امریکا با بازماندگان جنگ چه می کند ؛ خوی استکباری، اما خدمات درخور به بازماندگان جنگ !

اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)/ گزارش ارسالی از: محمدرضا ایازی ازجانبازان کارافتاده و رزمندگان دوران دفاع مقدس

بیشترین آمار به جامانده درحافظه تاریخ از جنگ ها ، آمار بازماندگان جنگی درکشورهای مختلف متعلق به جنگ جهانی دوم میباشند ، زیرا این جنگ هم به لحاظ ابعاد و هم وسعت دامنه جنگ و تعداد کشته شدگان بزرگترین جنگ را در بر داشته وتا جایی که بعد از آن نیزبسیاری از کشورها درحافظه تاریخی خود حداقل، تجربه یکبار حادثه تلخ و ویرانگر جنگ را در آرشیو گذرخودبه ثبت رسانده و به نوعی این ویرانگری را برای عبرت آموزی یا تجربه مجدد، در اختیار سایر جوامع قرار داده است .
در این اثنا شاید کشور جنگ طلبی چون امریکا که خود را کدخدای کره خاکی می داند بیشتر از سایر کشورها در ایجاد جنگ های مختلف ید طولانی داشته است .
این کشور به رغم خوی استبدادی و استکباری ،در ارایه خدمات به جنگجویان و رزمندگان خود بیشترین مزیت و امکانات را مد نظر قرار داده و از آیتم های استاندارد برای این قشر در ردیف های اول قرار گرفته است .
این کدخدای به اصطلاح کره خاکی ( آمریکا) نسبت به سایر کشورها مدت طولانی تری را در گیر جنگ تجربه کرده وبه آن مشغول بوده است.
اما آنچه که این کشور را با سایر کشورها در جنگ متمایز نموده داشتن بخشی عمده‌ای از عملیات جنگی آمریکا در خارج از خاک این کشور و در قالب دفاع از منافع آمریکا صورت گرفته است می باشد.
در این خصوص می‌توان به جنگ‌های مکزیک-۱۸۴۸ جنگ داخلی-۱۸۶۶- جنگ‌های هندوستان-۱۸۶۹تا۱۸۹۸- جنگ اسپانیا، آمریکا-۱۸۹۸، شورش فیلیپین-۱۸۹۹، شورش بوکسر‌-۱۹۰۰، بحران کوبا۱۹۰۹، اردوکشی تنبیهی به مکزیک۱۹۱۶، اردوکشی وراکروز۱۹۱۴، جنگ جهانی اول۲۱-۱۹۱۷، جنگ جهانی دوم و کره۵۰-۱۹۴۰ویتنام و درگیری‌های دیگر۱۹۷۶-۱۹۵۵، بحران ایران و لبنان۹۰-۱۹۷۹، تهاجم گرانادا، تهاجم پاناما، بحران خلیج فارس و تهاجم‌ سال‌های اخیر این کشور به افغانستان و عراق اشاره داشت.
هر فردی از هر ملیتی که در نیروهای مسلح آمریکا باشد و معلول شود، تحت حمایت سازمان سربازان کهنسال و معلول آمریکایی(د.ای.ویDAV) قرار می‌گیرد.

