این خبر تکمیل می شود/زمین‌لرزه‌‌ 7.7 ریشتری در سیستان و بلوچستان و آمار متفاوت از میران خسارات جانی/ وقوع بزرگترین زمین لرزه نيم قرن اخیر در ایران فقط با 4 مجروح/تسلیت عجیب وزیر خارجه انگلیس و لاریجانی به خانواده‌های کشته شدگانی که نمرده اند!

دقایقی پیش زمین‌لرزه‌‌ای به قدرت 7.7 ریشتر سراوان در سیستان و بلوچستان را لرزاند. گفته می شود که این زلزله بزرگترین در نوع خود در چهال سال اخیر است.  20:30  دقیقه ـ به گزارش اعتدال پرس، ظهر امروز زمین‌لرزه‌ای نسبتا شدید زاهدان و منطقه جنوب سیستان و بلوچستان را لرزاند. شدت این زمین لرزه به […]

image_pdfimage_print
دقایقی پیش زمین‌لرزه‌‌ای به قدرت 7.7 ریشتر سراوان در سیستان و بلوچستان را لرزاند. گفته می شود که این زلزله بزرگترین در نوع خود در چهال سال اخیر است.  20:30  دقیقه ـ

به گزارش اعتدال پرس، ظهر امروز زمین‌لرزه‌ای نسبتا شدید زاهدان و منطقه جنوب سیستان و بلوچستان را لرزاند. شدت این زمین لرزه به حدی بود که استانهای همسایه و کشورهای همجوار همچون پاکستان و هند و نیز برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز به لرزه درآورد.

این در  حالیست که علی رغم بزرگی این زمین لرزه و بی نظیر بودن آن در نیم قرن اخیر در ایران، به علت عمق زیاد این زلزله در اعماق 95 کیلومتری زمین و نیز کویری و غیر ساکن بودن منطقه کانونی زلزله، هیچ تلفات جانی به همراه نداشته است.

البته در پاکستان این زمین لرزه تعدادی کشته داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: زلزله سراوان تاکنون هیچگونه خسارت جانی نداشته و تنها ۳ نفر در سراوان و ۲ نفر در گشت مجروح شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

حاتم نارویی اظهار داشت: ستاد بحران استان تشکیل جلسه داده و در حال آماده‌باش استف همچنین در شهرستان‌های زلزله‌زده نیز این ستاد تشکیل جلسه داده است.

وی گفت: در شهرستان سراوان تعدادی از دیوارها و خانه‌هایی که بافت قدیمی داشته‌اند تخریب شده است.

نارویی بیان کرد: زلزله به مرکزیت گُشت بوده و با توجه به اینکه آن منطقه خالی از سکنه می‌باشد خوشبختانه خساراتی به دنبال نداشته است.

وی تصریح کرد: آب و برق مناطق زلزله‌زده به مدت 20 دقیقه قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته مشکل آب و برق در این مناطق برطرف شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: نیروهای هلال‌احمر، بسیج و سپاه در شهرستان سراوان مستقر شده‌اند و مدیران استانی نیز در صورت ضرورت آمادگی دارند تا به مناطق زلزله‌زده اعزام شوند.

تعداد مصدومان زلزله سیستان و بلوچستان تاکنون فقط ۴ نفر است و هیچ موردی از کشته تاکنون گزارش نشده است.

خبرگزاری فارس: زلزله ساکنان شهر دوبی امارات را به خیابان کشاند + فیلم

شکیبا در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: خوشبختانه بر اساس اطلاعاتی که تاکنون بعد از گذشت حدود دو ساعت از وقوع زلزله 7.5 ریشتری گذشته تعداد مصدومان پایین است و فقط تاکنون 4 مصدوم در منطقه گشت داشته است و در شهرهای سراوان و خاش هیچ مورد مصدومی گزارش نشده است.

وی گفت: هیچ موردی از فوتی نیز تاکنون به دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گزارش نشده است اما احتمالاً در روستاهای مناطق زلزله تعدادی مصدوم شده باشند. هنوز مأموران در منطقه هستند ولی گزارش ارائه نشده است.

وی علت کندی اطلاع رسانی و اعلام آمار را قطع شبکه مخابراتی منطقه زلزله زده اعلام کرد.

زلزله ساکنان کشورهای عربی را به خیابانها کشاند

وقوع زمین لرزه شدیده در شرق ایران و احساس شدن آن در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، ساکنان شهر دوبی را به خیابان کشاند.

130416133111_iran_quake_karachi_976x549_afp

به گزارش شبکه آی‌تی‌وی، این زمین لرزه در کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات و قطر نیز  احساس شده است.

