دریاچه ارومیه به کما رفت!/ آقای رئیس جمهور! دوصد گفته را چو نیم کردار نیست – مدیرانتان را بازخواست کنید

روز چهارشنبه خبری به نقل از مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی منتشر شد که نه تنها روزنه‌های امید را برای احیای این دریاچه مهم در کشور بست، بلکه از باقی ماندن تنها چند درصد از آب دریاچه ارومیه حکایت داشت. …. حکایتی تلخ از دریاچه‌ای که روزگاری در شمال غرب کشور بیش از ۵ هزار کیلومتر […]

image_pdfimage_print

روز چهارشنبه خبری به نقل از مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی منتشر شد که نه تنها روزنه‌های امید را برای احیای این دریاچه مهم در کشور بست، بلکه از باقی ماندن تنها چند درصد از آب دریاچه ارومیه حکایت داشت. ….

حکایتی تلخ از دریاچه‌ای که روزگاری در شمال غرب کشور بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع مساحت داشت، اما این روزها تنها ۷ درصد از هزاران کیلومتر آن باقی مانده است!

به گزارش اعتدال پرس، روزنامه وطن امروز نوشت: در شرایطی که همگان و بویژه دوستداران محیط‌زیست در انتظار خبرهای امیدوارکننده‌ای درباره وضعیت اسفناک دریاچه خشک شده ارومیه بودند، روز چهارشنبه خبری به نقل از مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان غربی منتشر شد که نه تنها روزنه‌های امید را برای احیای این دریاچه مهم در کشور بست، بلکه از باقی ماندن تنها چند درصد از آب دریاچه ارومیه حکایت داشت. حکایتی تلخ از دریاچه‌ای که روزگاری در شمال غرب کشور بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع مساحت داشت، اما این روزها تنها ۷ درصد از هزاران کیلومتر آن باقی مانده است!

به شماره افتادن نفس دریاچه ارومیه

«در حال حاضر ۹۳ درصد از آب دریاچه ارومیه خشک و تنها ۷ درصد آن باقی‌مانده است.» حسن عباس‌نژاد، مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی با اعلام این خبر گفته است: «ظهور پدیده‌های شن و ماسه‌های روان، شیوع انواع بیماری‌ها، کانون ریزگردها، خروج حیات وحش، از بین رفتن گونه‌های آرتمیا اورومیانا، تاثیر خشک شدن دریاچه بر میکروکلیمای منطقه و غیرقابل استفاده شدن پوشش‌های گیاهی برای گونه‌های جانوری، بخشی از مشکلات خشک شدن دریاچه ارومیه طی چندین سال گذشته است».

عباس‌نژاد با ابراز نگرانی از روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه، به مهر افزود: ایجاد ایستگاه‌های هیدرومتری در مصب رودخانه‌های آذربایجان غربی منتهی به دریاچه ارومیه ضروری است. بنابر اظهارات مدیرکل محیط‌زیست آذربایجان‌غربی، حفاظت از ذخایر ژنتیکی، تعیین ظرفیت پوشش گیاهی جزایر پارک ملی دریاچه ارومیه، تجهیز یگان‌های حفاظتی، ایجاد ایستگاه‌های سنجش ریزگردهای نمکی و ایجاد سطوح آبگیر در جزایر دریاچه ارومیه باید اجرایی شود.
۹۳ درصد از سرمایه ملی پرید!

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلات پیش‌رو هر روز از میزان آب دریاچه کم شده و در حال حاضر ۳/۲ میلیارد مترمکعب آب در دریاچه ارومیه باقی مانده و سهم ۷ درصدی را به خود اختصاص داده که به این معناست ۹۳ درصد از آب این سرمایه ملی خشک شده و میزان شوری آب در دریاچه ارومیه ۴۰۰ گرم در هر لیتر است که دو برابر میزان استاندارد آن بوده و به حالت فوق اشباع رسیده و این نشانگر روند سریع خشک شدن دریاچه ارومیه و افزایش میزان غلظت نمک در آب است.

دریاچه «ارومیه» به کما رفت!

وضعیت تاسف بار دریاچه ارومیه در شرایطی در جریان است که همگان و بویژه دوستداران محیط‌زیست انتظار داشتند با روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به وعده‌هایی که پیش از آغاز به کار دولت اعلام شده بود، شاهد تحول در وضعیت این روزهای دریاچه ارومیه باشیم اما نه تنها این اتفاق نیفتاده است بلکه طبق آخرین آمار اعلام شده وضعیت این دریاچه روز به روز بدتر از گذشته می‌شود و در حقیقت دریاچه ارومیه در وضعیت کما به‌سر می‌برد! این در حالی است که مدتی پیش محمد حسن‌نژاد، نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی هم با اعتراض به شیوه عملکرد دولت یازدهم در قبال دریاچه ارومیه، با طرح این پرسش که آیا دولت انتخاب شده است که آمار و گزارش از این روند بدهد؟ خواستار رسیدگی فوری به وضعیت دریاچه ارومیه شد. این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از تعطیلی طرح انتقال آب رود ارس به بهانه فقدان مجوز شورایعالی اقتصاد، افزود: آمارها نشان از کم‌لطفی دولت‌های گوناگون نسبت به آذربایجان دارد.

دریاچه ارومیه؛ دغدغه همگان


اما در همین باره موید حسینی‌صدر، سخنگوی فراکسیون محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه به «وطن امروز» می‌گوید: در حال حاضر مشکل این دریاچه موضوعی ملی و مهم برای همه جامعه است اما وجود اظهارنظرهای متفاوت درباره احیای آن این موضوع را به استرس اجتماعی تبدیل کرده است. وی با اشاره به خشک شدن بیش از ۹۳درصد این دریاچه می‌افزاید: حال و روز این دریاچه به جایی رسیده که امکان احیای آن با ارائه طرح و تهیه پیشنهاد ممکن نخواهد بود و راه به جایی نخواهد برد چرا که بیشتر این دریاچه در اثر کوتاهی‌های صورت گرفته از بین رفته است. به گفته این عضو فراکسیون محیط‌زیست مجلس، در این زمان و با توجه به اهمیت ملی این دریاچه لازم است دولت و سازمان محیط‌زیست هر چه سریع‌تر با دعوت از کارشناسان و صاحبنظران داخلی و خارجی و برگزاری جلسات مشورتی به صورت ویژه امکان احیای این دریاچه را بررسی کنند.

با مردم شفاف باشیم

بنابر اظهارات حسینی، امروز باید امکان احیای این دریاچه به کمک آب دریاچه خزر یا رودخانه‌های اطراف مورد واکاوی قرار گیرد و اگر در بررسی‌ها مشخص شد که احیای آن امکانپذیر نیست، خیلی شفاف و صریح این موضوع را با مردم درمیان بگذارند و به فکر عواقب و عوارض بعدی این موضوع بیفتند. به باور وی، خشک شدن این دریاچه عوارض زیست‌محیطی شدیدی را به دنبال دارد که از آن جمله می‌توان به نفوذ بادهای نمکی به مزارع کشاورزی و حتی تا استان زنجان اشاره کرد.

دولت از شعار فاصله بگیرد

سخنگوی فراکسیون محیط‌ زیست مجلس خاطرنشان کرد: نفوذ بادهای نمکی می‌تواند تولید محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده و از میزان تولیدات کم کند بر این اساس لازم است دولت در عمل طرح‌ها و تلاش‌های خود برای احیای این دریاچه را نمایان کند چرا که کمک به وضعیت این دریاچه از طریق تدوین طرح و برنامه میسر نیست و باید هر چه سریع‌تر وارد میدان عمل شد.

انتهای خبر