در این راستا بیش از ۶۰ اداره مشغول به خدمات‌رسانی به معلولان هستند. عمدتا افسران وظیفه مشغول رسیدگی به چنین اداره‌هایی هستند. سازمان سربازان کهنسال دارای یک نشریه(روزنامه) بوده که کلیه اخبار مربوط به تغییرات قوانین، مستمری‌ها و… را به اطلاع کهنه‌سربازان می‌رساند. سازمان سربازان کهنسال آمریکایی برنامه‌های زیر را برای افراد تحت پوشش اجرا می‌کند:
۱٫ صندوق اعانه بلایا برای حمایت هنگام بلایای طبیعی
۲٫ اطلاع‌رسانی به ‌سربازان کهنسال معلول برای شرکت در گردهمایی(همراه وابستگان)
۳٫ به دلیل بروز برخی بیماری‌های خاص بومی در میان سربازان مشارکت‌کننده در جنگ ویتنام برنامه توسعه ‌سربازان کهنسال ویتنامی پیش‌بینی شده است.
۴٫ رسیدگی به ‌سربازان کهنسال‌تر چرا که با افزایش سن معلولان و مسائل و مشکلات جدیدی عارض می‌شود.
۵٫ وابستگاه شامل همسر، کودکان، فرزند خواندگان به والدین و فرزندان مدرسه‌ای تا ۲۳ سال و شوهر زنانی که در جنگ حضور داشته‌اند تحت پوشش قرار می‌گیرند.
۶٫ به معلولانی که(با شرایطی خاص، مستحق دریافت اتومبیل می‌باشند) ۸۰۰۰‌ دلار کمک برای خرید اتومبیل تعلق می‌گیرد. ضمنا با توجه به نوع معلولیت وسایل مورد نیاز برای خودروی آنان نصب می‌شود.
۷٫ با توجه به نوع معلولیت مسکن تطبیقی خاص ارائه می‌شود.
۸٫ هزینه پوشاک که سالانه مبلغ ۵۳۴‌دلار پرداخت می‌شود.
۹٫ در مواردی که معلول نیاز به خدمات آموزش شغلی داشته باشد، ارائه می‌شود
۱۰٫ مزایای حقوق سربازان کهنسال هیچگاه کاهش نمی‌یابد بلکه برعکس افزایش حقوق و تامین اجتماعی متناسب با افزایش مزایا پرداخت می‌شود
۱۱٫ به بازماندگان معلولان فوت شده در صورت داشتن شرایط مستمری پرداخت شده و مورد حمایت‌‌‌‌های قانونی قرار می‌گیرند.
شماری از مشهورترین بناهای یادبود جهان در آمریکا ساخته شده است. دیوار ویتنام با فهرست کشته‌شدگان جنگ ویتنام و استخر بزرگ اکلاهاما سیتی که به یاد قربانیان بمب‌گذاری اکلاهاما ساخته شده است و تصویر آسمان را در خود منعکس می‌کند، از جمله مشهورترین این بناها هستند.

شایان ذکر است در برخی ایالت این خدمات متفاوت تر از دیگری هست .
* اعطاء امکانات به همسران و فرزندان سربازان کشته شده در جنگ

این تسهیلات از ایالتی به ایالت دیگر آمریکا کمی فرق می‌کند آنچنانکه از این نظر ایالات فلوریدا، تگزاس و تنسی از همه بهتر و ایالت میسوری یکی از بدترین ایالات است.
در ایالت میسوری به بازماندگان مقرری پرداخت نمی‌شود، البته پرداخت آن در برخی دیگر از ایالات آمریکا نیز از سال ۱۸۹۰ و پس از آن آغاز شد.

ـ معافیت از مالیات:
در بسیاری از ایالات آمریکا، بالاخص ایالت تگزاس بیوه سربازان کشته شده در جنگ و همچنین سربازانی که بیش  ۱۰ درصد در جنگ آسیب دیده باشند از پرداخت مالیات معافند.

_تحصیل رایگان در کالج و دانشگاه‌ها:

همسر این سربازان چه زن و چه مرد تا زمانیکه که ازدواج نکرده باشند می‌توانند از تسهیلات ویژه‌ای که برای آنها در نظر گرفته شده باشد، استفاده کنند که یکی از این تسهیلات، تحصیل رایگان است.
حتی این افراد در صورتی که مقیم خارج از آمریکا باشند نیز تحت شرایط خاصی می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

_کمک هزینه مسکن:

وزارت مسکن و شهرسازی آمریکا برای خانواده‌ سربازان کشته شده در جنگ که از درآمد خوبی برخوردار نبوده‌اند، کمک هزینه مسکن در نظر گرفته است.
این وزارتخانه ۷۰ درصد از کرایه‌خانه‌های این خانواده‌ها را پرداخت می‌کند و ۳۰ درصد بقیه نیز به عهده خود آنهاست.

پرداخت مقرری ماهانه:
دولت آمریکا به خانواده سربازان کشته شده به صورت ماهیانه مقرری پرداخت می‌نماید، این مقرری براساس میانگین درآمد این خانواده‌ها پرداخت می‌شود.

برای آنکه این مقرری به این خانواده‌ها تعلق بگیرد لزومی ندارد که سرپرست خانوار حتما در جنگ کشته شده باشد بلکه فقط کافی است که این سربازان در زمان حیات خود حداقل ۹۰ روز در جبهه‌ها جنگیده باشد.

