ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی

 اولین برخورد مستقیم تندروها با نوه امام (ره) پس از برسرکارآمدن دولت جدید کلید خورد.  روزنامه شرق روزسه شنبه از اخلال و ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی نوه گرامی حضرامام خمینی (ره ) خبر داد. به گزارش اعتدال پرس این روزنامه نوشت : یک‌بار دیگر ممانعت از سخنرانی سیدحسن خمینی: این‌بار دانشگاه دولتی «آیت‌الله بروجردی […]

image_pdfimage_print

 اولین برخورد مستقیم تندروها با نوه امام (ره) پس از برسرکارآمدن دولت جدید کلید خورد. 

روزنامه شرق روزسه شنبه از اخلال و ممانعت از سخنرانی سید حسن خمینی نوه گرامی حضرامام خمینی (ره ) خبر داد.

به گزارش اعتدال پرس این روزنامه نوشت :

یک‌بار دیگر ممانعت از سخنرانی سیدحسن خمینی: این‌بار دانشگاه دولتی «آیت‌الله بروجردی لرستان». به این ترتیب اولین برخورد مستقیم تندروها با نوه امام (ره) پس از برسرکارآمدن دولت جدید کلید خورد.قرار بود سیدحسن خمینی امروز (سه‌شنبه) وارد استان لرستان شود تا به دعوت دانشگاه آیت‌الله بروجردی این استان در همایشی با عنوان تبیین شخصیت علمی امام‌خمینی‌(ره) به‌همراه سخنرانان دیگر این همایش، یعنی قربانعلی دری‌نجف‌آبادی و سیدهاشم رسولی محلاتی به سخنرانی بپردازد؛ اما با تجمع گروه‌های خودسر که روز گذشته مقابل دانشگاه صورت گرفت، شورای تامین استان مجبور شد سخنرانی سیدحسن خمینی را به‌علت عدم تامین امنیت مراسم لغو کند.

به این ترتیب سیدحسن خمینی هم که در قم به‌سر می‌برد، پس از کسب اطلاع از این موضوع، از رفتن به لرستان صرف‌نظر کرد.  در پی این اقدام، دانشگاه هم طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند که «به سبب افراط‌گری افراط‌گرایان و تهدیدهای تشنج‌آفرین آنها و اصرار برخی مسوولان و تاثیرگذاران این شهر بر برگزاری همایش، با حذف یکی از سخنرانان از آنجا که این کار موجب شکستن حرمت میهمان همایش می‌شد، کل همایش لغو می‌شود.»

غلامی، یکی از اعضای ستاد شورای هماهنگی جوانان اصلاح‌طلب در استان لرستان، در این‌باره به «شرق» گفت: نیروی‌های خودسر روزگذشته درمقابل دانشگاه آیت‌الله بروجردی تجمع کرده و شعار‌های تندی علیه سیدحسن خمینی سر دادند. به گفته این عضو ستاد، این افراد خواستار حذف سیدحسن خمینی از مجموعه سخنرانان این همایش بودند.

مسوولان دانشگاه آیت‌الله بروجردی هم به‌دلیل این اتفاق تصمیم می‌گیرند کل همایش را لغو کنند. به گفته غلامی، حراست و معاونت دانشگاه آیت‌الله بروجردی شهر بروجرد که از نیروهای اصولگرا محسوب می‌شوند و در دولت جدید هم همچنان در سمت‌های خود ابقا شده‌اند این سخنرانی را ترتیب داده‌ بودند تا با وجود سیدحسن خمینی قرابتی را با دولت جدید ایجاد کنند. اما تحرک تندروها با تهدید حراست و معاونت، هم تجمع مقابل دانشگاه را رقم می‌زند و هم شورای تامین استان را مجبور می‌کند اطلاعیه عدم‌تامین امنیت سخنرانی سیدحسن خمینی را ابلاغ کند. به‌این‌ترتیب دانشگاه هم در اطلاعیه‌ای از این گروه به‌عنوان افراطی‌هایی نام می‌برد که با اصرار خود بر حذف یکی از سخنرانان دانشگاه، باعث لغو کل همایش می‌شوند.

 به این ترتیب سیدحسن خمینی با مانع‌تراشی تندروها از سخنرانی خود منع می‌شود. هرچند این اولین برخورد با بیت امام و به‌طور مشخص سیدحسن خمینی نیست. این نقدها و کارشکنی‌ها سابقه‌ای طولانی، در دولت‌های اصولگرای احمدی‌نژاد دارد. هرچند سیدحسن معمولا دربرابر این نقدها سکوت کرده و در آن سال‌ها تنها به برگزاری مراسم احیاهای مرقد امام می‌پرداخت که پس از وقایع سال ۸۸ دیگر احیایی هم برگزار نکرد. با این حال حملات به وی در شیوه‌های مختلف ادامه داشت: از سبک زندگی او گرفته تا مواضع سیاسی و غیرسیاسی او.

