نفرات برتر جشنواره صداوسیما معرفی شد/ مرکز آذربایجان شرقی حائز۱۵رتبه برتر شد

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در تبریز با معرفی آثار برتر و اهدای جایزه به نفرات برگزیده به استقبال برگزاری مراسم اختتامیه رفت. به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، این جشنواره که با حضور ۷۰۰ هنرمند از ۳۲ استان کشور در تبریز در حال برگزاری است برنامه سازان برتر خود را در پنج بخش مختلف […]

image_pdfimage_print

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها در تبریز با معرفی آثار برتر و اهدای جایزه به نفرات برگزیده به استقبال برگزاری مراسم اختتامیه رفت.

به گزارش اختصاصی اعتدال پرس، این جشنواره که با حضور ۷۰۰ هنرمند از ۳۲ استان کشور در تبریز در حال برگزاری است برنامه سازان برتر خود را در پنج بخش مختلف جشنواره اعلام کرد.

این گزارش حاکی است، در نشست رسمی کمیسیون های پنج گانه تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی که بطور جداگانه و با حضور معاون امور استانها، صاحبان آثار یافته، مدیران کل صداوسیما در مراکز استانها و دیگر مسئولان جشنواره برگزار شد، بیانیه رسمی کمیته داوران بخش های مختلف قرائت و جوایز نفرات برتر اهداء شد.

گزارش اعتدال پرس می افزاید، برنامه سازان موفق صداوسیمای مرکز آذربایجان شرقی نیز توانستند در هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها صاحب ۱۵ رتبه برتر در بخش های مختلف جشنواره به شرح زیر شوند:

۱- حمید نیکمندان تصویر بردار برتر در بخش سیما برای کلیپ تصویری ایلمک

۲- مجید حسن زاده و مرتضی مقدس تدوین گر برتر در بخش سیما برای تدوین سریال آخیر مهلت

۳– هادی هاشمیان پژوهشگر برتر  بخش تحقیات و پژوهش

۴- ابراهیم حسن زاده پژوهشگر برتر بخش تحقیقات و پژوهش

۵- علی قربانی پژوهشگر برتر بخش تحقیقات و پژوهش

۶- یوسف حسنی اعظمی گوینده منتخب در بخش رادیو برای برنامه رادیویی محفل

۷- علیرضا مهدوی تهیه کننده برتر در بخش رادیو برای برنامه رادیویی زمان سسی

۸- مجید راسته بند آهنگساز برتر بخش موسیقی(آهنگ قهرمانلار اوجاقی)

۹- یونس برومند خواننده برتر بخش موسیقی(آهنگ قهرمانلار اوجاقی)

۱۰- ابوالفضل میرزایی صدابردار برتر بخش موسیقی(آهنگ قهرمانلار اوجاقی)

۱۱- ابوالفضل میرزایی صدابردار برتر بخش موسیقی (آهنگ افتخار منیم کیدیر)

۱۲- مهرداد کرباسی آهنگساز برتر بخش موسیقی(آهنگ افتخار منیم کیدیر)

۱۳- مجید عبداله زاده شعر برتر بخش موسیقی(آهنگ افتخار منیم کیدیر)

۱۴- وحید اسدالهی آهنگسازی و تنطیم برتر بخش موسیقی (آهنگ ساری گلین)

۱۵ – رامین مرادی خبرنگار برتر در بخش گزارش های خبر  برای گزارش خبری صدای انقلاب

رقابت ۳۰۹ برنامه تلویزیونی

رئیس مرکز سیمای استان‌ها در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز، حضور کیفی مراکز استانی در این دوره از جشنواره را مثبت ارزیابی کرد و گفت: همه آثاری که به بخش داوری رسیده‌اند، مجموعه برنامه‌هایی هستند که از سال ۸۸ تا اواخر سال ۹۲ در واحد ارزیابی مرکز سیمای استان‌ها ارزیابی شده‌اند.

عمران حیدری، مجموع برنامه‌های ارزیابی شده در مرکز سیما را ۱۵ هزار و ۸۷۰ ساعت در همه ساختارهای برنامه‌ای عنوان کرد و ادامه داد: آثاری که میانگین امتیاز ارزیابی آنها حداقل ۷۲ بوده است به بخش داوری جشنواره راه یافته‌اند.

وی اضافه کرد: در مجموع ۳۰۹ عنوان برنامه به بخش داوری جشنواره راه یافته‌اند که از این تعداد، ۱۷ برنامه در ساختار انیمیشن، ۶ سریال، ۷۵ مستند، ۴۶ فیلم تلویزیونی، ۱۱ عنوان با ساختار تله تئاتر، عروسکی و نماهنگ و ۱۳۵ عنوان برنامه با ساختار ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، مستند گزارشی، مسابقه، میزگرد، میان برنامه نمایشی و گزارش هستند.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها اضافه کرد: ۱۹ اثری تلویزیونی که به جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی راه یافته‌اند در مرحله داوری بررسی شده‌اند.

