انتظار ۲۰ ساله تبریزیها برای تکمیل پایانه مسافربری/ شهر اولین ها همچنان در پی ترمینال آبرومند

احداث مکانی به نام ترمینال برای کلانشهری همچون تبریز سرگذشت طولانی دارد، بیش از ۲۰ سال است که فاز اول پایانه مسافربری تبریز افتتاح شده اما تاکنون نیز ساختمان مرکزی این پایانه تکمیل نشده است. به گزار ش اعتدال پرس به نقل از مهر، این پروژه نیز همچون بسیاری از پروژه های دیگر شهری دستخوش وعده […]

image_pdfimage_print

احداث مکانی به نام ترمینال برای کلانشهری همچون تبریز سرگذشت طولانی دارد، بیش از ۲۰ سال است که فاز اول پایانه مسافربری تبریز افتتاح شده اما تاکنون نیز ساختمان مرکزی این پایانه تکمیل نشده است.

به گزار ش اعتدال پرس به نقل از مهر، این پروژه نیز همچون بسیاری از پروژه های دیگر شهری دستخوش وعده های متفاوتی از سوی مسئولان شهری بوده است و حتی وعده افتتاح آن نیز در فروردین ۹۲ داده شده بود اما هم اکنون با مراجعه ای به ساختمان پایانه مسافربری می توان شاهد پیشرفت ۳۵ یا ۴۰ درصدی این پایانه بود.

اما آنچه اهمیت دارد این است که مسافرانی که وارد یک شهر می شوند اولین مکانی که به چشمشان می خورد، ترمینال آن شهر بوده و به نظر نمی رسد پایانه مسافربری تبریز با این وضعیت مناسب شهر اولین ها باشد.

نارضایتی مسافران داخلی و خارجی از وضعیت ترمینال تبریز

رضا کیانی یکی از همشهریان تبریزی است که از ترمینال تبریز قصد سفر به یکی از شهرهای مجاور را دارد، وی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : من به علت شغلم، مسافرت های زیادی از ترمینال تبریز می کنم، وضعیت ترمینال تبریز سال ها است که نامساعد بوده و من به عنوان یکی از شهروندان تبریزی رضایتی از وضع موجود ترمینال ندارم چه بماند کسانی که برای اولین بار پا به این شهر و ترمینال می گذارند.

وی ادامه داد : مدت زیادی است که شاهد نیمه کاره رها ماندن ساختمان مرکزی ترمینال تبریز بوده ایم هرچند در طول ماه های اخیر احداث این ساختمان سرعت بیشتری گرفته است اما در حال حاضر نیز شاهد تامین برخی زیرساخت های آن نیستیم.

این شهروند تبریزی با بیان اینکه از مسئولان توقع داریم به وضعیت ترمینال تبریز رسیدگی کنند، گفت: بسیاری از اوقات خود شاهد این بوده ام که بسیاری از مسافران داخلی و به خصوص خارجی شکایت زیادی از امکانات رفاهی و خدماتی ترمینال داشته اند و حتی از کوچک ترین چیزها همچون وضعیت سرویس بهداشتی ها، مکانی کوچک برای استراحت و وضعیت تاکسی های درون شهری ترمینال نیز ناراضی بودند.

وی افزود : دیدن نارضایتی مسافران و خاطره نامناسبی که از اولین لحظه های ورود به شهر نصیبشان می شود، سبب ناراحتی تمامی همشهریان از این وضع می شود، زیرا شهر تبریز همواره به عنوان یکی از بزرگترین و بهترین شهرهای کشور مطرح بوده و نام شهر اولین ها را با خود به یدک می کشد.

ضرورت تجمیع آزانس های مسافربری به داخل ترمینال

خسرو یکی از رانندگان اتوبوس های شرکت های مسافربری بوده که سالهاست مسافران زیادی را از ترمینال تبریز جابجا می کند؛ وی با اشاره به وضعیت ترمینال شهر گفت: در بسیاری از مواقع جای کافی برای نگه داشتن اتوبوس ها در فضای درونی ترمینال وجود ندارد و به همین دلیل برخی رانندگان اتوبوس ها مجبورند در بیرون از فضای ترمینال، توقف کنند.

