حاشیه های برگزاری دومین دوره طرح معرفی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان/ همه برتر شدند الا یکی دو تا!

در خصوص این همایش و اعلام برترین ها چند نکته مهم را باید متذکر شد: -برگزار کنندگان این همایش، اطلاعات دقیقی از کم و کیف ارزیابی این شرکت ها و مدل علمی مورد استفاده و نیز هویت هیئت علمی ارزیابی کننده آن منتشر نکرده اند که این امر متخصصان این حوزه و آگاهان امر را […]

image_pdfimage_print

در خصوص این همایش و اعلام برترین ها چند نکته مهم را باید متذکر شد:

-برگزار کنندگان این همایش، اطلاعات دقیقی از کم و کیف ارزیابی این شرکت ها و مدل علمی مورد استفاده و نیز هویت هیئت علمی ارزیابی کننده آن منتشر نکرده اند که این امر متخصصان این حوزه و آگاهان امر را نسبت به اعتبار نتایج این طرح بیش از پیش بدبین می کند.

===============================================================

به گزارش اعتدال پرس، همزمان با دومین دوره معرفی برترین شرکت های منطقه آذربایجان، لیست برترین شرکت های خصوصی و دولتی منطقه آذربایجان اعلام شد.

بنا به اعلام ستاد اطلاع‌رسانی دومین دوره طرح رتبه‌بندی شرکت‌های برتر منطقه آذربایجان، این شرکت ها که با بررسی شاخص های مختلف توسط سازمان مدیریت صنعتی مورد ارزیابی قرار گرفتند روز پنج شنبه طی همایشی با حضور وزیر کار،تعاون و رفاه اجتماعی و همچنین جمعی از نمایندگان و مسئولان استانی معرفی شدند.

در خصوص این همایش و اعلام برترین ها چند نکته مهم را باید متذکر شد:

۱- براساس شواهد موجود(طبق اعلام ستاد اطلاع رسانی همایش) در این لیست نام شرکت های بسیاری دیده می شود (به شرح زیر) و به عبارتی اغلب شرکت کنندگان، برتر شناخته شده و یا مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند! کاش لیست کامل واحدهای شرکت کننده در این ارزیابی منتشر می شد تا معلوم شود اصولا لیست شرکت های برتر زیاد بود یا لیست شرکت های غیر برتر!

این یعنی اینکه گویا در این همایش جنبه های تبلیغاتی و درآمدزایی آن  اولویت ویژه ای داشت و همچون بسیاری از جشنواره های برترین ها، نباید طوری برگزار می شد که کسی بخصوص اسپانسرهای این همایش و دوستان و ذی نفوذان، دلخور شده و موجب کاهش استقبال از این همایش در سالهای بعدی شود!

۲- برگزار کنندگان این همایش و سایت پر ایراد و ناقص آن، هیچ گونه اطلاعاتی از کم و کیف دقیق و شفاف ارزیابی این شرکت ها و مدل علمی مورد استفاده در آن و نیز هویت هیئت علمی ارزیابی کننده آن منتشر نکرده اند که این امر متخصصان این حوزه و آگاهان امر را نسبت به اعتبار نتایج این طرح بیش از پیش بدبین می کند.

به طوریکه شاید حتی گفت خود این شرکتهای برتر اعلام شده نیز نسبت به این موفقیت و لوح های  اهدا شده، باور قلبی نداشته و آنرا ملاک موفقیت و برنامه ریزی خود قرار  نخواهند داد.

و در آخر اینکه برای افزایش توان رقابت در تراز جهانی و کشف مسیر موفقیت واقعی باید از شاخص های علمی معتبری چون مدل ارزیابی پورتر که استاندار جهانی و معتبر در این خصوص می باشد، بهره مند شد تا خدای نکرده متهم به عوام فریبی و درجا زدن و افزایش فاصله با روند پرشتاب جهانی نشویم.  بخصوص اینکه قرار است بزودی این جمع اقدام به رتبه بندی و اعلام ۱۰۰ شرکت برتر آذربایجان نمایند.