حیدری با تأکید بر استفاده از خبرگان و کارشناسان سیما در امر داوری جشنواره، بیان کرد: آثار منتخب در چهار بخش نمایشی، مستند، انیمیشن و ترکیبی گروه­بندی شده‌اند که توسط داوران هر گروه ارزیابی می‌شوند.

وی با اشاره به شاخصه‌های داوری آثار، عنوان کرد: نگاه به فرهنگ بومی، قابلیت‌های هنری و فنی، استفاده از عوامل منطقه‌ای و توجه به سیاستگذاری محتوایی ستاد، مهم‌ترین شاخص‌ها در برگزیده شدن آثار است.

رئیس مرکز سیمای استان‌ها، برگزاری برنامه‌‌های آموزشی در ایام جشنواره را یادآور شد و افزود: از جمله این برنامه‌ها، برگزاری دو پنل آموزشی در مورد «نحوه پرداخت سبک زندگی در برنامه‌‌های تلویزیونی» و «طنز تلویزیونی» است که توسط استادان و کارشناسان این بخش انجام می‌شود.

کمیسیون خبر نفرات برتر را مشخص کرد

همزمان با روز دوم برگزاری هجدهمین جشنواره تولیدات صداوسیمای مراکز استان ها در تبریز کمیسیون خبر به عنوان یکی از کمیسیون های ۵ گانه این دوره از جشنواره با حضور معاونان اطلاعات و اخبار، مدیران اتاق خبر، سردبیران، خبرنگاران و برخی از مدیران کل صداوسیمای مراکز استان ها در تالار الماس هتل پارس برگزار شد و علاوه بر بحث و بررسی در زمینه آخرین رهیافت های حوزه اطلاع رسانی رادیویی و تلویزیونی و نیز برگزاری سه کارگاه آموزشی، از صاحبان آثار برتر در حدود ۴۰ شاخه مختلف، تجلیل و از صاحبان ۶۷ اثر تقدیری قدردانی به عمل آمد.

سید داوود موسوی مسئول کمیسیون خبر هجدهمین دوره جشنواره تولیدات صداوسیمای مراکز استان ها و مدیرکل اخبار استان های رسانه ملی در این کمیسیون گفت: ۴۵۰ اثر رسیده به کمیسیون خبر جشنواره با ۱۳۰ ساعت کار داوران در دو بخش رادیو و تلویزیون و خبر مکتوب مورد بررسی قرار گرفت و آثار برتر و تقدیری تعیین شدند.

وی گفت: بر اساس شیوه نامه کمیسیون خبر مقرر بود که ۱۵ جایزه در ۱۵ ساختار به عنوان آثار برتر تعیین و معرفی شوند ولی با توجه به توقف برگزاری جشنواره از ۴ سال قبل و پیگیری های مداوم و نیز با نظر مساعد دست اندرکاران جشنواره این تعداد جایزه به حدود ۴۰ عدد رسید ضمن قرار شد از ۶۷ اثر رسیده به این جشنواره به عنوان آثار تقدیری تجلیل شود که در جریان برگزاری کمیسیون دیروز این آثار معرفی و تجلیل شدند.

مسئول کمیسیون خبر هجدهمین دوره جشنواره تولیدات صداوسیمای مراکز استان ها در تحلیل آثار خبر راه یافته به مرحله داوری جشنواره هفدهم و هجدهم اظهار کرد: در مقایسه این دو دوره مشخص می شود که بسیاری از خبرنگاران و برترین های دوره هفدهم در دوره هجدهم حضور ندارند و در عوض جوان هایی در جشنواره هجدهم حضور داشتند که با درخشش خود نظر اساتید و داوران را جلب کردند و این جای خوشحالی است.

اظهار نظر داوران

در ادامه کمیسیون، هر یک از داوران در اظهارنظرهای جداگانه و در تبیین نقاط ضعف و قوت خبر مراکز استان ها تاکید کردند که گزارش های مردم محور، امید آفرین، خبرها و گزارش هایی در تراز رسانه ملی و اثر گذار بر مخاطب از نقاط قوت آثار رسیده بوده است.

استفاده بی رویه از موسیقی، نگاه سطحی، غیرعمقی و گذرا به اجزای خبر، تایم طولانی اکثر گزارش ها،تدوین غیرحرفه ای و سطحی و نیز نگاه سنتی در تدوین گزارش ها و همچنین تولید غیرهدفمند و تعریف نشده گزارش ها از مهم ترین نقاط منفی آثار رسیده به کمیسیون خبر عنوان شد.

برگزاری سه کارگاه «خبرنگار بحران» و «نگاه متفاوت در تولید گزارش» و «سوژه روز» که به ترتیب توسط دکتر «حسن عابدینی» مدیرکل اخبار خارجی صداوسیما، «کامران نجف زاده» قایم مقام اخبار داخلی صداوسیما و «فتحعلی تیرگر فاخری» مدیر نظارت و ارزیابی واحد مرکزی خبر ارائه شد، از دیگر بخش های این کمیسیون بود.

