«آتا» رکوردار تاخیر پرواز در تبریز/ وقتی آقای “دقیق”، دقیق عمل نمی کند!

شرکت هواپیمایی آتا در طول یک سال گذشته ۵۳ هزار دقیقه از وقت مشتریان خود را تلف کرده است و در این زمینه رکورددار است. به گزارش اعتدال پرس، تاخیرهای مداوم و بی‌نظمی‌های شرکت هواپیمایی آتا همچنان ادامه داشته و روزی نیست که تلفن‌های خبرگزاری در تبریز به صدا درنیاید و مسافران از بی‌نظمی آن […]

image_pdfimage_print

شرکت هواپیمایی آتا در طول یک سال گذشته ۵۳ هزار دقیقه از وقت مشتریان خود را تلف کرده است و در این زمینه رکورددار است.

به گزارش اعتدال پرس، تاخیرهای مداوم و بی‌نظمی‌های شرکت هواپیمایی آتا همچنان ادامه داشته و روزی نیست که تلفن‌های خبرگزاری در تبریز به صدا درنیاید و مسافران از بی‌نظمی آن گله نکنند.

براساس بررسی و ارزیابی تایم پروازهای آتا مشخص شد در طول یک سال پروازهای این شرکت هواپیمایی حدود ۵۳ هزار دقیقه تاخیر انجام شد که معادل ۸۸۳ ساعت و ۳۶ روز است.

این گزارش نشان می‌دهد از مجموعه ۲ هزار و ۳۵۲ پرواز شرکت هواپیمایی آتا در طول سال گذشته ۵۱۰ پرواز آن با تاخیر بیش از نیم ساعت صورت گرفته است.

بنابراین بیش از ۲۱ درصد پروازهای این شرکت هواپیمایی با تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه صورت گرفته و بطور میانگین تمام پروازها با بیش از ۲۲ دقیقه و پروازهای با تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه‌ای این شرکت نیز با حدود ۲ ساعت تاخیر انجام شده است.

البته نباید از ذکر این رقم نیز غفلت کرد که مجموعه تاخیرهای این شرکت از فرودگاه بین‌المللی تبریز در طول سال ۹۱ رقمی بیش از ۶۳ هزار دقیقه برای ۲ هزار و ۴۴۹ پرواز این شرکت در آن مقطع به ثبت رسیده که نشان از کاهش رقم تلف کردن وقت مردم دارد.

این ارزیابی میدانی صرفا برای پروازهای فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز صورت گرفته و پیش‌بینی می‌شود تعمیم آن به کل کشور رقم پر تمطراقی را به دنبال دارد.

البته باید عدم دقت و تکریم ارباب رجوع توسط این شرکت هواپیمایی را به مجموع تاخیرهای آن اضافه کرد بارها شکایات و گزارش‌های متعددی از عدم پاسخگویی به نواقصات و حتی تجویز راهکارها دریافت کرده‌ایم که برای نمونه می‌توان به مسافران این شرکت هواپیمایی اشاره کرد که پروازشان به دلیل عدم توجه کارکنان آتا لغو شده و سپس به وی پیشنهاد شده تا مسیر تهران تا تبریز را با خودرو طی کنند و هزینه آن را از شرکت آتا دریافت کنند که به نظر پیشنهاد وسوسه انگیزی می‌آید.

بررسی تاخیر پرواز سایر شرکت‌های هواپیمایی از فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز نشان می‌‌‌دهد شرکت ایران‌ایر با بیش از ۳۶ هزار دقیقه تاخیر در ۳۰۸ پرواز خود و شرکت آسمان با بیش از ۱۸ هزار دقیقه تاخیر در ۲۰۲ پرواز خود در رده بعدی شرکت‌های رکورددار در تاخیر پروازی این فرودگاه قرار دارند.

هم و غم مردم در زندگی‌های مدرن و ماشینی امروز استفاده بهینه و مطلوب از زمان است و مطمئنا اکثر متقاضیان از حمل و نقل هوایی صرفا به دلیل این مزیت استفاده می‌شود حال اگر این مزیت را از این بخش گرفته شود معادله‌ای بسیار راحت و بدون مجهول خواهد بود که باید کلی دنبال دلیل برای استفاده از آن گشت.

در عین حال معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا تاخیر‌ پروازهای داخلی را کمتر از ۲۰ دقیقه اعلام کرده و گفته بود پرداخت جریمه تاخیر الزامی است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه ایرلاین‌ها ملزم به پرداخت جریمه بابت تاخیرها و لغو پروازها هستند، گفت: ارتقای خدمات پروازی در حد مطلوب ما نبوده است.

حمیدرضا پهلوانی افزود: تاخیر در پروازهای داخلی به کمتر از ۲۰ دقیقه است که مولفه مناسبی است البته این رقم غیر از پروازهایی است که کلا لغو می‌شود و از این دایره بیرون می‌آید.

