دست‌کم ۱۵۳ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی در حملات تروریستی مرگبار در پاریس +تصاویر

چندین حمله و انفجار در پاریس به کشته شدن ده‌ها نفر و گروگان گرفته شدن ۱۰۰ نفر منجر شد؛ رئیس‌جمهور فرانسه در پی این حملات اعلام وضعیت اضطراری کرد و تمامی مرزهای این کشور را بست.

 

 به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)،شبکه تلویزیونی سی ان ان اعلام کرد دست کم ۱۵۳ نفر در حملات تروریستی شب گذشته در پاریس جان خود را از دست دادند.

افراد مسلح و بمب گذاران به رستوران ها، یک سالن کنسرت و یک استادیوم ورزشی در پاریس حمله کردند.

اولین اتفاق، هنگامی رخ داد که یک مرد مسلح به کلاشنیکف، چندین نفر را در رستورانی پرازدحام به قتل رساند و هفت نفر را زخمی کرد.پس از آن گزارش شد دست‌کم دو انفجار در نزدیکی ورزشگاه «استادو فرانس»، جایی که مسابقه فوتبال بین آلمان و فرانسه در حال برگزاری بود، به وقوع پیوسته است. این اتفاق در حالی رخ داد که ساعاتی پیشتر گزارش شده بود که به دنبال تهدید تروریستی تیم فوتبال آلمان، هتل محل اقامت بازیکنان تیم ملی این کشور تخلیه شده بود.

سومین گزارش‌ از بحران پاریس مربوط به تیراندازی دو مرد مسلح به شرکت‌کنندگان در یک کنسرت موسیقی منتشر شد. گزارش‌ها حاکی است این دو مرد مسلح دست‌کم ۲۰ گلوله به سمت جمعیت شلیک کردند و نزدیک به ۱۰۰ نفر از حاضران را گروگان گرفتند.  این گروگان‌گیری در نزدیکی مرکز هنری «باتاکلان» انجام شده است.

پلیس فرانسه، ساعت‌ها بعد، اعلام کرد که حملات تروریستی دست‌کم در هفت نقطه پاریس به وقوع پیوسته است.

 دست‌کم ۱۵۳ نفر کشته و ۲۰۰ نفر زخمی در حمله تروریستی مرگبار در پاریس/ داعش مسئولیت انفجارهای پاریس را برعهده گرفت/ مرزهای فرانسه بسته شد

رئیس جمهور فرانسه در واکنش به این انفجارها آن را حمله تروریستی بی سابقه توصیف کرد. یک مقام شهری پاریس گفت افراد مسلح حدود ۱۰۰ نفر را که در کنسرتی در سالن موسیقی باتاکلان شرکت کرده بودند قتل عام کردند. کماندوهای ضد تروریستی فرانسه به محل حادثه اعزام شدند و توانستند افراد مسلح را بکشند و ده ها نفر را که از این حادثه دچار شوک شده بودند نجات دهند.

حدود ۴۰ نفر دیگر نیز در جریان ۵ حادثه تروریستی دیگر در پاریس کشته شدند. از جمله این حوادث دو انفجار بمب در خارج استادیوم ملی بود که اولاند و وزیر خارجه آلمان در آن در حال تماشای یک بازی دوستانه بودند.

در همین حال دادستان پاریس گفته است که تلفات در این حوادث حداقل ۱۲۰ نفر است. ۵ حمله نیز خنثی شده است.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در فرانسه/ دو نفر از مهاجمان پاریس شناسایی شدند

منابع فرانسوی گزارش کردند که هویت دو نفر از مهاجمان این حادثه تاکنون شناسایی شده است. یکی از آنها ظاهراً سوری و دیگری فرانسوی بودند.

تکفیری‌های «داعش» در بیانیه‌ای رسماً مسوولیت حملات تروریستی «پاریس» را برعهده گرفتند.

اعلام حالت اضطراری در فرانسه

رئیس جمهور فرانسه پس از این حملات حالت اضطراری در سراسر کشور فرانسه اعلام کرد. این برای نخستین بار در چندین دهه گذشته است که وضعیت اضطراری سراسری در فرانسه اعلام می شود. فرانسه همچنین مرزهای خود را بست تا مانع فرار تروریست ها شود. متروی فرانسه نیز بسته شد و به مدارس، دانشگاه ها و ساختمان های شهرداری ها دستور داده شد در روز شنبه بسته بمانند. در عین حال برخی خطوط ریلی و هوایی به کار خود ادامه خواهند داد.