مقامات شهر دوبی امارات برای حفظ سلامت افراد، ساختمان‌ها و برج‌های بلند به ویژه برج خلیفه بلندترین برج جهان را تخلیه کردند.

گزارش‌های رسیده حاکی است ساکنان این شهر هراسان به خیابان‌ها آمده و منتظر عادی شدن اوضاع هستند.

اخبار لحظه به لحظه

15:14دقیقه- وقوع زلزله 7.5 ریشتری در سراوان
موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران قدرت این زمین لرزه را 7.5 ریشتر  اعلام کرده است. این زلزله ساعت 15 و 14 دقیقه و 17 ثانیه در عمق 18 کیلیومتری روی داده است.معاون پژوهشگاه زلزله شناسی کشور به تسنیم گفت: در 40 سال اخیر زمین لرزه ای به بزرگی 7.5 ریشتر نداشتیم.

16:05دقیقه اعزام تیم های ارزیاب
در پی وقوع این زمین لرزه پنج تیم ارزیاب از شعب شهرستان‌های خاش و سراوان برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به منطقه اعزام شدند. محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در گفتگو با مهر اظهار داشت: پس از وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری در شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان بلافاصله تیمهای ارزیاب و امدادی جمعیت هلال احمر از استانهای سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی،  کرمان و هرمزگان به محل وقوع زلزله اعزام شدند.

وی افزود: تیمهای ارزیاب همراه سگ های زنده یاب به شهرستان سراوان اعزام شده و تا کنون گزارشی در خصوص خسارات و یا تلفات احتمالی به ما نرسیده است.

این زمین لرزه در کویت، امارات، بحرین و مناطق شرقی عربستان از جمله «دمام، دوحه،کویت، منامه، دوبی، ابوظبی»  احساس شده است. شبکه العربیه گزارش داد که برای حفظ سلامت جان کارکنان این شبکه ساختمان مجموعه mbc تخلیه شده است.مقامات دبی دستور تخلیه برج های بلند این شهر از جمله برج معروف خلیفه، بلندترین برج جهان، را صادر کردند.

بر اساس گزارش های اولیه بخش‌های از هند و ساکنان جنوب پاکستان در حیدر آباد و کویته نیز این زمین لرزه را احساس کرده اند.

16:14 دقیقه-نماینده مردم خاش : تلفات جانی زلزله احتمالا کم است
حمید رضا پشنگ نماینده منطقه زلزله زده خاش در گفتگو با مهر، با اشاره به زلزله 7.5 ریشتری که عصر امروز در منطقه سراوان استان سیستان و بلوچستان رخ داد، گفت: طی اطلاعات رسیده از مناطق زلزله زده تا این لحظه هیچگونه تلفات جانی از این زلزله به من نرسیده است.

وی افزود: من با مردم زابل، سراوان، خاش و دیگر بخش های مرتبط با زلزله تماس گرفتم و آنها اظهار داشته اند ، نوع زلزله به طوری بوده که تلفات جانی زیادی در بر نداشته است و با اینکه شدت زلزله در 40 سال اخیر بی سابقه بوده ولی می توان امیدوار بود که این زلزله بدون کمترین تلفات باشد.

16:32 – زلزله تاکنون 40 کشته به جای گذاشته است
نماینده مردم سروان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به زلزله 7/5 ریشتری در استان سیستان و بلوچستان،‌گفت که طبق گزارشات واصله تاکنون 40 نفر در این زلزله کشته شدند.

هدایت‌الله میرمرادزهی گفت: همچنین شدت زلزله در شهرستان سروان بسیار زیاد بوده و بیشترین خسارت‌ها متعلق به این شهرستان است، اگرچه به دلیل اینکه زمان وقوع زلزله قبل از تاریکی هوا بوده است مردم از خانه‌ها بیرون آمدند.

16:41 دقیقه-بازتاب رسانه‌های خارجی از زلزله 7.8 ریشتری در سیستان و بلوچستان
شبکه تلویزیونی پرس تی وی تاکنون مرگ دست کم 40 نفر را تایید کرده است.
یک شرکت روس که نیروگاه بوشهر را ساخته است در این باره گفت:این زلزله به نیروگاه آسیبی وارد نکرده است.
محمد وزیر، خبرنگار بی بی سی فارسی در پاکستان نیز گفت: این زلزله در شهرهای کراچی و کویته نیز احساس شده است.
خبرگزاری های بین المللی اعلام کرد که مردم در دهلی نو، دوبی و ابوظبی بر اثر لرزش زمین وحشت زده شده و به خیابان ها آمده‌اند.
خبرگزاری رویترز به نقل یک مقام شرکت روسی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار احداث نیروگاه اتمی بوشهر گفته است که زلزله امروز در ایران هیچ خسارتی متوجه این نیروگاه وارد نساخته است.