_تسهیلات نگهداری از فرزندان:
بچه‌های سربازان کشته شدگان در جنگ تا زمانیکه به سن ۱۸ سال نرسیده‌اند، تا زمانیکه ازدواج نکرده باشند می‌توانند از تسهیلات رایگان تحصیلی و بهداشتی استفاده کنند و بچه‌هایی که به نوعی دچار معلولیت جسمی و ذهنی باشند نیز چه متاهل و چه مجرد تا ۲۲ سالگی از این امکانات بهره‌مند خواهند بود.

میزان حقوق زنان بیوه به ازای هر بچه‌ ماهیاند، ۲۸۶ دلار افزایش می‌یابد.
برای مادرانی که حقوق کمی دارند و کودکانشان زیر ۵ سال سن دارند، تسهیلات رایگان برای نگهداری از کودکان در نظر گرفته شده است.

در این میان خبرگزاری میزان نیز به برخی خدمات ها نسبت به این قشر در ایران چنین اشاره کرده است ؛
اما در کشور عزیزمان ایران و در نظام جمهوری اسلامی ایران نیز قوانینی مشابه این قوانین به تصویب رسیده است اما اجرای برخی از آنها در پیچ و خم اجرا معطل مانده است و اکثر ایثارگران از کم توجهی به قوانینی که برای ارج نهادن به خیل رزمندگان، آزادگان، خانواده های شهداء و جانبازان تصویب شده اما اجرا نمی شود٬ گلایه دارند.
این رزمندگان چشم داشتی همانگونه که برخی مدعیان به سفره انقلاب دوخته اند؛ ندارند چرا که آنها در حالی که مجروح در کف کانال های جبهه ها افتاده بودند٬ برادرانشان را به عبور از روی جسم خود برای رویارویی با دشمن فرا می خواندند و حاضر به دریافت هیچ امتیازی در قبال آن نیز نبودند.
آنها هیچگاه به ۳۰ سال بعد وامتیازهایی که ممکن است برای جانبازی و ایثارگران درنظر گرفته شود، فکر نمی کردند وحتی در این مدت نیز در گوشه و کنار شهرها و روستاهای این سرزمین زندگی خود را با هر شرایط و سختی که بوده ادامه داده و برخی نیز غریبانه ازاین دنیا کوچ کرده اند ولی حاضر به پیگیری دریافت این امتیازات نبوده اند.
اینان همان رزمندگانی هستند که در سه دهه قبل، جوانی بیش نبودند که در کسوت دانش آموز یا دانشجو ، درس و مشق را کنار نهاده و با پوشیدن لباس رزم٬ عازم مناطق جنگی شدند تا با رشادت های خود از خاک میهن پاسداری کنند.
لازم است پیوسته سخن پیر ایثارگران و امام عظیم الشان انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) در این خصوص که گفت: ‘نگذارید پیشکسوتان جهاد و شهادت در پیچ و خم زندگی روزمره خود به فراموشی سپرده شوند’ به خاطر داشته باشیم .

جنگ تلخ است اما دفاع با ارزش است، جنگ برای ما منطق خاص و بی نظیری دارد که در دنیا مشابهش پیدا نمی شود، برای ما در کنار دفاع از خاک، دفاع از ارزش ها و اعتقادات هم مطرح است برای همین نگاه رزمندگان ما هم به جنگ فرق می کند اما شما مسول و مدیر چی؟؛ آیا براین باور هستید ؟
آیا در خور این عزیزان برنامه ریزی کرده اید ؟

چه بسیار مادرانی که با آغوش باز فرزندش را  به میدان شهادت فرستاد

و هزاران آیا های دیگر!

و در نهایت چشم مسولان و متولیان امور روشن !

 

چند تن از جانبازان مسافر اربعین که در فرودگاه امام خمینی با مشکل مواجه شده اند گزارشی مصور از وضعیت خود را با فاش نیوز ارسال کرده اند.

