حاشیه هایی “جهت اطلاع” از اختتامیه جشنواره صداوسیما/ جشنی که تا نیمه شب اجرا شد + گزارش تصویری از حاشیه های جالب مراسم

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها که همزمان با مبعث حضرت محمد(ص) در تبریز آغاز به کار کرده بود، پنج شنبه شب در فضای زیبای پارک ائل گلی به کار خود پایان داد.  اختتامیه جشنواره صداوسیما در تبریز همراه با حاشیه‌هایی جالب بود که اشاره به آنها خارج از لطف نیست. وقفه 4 ساله در […]

image_pdfimage_print

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها که همزمان با مبعث حضرت محمد(ص) در تبریز آغاز به کار کرده بود، پنج شنبه شب در فضای زیبای پارک ائل گلی به کار خود پایان داد.

 اختتامیه جشنواره صداوسیما در تبریز همراه با حاشیه‌هایی جالب بود که اشاره به آنها خارج از لطف نیست.

وقفه 4 ساله در برگزاری جشنواره 

پیش از این قرار بود جشنواره هجدهم در سال 91 برگزار شود که پس از چندین جلسه نشست و هم اندیشی و بررسی آثار مختلف ارسالی به دفتر جشنواره، به دلایل نامعلومی برگزاری این جشنواره در آن سال لغو شد.

آخرین دوره جشنواره تولیدات مراکز استانها در اسفند ماه 1388 به میزبانی مرکز خلیج فارس (هرمزگان) در شهر بندرعباس برگزار شده بود که در پایان مرکز گیلان در بخش سیما، مرکز سیستان و بلوچستان در بخش صدا، مرکز مازندران در بخش خبر، مرکز خوزستان در بخش موسیقی و مرکز کردستان در بخش پژوهش به عنوان مرکز برتر انتخاب شدند. در آخرین دوره این جشنواره عنوان بهترین سیمای محلی نیز به مرکز مهاباد اختصاص یافته بود.

قرعه ای که به نام تبریز افتاد

برگزاری این جشنواره در شهر تبریز، دومین میزبانی مرکز آذربایجان شرقی برای جشنواره تولیدات صدا و سیمای مراکز استانها بود.

میزبانی نخست این مرکز به سال 1384 و دوره سیزدهم این جشنواره برمی گردد. در هفده دوره گذشته جشنواره تولیدات مراکز صدا و سیما، مرکز گیلان با شش دوره و مرکز فارس با دو دوره بیشترین میزبانی را بر عهده داشته اند.

بارش عصرگاهی؛ اختلال و تاخیر

دو ساعت قبل از آغاز برنامه و پس از آن که دست اندرکاران برگزاری اختتامیه، ساخت دکور عظیم برگزاری برنامه در مقابل رستوران غذاخوری وسط ائل گلی را به اتمام رساندند، باران شدیدی در تبریز شروع به باریدن کرد که عوامل اجرایی و سن برنامه را برای محافظت از لوازم الکترونیکی به تکاپو انداخت و حتی زمزمه تغییر مکان اجرای برنامه توسط مسئولین جشنواره مطرح شد.

زمانی که میهمانان به محل اجرای برنامه اختتامیه رسیدند هنوز صندلی ها خیس بودند و روی اکثر تجهیزات توسط عوامل پوشانده شده بود.

برنامه ای بدون زمان آغاز و پایان

این مراسم که قرار بود ساعت 21.30 آغاز شود به علت تاخیر مهمانان به ویژه ضرغامی رئیس سازمان صدا و سیما و استاندار آذربایجان شرقی با یک ساعت تاخیر آغاز شد.

مراسم اختتامیه به دلیل طولانی شدن برنامه‌ها تا ساعت 1.30 بامداد طول کشید.

پخش زنده از سه شبکه

مراسم اختتامیه جشنواره از شبکه های سراسری خبر و شما  و چندین شبکه استانی صداوسیما به صورت به صورت زنده پخش شد.

برودت سرما صدای ضرغامی را درآورد

از حاشیه ی دیگر این مراسم برودت نسبی هوا بود که حتی صدای ضرغامی را هم در آورد و گفت: با توجه به تجربه ای که در جشنواره ی  اردبیل داشتم برای آمدن به تبریز همراه خودم لباس گرم آوردم!

 بر خلاف افتتاحیه که مراسم جذابیت آنچنانی نداشت و دکور سن، پوشش تصویری و اجرای مجری نتوانست نظر مخاطبان را جلب نماید، مراسم اختتامیه در یک فضای زیبا با پوشش تصویری منحصر به فرد و تدارکی مناسب برگزار شد به نحوی که رئیس رسانه ملی را نیز به وجد آورد.

 محوطه وسط رستوران را با استقرار دکور بسیار زیبا و نورپردازی ویژه برای اجرای این برنامه آماده کرده بودند و یک تلوزیون بزرگ نیر در سمت دیگر رستوران برای پخش ویژه مردم که در گرداگرد دریاچه بودند مهیا شده بود.