در خلال برگزاری کمیسیون خبر همچنین هیات داوران با انتشار بیانیه ای آثار برتر و تقدیری را معرفی و از صاحبان این آثار تجلیل کردند.

برنامه­ های برگزیده خبر رادیویی

ردیف

نام مرکز

نام و نام خانوادگی

نام برنامه

نام ساختار

عنوان برگزیده

۱

زنجان

لیلا خطیبی

مجموعه خبری

خبرهای رادیویی

سردبیر( به طور مشترک )

۲

اردبیل

بهناز پورحسین

مجموعه خبری

خبرهای رادیویی

۳

فارس

فرخ رستگار

مجموعه خبری

خبرهای رادیویی

۴

زنجان

فریده تقی زاده

مجموعه خبری

خبرهای رادیویی

گوینده

۵

اردبیل

محمد عاصمی

سلیم موذن­زاده اردبیلی

گزارش موضوعی

خبرنگار

۶

گلستان

خاطره تیموری

آتش در کارخانه

گزارش خبری

گزارشگر( به طور مشترک )

۷

قم

معصومه سعادتی

گزارش میل­گرد

گزارش خبری

۸

خراسان شمالی

طلعت اکرمی

خبر طناب شانسی برگردنمحکوم به اعدام

گزارش خبری مکتوب

دبیرخبر

۹

گیلان

کبرا اجدادی

تغییر کاربردی باغ های چای

گزارش مکتوب

دبیر خبر

 برنامه­ های برگزیده خبر تلویزیونی

ردیف

نام مرکز

نام و نام خانوادگی

نام برنامه

نام ساختار

عنوان برگزیده

۱

کرمانشاه

صابرچهری

حضورتا حماسه

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۲

خوزستان

میترا پیله ور

زباله­هایی از جنس خودمان

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۳

خراسان رضوی

علی داها

حکیم سخن

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۴

کرمان

حمیده امیری

کف روی آب

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۵

کهگیلویه و بویراحمد

زهره بهرامی

اقوام به میدان می آیند

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۶

گلستان

اعظم نظری

قزل امام

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۷

فارس

مسلم وثوقی

منقل خانه های اطراف حرم

گزارش­های موضوعی

خبرنگار

۸

خراسان جنوبی

مرضیه شریفی

دومینو

گزارش­های خبری

خبرنگار

۹

مهاباد

حسن عظیم زاده

روز انفجار

گزارش­های خبری

خبرنگار

۱۰

کردستان

مسعود ورمزیار

تولد برفی

گزارش های خبری

خبرنگار

۱۱

آذربایجان شرقی

رامین مرادی

صدای انقلاب

گزارش­های خبری

خبرنگار

۱۲

زنجان

مریم محمدی

آشنای غریب

گزارش­های خبری

خبرنگار

۱۳

سمنان

لیلا شاکری

مسافران آفتاب

گزارش­های مستند

خبرنگار

۱۴

خراسان جنوبی

مرضیه شریفی

کار و تلاش عشایر

گزارش­های مستند

خبرنگار

۱۵

استان مرکزی

مجتبی غلامی

پالایشگاه شازند

گزارش­های مستند

خبرنگار

۱۶

قم

محمد رضا نوری

راهپیمایی ۲۲ بهمن

مناسبت­های خبری

تصویربردار

۱۷

خوزستان

مصطفی صالحی نژاد

تریبون آزاد

بخش ویژه خبر

خبرنگار

۱۸

گیلان

عباس قنبری

مجموعه خبری

خبرهای تلویزیونی

سردبیر ( به طور مشترک)

۱۹

کهگیلویه وبویراحمد

زهره بهرامی

مجموعه خبری

خبرهای تلویزیونی

۲۰

خراسان رضوی

الهام حسین زاده

مجموعه خبری

خبرهای تلویزیونی

گوینده

۲۱

گیلان

رضا کریمی

مجموعه خبری

تیتراژ

تدوین­گر

۲۲

یزد

محسن آقا بیگی

با کاروان عشق

تصویربرداری خبر

تصویر بردار

۲۳

آذربایجان غربی

مجتبی ابراهیمی

نجات دریاچه ارومیه

گزارش مکتوب

—-

۲۴

اصفهان

مهدیه پوریادگار

گزارش دوقولوها

خبر

ABUبرگزیده

۲۵

کهگیلویه وبویراحمد

مهدی محمودی

مستند خون

گزارش خبری

ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار

۲۶

بوشهر

معصومه احمدی زاده

جنگ نفتکش ها

گزارش خبری

ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار

۲۷

آذربایجان شرقی

معاون اطلاعات و اخبار

زلزله ورزقان

خبر

ABU

رقابت ۲۰۸ برنامه رادیویی در جشنواره هیجدهم

مدیرکل صدای استان‌ها نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران عنوان داشت: پس از جشنواره هفدهم و از حدود چهار سال پیش، بیش از ۱۳ هزار و ۸۶ برنامه رادیویی از مراکز استانی صدا در کمیته‌های تخصصی این اداره‌کل ارزیابی شده‌اند.

