سیری در یخچال تاریخی له‌له‌بیگ تبریز/ آغاز مرمت این بنای تاریخی در هفته‌های آتی

حمام تاریخی له له بیگ

یخچال له‌له‌بیگ(یوشاری) یکی از بناهای تاریخی شهر تبریز که در زمان قاجاریه احداث و بعدها بر اثر بی‌مهری مسئولان مورد غفلت واقع شده است، اما خوشبختانه در حال حاضر شهرداری منطقه هشت تبریز مرمت این مکان زیبا را عهده‌دار شده تا یکی از ابنیه‌های تاریخی این کهن‌شهر را با به سازی برای آیندگان به میراث بگذارد.

به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان) به نقل از شهریار، در گذشته که برای نگهداری موادغذایی و نوشیدنی سردخانه‌های امروزی وجود نداشت، مردم با کمک هنر معماران چیره‌دست سردابه‌ها و یخچال‌هایی را برای نگهداری موادغذایی و نوشیدنی می‌ساختند.

سردابه‌ها و آب‌انبارها بیشتر در منازل بودند و یخچال‌ها در گوشه‌وکنار هر منطقه از شهر ساخته می‌شدند تا بازاری‌ها و مردم از آن استفاده کنند.

یکی از این یخچال‌ها که در زمان قاجاریه ساخته شد، یخچال له‌له‌بیگ (یوشاری) است که در محدوده مرکزی شهر قرار گرفته در آن زمان به عنوان یخچال عمومی استفاده می‌شده که متاسفانه بعدها با به روز شدن تجهیزات این بنای تاریخی مورد بی مهری و غفلت مسئولان قرار گرفته و این مکان به انبار بازاریان تبدیل شده بود.

خبرنگار ترجمان صبح به منظور مرمت این بنای تاریخی گشتی در یخچال زده و گزارشی ترتیب داده که در ادامه می آید…

عدم توجه به ابنیه های تاریخی هویت یک جامعه را از بین می برد

الناز سیاسی، کارشناس و مرمت گر بناهای تاریخی در این زمینه می گوید: عدم توجه به یک بافت تاریخی با توجه به گذر زمان و عمر زیاد ابنیه ارزشمند می تواند به نابودی فرهنگ و هویت یک جامعه بیانجامد.

وی ادامه می دهد: با توجه به گسترش روزافزون صنعت توریسم در جهان و اقتصاد مبنی بر توریسم به احیا و زنده سازی بافت های تاریخی در کشورها اروپایی اهمیت شایان داده شده است.

این مرمت گر بناهای تاریخی در ادامه بیان می کند: معماری مهم ترین عامل در گردشگری فرهنگی به شمار می آید، هر قوم و ملتی برگرفته از محیط جغرافیایی آن مرز و بوم بوده که فرهنگ و آداب و سنن جامعه و شیوه نگرش مردم به زندگی را در خود منعکس می کند.

سیاسی معتقد است: بازتولید معماری هر منطقه می توان علاوه بر حفظ و نگهداری میراث گذشتگان بر زیرسازی شهرها و تنوع ساختمان دوباره آن ها کمک بسیاری کند.

یخچال تاریخی له‌له‌بیگ بنایی به قدمت قاجاریه

مرمت گر بناهای تاریخی اظهار می کند: یخچال تاریخی له‌له‌بیگ یا همان یوشاری بنایی به قدمت تاریخ قاجاریه بوده که در آن زمان توسط دولت قاجار احداث و با مساحتی به متراژ ۶۰۰ متر مربع وسعت از یخچال های مهم تبریز محسوب می شود که در کوی شهید یوشاری واقع شده است.

وی می گوید: در زمان های قدیم برای نیاز مردم و نسبت به آب و هوا و اقلیم ابنیه یخچال هایی را می‌ساختند؛ اغلب این یخچال ها در فلات ایران درست می شد که تبریز نیز جزئی این منطقه به شمار می‌رفت.

نخاله گیری یخچال له له بیگ تبریز ۴ ماه زمان برد

مرمت گر بناهای تاریخی در خصوص نخاله گیری یخچال له‌له‌بیگ می‌گوید: نخاله های این بنای تاریخی را با کمک نیروهای خدمات شهری شهرداری منطقه هشت تبریز در مدت چهار ماه تخلیه کردم.

سیاسی ابراز می کند: در حال حاضر نگارش طرح مرمت تمام شده و تا چند روز آینده به مرحله مناقصه راه می یابد تا از روزهای آتی مرمت و بهسازی این بنای تاریخی را شروع کنیم.

وی در ادامه در خصوص این بنا می گوید: ترک های عمیق در بالای سقف و گنبد دیده می شود که در حال حاضر امکان دوخت و دوز وجود دارد که اقداماتی نیز در این راستا صورت خواهد گرفت.

تبدیل یخچال تاریخی له‌له‌بیگ به مرکز فرهنگی و گردشگری

سیاسی در رابطه با این طرح توضیح می‌دهد: این بنای تاریخی در حوزه گردشگری یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی به شمار می‌رود که با تبدیل این فضا به مکان گردشگری شاهد رونق و توسعه حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خواهیم شد.

علی مدبر، شهردار منطقه ۸ نیز پیش از این در گفت و گویی اظهار کرده بود: با مرمت اصولی این مجموعه مهارت و دانش معماران گذشته باز تعریف و این عنصر معماری گمشده در فضای شهری امروز احیا شده تا در آینده نزدیک از این یخچال به عنوان کاربری‌های فرهنگی و گردشگری، استفاده بهینه شود.

یخچال له‌له‌بیگ به دلیل عدم استفاده و آسیب‌های محیطی در آستانه تخریب بود

شهردار منطقه هشت تبریز در این باره گفته بود: این یخچال طی دهه‌های گذشته، توسط شهرداری تبریز خریداری شده بود ولی به دلیل عدم استفاده از آن و آسیبهای محیطی، این بنای ارزشمند در آستانه تخریب و نابودی قرار گرفته بود که با کار کارشناسی، نقشه‌های مرمتی این مجموعه تهیه و عملیات پیش مرمتی و ساماندهی این یخچال طی روزهای اخیر توسط معاونت فنی و عمرانی منطقه ۸، آغاز شده است.

مدبر بیان کرده بود: این بنا دارای طاق گنبدی بوده که به دلیل رطوبت ترک‌های عمیق در آن ایجاد شده و به دلیل نبود کانال این بنا در معرض رطوبت شدید بوده است که طی روزهای اخیر کارهای پیش مرمتی این بنا از جمله پاک‌سازی داخل بنا و سبک‌سازی سقف مجموعه انجام گرفته و در روزهای آینده به مناقصه عمومی خواهد رفت.

یخچال‌های تاریخی در انزوای فراموشی قرار گرفته‌اند

الناز سیاسی، مرمت‌گر بناهای تاریخی معتقد است: بنای یخچال‌های قدیمی، غریب‌ترین عناصر معماری هستند که نه تنها مورد بی‌مهری قرار گرفته، بلکه تقریباً به بوته فراموشی سپرده شده‌اند.

وی معتقد است: با زنده نگه داشتن بناهای تاریخی می‌توان به کهن شهر بودن تبریز افتخار کرد، اگر اینک به مرمت و بهسازی ابنیه‌های تاریخی توجه نشود طبعتا آثار و میراثی از گذشتگان برای آیندگان باقی نخواهد ماند.

این گزارش می‌افزاید: مرمت این نوع آثار تاریخی می‌تواند بر صنعت گردشگری و توریسم نقش موثری داشته باشد و نام کهن شهر تبریز را بیشتر از پیش جلوه دهد.