طبق اعلام دست اندرکاران این همایش پر طمطراق و بر اساس ارزیابی های صورت گرفته،  در بین شرکت های سهامی عام از ۱۲شرکت برتر با اهدای تندیس ویژه همایش تقدیر شد که لیست آنها بدین شرح است:

شرکت صنعتی مینو ( رتبه اول در حوزه شاخص اشتغال‌زایی)، شرکت شهرسازی و خانه سازی باغمیشه ( رتبه اول در حوزه شاخص رشد و بازدهی)، شرکت کالسیمین (رتبه اول در حوزه استفاده هوشمندانه از دارایی ها و صادرات)، شرکت نفت پاسارگاد( رتبه اول در حوزه شاخص کیفیت محصول)، شرکت سیمان ارومیه( رتبه اول در سطح استان آذربایجان غربی در حوزه شاخص رشد و بازدهی)، شرکت مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر(رتبه اول در سطح استان اردبیل در حوزه اشتغالزایی و کیفیت محصول)، شیرین عسل(رتبه اول در سطح منطقه آذربایجان در حوزه اشتغالزایی و صادرات)، صنایع غذایی ارس مهر(رتبه اول در سطح منطقه آذربایجان در حوزه شاخص رشد و بازدهی)، صنایع خالص سازان روی زنجان(رتبه اول در سطح آذربایجان در حوزه شاخص استفاده هوشمندانه از دارایی ها، صنایع قوطی تبریز(رتبه اول در سطح منطقه آذربایجان در حوزه شاخص کیفیت محصول)، سیمان کاوان بوکان(رتبه اول در سطح استان آذربایجان غربی در حوزه شاخص اشتغالزایی) مخابرات اردبیل(رتبه اول در سطح استان اردبیل در حوزه استفاده هوشمندانه از دارایی ها).

همچنین در این همایش از ۳۵ شرکت برتر حوزه سهامی خاص با اهدای گواهینامه تقدیر شد که لیست آنها بدین شرح است:

صنایع غذایی ارس مهر، صنایع خالص سازان روی زنجان، پلیمر کیسه تبریز، شیرین عسل، کنسرسیوم سهند آب آذربایجان،کشت و صنعت و دامپروری دشت خرمدره، مخابرات آذربایجان شرقی، پاکدیس، کلر پارس، شرکت شکوه بناب، خشکبار آتانا، خشکبار مجتبی بناب، ترانسفورماتور توزیع زنگان، داداش برادر آیدین، فرش پرنیان سهند مراغه، نوش ایران، روی پرور زنجان،آذر بام عایق کار، سبز بوم تبریز، سگال آذر، صنایع غذایی عباسپور، آذر اتفاق، صنایع کاشی تبریز، سیمان کاوان بوکان، سرمایه گذاری و توسعه لاستیک نخ تایر صبا، تک شهد ناب، مهندسی مشاور نیروی آذربایجان، پارس آیلین مهر، تولید موتورهای دیزلی ایران، رویال پلاستیک آذر، صنایع قوطی تبریز، کشت و صنعت تکدانه، شیر پاستوریزه پگاه زنجان، مهر اصل.

همچین لیست شرکت های برتر سهامی عام که با اهدای گواهینامه ی ویژه ی دومین دوره برگزاری شرکت های برتر آذربایجان از آنها تقدیر شد بدین ترتیب است:

شهرسازی و خانه سازی باغمیشه، موتوژن، سیمان صوفیان، کالسیمین، سیمان ارومیه، صنعتی مینو، توسعه معادن روی ایران، سرمایه گذاری مسکن شمالغرب، پلی نار، فراورده های غذایی و قند پیرانشهر، تراکتورسازی ایران، زرین معدن آسیا، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان غربی، ترانسفورماتور سازی کوشن، داروسازی شهید قاضی،مجتمع صنعتی آرتا ویل تایر، سرمایه گذاری مسکن شالغرب، داروسازی زهراوی، صنعت روی زنگان، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی ، سیمان آرتا اردبیل، ایران ترانسفو، نفت پاسارگاد، دونار خزر.

* اعتدال پرس آماده دریافت هرگونه توضیحات مسئولان امر و نظرات کارشاسان در این خصوص می باشد.

 

انتهای خبر