ابوالفضل معصومی‌فر، حد نصاب میانگین امتیاز برنامه‌ها برای راهیابی به داوری جشنواره را بین ۷۱ تا ۸۰ امتیاز عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به میانگین امتیاز تعیین شده، ۲۰۸ برنامه در ساختارهای نمایشی کوتاه و بلند، برنامه‌های ساده، ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، مستند، مسابقه، آنونس و آرم استیشن برای رقابت به مرحله داوری جشنواره راه یافتند که از این تعداد ۳۳ اثر در ساختار نمایشی کوتاه و بلند، ۲۶ اثر مستند، ۱۴ مسابقه، ۴۶ اثر ساده ترکیبی، ۲۷ اثر برنامه ساده، ۴۲ اثر ترکیبی نمایشی و ۱۷ اثر آنونس و آرم استیشن هستند؛ البته ۴ اثر استانی هم که در جشنواره‌های مختلف ملی و بین‌المللی درخشیدند، در جمع برنامه‌های مرحله داوری بررسی شده‌اند.

مدیرکل صدای استان‌ها، هیئت داوران بخش صدا را از مجرب‌ترین کارشناسان در حوزه‌های برنامه‌سازی رادیو عنوان کرد و گفت: داوران در دو گروه ۵ نفره برنامه‌های نمایشی، مستند، مسابقه، آرم استیشن و ابداعی و همچنین آثار ترکیبی ساده، ترکیبی نمایشی، ساده و گفتگومحور را داوری می‌کنند.

معصومی‌فر، ملاک‌های داوری آثار رادیویی را در دو بخش محتوایی و ساختاری- تکنیکی عنوان و خاطرنشان کرد: هر یک از این بخش‌ها به نسبت مساوی سهم خود را در امتیاز داوری دارند.

وی اضافه کرد: در مجموع ۲۸ شاخص در بخش محتوایی و ۳۹ شاخص در بخش ساختاری و تکنیکی، ملاک داوری جشنواره هجدهم در حوزه رادیو است.

به گفته معصومی فر همزمان با برگزاری این کمیسیون، ۳ کارگاه هدف گذاری در برنامه های رادیویی و طراحی موضوعˈ ، ˈ کاربری موسیقی در برنامه های رادیویی ˈ و ˈ طراحی و ترکیب صدا برگزار شد.