اولاند در تلویزیون ظاهر شد و این حوادث را وحشتناک خواند. وی همچنین با حضور در محل این حملات وعده داد فرانسه جنگی بی رحم و شفقت علیه تروریسم به راه خواهد انداخت.

ایستگاه های رادیویی نیز به مردم پاریس هشدار دادند خیابان ها را ترک کنند.

سالن محل برگزاری کنسرتی که مورد حمله ترویست ها قرار گرفت فقط چند صد متر با دفتر مجله شارلی ابدو فاصله دارد که در ماه ژانویه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفت.

فرانس پرس: حال ۸۰ نفر از مجروحان حملات پاریس، وخیم است

یک مقام امنیتی در پاریس گفت در حملات تروریستی پاریس، بیش از دویست نفر مجروح شده اند که حال ۸۰ نفر آنان وخیم است.

گفتگوی تلفنی اولاند و اوباما

فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه در گفتگوی تلفنی با باراک اوباما همتای آمریکایی خود در مورد تقویت همکاری دو جانبه بر ضد تروریسم توافق کردند.

منبعی نزدیک به رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد: «باراک اوباما در این گفتگوی تلفنی حمایت خود را از مردم فرانسه در مقابل فاجعه وحشتناکی که در پاریس به وقوع پیوست ابراز کرد و فرانسوا اولاند آنچه را که اتفاق افتاده است برای او تشریح کرد».

این منبع افزود: «دو طرف بار دیگر بر تعهد خود برای همکاری نزدیک در مبارزه با تروریسم تأکید کردند. دو کشور به تبادل اطلاعات در ساعات و روزهای آینده ادامه می دهند».

احتمال افزایش شمار تلفات

فرانسوا مولن دادستان پاریس در مورد حملات پاریس گفت هنوز برای اعلام جزئیات این حادثه زود است. تحقیقات برای روشن شدن آنچه در این حملات رخ داد صورت خواهد گرفت.

مولن گفت: شما قربانیان زیاد است و شمار بسیاری نیز زخمی شده اند که وضعیت آنان وخیم است.

وی گفت: احتمالا شمار کشته شدگان افزایش خواهد یافت. ما تلاش می کنیم آنچه رخ داد را مشخص و تروریست ها را شناسایی کنیم.

احزاب اصلی فرانسه مبارزات انتخاباتی خود را متوقف کردند

در حالی تا برگزاری دور نخست انتخابات محلی فرانسه سه هفته باقی مانده است، حزب سوسیالیست فرانسه، حزب جمهوری خواهان – وابسته به نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری پیشین فرانسه – و جبهه ملی به رهبری مارین لوپن روز شنبه اعلام کردند مبارزات انتخاباتی را متوقف می کنند. این انتخابات قرار است روز ششم ماه دسامبر در استان های مختلف فرانسه برگزار شود.

داعش مسئولیت حملات پاریس را بر عهده گرفت

شبکه تلویزیونی ایتالیایی زبان اسکای تی جی بیست و چهار، اعلام کرد گروه (تکفیری صهیونیستی) داعش مسئولیت حملات تروریستی روز گذشته پاریس را بر عهده گرفت. این گروه تروریستی اعلام کرد این خون بهای سوریه است، این یازده سپتامبر فرانسه است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز اعلام کرد گروه تروریستی داعش، مسئولیت حملات روز گذشته پاریس را بر عهده گرفت.

امریکن ایرلاینز پروازهای خود را به مقصد پاریس به تعویق انداخت

به دنبال وقوع حملات تروریستی جمعه شب در پاریس، سخنگوی شرکت مسافربری هوایی امریکن ایرلاینز اعلام کرد: «در حال حاضر، فرودگاه بین المللی شارل-دو-گل باز است، اما با وجود این، ما تصمیم گرفتیم تا زمانی که اخبار کاملتری از پاریس دریافت کنیم، پروازهای امشب را به تعویق بیاندازیم».

این در حالی است که شرکت «یونایتد ایرلاینز»، دیگر شرکت هواپیمایی امریکایی تاکید کرد سه پرواز این شرکت از شهرهای شیکاگو، نیوآرک و واشنگتن به موقع انجام خواهد شد.