وی با اشاره به اینکه قوانین این امر به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده گفت: این حقوق قطعا در مندرجات بلیتی که به مسافر داده می‌شود آمده مثلا چه مقدار تاخیر شامل جریمه می‌شود یا میزان تاخیر از چه مقداری بیشتر شود میزان جریمه‌ها افزایش می‌یابد و یا اینکه اگر پرواز کلا لغو شود ایرلاین چه میزان باید جریمه پرداخت کند. همه این اطلاعات در پشت بلیت‌ها درج شده است.

طبق عرف بین‌المللی حمل و نقل هوایی، تاخیر پروازی تا نیم ساعت ایرادی ندارد اما در صورت تاخیر بیش از این ایرلاین‌ مربوطه باید جوابگوی مسافران باشد و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی باید به مسافران خسارت بپردازد و رضایت آنان را جلب کند.

طبق کنوانسیون‌ بین‌المللی ورشو، اگر ایرلاینی با تاخیر پروازی خود موجب ضرر و زیان مسافری شود، مسافر حق دارد به دادگاه شکایت کند و ایرلاین مربوطه مسئول است و باید پاسخگو باشد. این روش پاسخگویی ایرلاین روش قضایی است و چون در دادگاه، شرکت هواپیمایی مسئول تلقی می‌شود، نیازی به اثبات نیست و حق به مسافر داده می‌شود.

اما نحوه رسیدگی و پذیرایی شرکت‌های هواپیمایی کشور در تأخیر‌ات پروازی به مسافران رضایت‌بخش و بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی نیست اغلب مسافران مشمول تاخیر نیز از مراجعه به دادگاه و شکایت از شرکت‌های هواپیمایی انصراف می‌دهند این در حالی است که مسافران بابت تاخیر بیش از نیم ساعت هواپیما می‌توانند خواستار حقوق قانونی خود از شرکت هواپیمایی مربوطه شوند.

اما گریزی هم باید به دلیل تاخیرها می زنیم

شاید برخی تأخیرها پروازها در کشور ناشی از عوامل مانند ضعف مدیریت، ناهماهنگی، بدی آب و هوا و … باشد ولی علت خاص و مهمی دیگری وجود دارد که کمتر در سایر کشورها می‌توان یافت و آن نبود هواپیماهای پشتیبان برای پروازهای ایرلاین‌ها در کشور است شاید به جرات می‌توان گفت تمام شرکت‌های هواپیمایی کشور بدون هواپیمای پشتیبان به کار خود ادامه می‌دهند و توجیه خود را برای این نقیصه نیز نداشتن هواپیما به تعداد لازم عنوان می‌کنند ولی آیا به راستی این توجیه مناسبی است برای مسافری که براساس عرف نباید در فرودگاه منتظر رفع نقص فنی و یا رسیدن زمان پرواز بعدی باشد البته این نقیصه شامل شرکت هواپیمایی آتا به مانند سایر ایرلاین‌های داخلی است البته بنا به اظهارات مدیرعامل این شرکت، آتا برای هر ۵ خط پروازی فعال از دو فروند هواپیمای پشتیبان بر روی زمین برخوردار است حال چرا پروازهای این شرکت با تاخیرهای فراوان یکی دو ساعته در خوشبینانه‌ترین حال انجام می‌شود جای سئوال دارد.

نکته جالب‌تر اینکه این شرکت هواپیمایی در طول یک سال تاخیرهای خود را محاسبه نکرده و خسارت‌هایی که لغو و یا تاخیر پروازهای این شرکت به مشتریان وارد می‌کند را مورد توجه قرار نمی‌دهند و به جای آن به سراغ تاخیرهایی ناشی از بدی آب و هوا است می‌رود و ادعای خسارت می‌کند و به قول قدیمی‌ها دست پیش می‌گیرد که پس نیفتد بطوری که مدیر عامل این شرکت چندی پیش از خسارت ۱۰ میلیارد ریالی تاخیرها به این شرکت خبر داده بود که امیدواریم روزی هم رقم خسارتی را به مسافران این شرکت از قبل تاخیرهای آتا وارد می‌شود محاسبه و در خوشبینانه‌ترین حالت به آنها پرداخت شود.

مسئولان این شرکت نیز بدانند که حداقل در مورد تاخیرها زیر ذره‌بین هستند و رسانه‌ها شاید بتواند در این رابطه اطلاع‌رسانی کنند.

گزارش از: زهرا عبدالهی

اعتدال پرس: گفتنی است، از دو سال پیش که “یونس دقیق” منشی بیگی استاندار سابق آذربایجان شرقی مدیرعامل هواپیمایی آتا شده است روند مدیرتی و کیفیت خدمات دهی این شرکت با ضعف فاحش همراه شده است.

انتهای خبر