به گزارش اعتدال پرس (اعتدال آذربایجان)، حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (شنبه) در جلسه ستاد مقابله با کرونا با اشاره به همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شب‌های قدر اظهار کرد: از مردم تشکر می‌کنم که در مراسم احیا دستورالعمل‌ها و اصول را رعایت و با اصول در مراسم دعا، قرآن و مراسم قرآن سرگرفتن شرکت کردند. ما به جد باید از همه برگزار کنندگان این مراسم، وعاظ، مداحان و مسئولین مساجد و حسینیه‌ها و بسیج مساجد کمال تشکر و امتنان را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: ما در شرایطی هستیم که نباید بگذرانیم اضطراب و ناامیدی و تردید نسبت به آینده در جامعه ایجاد شود و نباید بگذاریم شرایطی ایجاد شود که مردم احساس کنند به طور کامل از شرایط خطر این ویروس عبور کردیم. عده‌ای هستند که یأس، اضطراب و دلهره را در جامعه می‌دمند و مردم احساس می‌کنند گرفتار شرایط بسیار سخت در زندگی شدند و به این زودی‌ها برای آنها راه نجات نیست. وقتی مردم نمی‌دانند چه می‌شود، برایشان آثار روانی و آثار تصمیم گیری اقتصادی برای آینده دارد.

رئیس‌جمهور افزود: خواهش می‌کنیم هم مسئولین پزشکی و هم مسئولین اقتصادی، سیاسی و اجتماعی برای مردم واضح توضیح دهند که دوران سختی نگذشته و دوران ویروس تمام نشده و ما همچنان با یک ویروس خطرناک روبرو هستیم اما شرایط ما از دیروز بهتر شده است.

روحانی افزود: تاکید می‌کنم شرایط ما از دیروز بهتر شده است‌. یعنی روز اول شیوع این بیماری یعنی اسفند سال گذشته و مشکلات و به هم ریختگی‌ها را به یاد بیاورید. هیچکس نمی‌دانست باید چه کار کند، با این ویروس آشنا نبودند، نمی‌دانستند چگونه عمل می‌کند و چگونه باید مقابله کنند، درباره اینکه مدت پنهان بودن این ویروس چقدر است، هر کس چیزی می‌گفت. این ویروس چه می‌کند و چه آثاری دارد؟ علائم این ویروس چیست، یکی می‌گفت سرفه زیاد است، یکی می‌گفت تب اگر بالا رفت و هر کسی چیزی می‌گفت.

روحانی تاکید کرد: در این مدت مهارت مردم و کادر درمانی ما به مراتب بالا رفته است. امروز پزشکان و پرستاران ما تقریباً این ویروس و علائم این ویروس را می‌شناسند. روزهای اول نمی‌دانستند سردردهای مداوم، دردهای عضلانی، استخوان درد، از دست دادن بویایی و چشایی برای چیست و تنها به سرفه و تب اکتفا شده بود و بعد تنگی نفس. این سه اصلی نشانه‌های این ویروس شده بود و بعدها معلوم شد متفاوت است و در شکل‌های مختلف ظهور و بروز می‌کند و آثار آن هم مختلف است یعنی فردی ویروس گرفته فقط سر درد داشته، یکی فقط پا یا کمرش درد گرفته است. مهارت‌ها زیاد شده است و روز به روز هم در پزشکان و متخصصین ما زیادتر می‌شود.

وی اضافه کرد: نکته دوم اینکه تجهیزات ما هم بیشتر می‌شود. روز اول اگر از ماسک صحبت می‌شد ما نمی‌دانستیم n۹۵ چندتا داریم و کافی هست یا نیست، قابل تولید هست یا نیست؟ تولیدات ما مورد قبول بهداشت و درمان هست یا نیست؟ امروز شرایط ما کامل فرق کرده است. چند ونتیلاتور داریم؟ چقدر نیاز داریم؟ حتماً باید از خارج وارد کنیم؟ الحمدلله ما از اینها عبور کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم باید بدانند شرایط فردای ما در زمینه مقابله با این ویروس بدتر از امروز نیست، گفت: مگر اینکه کسی بگوید چند ماه آینده جهشی پیدا می‌کند که بحث دیگری است. به حمدلله شرایط ما بهتر شده و مردم ضمن احتیاط باید به آینده خود اطمینان داشته باشند که شرایط ما در آینده بهتر خواهد شد، حتی اگر این ویروس جهش داشته باشد وموجی در اواخر تابستان یا پاییز داشته باشیم به نظرم از پیک اصلی در کشور عبور کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: بعضی از مردم بدن‌هایشان قدرت مقاومت پیدا کرده است و برخی عبور کردند و ندانستند عبور کردند و تمام شده و بدنشان مقاوم شده است‌. امروز اول اسفند و فروردین نیست ما آخر اردیبهشت هستیم و شرایط ما کاملاً متفاوت است اما در عین حال باید کاملاً حواسمان جمع باشد و احتیاط کنیم و فکر نکنیم تمام شده است. اجتماع و کنار هم قرار گرفتن و دستورالعمل‌ها را کنار گذاشتن به راحتی می‌تواند ۵ مبتلا در جمعیت را به ۵۰۰ مبتلا تبدیل کند و آن ۵۰۰ مبتلا به ۵ هزار مبتلا تبدیل شود.