16:49 دقیقه-اعزام 5 اکیپ عملیاتی هلال‌احمر از فارس به سیستان
مدیر عامل جمعیت هلال‌احمر فارس گفت: فراخوان نیروهای امدادی برای اعزام به منطقه زلزله‌زده سراوان و خاش در سیستان و بلوچستان بلافاصله پس از انتشار خبر وقوع زمین‌لرزه، آغاز و تاکنون پنج تیم به منطقه اعزام شده است.

ابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با تصریح اینکه زمین‌لرزه عصر امروز سیستان،‌ هیچ مشکلی در شهرهای شرقی فارس نداشته است، گفت: بلافاصله پس از وقوع 5 تیم عملیاتی مجهز هلال‌احمر فارس از شهرستان‌های داراب، فسا، نی‌ریز،‌ استهبان و لار به همراه تیم سگ‌های تجسس این جمعیت از فارس به منطقه اعزام شده‌اند.

وی با بیان اینکه فارس استان معین سیستان و بلوچستان نیست درعین‌حال تصریح کرد: علاوه بر این و با توجه به شدت زمین‌لرزه، سه تیم امدادی مجهز در شهرستان شیراز نیز آماده اعزام هستند که در صورت صدور مجوز و وجود ضرورت به منطقه اعزام شوند.

ابراهیمی با بیان اینکه سرعت عمل نیروهای امدادی هلال‌احمر در واکنش به این حوادث طبیعی مطلوب است، گفت: هنوز هیچ خبری از دامنه تخریب و تلفات احتمالی به ما نیز اعلام نشده است.

16:52-آماده‌باش کامل مرزبانی در مناطق زلزله‌زده سراوان
سرهنگ احمد نیکوفر معاون اجتماعی مرزبانی ناجا در گفت‌وگو با فارس گفت: با توجه به زلزله شدید دقایق پیش منطقه سراوان در استان سیستان و بلوچستان تمامی نیروهای مرزبانی منطقه به صورت آماده‌باش در آمد‌ه‌اند.

معاون اجتماعی مرزبانی ناجا در ادامه گفت: نیروهای مرزبانی با توجه به وظایف خود به برقراری امنیت منطقه با همکاری دیگر یگان‌های انتظامی و همچنین امداد رسانی مناطق آسیب دیده خواهند پرداخت.

17:00 – وزیر امور خارجه انگلیس به خانواده‌های قربانیان زمین‌لرزه سراوان تسلیت گفت
در پی وقوع زمین‌لرزه‌ای بسیار قدرتمند در استان سیستان و بلوچستان، «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز همدردی کرد.

در پیام «ویلیام هیگ» آمده است: به خانواده‌های تمام کسانی که جان خود را در زمین‌لرزه ایران از دست داده‌اند، تسلیت می‌گویم.

17:03 دقیقه- حدود ۲۰ روستای سروان و خاش آسیب دیدند
قائم مقام وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان گفت: شهرهای سراوان و خاش که مرکز اصلی زلزله بوده است، آسیی ندیده‌اند اما روستای گشت و بیش از ۲۰ روستای بین سراوان و خاش آسیب دیده‌اند.

وی ادامه داد:‌ با این حال به نطر می‌رسد روستاهای بین خاش و سراوان که بیش از ۲۰ روستا هستند، آسیب جدی دیده‌اند اما هنوز آماری از میزان تلفات و مصدومان این مناطق نداریم به خصوص اینکه هم اکنون تمام خطوط تلفنی در این مناطق قطع است.

17:05 دقیقه- آماده باش بسیج و نیروهای امدادی
سیستم های مخابراتی و برق رسانی آسیب چندانی ندیده اند و به خصوص در شهرهای بزرگ مثل سراوان شرایط نامناسب نیست و تنها به دلیل زلزله برخی خودروها، دچار تصادف شده اند که کار امداد رسانی به آنها ادامه دارد. وی تصریح کرد به نیروهای بسیج و امداد مناطق نزدیک به کانون زلزله آماده باش داده شده است.

17:06 دقیقه- بیشترین خسارت به شهرستان سراوان وارد شده است
هدایت‌الله میر مرادزهی نماینده مردم سراوان در مجلس شورای اسلامی به فارس گفت: شدت زلزله زیاد بوده اما چون در طول روز زلزله رخ داده، مردم از خانه‌هایشان بیرون آمدند و اخیرا هم از طریق رادیو گزارش شده که 40 نفر تاکنون زلزله در این منطقه تلفات داشته است.

