پایان کار جشنواره هجدهم تولیدات مراکز صداوسیما با معرفی استان های برتر/ گزارش کامل از شب رویایی در ائل گولی تبریز

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها پنجشنبه شب، با برگزاری آیین اختتامیه در تبریز به کار خود پایان داد و مراکز برتر، تندیس “هدهد” را از دست رئیس سازمان صدا و سیما دریافت داشتند. به گزارش اعتدال پرس، در این آیین که بامداد جمعه 9 ام خرداد در محوطه دل انگیز ائل گولی و طی […]

image_pdfimage_print

هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استانها پنجشنبه شب، با برگزاری آیین اختتامیه در تبریز به کار خود پایان داد و مراکز برتر، تندیس “هدهد” را از دست رئیس سازمان صدا و سیما دریافت داشتند.

به گزارش اعتدال پرس، در این آیین که بامداد جمعه 9 ام خرداد در محوطه دل انگیز ائل گولی و طی مراسمی باشکوه برگزار شد، هدهد جشنواره مراکز استان ها بعد از سه روز آشیانه کردن در شهر اولین ها، تبریز، با معرفی برگزیدگان و آثار برتر هنرمندان استان ها در بخش های مختلف پرواز کرد.

در این مراسم همچنین “معصومه سپهری” نویسنده دو اثر ارزشمند “نورالدین پسر ایران” و “لشکر خوبان” مورد تجلیل ویژه قرار گرفت و پنج اثر برتر در حوزه‌های مختلف که توسط هیات انتخاب آثار ارزیابی و به هیئت داوران معرفی شده است، تجلیل و تقدیر شدند.

ارزیابی آثار تولیدی، تعامل و ارتباط چهره به چهره برنامه‌سازان و هنرمندان برتر با یکدیگر و کشف چهره‌ها و استعدادهای جدید از اصلی‌ترین اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شده بود.

دکتر اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی و صادق نجفی شهردار تبریز نیز به پاس همکاری در برگزاری باشکوه جشنواره هجدهم، لوح سپاس و تندیس ویژه جشنواره را از دست ضرغامی دریافت کردند.

در این مراسم همچنین دکتر صادق نجفی، شهردار تبریز، هفتمین نشان تبریز را به عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما اهدا کرد.

هدهد ها به چه کسانی رسید؟

برگزیدگان جشنواره در بخشهای مختلف به شرح زیر می باشند:

 در بخش برترین‌های سیما:

با تقدیر از عملکرد مراکز فارس، کرمان و قزوین، لوح سپاس و تندیس جشنواره به صورت مشترک به مرکز خراسان رضوی و سمنان اهدا شد.

تندیس ویژه شبکه شما نیز با تقدیر از مراکز خوزستان، سمنان و گیلان در بخش بیشترین تولید برنامه و حضور فعال در شبکه شما به مرکز فارس اختصاص یافت.

همچنین با تقدیر از مراکز گیلان، لرستان و کردستان لوح سپاس جشنواره به خاطر آثار موثر سریالی و برنامه‌های ترکیبی به مرکز اصفهان اهدا شد.

با تقدیر از مراکز کرمانشاه، اصفهان و چهارمحال بختیاری، لوح سپاس برای فیلم‌های تلویزیونی مراکز استان‌ها به مرکز خراسان‌رضوی اهدا شد.

مرکز فارس در بخش تولیدات پویانمایی لوح سپاس و تندیس جشنواره را دریافت کرد و در این بخش ازمراکز همدان، قم و سیستان و بلوچستان تقدیر شد.

همچنین با تقدیر از مراکز خراسان‌رضوی، بوشهر و ایلام، مرکز کهگیلویه و بویراحمد لوح سپاس و تندیس جشنواره در بخش تولیدات مستند را دریافت کرد.

رادیو: 

با تقدیر از مراکز مهاباد، اردبیل و ایلام، تندیس و لوح سپاس این دوره از جشنواره برای بهترین برنامه‌های ترکیبی «ج» و «د» رادیویی به صورت مشترک به مراکز فارس و گلستان اهدا شد.

مرکز چهارمحال بختیاری نیز در بخش برنامه‌های ترکیبی «ب» رادیویی تندیس و لوح سپاس جشنواره را دریافت کرد و از مراکز اصفهان، خراسان‌جنوبی و همدان تقدیر شد.

خبر :

در بخش خبر نیز با تقدیر از زنجان، کرمانشاه و خراسان رضوی، تندیس و لوح سپاس بهترین عملکرد خبر به مرکز گیلان اختصاص یافت. همچنین در این بخش با تقدیر از مراکز فارس، اصفهان و قم، تندیس و لوح سپاس جشنواره در حوزه مرکز ساعی به مرکز خراسان جنوبی اهدا شد.