وی ادامه داد: هم اکنون تمامی آژانس های فروش بلیط های داخلی و خارجی در این مکان جمع نشده اند اما به نظر می رسد جمع شدن این آژانس ها در کنار هم در فضای ترمینال ضرورت دارد تا مسافران به دور از دغدغه بتوانند بلیط های خود را از این مکان تهیه کنند و به دنبال آژانس های مسافرتی در داخل شهر نباشند.

این راننده افزود: بسیاری از آژانس های مسافربری بر خلاف قانون، مسافران داخلی و حتی خارجی را در مکان های نامناسبی سوار اتوبوس می کنند، اما در صورتی که زیرساخت های مناسب در داخل خود ترمینال فراهم شود دیگر شاهد موارد این چنینی نخواهیم بود.

این راننده افزود: سال های زیادی است که منتظر تکمیل شدن فضای مرکزی ترمینال هستیم اما به نظر می رسد تا تکمیل شدن آن باید مشکلات زیادی را متحمل شویم هرچند در این میان مسافران و حتی رانندگان نارضایتی های زیادی از وضع فعلی دارند.

لزوم تسریع در روند تکمیل پایانه مسافربری تبریز
نائب رئیس شورای اسلامی شهر تبریز  با اشاره به اینکه باید تلاش مناسبی برای تکمیل ترمینال به کار برد، گفت: فقدان ترمینال مرکزی موجب مشکلات عدیده ای برای شهروندان و مسافــران داخـلی و خارجی شده و برای شهری همچون تبریز تکمیل نشدن این پروژه در طول این سال ها امری غیر قابل بخشش است.

سعید محدث ادامه داد: هم اکنون بیش از ۲۰ سال از احداث و افتتاح فاز اول پایانه مسافربری تبریز می گذرد اما تکمیل ساختمان مرکزی این پروژه هنوز محقق نشده است.

وی با اشاره به اینکه همه روزه مسافران زیادی از طریق ترمینال عازم این شهر می شوند، گفت: با توجه به وجود ظرفیت های مختلف گردشگری و حضور هموطنان سایر شهرهای کشور در قالب مسافران و میهمانان، تقویت زیرساخت های مسافر بری بین شهری ضروری است.

وی با بیان این که متاسفانه تکمیل پایانه مسافربری، دچار بی مهری شهرداران سابق بوده است، گفت: امیدواریم با توجه به پیگیری شهردار و تامین اعتبارات لازم تا پایان سال جاری، شاهد تکمیل  پایانه مسافربری شهر تبریز باشیم.

پیش بینی تکمیل ترمینال تبریز تا پایان سال جاری

سخنگوی شورای اسلامی شهر تبریز با اشاره به اینکه پیش بینی می شود این پروژه تا پایان سال ۹۳ تکمیل شود، گفت : با توجه به اهمیت بالای این پروژه، اعضای شورای شهر در تدوین لایحه بودجه سال ۹۳ اعتبار ویژه ای به این طرح در نظر گرفته اند.

سعید حاجی زاده ادامه داد : این پروژه به علت مشکلات فنی مدتی متوقف شده بود اما هم اکنون با رفع این مشکلات شاهد رونق گرفتن تکمیل ترمینال با سرعت بسیار زیادی هستیم.
وی افزود: با توجه به روند کنونی ساخت و تکمیل این پروژه، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به طور کامل شاهد پایان یافتن جریان احداث ترمینال تبریز باشیم و مردم شهر تبریز و مسافران داخلی و خارجی از خدمات آن به خوبی بهره ببرند.

امیدواریم با تخصیص بودجه مناسب از سوی شورای شهر تبریز و تامین اعتبارات مالی برای تکمیل این پروژه شاهد بهره برداری کامل از این پروژه تا پایان سال جاری باشیم و وعده های توخالی برای افتتاح این طرح دیگر ادامه نداشته باشد.
———————
گزارش : فائزه زنجانی

انتهای خبر