میرمرادزهی ادامه داد: 20 اکیپ در خود شهرستان‌ها تشکیل دادیم که به روستاها و مناطق بروند و به دنبال افراد زیر آوار مانده بگردند، به دلیل اینکه وسعت شهرستان سراوان 28 هزار کیلومتر مربع است، و 1700 روستا دارد، باید اکیپ‌های متعددی هم از غذا، دارو و بهداشت و درمان و امداد و نجات فراهم کنیم تا با اعزام به منطقه به مردم رسیدگی کنند و اگر خسارتی وجود داشته باشد و یا تلفاتی وارد شده و افرادی مجروح شده باید سریعا به بیمارستان‌ها منتقل شوند.

17:09 دقیقه- 27 مجروح از مناطق زلزله گزارش شده است
فرماندار سراوان اعلام کرد که خسارات انسانی در زلزله این منطقه تاکنون تنها 27 مجروح گزارش شده است.

وی گفت : تلفات انسانی منحصر به 27 مجروح بوده و در بافت های فرسوده که از خشت و گل ساخته شده ، در حد 10 تا 15 درصد تخریب گزارش شده است.

17:16 دقیقه- پیام رئیس مجلس در پی زلزله سیستان و بلوچستان
رئیس مجلس شورای اسلامی در پی حادثه زمین لرزه استان سیستان و بلوچستان با صدور پیامی ضمن ابراز همدردی با حادثه دیدگان از سازمان‌های امداد و نجات خواست با سرعت به کمک و یاری حادثه‌دیدگان بشتابند.
متن پیام به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

وقوع حادثه زلزله در بخش‌هایی از استان سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه سراوان که باعث آسیب و تخریب برخی مناطق مسکونی و جان باختن و مصدومیت جمعی از هموطنان شد موجب تاسف و تاثر گردید.

در این شرایط ضرورت دارد نیروهای امداد و نجات با فوریت و تعجیل به یاری حادثه‌دیدگان زلزله بشتابند و تمامی نهادهای امدادرسان با هماهنگی ضمن بررسی وضعیت و همچنین خسارات به‌وجود آمده، به رفع نیازهای آسیب‌دیدگان از جمله اسکان موقت مردم به مداوای مجروحان و مصدومان بپردازند تا بخشی از آلام و رنج آنان التیام یابد.

اینجانب از سوی خود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز همدردی با مردم مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان برای مصدومان شفای عاجل و برای جانباختگان علو درجات از درگاه خداوند متعال مسئلت می‌کنم.

17:31 دقیقه- زمین لرزه در نوار مرزی خالی از سکنه رخ داده است
حاتم نارویی در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان در محل استانداری،گفت: اکثر انشعابات آب و برق تلفن روستاهای اطراف محل زلزله، به جزء موارد محدودی از روستاها که خط ارتباطی آنها فعلا قطع می باشد، سالم گزارش شده است.  استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: این زمین لرزه در نوار مرزی ایران و پاکستان که خالی از سکنه بوده رخ داده است.

17:32 دقیقه- کشته شدن ۱۰ نفر در پاکستان همزمان با زلزله سراوان ایران
در پی زلزله امروز در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان، مناطق مرزی “مشخیل”، بانجکور” و تربت” پاکستان نیز لرزید.

شبکه الجزیره گزارش داد؛ بیش از 1000 ساختمان در منطقه مشخیل پاکستان تخریب شد.
در همین حال شبکه اسکای نیوز نیز گزارش داد؛ در منطقه مشخیل 10 نفر از شهروندان پاکستانی بر اثر این زلزله شدید جان خود را از دست داده‌اند.  گفتنی است که همزمان با وقوع این زلزله، ولایت پنجاب در جنوب شرقی پاکستان نیز لرزید.

17:33 دقیقه-حادثه امروز بزرگترین زلزله از زمان ثبت زمین لرزه در کشور است
رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشوری گفت: زلزله ۷.۵ ریشتری که ساعتی پیش چند شهر سیستان و بلوچستان را لرزاند بزرگترین زلزله ثبت شده در کشور است و اختلاف چند ریشتری قدرت زلزله با مرکز ژئوفیزیک آمریکا طبیعی است.دکتر میرزایی در خصوص ارتباط زمین لرزه سراوان با زمین لرزه چندی پیش بوشهر گفت: گسل‌های مسبب این دو زمین لرزه هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.

