جهش اقتصاد معدنی آذربایجان‌شرقی با اجرای طرح‌های توسعه مس سونگون

جهش اقتصاد معدنی آذربایجان‌شرقی با اجرای طرح‌های توسعه مس سونگون

آخرین وضعیت اجرای مصوبات سفر استانی رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی درخصوص طرح‌های توسعه مجتمع مس سونگون در نشستی با حضور معاونان هماهنگی امور اقتصادی و سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در محل این مجتمع بررسی و به تسریع اجرای این برنامه ها در جهت جهش اقتصادی استان تاکید شد.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، انتقال حساب‌های مالیاتی و بانکی مس سونگون و تاسیس شرکت مس آذربایجان برای بهره‌مندی بیشتر استان از منابع مالی، از اولویت‌های مدیریت استان در دولت سیزدهم بود که در سفر استانی رئیس جمهور نیز به تصویب رسید.

عملیاتی کردن قوانین و مقررات شورای عالی معادن مبنی بر انتقال حساب های مالیاتی و گردش مالی معادن کشور به محل استقرار و استخراج آنها در مورد مجتمع معدن مس سونگون، از جمله دغدغه ها و مطالبات مردم و مسوولان آذربایجان شرقی در ۱۵ سال اخیر بود که دستور لازم برای تحقق آن در بیست و سومین سفر استانی دولت مردمی، به آذربایجان شرقی، توسط رییس جمهور صادر شد.

پیش از این تنها رقم کمی از گردش مالی سالیانه بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومانی ناشی از فعالیت مجتمع معدنی مس سونگون ورزقان در بانک های آذربایجان شرقی انجام می شد که آن هم با پیگیری های مدیریت ارشد استان و تیم اقتصادی وی به هفت هزار میلیارد تومان در زمان حاضر رسیده است.

۱۴ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس سونگون طی چهار سال آینده اجرایی می‌شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان ‌شرقی در این نشست گفت: در راستای تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور به استان ۱۴ طرح توسعه‌ای در مجتمع مس سونگون طی چهار سال آینده اجرایی می‌شود.

محمد کلامی از پیگیری مستمر و جدی مصوبات سفر رئیس جمهور در استان خبر داد و افزود: برابر هماهنگی‌های به عمل آمده شرکت ملی صنایع مس ایران و مجتمع مس سونگون طی هفت سال آینده ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذار برای اجرای طرح‌های توسعه در منطقه ورزقان انجام خواهد داد.
وی تأمین برق صنایع را یکی از اولویت‌های استان برشمرد و افزود: در این راستا مجتمع مس سونگون دو نیروگاه تولید برق در مناطق ورزقان و هریس در دست اجرا دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌شرقی، ایجاد شهرک صنعتی و تخصصی مس ورزقان برای راه‌اندازی صنایع پایین دستی مس را از دیگر اقدامات شاخص در حوزه تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای محصول مس تولیدی استان برشمرد و افزود: شرکت شهرک‌های صنعتی استان مکلف است با همکاری مجتمع مس سونگون در سریعترین زمان رویه قانونی ایجاد این شهرک را طی کرده و به نتیجه برساند.

وی با تأکید بر توانمندی سرمایه‌گذاران استان برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دستی مس، تعیین محل و تضمین تأمین خوراک مورد نیاز کارخانه‌های پایین دستی را از جمله مطالبات سرمایه‌گذاران استان برشمرد و خواستار توجه مجتمع مس سونگون ورزقان به این مهم با تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری شد.

کلامی افزایش قابل توجه ذخایر مجتمع مس سونگون را ظرفیتی مهم برای استان دانست و افزود: این ظرفیت باید در بهبود شرایط استان و رضایتمندی مردم استان نقش ایفا کند، زیرا که سهم ۲ درصدی معادن در استان با توجه به داشته‌ها به هیچ وجه برازنده استان نیست.

وی با تأکید بر توانمندی‌های مردم استان در زمینه اقتصادی و صنعتی، اظهار داشت: صنعت‌گران استان همواره کمک حال اقتصادی کشور بوده و در طول تاریخ در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی نقش آفرین بوده‌اند؛ بنابراین همچنان که آسیب‌های اجتماعی و زیست محیطی معدن مس سونگون متوجه استان است باید از منافع از نیز برخوردار شود.

کلامی همچنین از پیگیری جدی استاندار آذربایجان‌شرقی و نماینده ولی فقیه در استان برای تحقق مطالبات به حق مردم استان از مجتمع مس سونگون قدردانی کرد و از دستگاه‌های نظارتی همراهی و حمایت بیس از پیش مدیران اقتصادی استان در جنگ تمام عیار اقتصادی دشمنان علیه نظام جمهوری اسلامی را به جهت ریسک و جسارت اتخاذ تصمیمات مدیریتی در شرایط جنگ اقتصادی را خواستار شد.