 برنامه های برگزیده رادیو 

ردیف نام مرکز نام و نام خانوادگی نام برنامه نام ساختار عنوان برگزیده
۱ گلستان سمانه برزگر گلستان سلام ترکیبی ساده تهیه کننده برتر
۲ فارس اسماعیل حسین زاده مدرسه عشق ترکیبی ساده تهیه کننده منتخب
۳ مازندران محمدصالح ذاکری روستا در مازندران ترکیبی ساده ( به طور مشترک)
۴ فارس زهره بهتاج صبح و زندگی ترکیبی ساده نویسنده برتر
۵ کردستان علی یونسی مانگه شه و ترکیبی ساده نویسنده منتخب
۶ اردبیل عادل فکور ایشیقلی یول ترکیبی ساده (به طور مشترک)
۷ گلستان الهام حسینی راز و نیاز ترکیبی ساده گوینده برتر
۸ آذربایجان شرقی یوسف اعظمی محفل ترکیبی ساده گوینده منتخب
۹ یزد الهه دهقان نسیم صبح ترکیبی ساده  (به طور مشترک)
۱۰ خراسان جنوبی مسعود خسروی بقبند ترکیبی ساده گزارش برتر
۱۱ مازندران غلامرضا علی نژاد نجوای فرهنگ ترکیبی ساده گزارشگر منتخب
۱۲ فارس زهرا جعفریان صبح و زندگی ترکیبی ساده (به طور مشترک)
۱۳ آبادان سروش زرقانی فیدوس ترکیبی ساده صدابردار برتر
۱۴ خراسان جنوبی مصطفی باقری نژاد شهر به شهر ترکیبی ساده صدابردار منتخب
۱۵ کهگیلویه و بویر احمد ضرغام رشیدی پسیناپسین ترکیبی نمایشی تهیه کننده ی برتر
۱۶ آبادان محسن حکمت آرا شکوفه های امید ترکیبی نمایشی تهیه کننده ی منتخب
۱۷ فارس آسیه امام رضایی پسین دلگشا ترکیبی نمایشی نویسنده برتر
۱۸ آبادان سحر حیدریان شکوفه های امید ترکیبی نمایشی نویسنده منتخب
۱۹ چهارمحال و بختیاری کبری حیدری آوای روستا ترکیبی نمایشی (به طور مشترک)
۲۰ کهگیلویه و بویر احمد زرین کشاورز پسیناپسین ترکیبی نمایشی گوینده ی برتر
۲۱ چهارمحال و بختیاری آرزو بلالی آوای روستا ترکیبی نمایشی گوینده منتخب
۲۲ گیلان صدف پیشه احسان جوانه ها ترکیبی نمایشی (به طور مشترک)
۲۳ گیلان سیده مریم ثابت جوانه ها ترکیبی نمایشی گزارشگر برتر
۲۴ یزد محمدحسین آقایی پنج دری ترکیبی نمایشی گزارشگر منتخب
۲۵ آذربایجان غربی مجتبی حاجی وندایی آخشاملار ترکیبی نمایشی گزارشگر منتخب
۲۶ زنجان فرید خطیبی نژاد آنایوردوم ترکیبی نمایشی صدابردار
۲۷ آذربایجان شرقی علیرضا مهدوی زمان سسی برنامه ساده تهیه کننده
۲۸ لرستان مسعود بهرام نژاد راویان عشق برنامه ساده نویسنده
۲۹ چهارمحال و بختیاری فیروزه بنی طالبی سلامت باشید برنامه ساده گوینده
۳۰ گیلان حسین توسلی راز شوکا نمایش رادیویی تهیه کننده
۳۱ گیلان مریم واحد راز شوکا نمایش رادیویی نویسنده
۳۲ مازندران علی دینوی ساروی معبر بهشت نمایش رادیویی کارگردان
۳۳ مازندران شهرام حق شناس معبر بهشت نمایش رادیویی صدابردار
۳۴ مازندران نرگس موسی پور معبر بهشت نمایش رادیویی افکتور
۳۵ مهاباد شهرام میکاییلی آخرین خواسته ی گلوله نمایش رادیویی بازیگر مرد
۳۶ چهارمحال و بختیاری خدیجه علیزاده قله های کبود نمایش رادیویی بازیگر زن
۳۷ گیلان بهرام نوری مادر نمایش کوتاه تهیه کننده
۳۸ گلستان سونیا سعادت فر گلگشت مسابقه تهیه کننده
۳۹ اردبیل حسن کامرانی یاریش مسابقه نویسنده و طراح
۴۰ فارس امیرهمایون یزدان پور شعر و شعور مسابقه مجری
۴۱ مازندران مهدی اوشیب نتاج روستا مسابقه صدابردار
۴۲ مازندران غلامرضا علی نژاد روستا مسابقه گزارشگر
۴۳ فارس محسن قاسم زادگان رخصت مرشد مستند تهیه کننده
۴۴ اصفهان هاجر امینی میراث پدر مستند نویسنده و محقق
۴۵ اصفهان ویکتوریا براری میراث پدر مستند گوینده و راوی
۴۶ سمنان مهران مجید پناه مسافران مستند صدابردار
۴۷ مازندران کریم سلمان پور قصه ها و افسانه ها ابداعی تهیه کننده
۴۸ گیلان بهرام نوری شما بگویید چه کنم Promo تهیه کننده
۴۹ اصفهان روح اله رفیعی بکشید بکشید Psa تهیه کننده
۵۰ آذربایجان غربی مجتبی حاجی وندایی دفاع گونلری برنامه رادیویی ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار
۵۱ قم سیدمحمد عظیمی ققنوس برنامه رادیویی ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار
۵۲ خلیج فارس محمدرضا خسروی راویان عشق برنامه رادیویی ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار
۵۳ کرمانشاه رضا بهرایی فصلی از باران برنامه رادیویی ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار
۵۴ خراسان جنوبی مسعود خسروی دهکده تنهایی برنامه رادیویی ABU
۵۵ زنجان خسرو رسولی چمچه خاتون برنامه رادیویی ABU

رقابت ۱۳۸ اثر پژوهشی مراکز در هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی

کمیسیون پژوهش هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها با حضور مدیر کل آموزش و پژوهش صداوسیمای استان ها و مدیران آموزش و پژوهش هر مرکز، رئیس مرکز تحقیقات سازمان  و اساتید و پژوهشگران مختلف در دومین روز برگزاری جشنواره هجدهم تشکیل شد.

رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران تجربه داوری در ادوار گذشته، تجربه و سابقه کار در زمینه پژوهشگری را مهم‌ترین ویژگی انتخاب داوران جشنواره هجدهم بیان کرد و افزود: تعداد گروه­‌های داوری ۳ تیم دو نفره هستند که با توجه به تجربه و مهارت هر داور برای هر بخش خاص انتخاب شده‌اند.

مقدسی، رسانه‌‌ای بودن، رعایت اقتضائات بومی و محلی در پژوهش، تصویب طرح از سوی مرکز تحقیقات و رعایت ضوابط و مقررات مربوط به اجرای طرح پژوهشی را از مهم‌ترین ملاک‌ها و شاخص‌‌های داوری بیان کرد و گفت: برنامه‌ریزی لازم برای برگزاری نشست‌‌های علمی و پژوهشی با موضوعات شعار سال و روش‌‌های نوین پژوهش برای شرکت‌کنندگان در جشنواره انجام شده است.

در این دوره بیش از ۷۰۰ اثر پژوهشی در استان ها به انجام رسیده بود که از این تعداد ۳۸۰ اثر به بخش انتخاب آثار راه یافت. از این میان نیز ۱۳۸ اثر در پنج بخش پژوهش های منجر به تولید، پیمایشی، کاربردی راهبردی و تحلیل محتوا به مرحله داوری رسید.