17:34 دقیقه- آماده باش بیمارستانهای سراوان، زاهدان و خاش
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از تشکیل جلسه ستاد بحران این دانشگاه خبر داد و گفت: تمامی نیروهای درمانی بیمارستانهای سراوان، زاهدان، خاش و مراکز درمانی روستایی برای امداد رسانی به مجروحان احتمالی زلزله به حالت آماده‌باش در آمده‌اند.

17:37 دقیقه- آسمان مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان نیمه ابری می‌شود
مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی درباره پیش‌بینی وضعیت هوای مناطق زلزله زده استان سیستان و بلوچستان طی چند روز آینده گفت: آسمان این استان طی فردا و پس‌فردا نیمه ابری همراه با وزش باد خواهد شد.

17:41 دقیقه- اعلام آمادگی قرارگاه جهادی شهید شوشتری جهت کمک به زلزله زدگان فرشاد عالی دبیر قرارگاه جهادی شهید شوشتری اعلام کرد جهادگران این قرارگاه با مشخص شدن میزان خسارت مناطق زلزله زده؛ خود را به محل حادثه خواهند رساند و نسبت به آوار برداری و کمک به حادثه دیدگاه فعالیت خواهند کرد.  وی گفت: تاکنون 8 گروه جهادی در استان های تهران، گیلان، لرستان، البرز، اصفهان آمادگی خود را اعلام کرده‌اند.

عالی با توجه به لزوم حضور جهادگران در این مناطق خاطرنشان کرد: گروهایی که تمایل به حضور در این مناطق را دارند به پایگاه اطلاع رسانی kapar.ir مراجعه کرده و یا به شماره پیامک 300013571122 اسم گروه خود را ارسال کنند.

17:40 دقیقه- آسیب در حد زلزله ۴ ریشتری
مرتضی مرادی‌پور (معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال‌احمر) در گفت‌وگو با فارس در مورد شدت زلزله سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با توجه به اینکه شدت زلزله 7.5 ریشتر گزارش شده توقع داشتیم تا مناطق مسکونی و بافت فرسوده خسارت زیادی دیده باشد اما چون زلزله در عمق 95
کیلومتری زمین رخ داده خسارت در حد زلزله‌های 4 ریشتری است.

17:44-  اگر کانون زمین لرزه داخل دریا بود سونامی بزرگی رخ می داد
یک کارشناس زمین شناسی گفت: اگر کانون زمین لرزه سیستان و بلوچستان داخل دریا بود بدون شک سونامی بزرگی رخ می داد.  ˈعبداله عباسیˈ عصر روز سه شنبه در برنامه خبری صدا و سیما در باره وقوع زلزله سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زلزله سیستان و بلوچستان بسیار قوی بود و اگر در دریا رخ می داد، می توانست موج های بزرگی در دریای عمان ایجاد کند.

ˈعبداله عباسیˈ عصر روز سه شنبه در برنامه خبری صدا و سیما در باره وقوع زلزله سیستان و بلوچستان اظهار داشت: زلزله سیستان و بلوچستان بسیار قوی بود و اگر در دریا رخ می داد، می توانست موج های بزرگی در دریای عمان ایجاد کند.
17:46 دقیقه- رادان خبرداد:اعزام نیروهای کمکی به منطقه زلزله‌زده
جانشین فرمانده نیروی انتظامی از اعزام نیروهای کمکی و بالگرد به مناطق زلزله‌زده استان سیستان و بلوچستان خبر داد.در تشریح اقدامات نیروی انتظامی در پی وقوع زمین لرزه 7.5 ریشتری در منطقه مرزی سراوان، گفت: در مرحله اول نیروهای کمکی برای کنترل نظم و امنیت به مناطق زلزله‌زده اعزام شدند.  وی از تشدید کنترل مرزها خبر داد و گفت: همچنین در کلیه مرزهای سیستان و بلوچستان تمهیدات تشدید کنترل به مرحله اجرا گذاشته است.

17:47 دقیقه- دست کم ۵۰ نفر در پاکستان در زمین لرزه امروز زخمی شدند
در زمین لرزه شدید امروز در مرز ایران و پاکستان، دست کم 50 نفر در شهر پیشاور پاکستان زخمی شدند.  پیش از این منابع رسانه ای از کشته شدن 10 شهروند پاکستانی بر اثر وقوع زلزله 7.8 ریشتری منطقه سراوان ایران خبر دادند. در پی زلزله امروز در منطقه سراوان سیستان و بلوچستان، مناطق مرزی “مشخیل”، بانجکور” و تربت” پاکستان نیز لرزید.

