⭕️ طرحی نو باید درانداخت!

یادداشت ویژه از : بابک محمدزاده علمداری / روزنامه نگار – دانشجوی دکتری مدیریت توسعه

اختصاصی اعتدال آذربایجان/ امروزه همه بر معیوب بودن روند انتخاب نمایندگان و مجلس نامطلوب حاصل از چنین روندی متفق القول اند و همین مسئله موجب کاهش شدید انگیزه حضور در انتخابات گردیده است.

انتخاب نمایندگان ناشایست و مجلس ناکارآمد و نامطلوب، از چالش های مهمی است که مدتهاست به دغدغه نگران کننده و جدی افکار عمومی تبدیل شده است.
این مسئله، دلایل متعددی دارد که صاحبنظران مختلف، از زوایای متفاوت آنرا مورد کنکاش و نقد قرار داده اند.
یکی از این دلایل، روند ناسالم و معیوب حاکم بر رقابتهای انتخاباتی است.

امروزه آنچه که تعیین کننده اصلی سرنوشت انتخابات است، اتکا به منابع مالی عظیم و رانت های سیاسی خاص است و بدون آن، کمتر کاندیدایی امکان رقابت و موفقیت در این بازار سنگین و پرهزینه دارد.

حاکمیت پول و بده بستانهای سیاسی پشت پرده محافل قدرت و میدان داری دلالان انتخاباتی موجب شده، امکان پیروزی در انتخابات و راه یابی به خانه ملت!، محدود به کاندیداهای پر زَر و وابسته به کانون های سرمایه داری و کاندیداهای پیمان بسته با جناح های سیاسی که امکان تبلیغات سنگین(پوسترهای رنگارنگ انبوه و شام و نهار و ستادهای پر زرق و برق و…) دارند و به پشتوانه تریبون های تبلیغاتی رانتی متعدد، امکان جهت دهی به افکار رای دهندگان دارند، محدود شود که نتیجه چنین منتخبانی، روی کارآمدن مجلسی معامله گر و فدا شدن حقوق ملت زیرپای منافع شخصی نمایندگان بوده و وکلای منتخب به جای نمایندگی مردم تبدیل به نمایندگان محافل حامی خود و صاحبان سرمایه و قدرت در “خانه ملت” می شوند.

ولی چه باید کرد؟
برای رهایی از این روند معیوب و انتخاب های ناامیدکننده پر تکرار(فرای مرزبندی های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا)، باید طرحی نو درانداخت و با سنت شکنی در نوع انتخاب کاندیداها، از اسم و رسم های تحمیلی و رویه های غلط حاکم عبور کرد.

در این راستا، بهترین راه ممکن، روشنگری گسترده و ایجاد موج مردمی با هدایت فرهیختگان و پاکدستان جامعه علیه کاندیداهای رانتی و تحمیلی از طرف محافل ثروت و قدرت؛ و حمایت آگاهانه و مسئولانه از چهره های پاکدست و شایسته مستقل به عنوان “نمایندگان واقعی ملت” برای تشکیل یک “خانه ملت” واقعی است.

?این دوره از انتخابات در تبریز و دیگر حوزه های انتخابیه استان و البته همینطور کشور، شاهد عرض اندام تنی چند از چهره های تازه نفس و اندیشه ورز تحول گرا هستیم که بدون اتکا به هر نوع رانت (اعم از پدرخوانده های سیاسی و اسپانسرهای انتخاباتی و یا وابستگی های خاص مسئله دار)، پا به میدان رقابت گذاشته اند که به شرط دگرگونی در معادلات معمول انتخاباتی، می توانند نمایندگانی شایسته برای ملت در خانه ملت شوند.

برای تغییر شرایط و فراهم شدن بستر موفقیت چنین کاندیداهایی لازم است، مردم و خصوصا نخبگان و رسانه های مستقل مردمی و کنشگران اجتماعی آگاه، با تحقیق و شناسایی چنین کاندیداهایی آنها را با استفاده از ظرفیت بالای فضای مجازی و تبلیغ چهره به چهره به آحاد جامعه معرفی و حمایت کنند.
پس، برای سنت شکنی و خلق طرحی نو در انتخابات پیش رو، همه باید مسئولانه و آگاهانه و مجدانه به نقش آفرینی در انتخابات همت گماریم و گرنه آش همان آش و کاسه همان کاسه خواهد شد!

#بابک_محمدزاده_علمداری
@etedalpres