وعده بی سرانجام کمک ۳ میلیاردی شورای شهرتبریز به رسانه‌ها

پیشنهاد طرح حمایت ۳۰ میلیارد ریالی شورای شهر تبریز از رسانه‌ها در حد خبر ماند. به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر قرارداد میلیاردی شهرداری با صدا و سیما به گوش رسید که بازتاب و انعکاس خوبی نداشت و بسیاری از اصحاب رسانه و حتی خود اعضای شورای شهر […]

image_pdfimage_print
پیشنهاد طرح حمایت ۳۰ میلیارد ریالی شورای شهر تبریز از رسانه‌ها در حد خبر ماند.

به گزارش اعتدال پرس به نقل از فارس، سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر قرارداد میلیاردی شهرداری با صدا و سیما به گوش رسید که بازتاب و انعکاس خوبی نداشت و بسیاری از اصحاب رسانه و حتی خود اعضای شورای شهر تبریز نسبت به این موضوع جبهه گرفتند اما در مقابل به یک باره خبری بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که در آن آمده بود شورای شهر تبریز قصد دارد ۳۰ میلیارد ریال به مطبوعات و خبرگزاری‌های کمک کند که شامل تمام فعالان این عرصه از جمله خبرنگاران می‌شود و در حال کار کارشناسی برای ارزیابی نحوه توزیع این مبلغ است.

بطوریکه عضو هیئت رئیسه شورای کلانشهر تبریز در قالب مصاحبه‌ای به فارس گفته بود: طرحی در ۱۴ بند و به منظور حمایت از فعالان حوزه رسانه در قالب نشریات، روزنامه‌ها به شورا ارائه شده که با تصویب آن فعالان این عرصه از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

علی شیاری افزود: برای این طرح اعتباری معادل ۳۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که بر اساس طرح پیش‌بینی شده بندهای آن از سوی سه تشکل انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، خانه مطبوعات و انجمن مدیران مسئول تدوین و به کمیسیون فرهنگی شورا ارائه شده است.

عضو هیئت رئیسه شورای کلانشهر تبریز با اشاره به اینکه در این طرح تمام فعالان این حوزه و خبرنگاران لحاظ شده است، گفت: واگذاری دفاتری به نشریات، سرپرستان خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های سراسری و محلی در مجموعه‌های بهشتی به صورت اجاره که تا زمان فعالیت رسانه ادامه خواهد داشت و با توقف آن به هر دلیلی از توقیف و سلب امتیاز و … این دفتر به شهرداری عودت داده خواهد شد.

شیاری بحث چاپ، لیتوگرافی و هزینه پرسنل را مهم‌ترین هزینه‌های یک نشریه دانست و گفت: برای موضوع چاپ نیز مجموعه چاپخانه زیر نظر شهرداری در نظر گرفته شده تا خدمات چاپ رایگان نشریات را به اصحاب رسانه ارائه دهد.

عضو هیئت رئیسه شورای کلانشهر تبریز برپایی جشنواره مطبوعات محلی، توزیع نشریات استان در اماکن خاص، مشارکت دادن این بخش در تمام برنامه‌های فرهنگی را از دیگر بندهای این طرح عنوان کرد و گفت: این طرح به منظور ارتقاع سطح رسانه‌ای استان از سوی کمیسیون فرهنگی شورا تدوین و تهیه شده است.

وی نهایت این طرح را جامه عمل پوشیدن به آرزوی دیرینه اصحاب رسانه مبنی بر انتشار روزنامه‌ای سراسری در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.

اما با همه این بوق و کرنای خبری و رسانه ای و با گذشت بیش از پنج ماه از این گفت‌ها این وعده تحقق نیافت.

به هرحال از این قصه دراز که بگذریم در این میان پیگیر شدیم که سرانجام این پیشنهاد ۳۰ میلیارد مطبوعات رسانه‌ها به کجا انجامید که در این رابطه به سراغ سخنگوی شورای شهر رفتیم تا کم و کیف موضوع را از وی جویا شویم که وی اظهار داشت: این مبلغ در بودجه امسال شهرداری تبریز به شورا ارائه نشد ولی در بودجه سال ۹۴ احتمال اختصاص دارد.

سعید حاجی‌زاده در پاسخ به اینکه آیا بودجه تبلیغات صدا و سیما در بودجه امسال آمده عنوان کرد: موضوع مشارکت شهرداری در برنامه ویژه برای شهرداری در قالب قراردادی با شهرداری تبریز بوده و بودجه‌ای برای آن در قالب بودجه شهرداری اختصاص نیافته و رقم آن نیز ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

وی در توضیح اعتبار مطبوعات گفت: این طرح در کمیسیون فرهنگی تصویب و حتی آیین نامه آن نیز تهیه شد ولی به دلیل عدم موافقت فرمانداری با موضوع کمیسیون‌های شورا تمام مصوبات کمسیون‌ها از جمله طرح حمایت از مطبوعات و مسکوت ماند که با آغاز بکار دوباره کمیسیون‌ها این امکان برای پیگیری و اختصاص اعتبار وجود دارد.

حاجی‌زاده تنها راهکار قانونی را ارائه لایحه از سوی شهردار به شورا اعلام کرد و در پاسخ به اینکه بودجه امسال مصوب شده و شهرداری چگونه می‌تواند اعتبار آن را تامین کند، گفت: شهرداری می‌تواند اعتبار آن را از محل اعتبارات پیش بینی نشده تامین کند.

این عضو شورای شهر کلانشهر تبریز تاکید کرد: رقم اعتبارات پیش‌بینی نشده نیز ناچیز است و تنها شاید بخشی از این این اعتبار قابل تامین از این محل باشد.

وی در توضیح این اعتبار یادآور شد: شهرداری می‌تواند دو درصد از مجموع اعتبارات جاری و عمرانی به استثناء هزینه‌های پرسنلی را برای موارد پیش‌بینی نشده هزینه کند که این امر نیاز به مصوبه و نظر اعضای شورا دارد.

 

انتهای خبر