الگوسازی های شهر تبریز مرهون نقش آفرینی شهروندان/ شهر بدون گدا ریشه در باورها و اعتقادات تبریزی‌ها دارد

خبر

شهردار تبریز گفت: انتخاب تبریز به عنوان الگوی شهرهای ایران بر اساس سه شاخصه مهم «شهر بدون متکدی»، «شهر تمیز» و «شهر بدون معتاد متجاهر» صورت گرفته است که به جرأت می‌توان گفت شهروندان تبریزی در هر سه مورد فوق نقش‌آفرینی ویژه‌ای دارند.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از شهریار، ایرج شهین باهر شامگاه دیروز در بخش شبانگاهی خبری شبکه سهند با اعلام مطلب فوق افزود: جای خوشحالی است که کلانشهر تبریز از طرف ریاست محترم جمهوری به عنوان الگویی برای دیگر شهرها معرفی شده است که سه شاخصه مهم «شهر بدون متکدی»، «شهر تمیز» و «شهر بدون معتاد متجاهر»   در این معرفی نقش داشته‌اند.

او با اشاره به مقوله تبریز بدون گدا و اهمیت این موضوع نزد شهروندان تبریزی اظهار داشت: بحث تبریز بدون گدا که سابقه آن به هفتاد، هشتاد سال گذشته می‌رسد، نشأت گرفته از فرهنگ والای تبریز و بر پایه اعتقادات و باورهای مردم شکل گرفته است که تلاش شده هیچ شهروند تبریزی، سر گرسنه بر بالین نگذاشته و مستأصل نماند.

شهردار تبریز با اشاره به نقش نهادهای حمایتی و عملکرد شهرداری در این حوزه خاطرنشان کرد: خیریه‌های متعددی تمام تلاششان این است که نیازمندی در معابر شهر دیده نشود.

او تصریح کرد که شهرداری تبریز نیز در این راستا با همکاری مؤسسه‌های خیریه و نیروی انتطامی تلاش دارد تا این موضوع کماکان در تبریز ادامه یابد و هیچ فرد متکدی در سطح شهر دیده نشود.

او ادامه داد: برخی اوقات مشاهده می‌کنیم که متکدیانی از سایر استان‌ها در سطح شهر دیده می‌شوند که آنها را جمع آوری و به استان خودشان بدرقه می‌کنیم.

ایرج شهین باهر فرهنگ والای مردم تبریز را در امر امداد و دستگیری از محرومین جامعه مؤثر دانسته و تأکید کرد: بیش از هر چیزی فرهنگ مردم تبریز در جمع‌آوری متکدیان و حمایت از مستمندان شهر نقش داشته است که اخیرا هم در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و پیگیری امام جمعه تبریز در مورد رزمایش مومنانه، مردم تبریز به صورت قوی و ویژه پای کار آمدند و با همیاری و مشارکت عمومی در این رزمایش نتیجه مثبتی گرفتیم.

او ضمن تقدیر از پیگیری‌های مجدانه استاندار در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر، خاطرنشان کرد: در بحث مرکز ماده ۱۶ و مجموعه‌ای که به شکل نمونه در تبریز تشکیل یافته است، معتادانی که ما شناسایی کردیم و یا خانواده‌هایشان معرفی می‌کنند، با همکاری علوم پزشکی و بهزیستی استان مورد ترک قرار گرفته و نگهداری می‌شوند.

شهردار تبریز اضافه کرد: هزینه‌های جاری این مرکز را که شامل هزینه غذا و نگهداری است، شهرداری پرداخت می‌کند که البته تمام مجموعه‌ها در این مورد دست در دست هم داده اند.

او با اشاره به اشتغالزایی و بهره‌مندی از تولیدات کارگاهی این مراکز نیز گفت: در کنار بحث ترک مواد مخدر، فضای کار و اشتغال را نیز در آنجا ایجاد کردیم که امروز در آن مرکز کارگاه‌های متعددی چون قالیبافی، نجاری، فلزکاری و فعالیت‌های دیگری نیز در آنجا ایجاد شده است که فعال هستند و ما نیز در مبلمان شهری از ظرفیت تولیدی این مجموعه استفاده می‌کنیم که به نوعی حمایت از آن مجموعه به شمار می‌رود.

ایرج شهین‌باهر شهر بدون گدا را ویژگی شاخص تبریز معرفی کرده و اظهار داشت: شهر بدون معتاد متجاهر، در واقع یک ویژگی شاخص برای تبریز است که حتی در توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین شهرها نیز این پدیده وجود دارد ولی در تبریز با تلاش جمعی این مسئله را حل کرده‌ و تلاش داریم تا این امر همچنان ادامه یابد.

او با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان زیباترین شهر ایران نیز یادآورد شد: کلانشهر تبریز چند سالی است که به عنوان تمیزترین و پاکترین شهر کشور مطرح شده و این امر در راستای تلاش پاکبانان زحمتکش است که صبح تا شب در سطح شهر فعالیت دارند و تلاش ما نیز این است که شهر همچنان تمیز و زیبا باقی بماند و هر روز بهتر از دیروز شاهد زیبایی و تمیزی شهر باشیم.

شهردار تبریز ادامه داد: همانطور که شهروندان عزیز شاهد هستند امسال نیز علی‌رغم بحث شیوع کرونا، اجازه ندادیم که زیبایی شهر تحت شعاع این بیماری قرار بگیرد و با گلکاری حجیم در سطح مناطق، زیبایی شهر را حفظ کردیم که این روند همچنان ادامه می‌یابد.