اختتامیه مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا در تبریز/ مراسمی که همپا با میزبانی نبود

 آیین اختتامیه مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا شامگاه دیرور در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار و هجدمین دوره این مسابقات به میزبانی شهر تبریز به کار خود پایان داد. در مرحله پایانی جام ملت های شطرنج آسیا که به میزبانی تبریز برگزار شد، در بخش بانوان چین نیز نتیجه ۲٫۵ بر ۱٫۵ هند را مغلوب کرد و […]

image_pdfimage_print

 آیین اختتامیه مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا شامگاه دیرور در مجتمع پتروشیمی تبریز برگزار و هجدمین دوره این مسابقات به میزبانی شهر تبریز به کار خود پایان داد.

در مرحله پایانی جام ملت های شطرنج آسیا که به میزبانی تبریز برگزار شد، در بخش بانوان چین نیز نتیجه ۲٫۵ بر ۱٫۵ هند را مغلوب کرد و قهرمان جام ملت های آسیا در بخش بانوان شد.

تیم ملی شطرنج ایران الف با شکست قزاقستان به مقام سومی این رقابتها دست یافت.

 تیم مردان ایران الف نیز با شکست برابر چین به مقام پنجمی رسید. تیم ایران ب نیز در رده ششم قرار گرفت.

در بخش آقایان نیز تیم ایران الف بعد از تیم های چین، هند، ویتنام و قزاقستان به مقام پنجم رسید.

در حالی آیین اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا با اهدا مدال ها و جوایز تیمهای برتر پایان یافت که بی نظمی در این بخش نیز مشهود بود و در کل با وجود تلاش های زیادی که برای برگزاری بی عیب و نقص این آیین انجام شده بود اما در سطحی نبود که بتوان از آن به عنوان پایان یک دوره مسابقات آسیایی یاد کرد.

 

این مراسم در حالی آغاز شد که سالن پتروشیمی تبریز که پیش از این میزبان هجدهمین دوره جشنواره تولیدات مراکز استان ها بود و سن سالن برای آن برنامه مهیا شده بود، بدون تغییر باقی مانده بود و فقط چند مهره شطرنج نشان از برگزاری آیین اختتامیه برای مسابقات آسیایی شطرنج می داد.

مجری گری این آیین بر عهده بهزاد وحدت پناهی بود و بعد از خوشامد گویی وی گروهی باستان کار روی سن آمده و به انجام حرکات ورزشی و نمایشی باستانی پرداختند.

شروین اسبقیان مدیر کل ورزش و جوانان استان آذربایجان شرقی به عنوان اولین سخنران پشت تریبون رفت و ضمن خوشامدگویی به ورزشکاران و دیگر میهمانان حاضر در سالن از عوامل اجرایی مسابقات تشکر کرد.

وی اظهار داشت: تبریز پتانسیل بالایی برای میزبانی و برگزاری رویدادهای مختلف ورزشی دارد و امیدواریم در آینده بتوانیم مسابقات بیشتری را در کیفیت و سطح بالاتری برگزار کنیم.

رسانه های مختلف به خوبی این مسابقات را پوشش دادند

شهردار تبریز دومین سخنرانی بود که به دعوت مجری پشت تریبون قرار گرفت و در ابتدای سخنانش از اعضای شورای شهر تبریز بخاطر تصویب بودجه کافی برای ورزش تشکر کرد.

نجفی خاطر نشان کرد: شهر تبریز قدمتی بیش از ۴۰۰۰ سال دارد و بارها در طول تاریخ جزو شهرهای پر جمعیت جهان بوده است؛ تبریز شهر اولین هاست و فرهنگ در این شهر قدمتی بسیار طولانی دارد که تمام تلاش خود را برای اشاعه آن به کار خواهیم بست.


وی ضمن قدردانی از تلاش تمامی عوامل اجرائی مسابقات، بیان داشت: با برگزاری بی عیب و نقص مسابقات شطرنج آسیا در تبریز بر همگان ثابت شد که شهر تبریز توانایی میزبانی مسابقات مختلف در سطح بین المللی را داراست.

شهردار تبریز در پایان خطاب به خبرنگاران و اهالی رسانه گفت: پوشش خبری این مسابقات از سوی خبرنگاران رسانه های مختلف بسیار مناسب بود و مشخص شد که فعالیت اصحاب رسانه جهادی است.

میزبانی چنین مسابقاتی فرصتی برای انتقال پیام صلح ملت ایران به کشورهای مختلف است

بعد از شهردار، نوبت به معاون وزیر ورزش و جوانان رسید. عبدالحمید احمدی اظهار داشت: باید از فرصتی که با میزبانی چنین مسابقاتی ایجاد می شود برای انتقال پیام دوستی و صلح کشورمان به کشورهای دیگر استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران میزبانی مسابقات فرا ملی را فرصت بزرگی می داند و در دوره مدیریت جدید وزارت ورزش شاهد برگزاری مسابقات زیادی به میزبانی کشورمان خواهید بود.