ترکیب این آثار برحسب نوع پژوهش ها شامل ۴۲ عنوان پژوهش منجر به تولید ۳۵ عنوان کاربردی ۲۷ عنوان پیمایشی، ۱۶ عنوان راهبردی ۱۳ عنوان تحلیل محتوا و ۵ عنوان در بخش ویژه سال بود.

در پایان این جلسه از ۲۱ نفر از پژوهشگران و دست اندرکاران واحدهای آموزش و پژوهش مراکز استان ها تقدیر و جوایزی به آنان اهدا شد.

همچنین ادامه کمیسیون پژوهش با برگزاری کارگاه آموزشی توسط دکتر کامران صداقت عصر روز چهارشنبه ساعت ۱۵٫۳۰ به مدت یک ساعت ادامه یافت.

 آثار برگزیده بخش تحقیقات

ردیف

نام مرکز

نام و نام خانوادگی

نام برنامه

نام ساختار

عنوان برگزیده

۱

اصفهان

امیرحسن شیرانی نژاد

هنرمقدس، بررسی معماری عناصر تشکیل دهنده مساجد شاخص استان اصفهان

پژوهش منجر به تولید

پژوهشگر

۲

آذربایجان شرقی

هادی هاشمیان

حوزه ­های علمیه آذربایجان

پژوهش منجر به تولید

پژوهشگر

۳

استان مرکزی

حمیدرضا فرحی

ذلف آباد دیار خاموش

پژوهش منجر به تولید

پژوهشگر

۴

آذربایجان شرقی

ابراهیم حسین زاده

مطالعه وضعیت ۲۰ محصول ویژه کشاورزی و دامی استان آذربایجان شرقی

پژوهش منجر به تولید

پژوهشگر

۵

گیلان

فرهاد مهرانفر

دیلمان ، بهشت نیاکان

پژوهش­های راهبردی

پژوهشگر

۶

کردستان

عرفان ناصری

بررسی علل و عوامل ناهنجاری در میان جوانان و نوجوانان و ارائه راهکارهای رسانه ای برای کاهش آن­ها

پژوهش­های راهبردی

پژوهشگر

۷

خراسان رضوی

غلامعلی علیزاده

بررسی ریشه فرهنگی ، اجتماعی خرافات رایج در مراسم ایام محرم و صفر در شهر مشهد، با تکیه بر نقش تقابلی صدا و سیما

پژوهش­های راهبردی

پژوهشگر

۸

چهارمحال و بختیاری

لطیف رئیسی

با کارون از زردکوه تا اروندرود

پژوهش­های راهبردی

پژوهشگر

۹

مهاباد

شهناز ابوبکری

عوامل موثر بر جذب جوانان مهابادی در استفاده از شبکه­های کردی زبان غیر ایرانی ( درحوزه اوقات فراغت )

پیمایشی

پژوهشگر

۱۰

استان مرکزی

محمود زنده دل

بررسی رابطه بین استفاده از رسانه ها و باورهای فرهنگی مردم استان مرکزی

پیمایشی

پژوهشگر

۱۱

اردبیل

حمدالله نادری

بررسی علل گرایش کودکان و نوجوانان مناطق حاشیه­ای

 ( مرزی ) و مرکزی استان اردبیل به زبان ترکی غیر بومی و ارائه راهکارهای رسانه­ای

پیمایشی

پژوهشگر

۱۲

کرمان

زهره نگارستانی

سیمای گردشگری استان کرمان(سه جلد)

کاربردی

پژوهشگر

۱۳

قم

حسین بافکار

بررسی توانمندی­ها و محدودیت­های دریاچه و محدوده حوض سلطان

کاربردی

پژوهشگر

۱۴

یزد

شهین اسلامی فارسانی

آسیب های اجتماعی شهر یزد و راهکارهای رسانه­ای

کاربردی

پژوهشگر

۱۵

خراسان شمالی

مریم محمدی

بررسی الگوهای قناعت و کفایت در میان زنان عشایر کرد خراسان شمالی

کاربردی

پژوهشگر

۱۶

فارس

ندا سید چاوش

جایگاه صنایع دستی فارس در تولید ملی

( مطالعه موردی فرش دستباف )

کاربردی

پژوهشگر

۱۷

آذربایجان شرقی

علی قربانی

مطالعه کارشناسی برنامه خانواده صدا وسیمای مرکز آذربایجان شرقی

تحلیل محتوا

پژوهشگر

۱۸

اردبیل

محمدباقر سپهری

تحلیل ساختاری و محتوای برنامه رادیویی طنز جمعه گوروشو

تحلیل محتوا

پژوهشگر

۱۹

اصفهان

شهلا باقری طادی

نحوه آگاهی بخشی سیاسی در برنامه­های ویژه انتخاباتی سیمای مرکز اصفهان

(مطالعه موردی برنامه هشت بهشت و برنامه فصل حضور)

تحلیل محتوا

پژوهشگر

۲۰

گیلان

فریدون شایسته

زندگینامه برادران و فرماندهان شهید گیلان

پژوهش

ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار

۲۱

اصفهان

عباسعلی مهری اردستانی

بررسی نقش اصفهان در ادبیات دفاع مقدس

پژوهش

ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار

راهیابی ۵۳۷ اثر موسیقیایی به بخش داوری در جشنواره هجدهم تولیدات رادیویی و تلویزیونی

رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما نیز در این مراسم گفت: طی ۴ سال گذشته یک هزار و ۷۵۴ اثر تولید شده در مراکز ارزیابی شده است.

