نگاهی تحلیلی و مقایسه ای به انتخابات مرحله دوم تبریز: اصولگرایان مطمئن، اصلاح طلبان پرکار!

تقریبا اصولگرایان همان آرای معروف به « سنتی» خود را در این مرحله هم حفظ کرده اند و نتوانسته اند چندان بر این صندوق آرا و مقبولیت خود در بین اقشار مختلف مردم اضافه کنند. در حالی که اردوگاه اصلاح طلبان، در این زمینه موفق تر عمل کرده و درصد افزایش آرای آنها در این مرحله فوق العاده و موثر بوده است. به گونه ای که حتی دو کاندیدای آنها افزایش ۱۷ و ۱۸ درصدی در میزان اقبال عمومی رای دهندگان را داشته اند.

خوش نیت (2)  به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، با پایان یافتن مرحله دوم انتخابات مجلس دهم در آذربایجان شرقی و راهیابی ۹ نماینده باقی مانده از سهمیه این استان به بهارستان، اکنون همه نگاه ها به سوی مرکز استان دوخته شده تا علت رویداد سیاسی – انتخاباتی آن در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو را تحلیل کنند. چرا که به گمان خیلی از مردم و کارشناسان، نتایج این مرحله برخلاف مرحله اول، غیرقابل باور می نماید.

برخلاف مرحله اول که قریب به اتفاق تحلیل گرایان سیاسی و انتخاباتی، پیروزی دو  کاندیدای مطرح یعنی پزشکیان و بیگی را پیش بینی می کردند اما در مرحله دوم، گمانه زنی و ها و حدس و گمان ها طیف گسترده و گاه متضادی را دربرمی گرفت. برخی شانس پیروزی را تماما در اختیار لیست امید قرار داده و آنها را پیروز قطعی انتخابات می دانستند و در نقطه مقابل با اوج گیری فعالیت های انتخاباتی اصولگرایان به ویژه در روزهای آخر، چنین نظر می دادند که با توجه به عدم اقبال رای دهندگان در مرحله دوم، آرای سنتی ایفای نقش خواهند کرد و لیست اصولگرایان رای اکثریت را از آن خود خواهد ساخت. برخی از کنش گران سیاسی نیز، همواره شانس کاندیدای مستقل این مرحله یعنی منادی را برای راه یابی به مجلس دهم، با توجه به نگاه بدبینانه ای که نسبت به فعالیت های سیاسی و حزبی داشتند زیاد می دانستند. در نهایت اینکه ، نتیجه ای رقم خورد که کمتر تحلیل گر و کارشناس سیاسی می توانست به طور کامل و صد در صد این ترکیب رنگارنگ از نمایندگان طیف های مختلف سیاسی را پیش بینی کند!

غیر از دو کاندیدایی که در دور اول به مجلس راه یافتند میزان آرای ۸ کاندیدای باقی مانده راه یافته به مرحله دوم در نوع خود حرف های بسیاری برای گفتن دارد. هر چند الگوی رای دهی مردم در مرحله دوم انتخابات با الگو و شیوه انتخابات و اقبال مردمی در مرحله اول کاملا متفاوت است اما می توان با مدنظر قراردادن آرای دو مرحله، به نتایج قابل توجه و جالبی دست یافت.

نگاهی به تغییر آرای همه ۸ کاندیدای حاضر در ماراتن مرحله دوم نشان می دهد که میزان موفقیت و کامیابی آنها در مرحله دوم با لحاظ ضریبی از آرایشان در مرحله اول، به میزان تلاش و پیگیری و جلب نظر رای دهندگان ارتباط دارد. آنجا که با بررسی این اعداد و ارقام می توان با قدرت و قاطعیت گفت که: طیف اصلاح طلبان در دور دوم بیشتر و بهتر از طیف اصولگرایان کار و تلاش تبلیغاتی کرده اند!