پژوهش :

مرکز آذربایجان شرقی نیز در هجدهمین جشنواره ملی تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها لوح سپاس و تندیس جشنواره را در بخش تحقیق و پژوهش دریافت کرد، در این بخش مراکز اصفهان و اردبیل تقدیر شدند.

موسیقی :

در بخش موسیقی هم با تقدیر از مراکز اصفهان، خوزستان و کرمانشاه، تندیس و لوح سپاس جشنواره به صورت مشترک به مراکز آذربایجان‌شرقی و فارس اهدا شد.

تندیس ویژه هجدهمین جشنواره ملی تولیداتی رادیویی و تلویزیونی مراکز استان‌ها به مرکز ساعی و کوشا در امر برگزاری این جشنواره به مرکز آذربایجان‌شرقی اهدا شد.

مرکز کرمان نیز به دلیل ارایه جذاب و تاثیرگذار برنامه‌های نهضت جمع‌خوانی قرآن در شبکه شما، لوح و تندیس ویژه این جشنواره را دریافت کرد.

در این دوره از جشنواره لوح سپاس و تندیس هنرمندان برتر مراکز استانی به «احسان عبدی پوش» از مرکز بوشهر،«فتح الله امیری» از مرکز ایلام، «فرهاد مهران فر» از مرکز گیلان و «امیرحسین شریفی» از مرکز اصفهان اهدا شد.

 گفتنی است در دومین روز برگزاری جشنواره و در مراسم پایانی اعلام برنامه سازان برتر کمیسیون‌های تخصصی پنج گانه سیما، صدا، خبر، پژوهش و موسیقی ۲۸۸ اثر شامل: 55 اثر در بخش رادیو، 140 اثر در بخش تلویزیون، 20 اثر در بخش تحقیقات و پژوهش، 36 اثر در بخش موسیقی و سرود، 36 اثر در بخش خبر و سه مرکز در بخش فضای مجازی و وب سایت برگزیده شده و مورد تقدیر قرار گرفتند.

مراکز استان های صداوسیما به بلوغ کامل رسیده اند

 به گزارش اعتدال پرس، عزت الله ضرغامی در آئین اختتامیه جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها  در پارک ائل گولی تبریز افزود: در دنیایی که استکبار جهانی فرهنگ واحد را تحمیل می کند شبکه های استانی فرهنگ بومی را به جهان نشان می دهند.

وی گفت:  امروز ما در جشنواره هجدهم شاهد بلوغ کامل مراکز استانی هستیم و هر یک از این 33 مرکز به تنهایی یک رسانه توانمند نه تنها در سطح استانی بلکه در سطح ملی و جهانی هستند.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه در عرصه روتوسکوپی انقلاب بزرگی را در برابر سانسور ایجاد کردیم، افزود:  این کار باعث می شود بدون اینکه تصویری حذف شود با طراحی درست صحنه و لباس بتوان برخی تولیدات مطرح در سطح جهانی را نشان داد و این کار درست خلاف سانسور و در جهت مقابله با آن است.

ضرغامی گفت: این اقدام کار بزرگی هم از نظر تکنیکی و هم محتوایی است و باعث می شود کارهای خوبی که در سطح جهانی ساخته می شود را بتوان برای مردم پخش کرد تا به رسانه های دیگر مراجعه نکنند..

وی با انتقاد از عملکرد چهره های سیاسی ادامه داد: در حوزه سیاسی با توقعات نابجا رسانه ملی با مشکل مواجه است اما همواره توانسته با استقلال فکری و فرمایشات مقام معظم رهبری جایگاه خود را حفظ کند.

رئیس رسانه ملی در حاشیه صحبت های خود با ابراز رضایت از تصویر برداران شبکه سهند این گونه عنوان کرد: این تصویربرداران بسیار تخصصی تر از عوامل اسکار و جشنواره کن عمل کردند.

عزت الله ضرغامی در مورد میزبانی شهر تبریز و آیین اختتامیه جشنواره هجدهم تولیدات مراکز استان‌ها در تبریز افزود: تصویربرداری حرفه‌ای که از محوطه زیبای پارک ائل‌گلی و این مراسم انجام می‌گیرد و کارگردانی و تدوین تصاویری که نیروهای مرکز تبریز انجام دادند بی‌نظیر است و در بسیاری از جهات بسیار قوی‌تر و حرفه‌ای‌تر از جشنواره‌هایی مثل اسکار و کن برگزار شد.

جشنواره هجدهم، جشنواره جشنواره ها بود

کیومرث طهماسبی نیز در این مراسم، جشنواره مراکز استانهای صداوسیما را یکی از سترگ ترین رویدادهای فرهنگی کشور خواند و در تشریح دلایل آن گفت: عمده ترین جشنواره های ملی در تهران متمرکز شده اند، در حالیکه این جشنواره، ماهیتی مرکزگریز دارد و در هر دوره، این هدهد بر آشیان یکی از استان های این سرزمین آسمانی فرود می آید.

