نگین فیروزه آذربایجان جان دوباره می گیرد؛ تزریق یک میلیارد متر مکعب آب دائمی‌به پیکره دریاچه ارومیه

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به تکمیل پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: با افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال یک میلیارد متر مکعب آب دائمی به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان، مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه شورای منطقه‌ای احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی، اظهار داشت: رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه به سمت اقدامات نرم‌افزاری و فعال‌تر شدن استان‌ها در این زمینه است.

مسعود تجریشی با اشاره به تکمیل پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: با افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال یک میلیارد متر مکعب آب دائمی‌به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

وی همچنین از کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در پایاب سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و یادآور شد: با اجرای پروژه‌های مصوب در حوزه کشاورزی، بهره‌وری و معیشت کشاورزان این حوضه بهبود نسبی داشته است.

در این جلسه گزارشی از اقدامات و پروژه‌های مصوب از زمان تشکیل کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و برنامه‌ها و اقدامات آتی همچنین مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم ارائه شد.

بر اساس این گزارش، آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از محل انتقال آب از سدهای سیلوه و کانی‌سیب و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه با وجود اتمام عملیات عمرانی این پروژه‌ها هنوز تأمین نشده و رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز هم در سال آبی جاری ۶۸ درصد کاهش یافته است که مجموع این عوامل منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه و کاهش تراز آب آن شده است.

این گزارش همچنین حاکی است، تاکنون ۵۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته که ۵۴ درصد از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های انتقال آب پرداخت شده است.

مدیران و معاونان دستگاه‌های اجرایی استان هم در این جلسه گزارشی از اقدامات و پروژه‌های اجراشده در راستای احیای دریاچه ارومیه ارائه کردند.

  • گفتنی است، طی روزهای گذشته با انتشار برخی تصاویر و اخبار از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و خشک شدن بخش بسیار زیادی از آن، نگرانی های جدی بین افکارعمومی بویژه مردم استان های آذربایجان شرقی و غربی و اعتراض به تعلل دولت برای احیای این دریاچه را موجب شده بود.