هجدهمین جشنواره تولیدات مراکز استانها در تبریز کلید خورد/ گزارش مشروح و حواشی بزرگترین رویداد فرهنگی استان+تصاویر

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی مراکز استان‌ ها  و بزرگترین رویداد فرهنگی استان و صداوسیما، عصر امروز مصادف با مبعث حضرت محمد (ص) با حضور مدیران استانی و مسئولین صداوسیما در شهر تبریز آغاز به کار کرد باشند . به گزارش اعتدال پرس، این جشنواره از امروز و به مدت سه روز و با حضور بیش از ۷۰۰ […]

image_pdfimage_print

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونی مراکز استان‌ ها  و بزرگترین رویداد فرهنگی استان و صداوسیما، عصر امروز مصادف با مبعث حضرت محمد (ص) با حضور مدیران استانی و مسئولین صداوسیما در شهر تبریز آغاز به کار کرد باشند .

به گزارش اعتدال پرس، این جشنواره از امروز و به مدت سه روز و با حضور بیش از ۷۰۰ نفر از هنرمندان، برنامه‌سازان و مدیران رسانه از سراسر کشور در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی برگزار می‌شود.

این جشنواره که توسط معاونت امور استانهای سازمان صدا و سیما و با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی، شورای اسلامی شهر و شهرداری تبریز در حال برگزاری است تا پنجشنبه هشتم خردادماه ادامه خواهد داشت و در آن تولیدات مراکز استانها در کمیسیون های تخصصی بررسی و در نهایت برگزیدگان هر بخش در مراسم اختتامیه اعلام خواهد شد و تندیس جشنواره توسط عزت الله ضرغامی ریاست سازمان صدا و سیما به هنرمندان صاحب این آثار تعلق خواهد گرفت.

در  این جشنواره هم چنین از هنرمندان استان آذربایجان شرقی که در موضوعات هنری و دفاع مقدس به عنوان نویسنده صاحب مقام های برتر شوند، تجلیل خواهد شد.

در آیین گشایش جشنواره هجدهم، از «اسفندیار قره‌باغی» پیشکسوت عرصه موسیقی و خواننده سرود «آمریکا؛ آمریکا؛ مرگ به نیرنگ تو» که تاکنون ۸۰۰ سرود انقلابی، دفاع مقدس و کشور خوانده یا ساخته است، مورد تجلیل قرار گرفت و لوح سپاس رئیس سازمان صدا و سیما و همچنین هدیه استاندار آذربایجان شرقی، به پاس سالها تلاش در عرصه موسیقی به استاد اسفندیار قره باغی اهدا شد.

این جشنواره در ۵ پنل آموزشی و تخصصی تلویزیون، رادیو، خبر، موسیقی و تحقیقات برپا می شود و همزمان با برپایی این جشنواره رونمایی از آلبوم موسیقایی تولید مرکز اذربایجان شرقی نیز صورت خواهد گرفت.

گفتنی است با راه اندازی رادیوی اختصاصی جشنواره، هنرمندان شبکه های ملی و استانی برنامه های فرهنگی جشنواره به اطلاع مردم خواهد رسید.

 براساس این گزارش در مجموع ۳۰۹ برنامه تلویزیونی، ۲۰۸ برنامه رادیویی، ۱۳۸ اثر پژوهشی مراکز و ۵۳۷ اثر موسیقیایی در هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی به بخش داوری جشنواره راه یافته‌ بودند.

متن و حاشیه مراسم افتتاحیه جشنواره 

از حضور مسئوین استانی تا حضور کامران نجف زاده در مراسم افتتاحیه

استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز، نجفی شهردار تبریز، سعیدی رییس مجمع نمایندگان استان، منادی رحمانی و پزشکیان و قره سیدی نمایندگان تبریز، دهقانی نماینده ورزقان ، افخمی نماینده ملکان، نوری نماینده بستان آباد، باقری نماینده بناب، شیاری و حضرتی و دبیری و حاجی زاده اعضای شورای شهر تبریز، موسوی  قائم مقام صدا و سیما، معاون امور استانها به همراه شمار زیادی از مدیران ستادی و استانی صداوسیما  و همچنین هنرمندان صدا و سیما از سراسر کشور  و تعداد زیادی از مدیران کل و دیگران چهره های فرهنگی، علمی و اقتصادی استان از جمله حاضران این مراسم هستند.