۸ نفر از مهاجمان کشته شدند

منابع امنیتی در فرانسه اعلام کردند هشت نفر از مهاجمان حملات پاریس، کشته شدند.

برگزاری هرگونه تظاهرات در فرانسه تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد

پایگاه خبری الدیار گزارش داد: پلیس فرانسه برگزاری هرگونه تظاهرات در محل های عمومی را تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام کرد.

شاهد عینی: مهاجمی فریاد می زد این تقصیر اولاند است

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پاریس، یک شاهد عینی اظهار داشت مهاجمان قبل از تیراندازی در سالن کنسرت باتاکلان پاریس، فریاد می زدند: «این تقصیر اولاند است، او نباید در سوریه مداخله می کرد».

پییر یاناژ، شهروند ۳۵ ساله ای که از تماشاچیان کنسرت بود، گفت ابتدا گمان می کرد صداها مربوط به خود کنسرت است، اما بعد متوجه شد که حمله ای صورت گرفته است.

تشدید کنترل‌ها در مرزهای بلژیک

مقامات بلژیک روز شنبه اعلام کردند اقدامات امنیتی در مرزهای کشورشان به خصوص مرزهای مشترک با فرانسه را پس از حملات تروریستی در پاریس، تشدید کرده اند. این مقامات همچنین دقت بیشتر برای جلوگیری از هرگونه حادثه در پایان هفته را خواستار شدند ولی افزودند لازم نیست حالت فوق العاده اعلام شود.

چین حملات پاریس را به شدت محکوم کرد

رسانه های چین به نقل از هونگ لی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه چین اعلام کردند :« این حمله ای شوکه کننده است ، تروریسم دشمن همه بشریت است و چین با قدرت از فرانسه در تلاش خود در مبارزه با تروریسم حمایت می کند.»
وی افزود :« چین صمیمانه به فرانسه تسلیت می گوید.»

اسپانیا: حوادث پاریس نشان می دهد که با چالشی بی سابقه روبرو هستیم

یک منبع دولتی جمعه شب اعلام کرد پس از حملات تروریستی پاریس، ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا با مانوئل والس، نخست وزیر فرانسه تلفنی تماس گرفته و مراتب همبستگی اسپانیا و را با فرانسه ابراز کرد.
در همین حال، خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در گفت و گویی تلویزیونی اظهار داشت: «این حوادث نشان می دهد که با چالشی بی سابقه و بی رحمی بزرگی روبرو هستیم».

ابراز همدردی اردوغان با بازماندگان حملات پاریس

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، به دنبال حملات تروریستی در پاریس،‌ با بازماندگان این حملات ابراز همدردی کرد و اقدامات ضد تروریستی را خواستار شد.

کمیسیون اروپا همبستگی خود را با مردم فرانسه اعلام کرد

به گزارش خبرگزاری فرانسه از بروکسل، ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اظهار داشت حملات تروریستی به پایتخت فرانسه به شدت غافلگیرم کرد. وی همچنین در حساب کاربری خود در توییتر گفت: «تسلیت خود را به مردم فرانسه ابراز داشته و با آنان احساس همبستگی کامل دارم».

موضع‌گیری نتانیاهو

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت:‌ برای مقابله با تروریسم، اسرائیل شانه به شانه فرانسه حرکت می کند.

عربستان حملات پاریس را محکوم کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز یک منبع عربستانی به خبرگزاری رسمی این کشور گفت حملات پاریس نشان داد که لازم است برای ریشه کنی تهدیدها علیه امنیت جهانی تلاش مشترک بین المللی صورت گیرد. از قول این منبع نقل شده است: «یک منبع در وزارت خارجه (عربستان ) این اقدامات و انفجارهای تروریستی را در پایتخت فرانسه محکوم کرد.»

این منبع گفت: « عربستان سعودی بر لزوم تلاشی هماهنگ توسط جامعه بین المللی برای ریشه کنی این تهدیدهای خطرناک و ویرانگر که امنیت و ثبات را در سراسر جهان هدف قرار داده و در حکم خطری برای تمام هنجارها و کنوانسیونهای دینی و بین المللی است تاکید می کند.»

این منبع اظهار داشت اقدام بین المللی برای مبارزه با آنهایی که تلاش می کنند « به امنیت جهانی به هر بهانه ای آسیب برسانند » نیازمند ابزارهای موثر است.