پشت پرده سفر هنرمندان به برزیل +اسامی هنرمندان

چه کسی پشت «هنرمندان حامی تیم ملی فوتبال» است؟ آن‌ها قرار است چگونه در برزیل از تیم ملی حمایت کنند و به بازیکنان «انرژی» بدهند؟ به گزارش اعتدال پرس، پس از کش و قوس‌های فراوان درباره رفتن یا نرفتن تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون به برزیل آن‌هم تحت عنوان «حامی تیم‌ ملی فوتبال»، بالاخره […]

image_pdfimage_print

چه کسی پشت «هنرمندان حامی تیم ملی فوتبال» است؟ آن‌ها قرار است چگونه در برزیل از تیم ملی حمایت کنند و به بازیکنان «انرژی» بدهند؟

به گزارش اعتدال پرس، پس از کش و قوس‌های فراوان درباره رفتن یا نرفتن تعدادی از هنرمندان سینما و تلویزیون به برزیل آن‌هم تحت عنوان «حامی تیم‌ ملی فوتبال»، بالاخره نام افرادی که در قالب این پروژه به برزیل رفته‌اند توسط خبرنگار ایسنا در برزیل اعلام شد.

گرچه پیگیری‌ها نشان می‌دهد که وضعیت این پروژه پیچیده‌تر از قبل شده و یکی دو نام دیگر نیز در لحظات آخر به این سفر نرفته‌اند و البته هنوز هم برنامه‌ی چندان مشخصی درباره این سفر رسانه‌ای نشده است.

«لیلا بلوکات، نسرین مقانلو، رضا یزدانی، حسام نواب‌صفوی، پژمان جمشیدی، سیاوش خیرابی، فاطمه گودرزی، مهراب قاسم‌خانی، سید جواد هاشمی، محسن تنابنده، لیندا کیانی، نرگس محمدی، کامران تفتی، مهران غفوریان، محمدرضا شریفی‌نیا، یوسف طاهریان، سحر زکریا، بابک اردلان و مهدی پاکدل هنرمندانی هستند که برای حمایت از تیم ملی به برزیل سفر کرده‌اند.»

اما گویا در لحظه آخر، لیلا بلوکات و نسرین مقانلو به این سفر نرفته‌اند و محمدرضا گلزار هم به تازگی از سفر به برزیل انصراف داد.

اطلاعات قطره‌چکانی از پروژه: چرا رفتند؟ 

پس از آنکه اسامی هنرمندان اعزامی به جام جهانی  رسانه‌ای شد، «ایرج طایفه» که از او به عنوان مدیر تولید پروژه «یار دوازدهم» نام برده می‌شود، درباره آنچه قرار است این هنرمندان در برزیل انجام دهند، می‌گوید: «قرار است بروند بازی‌های تیم ملی را تماشا کرده و آن‌ها را تشویق کنند»!

اما هنگامی که توضیحات نشست رسانه‌ای پروژه، درباره ساخت مجموعه ۲۲ قسمتی از حضور هنرمندان در برزیل به کارگردانی محمدحسین لطیفی برای شبکه نمایش خانگی و هزینه‌ی میلیاردی پروژه را یادآور می‌شویم، می‌گوید: «آن هم سر جایش است و آن مجموعه ۲۲ قسمتی ساخته می‌شود».

اما چرا نام محمدحسین لطیفی به عنوان کارگردان پروژه، در میان هنرمندانی که به برزیل وارد شده‌اند، دیده نمی‌شود؟ ضمن اینکه شنیده می‌شد، او قرار است پس از پروژه‌ی مستند مسابقه «یار دوازدهم»، سینمایی «رویای من، برزیل» را هم در این کشور کلید بزند.

طایفه در این‌باره توضیح داد که «آقای لطیفی در تهران کار داشتند و چند روز دیگر به برزیل می‌روند. اکنون کارها را به دوستان سپرده‌اند تا وقتی که خودشان به تیم ملحق می‌شوند، کارها دنبال شود. ضمن آنکه معلوم نیست اصلا “رویای من، برزیل” کلید بخورد یا نه.»

مدیر تولید «یار دوازدهم» همچنین درباره «هومن طالبی» که از او به عنوان اسپانسر پروژه یاد شده بود و همچنین ارتباط این مجموعه مستند با اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال و عزیزالله محمدی، گفت: ایشان دیگر در پروژه حضور ندارند و الان آژانس مسافرتی “تعطیلات رویایی” و سرمایه‌گذار شخصی اسپانسر پروژه هستند. همچنین پروژه هیچ ارتباطی به اتحادیه باشگاه‌ها ندارد

اسپانسر جدید پروژه کیست؟ چه کسی رفت؟ چه کسی نرفت؟

پس از سخنان مدیر تولید پروژه، خبرنگار ایسنا با «آژانس مسافرتی تعطیلات رویایی» که مجری تورهای جام جهانی فوتبال است، تماس گرفت.

«شرفی» مدیر تور جام جهانی برزیل در این آژانس مسافرتی، درباره سفر هنرمندان به برزیل گفت که مدیرعامل مجموعه در جریان این قرارداد است و نمی‌تواند اطلاعات مفیدی در این‌زمینه بدهد اما او می‌گوید لیست هنرمندان اعزامی به برزیل، در لحظه آخر تغییراتی کرده که از چشم خبرنگاران دور مانده است: «۱۶ نفر از هنرمندان روز گذشته وارد برزیل شدند که اسامی آن‌ها با یکی دو مورد تغییر اعلام شد»؛ این هنرمندان همان‌هایی هستند که اسامی‌شان توسط خبرگزاری ایسنا اعلام شده بود.

