واکنش سخنگوی سابق شورای نگهبان به روایت هاشمی از ردصلاحیت

من روشن می‌گویم جلسات ما سیستم ضبط و ثبت صوتی و تصویری کامل دارد و آیندگان می‌توانند این جلسات را ببینند. من همیشه از کسانی بودم که مدعی هستم مذاکرات شورای نگهبان درباره انتخابات باید پخش شود. وطن امروز: آنچه در مذاکرات اعضای شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری یازدهم، گذشته، مشخص نبوده و […]

image_pdfimage_print

من روشن می‌گویم جلسات ما سیستم ضبط و ثبت صوتی و تصویری کامل دارد و آیندگان می‌توانند این جلسات را ببینند. من همیشه از کسانی بودم که مدعی هستم مذاکرات شورای نگهبان درباره انتخابات باید پخش شود.

وطن امروز: آنچه در مذاکرات اعضای شورای نگهبان درباره احراز صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری یازدهم، گذشته، مشخص نبوده و در سنوات گذشته نیز هیچگاه به این موضوع پرداخته نشده است. اما سال گذشته و پس از ردصلاحیت حجت‌الاسلام هاشمی‌رفسنجانی، وی در برخی دیدارهای خود روایتی از ماجرای ردصلاحیت خود در مذاکرات شورای نگهبان مطرح کرده است.
در آخرین نوبت وی در گفت‌وگو با ویژه‌نامه نوروزی یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب؛ اینگونه ماجرای ردصلاحیت خود را روایت کرد: «در دو، سه روز آخر کسانی از داخل شورای نگهبان به من اطلاع دادند که یکی از مسؤولان امنیتی و معاونانش آمده‌اند و با اصرار زیاد اجازه یافتند که در جلسه حضور داشته باشند البته دیگران مخالفت می‌کردند که بنا نیست کسانی از بیرون به جلسه ما بیایند، چون داریم بحث انتخابات می‌کنیم. بعضی‌ها گفتند فقط آن مسؤول بماند و بقیه بروند بیرون، که رفتند.

آن شخص ماند و گفت من می‌خواهم به شما بگویم ما از همان روزی که آقای هاشمی نامزد شد، هر صبح و شب دایما افکار سنجی می‌کنیم. رای ایشان به سرعت بالا می‌رود و تا شب گذشته به ۷۰ درصد رسیده و اگر دو روز دیگر صبر کنید، به ۹۰ درصد می‌رسد. اگر او بیاید همه رشته‌های این سال‌های ما پنبه می‌شود. با این صحبت، آنها تکلیف را روشن کردند».

هاشمی‌رفسنجانی البته درباره مذاکرات حسن روحانی و علی لاریجانی با او برای انصراف از کاندیداتوری نیز روایت‌هایی را مطرح کرد. این تقریبا تنها روایت مطرح شده درباره ماجرای ردصلاحیت رفسنجانی در مذاکرات شورای نگهبان بود.

با این حال این روایت با واکنش عباسعلی کدخدایی مواجه شد. کدخدایی اگرچه اکنون دیگر سخنگوی شورای نگهبان نیست اما بدون آنکه اسمی از هاشمی‌رفسنجانی بیاورد، از روایت ماجرا توسط هاشمی انتقاد کرد.

کدخدایی درباره این موضوع پیشنهاد داد «فیلم مذاکرات اعضای شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست‌جمهوری یازدهم منتشر شود تا همه مردم از این جلسه و محتوای آن باخبر شوند.

کدخدایی درباره ماجرای ردصلاحیت‌ها و فشارهایی که آن زمان به شورای نگهبان وارد می‌شد؛ گفت: خیلی به مصلحت کشور نمی‌بینم که باز به آن زمان بازگردیم. اتفاقی افتاده است و تصمیم قانونی‌ای گرفته شد و تمام شده اما گاهی متاسفانه می‌بینیم که برخی افراد هنوز این مساله را ادامه می‌دهند و اخبار غیر صحیحی از جلسات شورای نگهبان مطرح می‌کنند با این ادعا که برخی افراد یا نفرات حرف‌هایی زدند.

من روشن می‌گویم جلسات ما سیستم ضبط و ثبت صوتی و تصویری کامل دارد و آیندگان می‌توانند این جلسات را ببینند. من همیشه از کسانی بودم که مدعی هستم مذاکرات شورای نگهبان درباره انتخابات باید پخش شود و مشخص شود ما به چه کسی رای منفی و به چه کسی رای مثبت دادیم.

چون ما در آخرت باید پاسخگوی رای خود باشیم. وقتی پیش خدا نمی‌توانیم پنهان کنیم ضرورتی ندارد پیش بندگان خدا رای خود را مخفی کنیم. اگر آن مذاکرات منتشر شوند دیگر این اخبار غیرصحیح منتشر نخواهند شد. می‌شنویم عده‌ای می‌گویند آن زمان عده‌ای مخالف و عده‌ای موافق بودند تا زمانی که مقامی به شورای نگهبان آمد و رای اعضا عوض شد! درحالی که اینطور نبود.

ما می‌خواهیم فرصتی داشته باشیم که این فیلم پخش شود. خبر خاصی نبود. کاری که باید انجام می‌شد من به عنوان سخنگو اعلام کردم و تصمیم کسی عوض نشد. خواهش من این است که اصلا این اخبار را دامن نزنیم و کسانی که این مطالب را مطرح می‌کنند به جای اینکه اعلام ‌کنند ما خبر داریم، در یک جلسه رسمی از اعضا بپرسند چه شد، این مطالبی که نقل می‌شود صحیح نیست.

کدخدایی در ادامه درباره برخی پیشنهادات به برخی کاندیداها برای انصراف خود از کاندیداتوری نیز توضیح داد: من این موضوع را در جای دیگری هم گفته‌ام که منحصر به شخص ایشان نبود. خیلی از محترمین جامعه هستند که این مورد را داشتند. حتی افرادی که می‌خواستند ثبت‌نام کنند، قبل از ثبت‌نام نظر منفی خود را در مشورت به آنها اعلام کردیم. برخی گوش نکردند، ثبت‌نام کردند و ما قبل از اعلام رای هم به آنها گفتیم.

بعضی انصراف دادند و برخی انصراف ندادند. ایشان هم مثل آنها بود. اعضای شورای نگهبان این ملاحظه را داشتند که ایشان به عنوان شخصیتی که در انقلاب و نظام زحمت کشیدند بدانند که نظر شورای نگهبان این است که ایشان در نهایت نظر خود را تغییر ندادند.

انتهای خبر