دانشگاه جامع علمی کاربردی استان، چشم انتظار مدیری از جنس خرد و اعتدال

*یادداشت وارده/ چندی پیش در خبرها آمده بود که در راستا ی تغییرات دولت یازدهم در سطح مدیران استان ، دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز بزودی شاهد تغییرات مدیریتی خواهد بود. خبر مهمی که برای بسیاری امید آفرین و مسرت بخش بود. چرایی اهمیت و نمود این خبر از این روست که تفکر آموزش های […]

image_pdfimage_print

*یادداشت وارده/ چندی پیش در خبرها آمده بود که در راستا ی تغییرات دولت یازدهم در سطح مدیران استان ، دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز بزودی شاهد تغییرات مدیریتی خواهد بود. خبر مهمی که برای بسیاری امید آفرین و مسرت بخش بود.

چرایی اهمیت و نمود این خبر از این روست که تفکر آموزش های علمی کاربردی در عصر صنعت و متعاقب آن در عصر اطلاعات، تفکر گره گشا و چاره ساز و ضروری بوده و آزمایش خود را نیک پس داده است .

تردیدی نیست که جایگاه دانشگاه در نظام اجتماعی یا به تعبیر دقیقتر ” نظام عمومی کنش “بسیار برجسته است .

با توجه به اینکه دانشگاه علمی کاربردی تنها متولی نظام آموزش عالی علمی کاربردی   مشارکت سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی دولتی و غیر دولتی برای آموزش نیروی انسانی متخصص و مورد نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور می‌باشد و فلسفه اصلی آن بر پایه شغل و اشتغال است در حالیکه سایر مراکز آموزش عالی علم محور و آکادمیک محور هستند . به عبارتی بهتر هدف اصلی دانشگاه علمی کاربردی انطباق  دانش نظری و دانش عملی و همسوسازی آن است .

با نگاهی گذرا به رشد جمعیت دانشجویی کشور از حدود ۱۵۰ هزار نفر در سال ۱۳۵۷ به ۳/۵ (سه و نیم ) میلیون نفر در سال ۱۳۸۶ ، نیاز به مهارت افزایی و آموزش های علمی کاربردی امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد .

اما وقعیت اینست که بر خلاف انتظار و طی سالیان دور و نزدیک، بستر سازی مناسبی برای اجرای برنامه ها و طرح های علمی کاربردی در معنای عام آن در مجموعه دانشگاه علمی کاربردی استان انجام نشده است که این خود به نوعی بیانگر نیاز این مجموعه آموزش عالی استان به دگردیسی و تحول جدی می باشد .

در آستانه تعیین سرنوشت مدیریت جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی باید متذکر شد که فضای آموزشی علمی کاربردی استان نیازمند مدیری است که از بدنه خود دانشگاه جامع علمی کاربردی بوده و بدور از سیاست زدگی مخرب و تعصبات جناحی، بر فضای آموزشی و مدیرتی آن و اهداف و سیاستهای خاص آن کاملا اشراف داشته باشد .

آنچنانکه گفته شد وظیفه اصلی دانشگاه علمی کاربردی مهیا کردن دانش آموختگان برای حضور در بازار کار و همسو کردن دانش نظری و عملی آنان می باشد بالطبع در راس آن باید مدیری باشد که علاوه برتجارب  مدیرتی مفید و مرتبط، ذهن خلاق و فکر پویا و ایده های نو برای تحول آفرینی و پیشبرد برنامه های تذوین شده آن داشته باشد.

در این بین خبر مسرت بخش برای نگارنده و قشر دانشگاهی استان مطرح شدن نام دکتر علیرضا دهناد –عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و معاون آموزشی و دانشجویی مرکز آموزش جهاد کشاورزی استان و دانشگاه علمی کاربردی تحت مدیریت آن- برای ریاست دانشگاه جامع علمی کاربردی استان می باشد .
IMG_5594-e1401466839649

به نظر نگارنده و اساتید و دانشجویان مرتبط با این دانشگاه، عملکرد اجرایی دکتر دهناد در جایگاه فعلی و فعالیت های مشهود و برجسته ایشان در زمینه های پژوهشی و همچنین تعلق وی به بدنه دانشگاه جامع علمی کاربردی استان موید این مطلب است  که انتخاب وی برای این مسئولیت علمی انتخاب هوشمندانه و بسیار شایسته ای می باشد .

فعالیت های پژوهشی و سوابق علمی ایشان که گوشه ای از آن در دومین نمایشگاه فناوری های نو و پیشرفته تبریز ارائه شده بود ، نیاز جامعه علمی و آموزشی استان را به حضور، فکر پویا و ذهن خلاق ایشان آشکار می سازد.

مهمتر آنکه فردی است که برخلاف سفارشات و انتصابات و روابط سیاسی و حزبی و صرفا برپایه پشتکار و جایگاه علمی خودشان پیشرفت و ارتقا داشته اند. چرا که دانشگاه جامع بیش از حضور یک فرد سیاسی-حزبی در راس آن نیاز به مدیر کارآزموده و توانمند و خلاق برای بکارگیری برنامه های نوین و پیاده سازی اهداف اصلی دانشگاه جامع را دارد تا این مرکز مهم آموزش عالی دوباره دچار چرخه باطل نگردد. و مهمتر آنکه دولت اعتدال و تدبیر و امید نیازمند حضور مدیرانی از جنس اعتدال و تدبیر می باشد تا همچنان شاهد دور تسلسل و بیهوده بخصوص در نظام دانشگاهی استان نباشیم .

امیدواریم با استفاده از ظرفیت های افراد شاخصی چون دکتر دهناد شاهد پویایی آموزش های علمی کاربردی آکادمیک در استان بوده و از رکود موجود در این مجموعه رهایی پیدا کنیم

 

*از :  نیما افسری

انتهای خبر