اما شرفی توضیحاتی نیز درباره یکی دوتا از اسامی دارد: «اسامی تمامی هنرمندان جز یکی دو مورد درست است تنها خانم نسرین مقانلو، مهدی پاکدل و سحر زکریا به این سفر نرفتند و خانم لیلا بلوکات هم یک روز مانده به حرکت، پای‌شان شکست و اعزام نشدند».

او همچنین افزود: به نظر می‌رسد نام آقای “مسعود پاکدل” با نام برادرشان “مهدی پاکدل” اشتباه لیست شده است. چون آقای مسعود پاکدل به عنوان فیلمبردار به همراه تیم هنرمندان به برزیل اعزام شده‌اند. همچنین مهران غفوریان صبح شنبه (۲۴ خردادماه) ایران را به مقصد برزیل ترک کرده است

مدیر تورهای جام‌جهانی این آژانس مسافرتی که از آن به عنوان اسپانسر پروژه «یار دوازدهم» نام برده می‌شود، درباره اینکه چرا «محمدحسین لطیفی» به عنوان کارگردان پروژه به این سفر نرفته است، گفت: «آقای لطیفی در آینده به هنرمندان ملحق می‌شوند. برنامه سفر ایشان دست خودشان است و تا الان چیزی از تاریخ سفر به ما اعلام نکرده‌اند».

از آنجا که سردار عزیز محمدی (رییس اتحادیه مدیران باشگاه‌های فوتبال) به عنوان «حامی معنوی» پروژه، اعلام کرده بود که شرط کرده‌ که تعدادی از ورزشکاران در این برنامه حضور داشته باشند و ترتیب تعداد ورزشکاران و هنرمندان ۶۰ و ۴۰ نفر خواهد بود، خبرنگار ایسنا موضوع اعزام ورزشکاران در کنار هنرمندان را از شرفی پرس‌وجو کرد و وی پاسخ داد: «این قرار برای قبل بود که آقای هومن طالبی اسپانسر پروژه بودند. ایشان کلا قراردادشان را اجرا نکردند و هیچ هزینه‌ای ندادند. برای همین آن قرارداد و اعزام ورزشکاران کلا منتفی شد. ما تنها قرار است هنرمندان را به پروژه اعزام کنیم».

منت تولید یک مستند در بخش خصوصی به پای برنامه فرهنگی برای تیم ملی

آن‌طور که مشخص شده است، پروژه یار دوازدهم صرفا یک مجموعه مستند ۲۲ قسمتی برای شبکه نمایش خانگی است که در حاشیه بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی ساخته می‌شود.

از آنجا که اسپانسری پروژه به یک آژانس مسافرتی سپرده شده است، به نظر می‌رسد این مجموعه مستند رویکرد تبلیغی برای این موسسه و ارائه خدماتش و یا نهایتا رویکردی مربوط به تورهای گردشگری دارد.

ضمن آنکه سیدجواد هاشمی به عنوان تهیه‌کننده این پروژه در یک نشست خبری گفته بود که «بحث‌هایی صورت گرفت تا گروهی از هنرمندان در کنار تیم اصلی فوتبال به عنوان یار دوازدهم حضور داشته باشند و از نظر تبلیغی ذهن مردم را معطوف به یاری و حمایت از تیم ملی کنند تا انرژی مثبتی برای نتیجه گرفتن تیم فوتبال منتقل شود». البته هیچ وقت مشخص نشد که هنرمندان چگونه قرار است از نظر تبلیغی کاری کنند که انرژی مثبتی به بازیکنان تیم ملی منتقل شود!

یا سردار عزیز محمدی (رییس اتحادیه باشگاه‌های فوتبال) هم که گفته‌ بود حامی معنوی پروژه است، شرط کرده بود که تعدادی از ورزشکاران در این برنامه حضور داشته باشند اما حالا نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه هنرمندان و بازیگران درجه یکی هم که قرار بود در کنار تیم ملی قرار بگیرند، به دلایل مختلف از جمله درگیری در پروژه‌های مختلف و همچنین شاید بازتاب منفی این پروژه در اذهان عامه جامعه به دلیل وضعیت اقتصادی‌ای که طبقه متوسط و ضعیف درگیر آن‌ هستند، یک به یک انصراف دادند.

بنا بر این به نظر می‌رسد، عنوان «هنرمندان حامی تیم ملی فوتبال» روی این پروژه، صرفا یک حرکت تبلیغاتی برای اسپانسر قبلی و اسپانسر جدید پروژه است چون این موضوع که ۱۶ نفر از بازیگران و هنرمندان به استادیوم چند ده‌هزار نفری بروند و در کنار چندهزارنفر ایرانی‌ دیگر تیم ملی را تشویق کنند، به هیچ وجه مهم نیست. طبیعتا همان چندهزار نفر به خوبی از پس حمایت از تیم ملی بر خواهند آمد و ۱۶ نفر کمتر یا بیشتر تاثیری در این شدت یا قوت این تشویق ندارد.

منبع:ایسنا

انتهای خبر