در جدول زیر نگاهی می اندازیم به میزان آرای همه ۸ کاندیدا در دو مرحله اول و دوم و درصد تغییر آرای آنها

ساده ترین برداشتی که می توان از این جدول و پراکنش آرای آنها تحلیل کرد این است که تقریبا اصولگرایان همان آرای معروف به « سنتی» خود را در این مرحله هم حفظ کرده اند و نتوانسته اند چندان بر این صندوق آرا و مقبولیت خود در بین اقشار مختلف مردم اضافه کنند. در حالی که اردوگاه اصلاح طلبان، در این زمینه موفق تر عمل کرده و درصد افزایش آرای آنها در این مرحله فوق العاده و موثر بوده است. به گونه ای که حتی دو کاندیدای آنها افزایش ۱۷ و ۱۸ درصدی در میزان اقبال عمومی رای دهندگان را داشته اند. درصدی که با توجه به تعداد رای دهندگان، در نتیجه شمارش آرا و سرنوشت انتخابات، عدد بسیار درشتی است.

در سوی دیگر، اصولگرایان هم هر چند توانسته اند بر سبد رای خود بیفزایند اما این افزایش در برابر افزایش آرای خاکستری اصلاح طلبان رنگ باخته است. پراکنش آرای آنها نشان می دهد که تحلیل گران اصولگرا، کم کاری کرده اند!

به عنوان مثال، تاج الدینی به عنوان چهره شاخص و سرلیست اصولگرایان در این مرحله تنها دو درصد و سعیدی تنها سه درصد افزایش رای داشته اند. در حالی که کاندیداهای اصلاح طلبان مانند: ساعی، ۱۷ درصد، بی مقدار ۱۶ درصد و عباس زاده ۱۸ درصد افزایش رای داشته اند. تنها یکی از کاندیداهای این لیست افزایش چندانی در آرا نداشته و آن هم الموسوی است که به ۵ درصد افزایش بسنده کرده است.

حتی کاندیدای پیروز اصولگرایان در این مرحله یعنی فرهنگی که برخی در اسفند ماه ۹۴ او را جزو یکی از نفرات حتمی راه یافته در مرحله اول پیش بینی می کردند با ریزش شدید آرا مواجه شده و ۱۸ درصد کاهش رای نسبت به مرحله اول داشته است. هر چند او موفق شده در مرحله دوم به مجلس راه یابد اما با این حال، با توجه به اینکه همواره وزنه رای دهی در مرحله دوم به آرای سنتی سنگینی می کند کاهش آرای این نماینده اصولگرا، جای بررسی و صحبت دارد.

در این بین تغییر آرای منادی نیز جالب توجه است. او نیز همانند اصولگرایان نتوانسته در افزایش درصد آرای ماخوذه خود موفق عمل کند و با کاهش ۴ درصدی آرای خود روبرو شده است.

برداشت دیگری که از این شرایط می توان داشت این است که اصولگرایان بیش از اندازه به سبد آرای خود مطمئن بودند و به نوعی از پیروزی قطعی خود خیالشان راحت بود! در حالی که اصلاح طلبان با درک کلیدی ترین نکته انتخاباتی از نوع مدل ایرانی یعنی « نقش آفرینی آرای سنتی در مرحله دوم» ، بر کار و تبلیغات خود افزودند تا از این گذرگاه سخت سیاسی با موفقیت عبور کنند. به همان اندازه که اصولگرایان، با خیال راحت قدم به روز جمعه گذاشتند اصلاح طلبان ، از خود تلاش بیشتر به خرج دادند.

به نظر می رسد کاندیداهای شکست خودره در این انتخابات از تحلیل واقع بینانه آرای نامزد مورد حمایت خویش در مرحله اول ناتوان بوده اند! چرا که اگر مشاوران کارآزموده و واقع بین، می توانستند با رصد افکار عمومی، سنجش اقبال مردمی، تحلیل اوضاع قومی، فرهنگی و سیاسی حوزه انتخابیه و به کارگیری شیوه های تبلیغاتی موثر و ابتکاری، از ریزش آرای نامزد خود جلوگیری کرده و اکنون شاهین کامیابی و اقبال را در آغوش گیرند!

جدول

یادداشت سیاسی ؛ محمد امین خوش نیت