجر به کاهش مصرف انرژی شوند را از دیگر بسته های حمایت دولت در این حوزه عنوان کرد.

وی با بیان اینکه بر اساس سیاست های ابلاغی در بخش حمل و نقل عمومی هیچ گونه افزایش قیمتی اعمال نخواهد شد، افزود: در این زمینه دولت تصمیم دارد خدمات ریلی و حمل و نقل عمومی را از محل درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها گسترش دهد.

ناوگان حمل و نقل عمومی قدیمی آذربایجان شرقی با اجرای فازدوم ترمیم می شود

دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها در آذربایجان شرقی این سیاست را رویکردی کلیدی برای استان ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی استان قدیمی تر از برخی استان های کشور است این روند می تواند تاثیر بسزایی در ارتقاء شاخص های موجود در این حوزه داشته باشد.

حسینی ادامه داد: دولت یازدهم با اجرای این سیاست می تواند بسترهای کاهش آلودگی محیط زیست و تقویت حمل و نقل عمومی را در کشور فراهم کند.

وی مجموع سیاست های اعمال شده در این حوزه را فرصتی مناسب برای تقویت شبکه مالی، سازماندهی برخی شرکت های فعال در این عرصه و عامل مهمی در بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی دانست.

کاهش ۱۰ درصدی پرداخت هزینه های مردم برای خدمات بستری بیمارستانها

حسینی ارایه بسته های حمایتی در حوزه سلامت را از دیگر برنامه های دولت در مرحله دوم اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اعلام کرد و افزود: در این زمینه بسته های حمایتی خوبی همچون ارتقاء خدمات غیرپزشکی در بیمارستان های دولتی، حمایت از پزشکان مقیم در بیمارستان های دولتی، اختصاص پزشکان متخصص در بیمارستان های تا ظرفیت ۶۴ تختخواب، کاهش ۱۰ درصدی پرداخت هزینه های مردم برای خدمات بستری شدن در بیمارستان ها، افزایش کیفیت خدمات غیرپزشکی از قبیل تخت و مسایل بهداشتی و تغذیه و همچنین حمایت دولت از پزشکان متخصص مناطق محروم در دستور کار قرار گرفته است.

وی ارایه خدمات رایگان زایمان، افزایش محسوس دستمزد پزشکان و ماماها برای زایمان های طبیعی و استقرار امداد هوایی را از دیگر سیاست های حمایتی دولت در حوزه سلامت برشمرد.

حسینی با بیان اینکه کاهش اعتبارات در حوزه سلامت می تواند کیفیت خدمات را دچار چالش کند، تاکید کرد: به طور قطع اجرای این سیاست ها در ارتقاء شاخص های سلامت و بهداشت جسمی، روانی و درمانی جامعه نقش موثری ایفا می کند.

وی همچنین از ارایه بسته حمایتی دولت تدبیر و امید به خانوارها خبر داد و گفت: ارایه بسته های حمایتی غیر نقدی علاوه بر جنبه های حمایتی از افزایش نقدینگی، تورم و رکود ناشی از آن در کشور جلوگیری خواهد کرد.

حسینی ادامه داد: در حوزه بازار نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت وظیفه خطیر کنترل، هدایت تولید و فناوری ها به سمت مصرف بهینه تر انرژی را برعهده دارد.

وی با اشاره به تشکل ستاد اجرای هدفمندی یارانه ها در استان و سپس در شهرستان ها افزود: در ۱۲ روز ثبت نام برای اجرای مرحله دوم این قانون، دستگاه هایی که درخط مقدم ارایه خدمات قرار داشتند زیرساخت های خوبی فراهم کردند.

وی ادامه داد: در این مدت علاوه بر مصاحبه های تلویزیونی و رادیویی که به منظور اطلاع رسانی لحظه به لحظه در این حوزه صورت می گرفت، ستادی نیز برای پاسخگویی به مشکلات و سوالات مردم تشکیل شد.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه های استان افزود: در بازدیدهای میدانی مسوولان این ستاد مشکلات پیش آمده را به سرعت شناسایی و راهکارهای عملی در ستاد مرکزی پیش بینی و اجرا می شد.

————————————————–

گزارش از:اسد بابایی-یاسمن مولانا

انتهای خبر