17:54 دقیقه- اعزام نیروهای واکنش سریع هلال احمر خراسان شمالی به سراوان مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی از اعزام نیروهای واکنش سریع هلال احمر این استان به منطقه زلزله‌زده سروان سیستان و بلوچستان خبر داد.

18:03 دقیقه- خسارتی به جایگاههای سوخت منطقه سراوان وارد نشده است
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان گفت: نقاط توزیع انواع سوخت مصرفی و مورد نیاز مردم در سراوان فعال است و هیچ گونه مشکلی در توزیع نیست.

18:03 دقیقه-استاندار سیستان و بلوچستان: کشته شدن 40 نفر کذب محض است
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در زلزله امروز که در محل روستای گشت شهرستان سراوان در 65کیلومتری مرز بین پاکستان و ایران رخ داد؛ خوشبختانه محدوده وقوع این زمین لرزه خالی از سکنه بوده است و زلزله خسارتی دربر نداشته است.  حاتم نارویی با تکذیب اخباری مبنی بر کشته شدن 40 تن در این زلزله تاکید کرد: بعضی از سایت ها تلفات زیادی را از این زلزله اعلام نموده اند که به این سایت های خبری توصیه می شود تنها اخباری که از ستاد بحران استان اعلام می گردد اکتفا کنند.

18:04 دقیقه- عکاشه: منطقه سراوان استعداد زلزله 8 ریشتری هم دارد
دکتر بهرام عکاشه در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این‌که زلزله خیزی منطقه مکران متفاوت از زلزله خیزی منطقه زاگرس است افزود: به عقیده من مسبب زلزله 7.5 ریشتری گسل سراوان است که طول آن بیش از 200 کیلومتر است که تقریبا 80 سال پیش زمین لرزه‌ای به بزرگی حدود هشت ریشتر در این منطقه اتفاق افتاده است.

این استاد پیشکسوت زلزله شناسی ادامه داد: این موضوع نشان می دهد که منطقه در زلزله خیزی کم سابقه نیست و جای تعجب ندارد که زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.5 ریشتر در منطقه بین خاش و سراوان رخ دهد.

18:15 دقیقه-فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان در زلزله امروز هیچ آسیبی ندیدندمدیرکل فرودگاه‌های سیستان و بلوچستان گفت: به دنبال وقوع زلزله 7.5 ریشتری عصر امروز در شهرستان‌های سراوان و خاش، هیچ آسیبی به فرودگاه‌های استان سیستان و بلوچستان وارد نشده است. بنابراین این گزارش به دنبال وقوع این زلزله محمد نخعی مدیرکل فرودگاه‌های کرمان نیز از آماده‌باش همه فرودگاه‌های این استان جهت پذیرش هواپیما و امدادرسانی به زلزله‌زدگان خبر داد.
به گفته نخعی فرودگاه‌های کرمان، بم، سیرجان، جیرفت و رفسنجان در آماده‌باش به سر می‌برند.

18:18دقیقه-زلزله سراوان هیچگونه خسارت‌ جانی ‌نداشت‌
استاندار سیستان و بلوچستان گفت:‌ زلزله ۷.۵ ریشتر در سراوان تاکنون هیچ خسار‌ت‌ جانی در پی نداشته و فقط تعدادی دیوار تخریب شده است. وی با بیان اینکه هنوز هیچ تلفاتی ناشی از این زلزله تا مخابره این خبر گزارش نشده است، افزود: سپاه، بسیج و هلال احمر در شهرستان سراوان حضوری فعال دارند.

18:22 دقیقه- ارزیابی50 درصد منطقه زلزله‌زده سیستان وبلوچستان
احمدرضا شجیعی قائم مقام سازمان امداد و نجات هلال‌احمر گفت: ۱۱ روستای زلزله‌زده در استان سیستان و بلوچستان توسط تیم‌های ارزیابی هلال‌‌احمر بررسی شده که تا کنون فقط ۳ مجروح گزارش شده است.

قائم مقام سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به نام روستاهای ارزیابی شده گفت: روستاهای کوه‌سفید، پشتکوک، کوهی‌سر، تیغ‌آب، دشتو، بندران، پتکوک، کلگ‌گیلی، کلگ‌واجه، منطقه گشت و پاسگاه ژاندارمری بررسی شده‌اند و خسارت جانی نداشته‌اند.