جذابیت برنامه باعث شد علی رغم سردی هوا و طولانی شدن آن تا بامداد جمعه، اکثر حاضرین تا پایان مراسم به تماشا بنشینند.

 فیلمبرداری این مراسم از جشنوارهای کن و اسکار بهتر بود/ مناظره می کنم

ضرغامی در بین سخنان اش گفت: «من به جرات می‌توانم بگویم تصویربرداری و تدوین تصاویر مراسم امروز از تصویربرداری اختتامیه‌های کن و اسکار بهتر است. نمی‌گویم ما با آنها برابریم، قاطعانه می‌گویم ما بهتریم و در این مورد با هر کسی هم که لازم باشد مناظره می‌کنم؛ غربی‌ها برای بالا بردن جذابیت تصویربرداری‌های‌شان از زنان عریان و فرش قرمز و این داستان‌ها استفاده می‌کنند، اما ما فقط ابعاد فنی را به کار می‌گیریم و عملکرد بهتری هم نسبت به آنها داریم.»

مدعوین و میهمانان شاخص مراسم/جای خالی آیت الله شبستری

عزت‌الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، موسوی‌مقدم، نایب رئیس سازمان و طهماسبی معاون امور استان های صدا و سیما به همراه مدیران کل صدا و سیمای استان‌ها و تعدادی از و مدیران ستادی صدا و سیما، نجفی شهردار کلانشهر تبریز، جبارزاده استاندار، فرهنگی، نوری، شیری و افخمی نمایندگان تبریز، بستان آباد، هشترود و ملکان در مجلس؛ آهور، شهین باهر، حضرتی، المیرا خاماچی، حاجی زاده و حاجی پور از اعضای شورای شهر تبریز؛ اکبرنژاد و شعردوست نمایندگان سابق تبریز و جمع زیادی از مدیران کل ادارات استان از جمله حاضرین این جلسه بودند.

عدم حضور چهره های هنری مشهور برخلاف روال جشنواره های قبل در مراسم اختتامیه از نکات محسوس جشنواره هیجدهم بود.

تاج الدینی همدوش فرهنگی

حجت الاسلام میرتاج الدینی نماینده سابق مردم تبریز در  مجلس که بعد از خروج از دولت احمدی نژاد، عهده دار مدیرکلی امور مجلس صدا وسیما در ماه های پایانی عزت اله ضرغامی بر این سازمان شده است، از جمله مسئولان حاضر در اختتامیه بود. او به همراه محمد حسین فرهنگی وارد محوطه برگزاری اختتامیه شد.

سخنرانی نزدیک به یک ساعته معاون ضرغامی

اولین سخنران مراسم  طهماسبی؛ معاون امور استان های سازمان صدا و سیما بود. او که قرار بود گزارش مختصر جشنواره را ارئه کند، نزدیک یک ساعت سخنرانی کرد. به دلیل تاخیر در آغاز برنامه و نیز طولانی شدن سخنرانی طهماسبی بخشی از برنامه که به سخنرانی اختصاص داشت از کنداکتور برنامه حذف شد.

دیگر در صدا و سیما سانسور نداریم

رییس سازمان صدا و سیما سخنران بعدی این مراسم بود که گفت: روتوسکوپی باعث می شود بدون اینکه تصویری حذف شود با طراحی درست صحنه و لباس بتوان برخی تولیدات مطرح در سطح جهانی را نشان داد و این کار درست خلاف سانسور و در جهت مقابله با آن است.

ضرغامی خطاب به مجری: دیر کشف کردیم آقای داداشی را

اجرای موفق و فوق العاده جذاب اصغر داداشی از مرکز زنجان و تسلط کامل ایشان در ارائه مطالب ترکی و فارسی توجه حضار به ویژه رئیس رسانه ملی را به خود معطوف کرد تا جایی که ضرغامی ضمن تشکر ازا اجرای موفق وی در هنگام اعطای جوایز به پشت تریبون رفت و گفت: دیر کشف کردیم شما را آقای داداشی

دلایل ضرغامی برای استفاده مردم از ماهواره

رییس سازمان صدا و سیما در این مراسم گفت:  پژوهش‌های ما نشان می‌دهد در حال حاضر بین  30 تا 40 درصد از مردم ایران از ماهواره استفاده می‌کنند که این هم اغلب به خاطر نقاط کوری است که ما هنوز نتوانسته‌ایم در آنجا سرویس‌دهی داشته باشیم. البته افکارسنجی‌ها حاکی از آن است که از همین جمعیت هم 15 درصدشان فقط برای دریافت تصاویر شبکه‌های صداوسیما ماهواره وصل کرده‌اند.