حسن عابدینی مجری گفتگوی ویِژه خبری و کامران نجف زاده خبرنگار مشهور تلویزیون نیز در این مراسم حضور داشتند.

نواداد: میهمانان سفیران شایستگی های آذربایجان باشند
مراسم با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران با اجرای زنده توسط ارکستر صداوسیمای استان آغاز گردید.

نواداد مدیر کل صداوسیما مرکز آذربایجانشرقی به عنوان اولین سخنران مراسم با قرائت متن ادبی زیبا و وزین به میهمانان این مراسم خیر مقدم گفت و از آنها خواست در بازگشت به شهر و دیار خود سفیران شایستگی های آذربایجان باشند.

وی اظهار داشت: جشنواره بهانه‌ای نیکو فراهم آورده تا رنگین‌کمان فرهنگ و هنر استان‌های سرزمین خدایی‌مان با رنگ‌های  خلاقیت، ابتکار و زیبایی در منظر چشمان اهل هنر بر آسمان آبی آذربایجان نقش بندد.

پس از خیر مقدم گویی نواداد، آیت الله مجتهد شبستری به ایراد سخنرانی پرداخت.

آیت الله مجتهد شبستری در بخشی از بیانات خود از مدیران صدا وسیما خواست با درک بهتر شرایط حتما برای نشر اسلام ناب برنامه مدون داشته باشند.چرا که هم اکنون بیداری اسلام نیاز به نشر اسلام ناب دارد.

وی افزود: موثر ترین و مهم ترین وسیله عامل تبین سلسه حقایق و معارف صداو سیما است. مخصوصا در شرایطی فعلی که مسئولیت عزیزان در رسانه ملی بسیار سنگین تر است. از طرفی بیداری اسلامی آغاز شده است ملت ها خواهان این هستند که اسلام را خوب بشناسنداز طرفی دشمنان قسم خورده هم جنگ فرهنگی خود را شدت بخشیده اند.
آیه الله مجتهد شبستری افزود: مدیران سیما در استان ها افرادی جهت نظارت کامل بر تولیدات فرهنگی داشته باشند و تمام ابعاد محصولات فرهنگی را قبل از تولید مورد بررسی قرار دهند.

بعد از سخنرانی آیت الله مجتهد شبستری گروه هم خوانی طارق به اجرای تواشیح پرداخت.

پیشنهاد ایجاد شبکه سراسری آذری زبان توسط سعیدی

نجفی شهردار تبریز نیز جزو سخنرانان این مراسم بود.
وی در بخشی از سخنرانی خود به تاریخ پرشکوه تبریز اشاره کرد و گفت: زمانی که تبریز یک شهر توریستی بود نشانی از پیشرفت در اروپا و غرب نبود و باید گذشته پرشکوه خود را باز یابیم.

وی با بیان اینکه تبریز ۷۴ سال پیش بزرگترین شهر ایران بود به ظرفیتها و فرهنگ بزرگ تبریز اشاره و گفت: متاسفانه این ظرفیت عظیم و استعدادهای فرهنگی آن مغفول مانده و از فرهیختگان و هنرمندان در این جهت کمک می طلبیم.

بعد از سخنرانی شهردار، رییس مجمع نمایندگان استان به سخنرانی پرداخت.

سعیدی در بخشی از سخنان خود با اشاره به دیدار چندی پیش با معاون صداوسیما پیشنهاد داد شبکه سراسری آذری زبان پخش شود و اطمینان داد با مدیریت درست مشکلی در این خصوص پیش نخواهد آمد.