وی ادامه داد: ما آن زمان برای تخت و بیمارستان و نیروی انسانی و پزشک و پرستار و آزمایشگاه به مشکل می‌خوریم، باید حالت وسطی برای مردم ترسیم کنیم. اضطراب و دلهره درست نکنیم، بی تفاوتی هم درست نکنیم. محققین و پزشکان ما و همه باید این را برای مردم توضیح دهند. الحمدلله در کشور نه دعوای جان و دین داریم و نه دعوای نان و جان. دین و جان و نان ما در کنار هم است‌. هم شب‌های احیا داشتیم هم در جاهای سفید نماز جمعه هست و بعد از ماه رمضان بازگشایی اماکن مقدس و متبرکه را داریم، هم فعالیت پزشکی و دستورالعمل‌ها است که انجام می‌شود.

وی بیان کرد: ما روز اول مواجهه با این ویروس در کنار خطر سلامت مردم متوجه خطری شدیم و این خطر را از رسانه‌های بیگانه لمس کردیم. دیدم می‌خواهند به بهانه بیماری کشور را تعطیل کنند و به هم بریزند. همانطور که در کشور سلامت یک ضرورت و خدمت ضروری است، آب و برق و گاز هم ضروری است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد. بسیاری مسائل به عنوان خدمت ضروری در جامعه مطرح است، برخی کالاها هم ضروری است، مواد غذایی و ضدعفونی. در قدم اول روی کالاها و خدمات ضروری متمرکز شدیم و محکم و قاطع ایستادیم که همه جا بدون تعطیلی حتی یک روز باید به فعالیت‌های خود ادامه دهیم و این کار را در کشور کردیم.

روحانی تصریح کرد: بعضی از کشورها در ابن زمینه‌ها مشکل پیدا کردند. الحمدلله مشکل چندانی هم پیدا نکردیم. بعد آمدیم گفتیم قسمت‌های کم ریسک بازگشایی شود و بعد مراحل بعدی را انجام دادیم. الحمدلله در جاهایی که مردم مراعات کردند کارها خوب پیش رفته است البته هنوز در بعضی جاها باید در آموزش دبستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها بیشتر کار شود و حساب شده تر باشد که یا در فضای مجازی یا در سال آینده جبران شود.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی بهداشت فردی برای ما اصل است. شستن دست و ماسک زدن و استفاده از دستکش کارهای فردی است که هر فردی باید دنبال کند و ادامه دهد. تا اطلاع ثانوی باید فاصله گذاری هوشمند را داشته باشیم و ممکن است ماه‌ها طول بکشد. اصلاً مدتی عادات گذشته را فراموش کنیم، به هم می‌رسیدیم دست دراز می‌کردیم و هم را در آغوش می‌گرفتیم، خانه پدر و مادر می‌رفتیم، فراموش کنیم و با تلفن و فضای مجازی و طرق دیگر با مراعات فاصله اجتماعی زندگی کنیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: کرونا هست و باید زندگی خود را با آن تطبیق دهیم. علاوه بر بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، به فرد مبتلا باید حواسمان باشد. فرد مبتلا باید فوری از جامعه جدا شود. این را در قالب مصوبه این شورا ابلاغ کردیم که در این روزها متوجه شدم ظاهراً اجرا نشده است. قرار شده بود هر فردی مبتلا است باید به خود او، خانواده و محل کارش ابلاغ کنیم. این نشده است، یعنی طرف آزمایش شده و مثبت بوده و حتی به خودش هم نگفتند. به خانواده و محل کار اطلاع داده نشده است. این به عنوان مصوبه جلسه ما بوده و ضروری است.