حسین تقی‌پور، ملاک انتخاب آثار برای ورود به بخش داوری جشنواره را کسب امتیاز ۷۵ به بالا بیان کرد و با اشاره به چگونگی انتخاب داوران بخش موسیقی جشنواره، گفت: مهم‌ترین ویژگی داوران این دوره جشنواره، آشنایی و ارتباط آنها با جشنواره­های مختلف به خصوص جشنواره‌های صدا و سیما است.

تقی‌پور عنوان کرد: همه داوران از استادان برجسته دانشگاه و از اعضا شورایعالی موسیقی سازمان هستند.

رئیس مرکز موسیقی صدا و سیما ابراز کرد: توجه به جذابیت، ذائقه مخاطب و نگاه علمی به موسیقی مهم‌ترین شاخص‌ها در داوری آثار است.

 امیر بکان مسئول کمیسیون موسیقی هجدهمین جشنواره تولیدات صداوسیمای مراکز استان ها تعداد آثار ارسالی به این کمیسیون را ۱۸۰۰ اثر عنوان کرد و گفت: از بین آثار رسیده به بخش موسیقی جشنواره، ۵۳۷ اثر به بخش مسابقه راه یافته بودند که از بین آن ها ۲۱۲ قطعه آهنگ محلی، ۸۲ قطعه سنتی ایرانی،۱۵۳ اثر ارکسترال، ۴۴ قطعه پاپ، ۱۴ اثر از موسیقی کودک، ۳۰ قطعه موسیقی بی کلام و ۲۴ قطعه تک نوازی بودند.

وی با اشاره به کیفیت بالای آثار دریافتی گفت: به جرات می توانم بگویم تمام آثار راه یافته به بخش نهایی، حائز بهترین رتبه بودند و انتخاب تعداد محدودی از آثار برای هیات داوران بسیار سخت بود اما در نهایت به برگزیدگان رای داده شد.

بکان، تعداد برگزیدگان کمیسیون موسیقی را ۳۷ نفر عنوان کرد و گفت: ابتدا قرار بر این بود از ۲۹ نفر از هنرمندان تجلیل شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته این تعداد به ۳۷ مورد افزایش یافت.در ادامه کمیسیون موسیقی، کارگاه های علمی و آموزشی «شعر و موسیقی محلی و مقامی» توسط اساتیدی نظیر «محمد علی بهمنی»، «شاهین فرهت»، «بیژن ارژن» و «اسماعیل امینی» برگزار شد.

آثار برگزیده بخش موسیقی– جشنواره هجدهم

ردیف

نام مرکز

نام و نام خانوادگی

نام برنامه

نام ساختار

عنوان برگزیده

۱

آذربایجان شرقی

مجید راستبد

قهرمانلار اوجاقی

محلی

آهنگساز

۲

کرمانشاه

مصطفی اسدزاده

باخ باران

محلی

تنظیم و سازآرایی

۳

آذربایجان شرقی

یونس برومند

قهرمانلار اوجاقی

محلی

خوانندگی

۴

آذربایجان شرقی

ابوالفضل میرزایی

قهرمانلار اوجاقی

محلی

صدابردار

۵

خراسان شمالی

کریم اکبرزاده

دایک­جان ( مادر )

محلی

شعر

۶

فارس

حسن صفری

کاکو جات سبزه

سنتی

آهنگساز، تنظیم، سازآرایی و خوانندگی

۷

فارس

امین شکرگذار

کاکو­ جات سبزه

سنتی

صدابردار

۸

فارس

بیژن سمندر

کاکو جات سبزه

سنتی

شعر

۹

آذربایجان شرقی

مهداد کرباسی

افتخار­منیم­کی­دیر

ارکسترال

آهنگسازی( به طور مشترک )

۱۰

ایلام

مازیار فرخ سرشتی

نیشتمان

ارکسترال

۱۱

ایلام

مازیار فرخ سرشتی

نیشتمان

ارکسترال

تنظیم و سازآرایی

۱۲

ایلام

محمد جواد شوهانی

نیشتمان

ارکسترال

خوانندگی

۱۳

آذریایجان شرقی

ابوالفضل میرزایی

افتخار­منیم­کی­دیر

ارکسترال

صدابردار

۱۴

آذربایجان شرقی

مجید عبدالله زاده

افتخار­منیم­کی­دیر

ارکسترال

شعر

۱۵

کرمان

کامران گلستانیان

زمزمه قناتا

پاپ

آهنگسازی

۱۶

کرمان

امیرحسین بخشی

زمزمه قناتا

پاپ

تنظیم و سازآرایی( به طور مشترک )