وی همپنین درخواست بررسی علل عدم موفقیت جاهای ضعیف توسط مسئولین ارشد صداوسیما را نمود و بر حمایت از هنرمندان برای معرفی استعدادهای خود توسط صداوسیما تاکید کرد.

تجلیل از صدای ماندگار انقلاب

در ادامه کلیپی از استاد قره باغی پخش گردید و پس از پحش کلیپ از صدای ماندگار انقلاب تجلیل شد.

در مراسم تجلیل از قره باغی لوح تقدیر ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما قرائت شد. ضرغامی در قسمتی از تقدیر خود از استاد قره باغی به عنوان صدایی خاطره انگیز و صدای انقلاب یاد کرده است.

از طرف استاندار آذربایجانشرقی هدیه ای به استاد قره باغی اهدا شد.

پس از تجلیل از استاد قره باغی موسوی قائم مقام صداوسیما به ایراد سخنرانی پرداخت.

حجه الاسلام موسوی در ابتدای سخنان خود گفت: سخنرانی های مراسم افتتاحیه زیاد شد و شما خسته اید من سعی میکنم کوتاه سخن بگویم.

وی با تشکر از مسئولین استانی برگزاری این جشنواره در تبریز را نشانه ای از وحدت ملی ایرانیان دانست و گفت: تبریز و آذربایجان در تقویت وحدت ملی همواره پیشقدم بوده اند.

قائم مقام سازمان صدا و سیما در بخشی از سخنان خود با شاره به اهمیت مراکز استانی از آنها به عنوان قلب رویدادهای استانی یاد کرد.

موسوی شعار امسال جشنواره را فرهنگ و آئین عنوان کرد و گفت: باید انتظارات رهبر انقلاب را برآورده کنیم و باید بر اساس نقشه راه رهبری حرکت کنیم.

موسوی مقدم با بیان اینکه چهار سال از برگزاری آخرین جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها می‌گذرد و این فاصله، مهلت باز اندیشی اقدامات و تصمیم‌ها را برای برگزار کنندگان فراهم آورده است، افزود: هرگاه در آستانه برگزاری این جشنواره‌ها قرار می‌گیرم بیشتر این باور در من تقویت می‌شود که ریشه و بنیان این جشنواره همان راه‌اندازی شبکه‌های استانی بوده است.

وی با بیان اینکه باید دامن خود را از هر حب و بغض سیاسی و جناحی بتکانید ابراز داشت: رسانه را بر اوضاع بنشانید نه در اوضاع.

حاشیه های مراسم افتتاحیه

– از جمله نکات تامل برانگیز مراسم عدم سخنرانی استاندار بود که از ابتدا تا انتهای مراسم حضور داست ولی سخنرانی نکرد. مجری برنامه اعلام کرد که استاندار در مراسم اختتامیه سخنرانی خواهد داشت.

در فواصل برنامه، کلیپ های متعددی در معرفی تبریز و استان و جشنواره هیجدهم پخش شد.

– آیت الله مجتهد شبستری بعد از سخنرانی و قبل از آغاز اجرای موسیقی زنده توسط ارکستر صداوسیما سالن را ترک کرد.

– افصحی مجری برنامه نسبت به گذشته، اجرایی متوسط داشت و ریتم کند و لحن سخنان وی فضای مراسم را کمی سرد و سنگین کرده بود.

– شبکه های استانی مراکز صداوسیما و شبکه سراسری “شما” همزمان بطور مستقیم برنامه را بروی آنتن فرستادند.

– علی رغم وعده قائم مقام صداوسیما برای کوتاه کردن سخنان خود، سخنرانی وی طولانی شد.

– نظم و اجرای برنامه در حد بسیار خوبی بود و حضور پرشمار کارکنان صداوسیما در برگزاری این مراسم مشهود بود.

– اجرای استاد قره باغی از بهترین برنامه های اجرا شده در این مراسم بود که با استقبال حاضران روبرو گردید.

 

 

انتهای خبر