وی مس سونگون ورزقان را فرزند رشید استان دانست که با تمام توان از سوی مسئولین استان حمایت می‌شود و بر تبیین اقدامات این صنعت در استان در قالب طرح‌های توسعه و مسئولیت اجتماعی برای آحاد مردم تأکید کرد.

۳۰ درصد مس کشور در ورزقان تولید می شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه استاندار همیشه پای کار است و یکی از دغدغه‌های وی رونق اقتصادی در استان است، گفت: ۳۰ درصد تولید مس در کشور از مس سونگون ورزقان بوده و ۲ درصد سهم اقتصاد استان از مس رقم ناچیز است و باید با حمایت از سرمایه گذاران و تلاش جمعی و با برنامه مسئولین فعالیت در حوزه اقتصاد بهتر و بیشتر شود چون که مطلوب بودن مسایل امنیتی در گرو توسعه اقتصاد و اشتغال است.

تراب محمدی با تاکید براینکه مس باید کمک حال اقتصاد استان باشد، افزود: در راستای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهور، توسعه طرح‌های مس سونگون ورزقان باید با برنامه دقیق و با زمان بندی مشخص پیش رود تا مردم با اتمام این طرح‌ها از وجود مس سونگون در امر رونق اقتصادی و اشتغال و آبادانی شهرستان ورزقان و استان بهره‌مند شوند.

مس سونگون پیشرو در انجام مسئولیت ها اجتماعی
معبود عباسزاده مدیر مجتمع عظیم مس سونگون نیز در جلسه ی پیگیری مصوبات رئیس جمهور و بررسی اقدامات صورت گرفته در مجتمع مس سونگون اذعان داشت: مس سونگون در انجام مسئولیتهای اجتماعی پیشرو است.

وی ادامه داد: با انتقال درامدهای مالیاتی، اگر هیچ اتفاقی هم در حوزه اقتصاد نیافتد به صرفِ درآمد پایدار بودن برای استان حائز اهمیت و دقت هست و برای تیم اقتصادی و بازیگران حوزه ی صنعت رقم بسیار بالاییست که مزایای ان در سالهای آتی بیشتر خودنمایی خواهد کرد.

وی ادامه داد: شرکت ملی مس و مجتمع مس سونگون بی شک به دنبال اجرای مصوبات سفر رئیس جمهور و ارائه عملکرد مطلوب خواهند بود؛ از برای همین هم در تلاش خواهیم بود تا پروژه ها و طرحهای توسعه با سرعت و در زمانبندی مناسب به سرانجام برسند.

عباس زاده تصریح کرد: چهار پروژه ی مصوب در هیئت مدیره شرکت ملی مس، هم اکنون منتظر اخذ مجوزها و رفع موانع ایجاد شهرک صنعتی ورزقان برای کلنگ زنی است و با شروع به کار کارخانه های اسید و در پایین دست ان کود شیمیایی ، منتظر حضور سرمایه گذاران جهت عقد قرارداد بلند مدت و تامین خوراکشان از روز قرارداد هستیم.

وی افزود: مجتمع مس سونگون در جهت انجامِ پروژه های مجتمع و پشتیبانی طرحهای توسعه اتی ، نزدیک به ٣٠٠ مگابایت برق نیاز دارد؛  نیروگاه گازی ٣۶ مگابایتی رو در سونگون ظرف ٩ ماه راه اندازی خواهیم کرد گرچه در ثبت سفارش با مشکلاتی مواجه بودیم ولی بالاخره به لطف خدا تاییدیه گرفته شده ، ثبت سفارش نهایی شده، پیمانکار مشخص و قرارداد هم منعقد شده است و همینطور با مشکلاتی شبیه در نیروگاه ٢۵ مگابایتی تولید برقِ علیار هم مواجه هستیم که انتظار میرود در اینده ای نزدیک رفع شود.

عباس زاده خاطر نشان کرد: طرح مطالعاتی نیروگاه بزرگ مقیاس ٢۵٠ مگابایتی هم انجام شده که اماده ایم با برگزاری مناقصه محل نیروگاه در شهرستان ورزقان مشخص و اقدامات لازم جهت راه اندازی صورت پذیرد که در صورت اخد موافقت نیروگاه سیکل ترکیبی خورشیدی و بادی ، در مجموع ۴۵٠ مگابایت از طرف مجتمع مس سونگون راه اندازی خواهد شد. 

مجتمع معدن مس سونگون در شهرستان ورزقان، ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز، با بیش از چهار میلیارد تن ذخیره شناسایی شده تا به امروز، بزرگ ترین معدن مس کشور و پنجمین معدن مس جهان است.