۱۷

خراسان رضوی

رضا فرنیا

آخرین منجی

پاپ

۱۸

خراسان رضوی

محمد مبتلا

آخرین منجی

پاپ

خوانندگی

۱۹

کرمان

امیرحسین بخشی

زمزمه قناتا

پاپ

صدابردار

۲۰

خلیج فارس

غلامرضا طریقی

لهجه­ی آشنا

پاپ

شعر

۲۱

آذربایجان غربی

بهمن میرزازاده

چهارگاه

بی­کلام

آهنگسازی، تنظیم و سازآرایی

( به طور مشترک )

۲۲

آذربایجان شرقی

وحید اسداللهی

ساری­ گلین

بی­کلام

۲۳

گیلان

صابر غلامی پور

وارش روخان

بی­کلام

آهنگسازی، تنظیم و سازآرایی

۲۴

بوشهر

محسن شریفیان

جزیره

بی­کلام

آهنگسازی، تنظیم و سازآرایی

۲۵

فارس

محمد شادفر

شوق وصال

هم­آوایی ( آکاپلا )

آهنگسازی، تنظیم و سازآرایی

۲۶

اردبیل

محمدرضا صادق مقانلو

مقام شکسته فارس

تکنوازی (گارمون )

نوازنده برتر

 

۲۷

قزوین

میثم اصغرزاده

بره گرگ و چوپان

کودک

آهنگسازی و تنظیم

۲۸

قزوین

لیلا حسین پور

بره گرگ و چوپان

کودک

شعر

۲۹

قزوین

شقایق آقا کبیری­ها

بره گرگ و چوپان

کودک

خوانندگی خردسال

۳۰

خراسان رضوی

محمد خوشنواز

آبشاری

همنوازی ( رباب و طبلا )

نوازنده ( به طور مشترک )

۳۱

خراسان رضوی

نسیم خوشنواز

آبشاری

همنوازی ( رباب و طبلا )

۳۲

مازندران

وحید دانا

وطن

اشعار

شعر

۳۳

چهارمحال و بختیاری

مهدی عالی

بنگ بارون

اشعار

شعر

۳۴

گیلان

سید یعقوب باقری

سوغات گیلان

اشعار

شعر

۳۵

خوزستان

فرناد شاه زیدی

شهید بهنام محمدی

موسیقی

ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار

۳۶

زنجان

عاشیق التفات داودبیگی

غواصلار

موسیقی

ویژه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار

نگاهی به برندگان دوره هفدهم

پیش از این قرار بود جشنواره هجدهم در سال ۹۱ برگزار شود که پس از چندین جلسه نشست و هم‌اندیشی و بررسی آثار مختلف ارسالی به دفتر جشنواره، به دلایل نامعلومی لغو شد.

آخرین دوره جشنواره تولیدات مراکز استان‌ها در اسفندماه ۱۳۸۸ به میزبانی مرکز خلیج فارس (هرمزگان) در شهر بندرعباس برگزار شده بود که در پایان مرکز گیلان در بخش سیما، مرکز سیستان و بلوچستان در بخش صدا، مرکز مازندران در بخش خبر، مرکز خوزستان در بخش موسیقی و مرکز کردستان در بخش پژوهش به عنوان مرکز برتر انتخاب شدند.

در آخرین دوره این جشنواره عنوان بهترین سیمای محلی نیز به مرکز مهاباد اختصاص یافته بود.

هفده دوره جشنواره صدا و سیما

نخستین جشنواره تولیدات صداوسیما در سال ۱۳۷۲ به میزبانی گیلان برگزار شد و این استان در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ نیز میزبان این جشنواره بوده و در سال ۱۳۷۶ استان فارس میزبان این جشنواره بوده است.

براساس این گزارش، در سال ۱۳۷۷ آبادان، ۷۸ و ۷۹ گیلان، ۱۳۸۰ استان آذربایجان ‌غربی، ۱۳۸۱ کرمان، ۱۳۸۲ اردبیل، ۱۳۸۳ یزد، ۱۳۸۴ استان آذربایجان‌شرقی، ۱۳۸۵ اصفهان، ۱۳۸۶ مازندران، ۱۳۸۷ فارس  میزان جشنواره تولیدات صدا و سیما بودند.

هدف جشنواره

اثبات و ظهور توانمندی‌های جوانان مراکز استان‌ها در امر تولید، کشف و معرفی استعدادهای جوانان و حمایت از آن‌ها در راستای ارتقای برنامه‌های مراکز استان‌ها، ایجاد فضای رقابتی میان استان‌ها، ایجاد انگیزه در جوانان برنامه‌ساز، تبادل تجارب و انتقال نکات آموزشی به برنامه‌سازان و همچنین جهت دادن به حوزه‌های برنامه‌سازی برای سال‌های آینده از جمله اهداف کلی برگزاری این جشنواره اعلام شده است.

انتهای خبر