- پایگاه خبری تحلیلی اعتدال آذربایجان ( نسخه جدید اعتدال پرس) - https://etedalpres.ir -

افول بازار شایعات در شبکه های ماهواره ای/ وقتی شایعات قبل از کرونا وارد ایران شدند

اختصاصی اعتدال پرس/

گزارش پژوهشی تحلیلی از روند اخیر فعالیت شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی درخصوص بحران کرونا در ایران _ از : بابک محمدزاده علمداری

از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا در ایران، رسانه های خارجی به محوریت شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و شبکه های اجتماعی بازار شایعه سازی و شبهه آفرینی در افکارعمومی بویژه در داخل کشور را در دستور کار اصلی خود قرار دادند طوریکه حتی می توان گفت، شایعات خیلی قبلتر از کرونا وارد ایران شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، هرچند این رسانه ها با ادعای روشنگری و اطلاع رسانی شفاف در این خصوص و همه جانبه وارد کارزار جنگ روانی شده بودند ولی نگرانی و ایجاد اضطراب در اذهان عمومی، اصلی ترین دست آوردی بود که این عملکرد رسانه ای در پی داشت. از طرفی جهانی شدن شیوع کرونا و وضعیت بسیار بحرانی برخی کشورهای مدعی و بزرگ جهان از جمله آمریکا، انگلیس، اسپانیا، ایتالیا و … موجب رنگ باختن ادعای بغرنج بودن بحران کرونا در ایران شد و موجب تناقضات جدی در نحوه عملکرد این شبکه های ماهواره ای شد.

بررسی تحلیلی اخبار و مطالب فضای مجازی و خصوصا شبکه های ماهواره ای طی روزهای اخیر نشان می دهد، شدت شایعه پراکنی ها و اخبار منفی درباره بحران کرونا در ایران بطور محسوس کاهش یافته است که این موضوع هم در حجم اخبار و هم در جهت گیری اخبار مربوط به کرونا در ایران قابل استناد است.

همکاری با شبکه‌های ماهواره‌ای ممنوع است یا نه؟ - قدس آنلاین ...

در این خصوص دلایل متعددی می توان برشمرد که عمده ترین علل کاهش شایعات به شرح زیر می باشد:

  1. وجود نقص های مختلف در مدیریت بحران کرونا درکشورهای خارجی خصوصا کشورهای مدعی و بزرگ غربی همچون آمریکا و آشکار شدن تناقض در سیاست های اطلاع رسانی این رسانه ها نسبت به ایران و کشورهای دیگر
  2. افزایش انسجام و هماهنگی در مدیریت ها و اطلاع رسانی های مربوطه
  3. اشباع اذهان عمومی از اخبار منفی که موجب تشدید نگرانی ها، اضطراب روانی و ناامیدی می شود
  4. در حوزه فضای رسانه ای داخل کشور نیز، مواردی چون توجیه و همراهی فعالان رسانه ای کشور جهت پرهیز از التهاب آفرینی و نشر اخبار غیرموثق،  اشباع سازی اطلاع رسانی توسط رسانه های رسمی از جمله صداوسیما و برخی اقدامات پیشگیرانه پلیسی در کاهش این فضای شایعه پراکنی موثر بودند که البته درصورت عدم انجام روشنگری های مقتضی در مواقع لازم و اعتمادآفرینی مطلوب، مهندسی افکارعمومی می تواند دوباره بدست شایعه سازان و رسانه های مغرض بیافتد.

  بابک محمدزاده علمداری – پژوهشگر و مدیرمسئول اعتدال پرس