درخواست جبارزاده از ضرغامی

جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در سخنان کوتاهی که داشت، از ضرغامی خواست «نسبت به پوشش دیجیتال و سیگینال رسانی به مناطق مرزی آذربایجان شرقی همت مضاعف را در دستور کار قرار دهد تا مردم غیور این مناطق در پایان سال جاری شاهد برخورداری از شبکه های مختلف رسانه ملی باشند.»

نوای مرگ بر آمریکا در ائل گلی 

در ادامه توسط ارکستر بزرگ سمفونیک صداو سیما دو قطعه اجرا شد. قطعه اول ( ایران ایران جانیم قربان) توسط خواننده جوان آذربایجان جعفر احمدی و قطعه دوم (مهربان آذربایجان) توسط صدای انقلاب استاد اسفندیار قره باغی  که در مراسم افتتاحیه برنامه جشنواره از او تجلیل شده بود اجرا شد.

آلات موسیقی و اجرای ارکستر سمفونیک صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی با نزدیک سی نوازنده متشکل از هنرمندان سازهای زهی، سازهای بادی و سازهای موسیقی سنتی ایرانی از حاشیه های به یاد ماندنی این مراسم بود.

استاد قره باغی به تقاضای رئیس رسانه ملی خاطره ی دیدار با مقام معظم رهبری را تعریف کرده و برای مهمانان آرزو کرد تبریز را با دست پر از معنویات و خاطرات خوش ترک کنند. دو بیت هم اشانتیون تقدیم حضار می کنم و آهنگ معروف “آمریکا مرگ به نیرنگ تو” را اجرا نمود که با همخوانی حضار همراه بود.

تقدیر از نویسنده خوش آوازه دفاع مقدس

در این مراسم معصومه سپهری، نویسنده کتاب های تقدیر شده ˈنورالدین پسر ایرانˈ و ˈلشکر خوبانˈ مورد تجلیل ویژه قرار گرفت.

در ادامه کلیپی از زندگی شخصی معصومه سپهری با همسر قطع نخاعش و سخنان مهدیقلی رضایی و سید نورالدین عافی قهرمان دو کتاب “لشکر خوبان” و “نورالدین عافی” در رابطه با خانم سپهری پخش شد و لوح سپاس و تقدیر و یژه جشنواره به خانم معصومه سپهری تقدیم شد.

نکته جالب توجه در این برنامه، استقرار سپهری، همسر و فرزندش در ردیف نخست همردیف مهمانان عالی بود. حضرتی و خاماچی، خانم های عضو شورای شهر تبریز در ردیق بعدی و پشت سر سپهری نشسته بودند.

اعطای تندیس به تمام مسئولین روی سن/ کم مانده بود نشان ضرغامی فراموش شود

سپس تندیس ویژه ی جشنواره به اسماعیل جبارزاده استاندار تبریز اعطا شد و تندیس ویژه ای هم به صادق نجفی شهردار تبریز داده شد. وقتی حضار روی سن می خواستن به محل نشستن بازگردند، دوباره برگشتند و نشان ویژه شهرداری تبریز که در مناسبت های گوناگون به چهره های فرهیخته فرهنگی و هنری اعطا می شود را به سینه رئیس رسانه ملی نشاندند.

 جوایز متفاوت و نامتناسب

عناوین و ترکیب بندی جوایز در بخش های مختلف بسیار متفاوت و کاملا نامتناسب  با هم به نظر می رسید و برای مخاطبان نامانوس و کمی گیج کننده به نظر می رسید.

اطلاع رسانی حلقه مفقوده ای که هنوز هم می لنگد

علی رغم برگزاری بی نقص و بسیار موفق جشنواره هجدهم و تلاش ستودنی و جهادی عوامل مختلف صداوسیمای استان بخصوص بخش فنی و تولید سیما که حتی تحسین رئیس سازمان صداوسیما و میهمانان را نیز برانگیخت، ولی عملکرد کمیته اطلاع رسانی ستاد جشنواره در زمینه تغذیه خبری رسانه ها و خبرنگاران با تاخیر و همراه با نقص فراوان بود. بطوریکه رسانه ها برای اطلاع از جزئیات برنامه های جاری ایام برگزاری جشنواره و اخذ سریع و کامل نتایج بخش های مختلف جشنواره با مشکل زیادی مواجه بودند که این امر حتی منجر به انتشار برخی گزارشات ناقص و بعضا متناقض شده بود. شاهد کلام اینکه سایت اطلاع رسانی ویژه جشنواره اخبار را بسیار دیر و کاملا ناقص منتشر کرده و سردرگمی برخی خبرنگران را  موجب شده بود.

یادآور می‎شود، جشنواره هجدهم تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‎های صدا و سیما که از روز ششم خرداد با حضور 700 هنرمند از 32 استان در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی درتبریز آغاز شده بود، شامگاه پنجشنبه، با برگزاری آیین اختتامیه و معرفی نفرات برتر استان‎ها در تبریز به‎کار خود پایان داد.

تصاویری از حاشیه های مراسم :

 

   

 

انتهای خبر