جانبازان مسافر اربعین از جمله حسین اسرافیلی رئیس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاع و موسی گلمحمدی، مسئول امور زیارتی سیاحتی انجمن که در فرودگاه امام خمینی با مشکل مواجه شده اند گزارشی مصور از وضعیت خود ارسال کرده اند:

با سلام، کف زمین یکی از کانترهای فرودگاه امام خمینی (ره) به علت تاخیر پرواز ۵ساعته، نبود یک جای مناسب برای جانبازان ویلچری و معلولین
مسئولین فرودگاه و وزیر راه و شهرسازی؟!؟! تا کی و چندین سال دیگر
آقای وزیر؛ نگاهی به کشورهای دیگر بیندازید.

نایب الزیاره همه مشتاقان اهل بیت علیهم السلام هستیم اربعین حسینی انشالله
ارادتمنداسرافیلی  سه شنبه مورخ ۹۶/۸/۹

۲ارگان یک کشور اما متفاوت!

فاش نیوز محترم،مشکل پایین بودن دریافتی حقوق جانبازان را پیگیری کنید.

این گلایه ها تمام شدنی نیست! .
جانبازی در فاش نویوز نوشته است ؛
سقف درصد دهی ارتش ۱۰۰ و بنیاد ۳۰ درصد است.
۲ ارگان و در یک کشور و جبهه ولی دو گانگی و تبعیض در خدمات رسانی!

من سال ۶۰ استخدام دولت شدم و سال ۶۵ داوطلب دو سری جبهه اعزام شدم به مدت ۵ ماه. در عملیات و پاتک موجی شدم و سال ۸۰ به علت ناتوانی اعصاب و روان و بیش از ۳۰ سال مصرف دارو و مراجعات مداوم پزشکی و آسیب چند عضو دیگر کارافتاده شدم و سال ۹۰ با مدرک لیسانس و یک مقطع تشویقی فوق لیسانس بازنشسته شدم. در حال حاضر بعد از ۳۶ سال آخر حکمم ۲۲۰۰ می باشد.

ارتش یک ارگان بین المللی است و درصد دهی آن با استاندارد جهانی واقعی تر است. کاهش ۳۰ درصدی بنیاد محاسبه و به درصد جانبازان بسیجی بنیاد اضافه گردد. هر چند اوصافی چون ایثار و شجاعت و ایمان و ولایت پذیری و… رزمندگان جنگ ۸ ساله مختص همان زمان بوده وتکرار شدنی هم نیست. نسل ناب و پاک دهه ۶۰که ایثارگری آنها از جنس روحانی ومعنوی بوده و با ابزار عدد و مادی  مقایسه و سنجیده نمی شود. حقوق جانبازان خداییش خیلی پایینه با توجه به وضعیت تورم! در شرایط عادی یک کارمند حدود ۳/۵ می گیره اما امثال من که ذکر کردم ۲۲۰۰٫

فاش نیوز محترم ، مشکل پایین بودن دریافتی حقوق جانبازان را پیگیری کنید.

با این تورم وفشار اقتصادی, بیکاری فرزندان, هزینه گران درمان و… از نظر گذران زندگی بین ما و ضعیف ترها با طبقه مرفه کیلومترها فاصله گرفته شده. وقتی رزمنده ها در جنگ بودند آنها یا در حال تحصیل در خارج بودند و یا مشغول جمع کردن مال و سود و تجارت. حال وظیفه این قشر ترلیاردر و ۲۰میلیون سرمایه دار هست که در موقع بحران جنگ آسیب روحی و روانی و جسمی ندیدند و در سلامتی هستند و الان هم سر حال فعالیت اقتصادی وتفریحی بهتری دارند ,حمایت این تعداد جانباز حقوق پایین و بدون حقوق را جبران و عهده دار شوند.

امام راحل در زمان جنگ فرمودند:پدر و مادرانی که فرزندانشان را از آتش جنگ به دور و خارج می کنند بدانند در آن دنیا مورد مواخذه قرار می گیرند.
با وصف این اوصاف قضاوت را به عهده مخاطبین قرار می دهیم، با این امید که مسولان از خواب زمستانی تا دیر نشده بیدارشده و نمایندگان محترم مجلس نیز پیگیر اجرایی شدن مصوبات خود از قبیل ماده ۱۰۲ تبصره یک برنامه ششم ایثارگران و سایر مصوبات درخصوص حق و حقوق این قشر مظلوم باشند .

بیشترین آمار به جامانده درحافظه تاریخ از جنگ ها /
منبع: کتاب چگونگی تکریم از رزمندگان و ایثارگران جنگ در سایر ملل.