18:25 دقیقه- استقرار 40 آمبولانس در مناطق زلزله‌زده
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان با تکذیب خبر فوت شماری از هموطنان بر اثر زلزله سراوان، گفت: 40 دستگاه آمبولانس به منظور امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده مستقر است. ده‌مرده با بیان اینکه فعلا مجروح شدن چند نفر از هموطنان قطعی شده است که به بیمارستان‌های سراوان و خاش مراجعه کرده‌اند، گفت: تمامی درمانگاه‌ها و مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی در منطقه در حالت آماده‌باش قرار دارند.

18:27 دقیقه- مردم سیستان و بلوچستان امشب بیرون از خانه باشند
معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تا به این لحظه 5 نفر مجروح شدند. با توجه به پس لرزه‌های احتمالی چادر تهیه شده است تا مردم امشب بیرون از خانه باشند. اکبرپور با بیان اینکه پس‌لرزه زلزله 7.7 ریشتری مطمئناً خسارات بیشتری خواهد داشت، گفت: چادرهایی برای مردم منطقه تهیه شده است تا امشب را بیرون از خانه‌های خود باشند.

18:32 دقیقه: امکان ارسال کمک‌های نقدی از طریق پیامک
در حالی که تنها چند ساعت از وقوع زلزله در سیستان و بلوچستان می‌گذرد و شنیده‌ها گویای آن است که راه‌های ارتباط تلفنی در این استان با مشکلات و قطعی‌های متعدد مواجه شده، اپراتور دوم از سرویس‌دهی پایدار و عرضه خدمات ارتباطی رایگان در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

دو دستگاه سایت سیار به همراه تیم فنی، برای بهبود پوشش شبکه در مناطق زلزله زده به منطقه اعزام شده است. از سوی دیگر به منظور جمع‌آوری کمک‌های نقدی نیکوکاران به هموطنان آسیب‌دیده در زلزله‌ استان سیستان و بلوچستان از طریق تلفن‌همراه، همانند زلزله آذربایجان شرقی و بوشهر، سامانه “مشارکت‌های مردمی ۸۱۱۵” با همکاری ایرانسل و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی شد.

18:37 دقیقه-آماده‌باش ایرلاین‌های دارای هواپیمای متناسب با باند فرودگاه سراوان
به دنبال وقوع زلزله عصر امروز در شهرستان سراوان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، آماده‌باش شرکت‌های هواپیمایی دارای هواپیماهای متناسب با مشخصات فنی باند فرودگاه این شهرستان را ابلاغ کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: بخش حمل‌ونقل هوایی کشور از جمله شرکت‌های هواپیمایی و شرکت‌های هلی‌کوپتری برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان استان سیستان و بلوچستان برای ارائه هرگونه کمک و انتقال احتمالی مجروحان این حادثه به بیمارستان‌های استان‌های همجوار و هرگونه امدادرسانی دیگر در آمادگی کامل است.

18:52 دقیقه- برپایی بیمارستان صحرایی 40 تخت‌خوابی در مناطق زلزله‌زده سراوان
مسوول بسیج جامعه پزشکی سیستان و بلوچستان از برپایی یک بیمارستان صحرایی مجهز به 40 تخت‌خواب از فردا در مناطق زلزله‌زده سراوان خبر داد. دکتر علی سرگزی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام آمادگی سازمان بسیج جامعه پزشکی برای اعزام نیروهای درمانی به مناطق زلزله‌زده، عنوان کرد: این سازمان آمادگی اعزام تیم‌های پزشکی مجرب و مجهز را برای تامین تمامی نیازهای بهداشتی و درمانی در این مناطق دارد.

وی با اشاره به اینکه نیازهای دارویی و بهداشتی در چنین شرایطی از نیازهای اولیه مناطق زلزله‌زده است، اظهار کرد: سازمان بسیج جامعه پزشکی در صورت بروز هر گونه مصدومیت هموطنان، برای درمان آنها اقدام خواهد کرد. 

18:59 دقیقه- اختصاص 2 فروند هواپیما و بالگرد به مناطق زلزله‌زده
سردار زارعی با بیان اینکه از همان ساعات اولیه وقوع زمین لرزه در سراوان، دو فروند بالگرد و دو فروند هواپیما از نزدکترین محل وقوع حادثه به منظور شناسایی و امداد رسانی اعزام شد، گفت: ما آمادگی داریم تا در صورت نیاز تعداد وسایل پرنده بیشتری را برای کمک به هموطنانمان به منطقه اعزام کنیم.

19:07 دقیقه-وسعت منطقه زلزله زده بررسی دقیق آمار تلفات را دشوار کرده است
نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به وسعت منطقه ای که زمین لرزه در آن رخ داده است، گفت: ارزیابی آمار دقیق کشته شده ها و خسارت این حادثه کار دشواری است به همین دلیل آمار دقیقی تا کنون بدست نیامده است.

