نتایج جالب نظر سنجی مردم تبریز درباره رسانه ها: اعتماد به اخبار صدا و سیما 51.9درصد و اعتقاد به آزادی مطبوعات در اطلاع‌رسانی،37.9 اعلام شد!

بیشترین روزنامه‌ مورد مطالعه و قابل اعتمادترین آنها از نظر پاسخگویان تبریزی، با رقم بالایی روزنامه همشهری و در میان مجلات هم «خانواده» است. به گزارش اعتدال پرس، یک پژوهش که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در اسفند ماه 92 و توسط مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی در شهر تبریز و با […]

image_pdfimage_print

بیشترین روزنامه‌ مورد مطالعه و قابل اعتمادترین آنها از نظر پاسخگویان تبریزی، با رقم بالایی روزنامه همشهری و در میان مجلات هم «خانواده» است.

به گزارش اعتدال پرس، یک پژوهش که به سفارش معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در اسفند ماه 92 و توسط مرکز ملی مطالعات و سنجش افکار عمومی در شهر تبریز و با هدف بررسی الگوی مصرف مطبوعات در این شهر انجام شده و حاصل نظرسنجی از 629 نفر شهروند تبریزی است، نشان می‌دهد که میزان استفاده و اعتماد پاسخگویان از مطبوعات بعد از صدا و سیما در مقام دوم قرار داشته و مهمترین شیوه دسترسی آنها به مطبوعات هم از طریق کیوسک‌های روزنامه فروشی است.

میزان مطالعه روزنامه در میان خوانندگان آنها 32.3 دقیقه در شبانه‌روز و در رابطه با مجلات هم این رقم به 30.5 دقیقه می‌رسد. بیشترین روزنامه‌ مورد مطالعه و قابل اعتمادترین آنها از نظر پاسخگویان با رقم بالایی روزنامه همشهری است و در  میان مجلات هم می‌توان به مجله خانواده اشاره کرد.

مهمترین معیار پاسخگویان در مطالعه روزنامه بیان اخبار و اطلاعات روز و در رابطه با مجلات هم وجود جدول در آن است. مهم‌ترین پیشنهاد پاسخگویان جهت تشویق مردم به مطالعه مطبوعات نیز بیان صادقانه واقعیات و عرضه آن‌ها با قیمت مناسب عنوان شده است.

درصد اعتماد به ماهواره و اینترنت

بنا بر این گزارش، در خصوص ارزیابی پاسخگویان از میزان آزادی مطبوعات در اطلاع‌رسانی به مخاطبان، 37.9 درصد این میزان آزادی را تاحدی و 33.1 درصد کم و بسیارکم می‌دانند که البته با افزایش میزان درآمد خانوار پاسخگویان بر ارزیابی آنها از این میزان آزادی کاسته می‌شود.

در زمینه شبکه‌های ماهواره‌‌ای هم گفتنی است که این رسانه برای 2.2 درصد به طور همیشگی، برای 13 درصد بیشتر اوقات، برای 18.4 درصد گاهی و برای 8.3 درصد هم به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد البته 58 درصد پاسخگویان هم از این رسانه جهت کسب اخبار و اطلاعات اصلاً استفاده نمی‌کنند.

همچنین 9.7 درصد همیشه، 20.8 درصد بیشتر اوقات، 17.6 درصد گاهی، 5.9 درصد به ندرت و 45.9 درصد هم هرگز از «اینترنت» به عنوان منبعی جهت کسب اخبار و اطلاعات استفاده نمی‌کنند.

اعتماد به مراجع اطلاع‌رسانی

میزان اعتماد پاسخگویان به هفت شیوه کسب اخبار و اطلاعات است، نشان می‌دهد که در خصوص صدا و سیما، میزان اعتماد 51.9 درصد به این رسانه زیاد و بسیار زیاد، میزان اعتماد 29.7 درصد تاحدی، 9.8 درصد کم و بسیارکم و میزان اعتماد 3.7 درصد هم هیچ است. در خصوص میزان اعتماد به روزنامه‌ها و مطبوعات داخلی هم گفتنی است که میزان اعتماد 34.3 درصد بسیار زیاد و زیاد، 29.4 درصد تاحدی و 12.8 درصد کم و بسیارکم است.

در مورد ماهواره‌ها و شبکه‌های متعلق به آنها هم به جز 26.9 درصد از پاسخگویانی که اصلاً به این رسانه اعتماد ندارند، میزان اعتماد 8.6 درصد بسیار زیاد و زیاد، 13.3 درصد تاحدی و 21.5 درصد کم و بسیارکم است.

اینترنت هم به عنوان رسانه دیگری که جهت کسب اخبار و اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای 23.2 درصد به میزان بسیار زیاد و زیادی قابل اعتماد بوده، این میزان اعتماد برای 29.3 درصد تاحدی، برای 17.4 درصد کم و بسیارکم و برای 6.8 درصد اصلاً قابل اعتماد نیست.

روزنامه‌ها و مجلات مورد علاقه

از میان پاسخگویان به نظرسنجی در خصوص محبوب ترین روزنامه‌ها، در این رابطه 18.8 درصد پاسخ‌ها به روزنامه همشهری، 15.8 درصد روزنامه ایران، 15.4 درصد روزنامه جام‌جم را دوست دارند. علت مطالعه 41.7 درصد کسب اخبار و اطلاعات روز، 15.6 درصد سرگرمی و گذران وقت، 14.1 درصد آگاهی از اخبار و مسایل جامعه و علت مطالعه 7.7 درصد هم کسب آگاهی و اطلاعات عمومی است. بالاترین درصدها به مطالعه بخش حوادث روزنامه‌ها با 21.6 درصد، موضوعات سیاسی با 21.2 درصد، موضوعات ورزشی با 21 درصد و موضوعات اقتصادی با 10 درصد فراوانی اختصاص دارد.

از میان پاسخگویان، 36.8 درصد خواننده مجله خانواده، 19.3 درصد خانواده سبز، 9.6درصد روزهای زندگی و 5.3 درصد هم خواننده مجلات ورزشی هستند.

انتهای خبر