معاون فرهنگی، آموزشی و پژوهشی وزارت ورزش و جوانان در پایان از استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز برای تلاش های بیوقفه در راستای برگزاری مسابقات شطرنج تشکر میکنم و از همه کشورهایی که برای برگزاری این مسابقات تلاش کردند متشکرم.

رئیس فدراسیون شطرنج چهارمین فردی بود که به عنوان سخنران روی سن رفت و گفت: قاره کهن مهد شطرنج جهان است و شطرنج بازان بزرگی را در خود جای داده است.

با پیشرفت ورزش تبریز، ورزش کشور پیشرفت می کند

محمد جعفر کامبوزیا خاطر نشان کرد: برگزاری این مسابقات موجب گسترش دوستی و صمیمیت بین ملتها خواهد شد.

وی اظهار کرد: در این چنین مسابقاتی فقط بعد قهرمانی مطرح نمی باشد و در کنار آن باید به دوستی و ارتباط بین ملتها نیز توجه ویژه ای شود.

رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به شعار فدراسیون جهانی شطرنج “فیده” گفت: باید به شعار همه از یک خانواده ایم جامه عمل بپوشانیم و برگزاری جام ملت های شطرنج آسیا نیز گامی در این راستا بوده است.


کامبوزیا تصریح کرد: برای اولین بار است که در آیین افتتاحیه و اختتامیه یک تورنمنت بدون دغدغه شرکت می کنم و از تمامی سازمانها و عوامل برگزار کننده این تورنمنت نهایت تشکر را دارم.

وی در پایان تأکید کرد: تبریز شهر اولین هاست و هر زمانی این شهر در هر زمینه ای پیشرفتی داشته کشور نیز حرکت رو به رشدی داشته است.

غذاهای خوشمزه ایران پنج کیلو وزنم را اضافه کرده است!

بعد از رئیس فدراسیون شطرنج، کاسترو آباندو سرداور مسابقات برای ارائه گزارش فنی مسابقات پشت تریبون قرار گرفت و مهرداد پهلوان زاده خزانه دار فدراسیون شطرنج آسیا مسئول ترجمه صحبت های وی شد ولی صحبت های نائب رئیس فدراسیون شطرنج آسیا به خوبی ترجمه نمی شد و اکثر حاضرین به این موضوع اعتراض داشتند.

آباندو در این گزارش ضمن تشریح تعداد تیمهای حضور یافته در این مسابقات، تیمهای قهرمان سه بخش سریع، استاندارد و برق آسای مسابقات را معرفی کرد.

وی در پایان عنوان کرد: قبل از آمدن به محل برگزاری مراسم اختتامیه روی باسکول رفته و وزنم را کشیدم. در مدت حضورم در تبریز پنج کیلوگرم اضافه وزن پیدا کرده ام که این نشان دهنده میهمان نوازی تبریزی ها و خوشمزه بودن غذاهای این شهر می باشد.

بی نظمی و ناهماهنگی روی سن هنگام اجرای قسمت های مختلف مراسم/ اعتراض دبیر اجرائی مسابقات به مجری

بعد از پایان صحبت های سخنرانان، نوبت به رونمایی و ابطال تمبر اختصاصی مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا رسید و مجری برنامه از مسئولان حاضر در سالن برای اجرای این قسمت از برنامه دعوت کرد که چند نفر بدون دعوت مجری برنامه روی سن رفتند و شاید قابل توجه ترین بخش این قسمت اعتراض دبیر اجرائی مسابقات به مجری برنامه که از روند برگزاری مراسم شاکی بود و با توجه به مسلط بودن فیروزی به زبان انگلیسی، ارائه گزارش فنی  مسابقات توسط وی به عنوان دبیر اجرایی معقول تر به نظر می رسید.

فرستاده ویژه شهردار کلمبو پایتخت کشور سریلانکا ضمن اهداء نشان این شهر به نجفی، از میزبانی مناسب تبریز در مسابقات شطرنج جام ملت های آسیا تقدیر کرد.

گروه دیگری که روی سن آمد، گروهی بود که همراه طناب زنی حرکاتی از رقص آذری را انجام می دادند که با توجه به اینکه این برنامه توجه حاضران را به خود جلب کرد ولی اعضای این گروه نیز هماهنگی کاملی نداشتند و اجرای آن در اختتامیه مسابقات آسیایی زیاد مناسب نبود.

آخرین بخش جنبی این مراسم اجرای گروه موسیقی بود که سه قطعه مختلف توسط این گروه برای حضار اجرا شد.

در حالی آیین اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات شطرنج جام ملتهای آسیا با اهدا مدال ها و جوایز تیمهای برتر پایان یافت که بی نظمی در این بخش نیز مشهود بود و در کل با وجود تلاش های زیادی که برای برگزاری بی عیب و نقص این آیین انجام شده بود اما در سطحی نبود که بتوان از آن به عنوان پایان یک دوره مسابقات آسیایی یاد کرد.

انتهای خبر