حجت الاسلام والمسلمین عباسعلی سلیمانی نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان در گفت و گو با رسا، درباره زلزلزله ای که بعد از ظهر امروز منطقه ای از استان سیستان و بلوچستان را لرزاند، اظهارداشت: این زمین لرزه در منطقه ای به نام گشت در 80 کیلومتری سراوان رخ داده است.

17:10دقیقه-سد نزدیک به محل زلزله مشکلی ندارد/ آب و برق سراوان وصل است
مدیرکل مدیریت بحران و پدافند غیر عامل وزارت نیرو با تاکید بر این‌که مشکل خاصی در استان سیستان و بلوچستان در حوزه آب، برق و فاضلاب وجود ندارد، اعلام کرد: آب و برق شهر سراوان وصل است.

میثم جعفرزاده – مشاور وزیر – در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بعد از وقوع زلزله در استان سیستان و بلوچستان در نخستین اقدام، تیم امداد به سمت سد ماشکید اعزام شد، گفت: این سد در محدوده 70 تا 80 کیلومتری سراوان قرار دارد و پس از بازرسی‌های فنی مشخص شد که مشکل خاصی در حوزه سد ماشکید وجود ندارد.

17:14دقیقه- درخواست نماینده سراوان از تیم‌های امدادی برای رصد حادثه‌دیدگان
نماینده مردم سراوان در خانه ملت گفت: حدود 1700 روستا در مناطقی که زلزله در آن حادث شده وجود دارد که کار رصد حادثه دیدگان و امدادرسانی به آنها باید با دقت انجام شود.

«هدایت‌الله میرمرادزهی» در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به زلزله 7.7 ریشتری سراوان گفت: حدود 1700 روستا در منطقه سراوان و مناطقی که زلزله در آن حادثه شده، وجود دارد که تیم‌های امدادی باید سرکشی به تمامی این روستاها را انجام دهند و این کار در یک یا دو ساعت انجام نمی‌شود بلکه نیازمند دو تا سه روز زمان است.

وی ضمن تشکر از مقاماتی که در محل حادثه حضور پیدا کرده‌اند، اظهار داشت: سرکشی به این روستاها در شرایط عادی نیز با مشکل مواجه است و در شرایط فعلی که شرایط خاصی است، این کار طبیعتا زمان بیشتری را می‌برد و به همین خاطر من از تیم‌های امدادی درخواست دارم تا کار سرکشی و پس از آن امدادرسانی را با دقت تمام انجام دهند.

19:27 دقیقه ـ شمار قربانیان زلزله در پاکستان به 21 تن رسید
رسانه های ملی پاکستان اعلام کردند: آمار قربانیان زلزله سراوان در پاکستان به 21 تن رسید که حداقل سه تن از این قربانیان کودک بوده اند.  به گزارش ایسنا، آمار زخمی های این زمین لرزه تاکنون حدود 100 تن گزارش شده است.

مقامات محلی پاکستان اعلام کردند که نیروهای نظامی این کشور عملیات نجات و امدادرسانی به مناطق زلزله زده را آغاز کرده اند.  به گفته این مقامات، نیروهای امدادرسان در حال فرستاندن چادر، غذا و لوازم ضروری به مناطق زلزله زده هستند.

20:30 دقیقه ـ تخریب تعدادی از خانه‌های خشتی و گلی روستایی
معاون استاندار سیستان و بلوچستان از اعزام 4 فروند بالگرد به مناطق زلزله‌زده و اختصاص مکان‌های امن برای اسکان ساکنان مناطق زلزله زده سراوان و خاش خبر داد.

میری با بیان اینکه خوشبختانه زلزله امروز به دلیل عمق بالا، خسارت چندانی برجای نگذاشته است، افزود:‌ اکیپ‌های امدادی در محل مستقرند و در حال حاضر نیز زندگی در مناطق زلزله‌زده عادی است.

وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد بحران به ریاست استاندار، اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه احتمال دارد پس‌لرزه‌هایی در ساعات آتی رخ دهد، مکان‌هایی امن از سوی فرمانداری‌های سراوان و خاش برای اسکان ساکنان این مناطق در نظر گرفته‌ شده است.

میری با اشاره به خسارات مالی رخ داده در این مناطق، ادامه داد: در این زلزله تعدادی از خانه‌های خشتی و گلی واقع در مناطق روستایی فرو ریخته که در آینده پس از جمع بندی گزارشهای تیم های ارزیاب اطلاعات و میزان خسارات اعلام می‌شود.

انتهای خبر