پاسخ به این بی‌حرمتی‌ها غیبت سیدحسن خمینی در سال ۸۸ در مراسم هفته دولت بود؛ زمانی که طبق عادت مالوف، هیات‌دولت برای تجدید بیعت با آرمان‌های امام به حرم می‌رفتند. که تنها حمید انصاری برای ادای تشریفات در مراسم حضور یافت.

سال ۸۹  اوج این فشارها بود. یعنی دقیقا ۱۴خرداد ۱۳۸۹٫ مردم، آخرین کلمات احمدی‌نژاد را می‌شنیدند. آن هم از سیمای ملی و بعد از انتخابات پرسروصدای سال ۸۸٫ همه منتظر بودند طبق برنامه، تریبون به سیدحسن خمینی سپرده شود، اما احمدی‌نژاد در سالگرد رحلت امام‌خمینی(ره) در حرم ایشان، در اقدامی غیرمنتظره و ظاهرا ازپیش‌طراحی‌شده گفت: «اینک گوش جان می‌سپاریم به سخنان رهبر معظم انقلاب… نفس‌ها در سینه حبس شد؛ احمدی‌نژاد رفت و سیدحسن آمد. با حضور نوه امام (ره)، شعارها هم شروع شد. شعارهایی خاص و ازپیش‌طراحی‌شده که برای اولین‌بار شنیده می‌شد: نواده روح‌الله سیدحسن نصرالله!

این شعارها آنقدر تکرار شد که سیدحسن خمینی، خسته از ناملایمتی‌ها، گفت: تا بوده همین بوده» و سخنرانی را زودتر تمام کرد و خطاب به آنان که شعار می‌دادند گفت: «من از همه معذرت می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم که ما را با امام محشور کند. تا بوده چنین بوده، هنوز ۲۰سال از درگذشت امام نگذشته و خداوند انشاءالله همه ما را قرین رحمت قرار دهد. او سپس تریبون را به مقام‌معظم‌رهبری سپرد. در این میان، رهبری، پس از پایان سخنان نیمه‌تمام سیدحسن خمینی، در حالی‌که به تریبون نزدیک می‌شدند، پیشانی وی را بوسیدند و سپس در سخنرانی، از همه خواستند که در مخالفت با هرکس، گرفتار ظلم و بی‌تقوایی نشوند. این داستان البته در سال‌های دیگر هم تکرار شد.

شعار علیه سیدحسن خمینی به یک روند معمول در مراسم‌های ارتحال تبدیل شد. سال ۹۱ هم به همین ترتیب گذشت. بازهم در مراسم ۱۴خرداد جماعتی که رسانه‌ها آنها را تعدادی اندک ارزیابی کرده بودند، حین سخنرانی سیدحسن خمینی شروع به شعاردادن کردند با این مضامین: «مرگ بر ضدولایت‌فقیه»، «خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم امام تنها بماند» و «این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده» سر دادند و سخنرانی نوه امام (ره) چندین‌بار به همین دلیل قطع شد. اما سیدحسن خمینی این‌بار سخنانش را به پایان برد هرچند با وقفه.

سیدحسن خمینی تنها در جریان مراسم‌های سالگرد ارتحال امام نبود که مغضوب واقع می‌شد بلکه او به همراه برادر کوچکش سیدرضا ملقب به یاسر، پس از حوادث سال ۸۸ هم مورد هجمه برخی سایت‌ها و رسانه‌های افراطی اصولگرا قرار گرفت. اگرچه به‌نظر می‌رسید این فشارها در دولت اعتدالی روبه‌پایان گذارد اما جریان‌های تندرو حامی احمدی‌نژاد همچنان نسبت به این موضوع و نوه امام حساسیت به خرج می‌دهند.

در حالی‌که قرار است سعید جلیلی روز چهارشنبه این هفته با موضوع فرهنگ انقلابی و جهادی و پرونده هسته‌ای در دانشگاه لرستان سخنرانی کند و دیدار مردمی در شهر بروجرد (محل همایشی که لغو شد) و نیز حضور در مسجد صاحب‌زمان خرم‌آباد هم از برنامه‌های جلیلی به‌شمار می‌رود.

انتهای خبر