معاون امور استان های سازمان صداوسیما گفت: این جشنواره یگانه جشنواره کلان فرهنگی است که می تواند آیینه ای در برابر تکثر قومی و گوناگونی زبانی و فراوانی فرهنگ ها باشد.

وی این دوره از جشنواره را، جشنواره ی جشنواره ها عنوان کرد.

طهماسبی با اشاره به اینکه در این دوره شاهد افزایش میزان پخش بودیم، گفت: تقریبا همه شبکه های استانی به پخش 24 ساعته مزین شدند تا در تمامی اوقات پاسخگوی نیاز مخاطب منطقه ای باشند.

وی افزود: در این دوره شاهد جهش مراکز استانی از نظر کمی و کیفی بوده ایم اما ظرفیت این سفیران استانی رسانه ملی بیش از این است و میتوان افق های روشنتری را متصور شد.

معاون سازمان صدا و سیما همچنین خطاب به فعالان رسانه ملی گفت: رسانه باید پژوهش مدار باشد و در تمام ماموریت های خود از تولید خبر تا ساخت فیلم و مستند مزین به تحقیق باشد.

طهماسبی ابراز داشت: امروز می توان متواضعانه ادعا کرد در سالی که به سبب وفور مضامینی چون خیانت و تلاشی خانواده مسئولان فرهنگی، دغدغه‌مند فیلم‌های جشنواره‌ای را دنبال می‌کردند مراکز استان‌ها فقط و فقط  کلان‌‌ترین موضوع سیاست کشور یعنی صلح‌آمیز بودن انرژی هسته‌ای را به تصویر کشیدند.

وی گفت: در سنوات پیشین حضور نیروهای مرکزنشین بخش معناداری از تولیدات فاخر را به خود اختصاص می‌داد ولی در نشیبی خودخواسته و از پیش اندیشیده شده نیروهای استانی هم‌اکنون به بلوغی نسبی دست یافته‌اند و می‌توان در سال‌های آتی خودکفایی تام و تمام را بشارت داد.

معاون رئیس سازمان صدا و سیما در امور استان‌ها اضافه کرد: در هر ساختار نیز چشم اندازهای آتی به مثابه آینده‌نگاری واقع بینانه به روشنی ترسیم شده است؛ به عنوان مثال قصد داریم مراکزی که به تولید سریال همت نگمارده‌اند به سوی مینی سریال‌ها سوق دهیم و مراکزی که در این ساختار تجربه‌ اندوخته‌اند به سمت کارهای پرشمار مانند مجموعه‌های 90 شبی رهنمون باشیم.

تاکید استاندار آذربایجان شرقی به پوشش دیجیتال رسانه ملی در مناطق مرزی

استاندار آذربایجان شرقی  نسبت به اهتمام صداوسیما در پوشش دیجیتال رسانه ملی در مناطق مرزی آذربایجان شرقی تاکید کرد.

اسماعیل جبارزاده در ادامه آیین اختتامیه هجدهمین دوره جشنواره تولیدات صداوسیمای مراکز استان ها در تفرجگاه ائل گلی تبریز گفت : لازم است رسانه ملی نسبت به پوشش دیجیتال و سیگنال رسانی به مناطق مرزی آذربایجان شرقی همت مضاعف داشته باشد و این موضوع را در دستور کار قرار دهد.

وی گفت: تقاضای ما پوشش دیجیتالی کانال های صداوسیما در مناطق مرزی تا پایان سال جاری است تا مردم این مناطق نیز بتوانند شبکه های مختلف صداوسیما را به سهولت دریافت کنند.

استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: جای بسی خوشحالی است که با تدبیر رسانه ملی پس از چند سال وقفه در تشکیل جشنواره تولیدات صداوسیمای مراکز استان ها آغازین دوباره آن در آذربایجان شرقی رقم خورد؛ خطه ای که زیبایی کلام خود را از شهریار، حکمت اندیشه اش را از سه علامه، پایداری در اندیشه هایش را از 2 شهید محراب و غیرت اش را از باکری و هزاران شهید نام آشنا میراث دار است .

عزت الله ضرغامی، رئیس سازمان صدا و سیما و معاونین وی، برنامه سازان و مدیران کل صدا و سیمای استان ها، استاندار و مدیران ارشد آذربایجان‌شرقی و تعدادی از نمایندگان استان و اعضای شورای شهر تبریز از جمله حاضرین در این مراسم بودند.

 هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها با حضور 700 هنرمند از 32 استان در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی به مدت سه روز در تبریز برگزار شد.

 

 

 

 

انتهای خبر