روحانی گفت: اختلاف نظرهایی هم وجود دارد. طرف عضو فلان دستگاه است، در جایی به عنوان مأمور کار می‌کند و تست کردند و می‌گویند مثبت است، به نهاد مربوطه رفته در بهداری از طریق خون گفتند مبتلا نیستی و به کار خود ادامه بده. یعنی ناهماهنگی، یکی می‌گوید معیار خون است یکی می‌گوید سی تی اسکن، یکی می‌گوید معیار تست است، یکی گفته است تست سرولوژی.

وی افزود: ما باید دستورالعمل‌های روشن و بسیار قاطع را به همه پزشکان ابلاغ کنیم همانطور که WHO در هر مقطع اطلاعیه می‌دهد و دستورالعمل صادر می‌کند، وزارت بهداشت و درمان هم که اینقدر تلاس می‌کند اول به پزشکان و بیمارستان‌های خود توجه کند، اینها را یکسان و یکجور کنیم. باید به مردم آموزش کافی بدهیم. آموزش ما کافی نیست. پس افراد مبتلا باید قرنطینه شوند و این اصل است‌. اگر افراد مبتلا در جامعه بچرخند کارهای ما چه فایده‌ای دارد؟

روحانی اظهار داشت: مسأله چهارم مسأله بیماریابی است و باید آن را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم، آنها را کنار ببریم و قرنطینه و ایزوله کنیم تا سریع‌تر و حساب شده تر از این دوران عبور کنیم. برای پیروزی و موفقیت در این دوران ابتدا باید به‌دنبال اعتماد عمومی باشیم کار به دست مردم انجام می‌شود. مردم وقتی درست عمل می‌کنند که به دولت، وزارت بهداشت و پزشک و سخنگو اعتماد کنند. اگر اعتماد مردم متزلزل شود کار پیش نمی‌رود. اعتماد به دولت، نظام، مسئولین و مراجع ذی ربط اصل است. برای این اعتماد نیاز به شفافیت است هر چه با مردم صادقانه تر و شفاف‌تر صحبت کنیم اعتماد مردم بیشتر می‌شود. هرچه همکاری عمومی دستگاه‌ها و ارگان‌ها بیشتر شود، اعتماد بیشتر می‌شود.

رئیس‌جمهور گفت: هرچه همکاری عمومی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد، مقابله با کرونا امکان‌پذیرتر است. وقت زیادی برای دعوا و اختلاف‌نظر وجود دارد؛ به موقع دعوا می‌کنیم. الان موقع دعوا نیست. الان موقع اتحاد همه است. همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کرونا برطرف شود.

وی تأکید کرد: همکاری، هماهنگی و اعتماد ارگان‌ها به یکدیگر موجب افزایش اعتماد مردم به دولت می‌شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید صدای مردم را بشنویم، گفت: مردم انتقادات و حرف‌هایی دارند، باید صدای آنها به خوبی شنیده شود. باید مردم برای چندین ماه زندگی همراه با کرونا آماده شوند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ممکن است در یک لحظه استانی سفید باشد و سپس در شرایط زرد و قرمز قرار گیرد؛ این موضوع بستگی به عملکرد مردم دارد.

وی با بیان اینکه دوران بیماری کرونا تمام نشده است، افزود: باید در این زمینه هوشیارانه و حساب شده عمل کنیم. کشورهایی که از ما پولدارتر هستند و تجهیزات پزشکی بیشتری در اختیار دارند، در مبارزه با بیماری کرونا گرفتار شده‌اند زیرا همکاری مردم در این کشورها کم است و اختلاف زیادی بین مسئولان وجود دارد. زمانی که اختلاف بین مسئولان افزایش یافته و اعتماد مردم به سیستم بهداشت و درمان کاهش یابد، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

روحانی افزود: مردم بدانند که باید با ویروس کرونا زندگی کنند تا زمانی که یا این ویروس از بین برود، که بعید می‌دانم، یا درمان قطعی برای آن پیدا شود، که هنوز پیدا نشده است، یا واکسن مطمئنی کشف شود، که هنوز درست نشده و اگر اختراع شود، معلوم نیست چه زمان به دست ما برسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید برای افرادی که در جامعه دچار فشار زندگی هستند و شرایط زندگی‌شان خوب نیست، بسته‌های حمایتی درست کنیم. جمعیتی بیکار شده‌اند و شغلی ندارند؛ بعضی از آنها پس از سه ماه تازه می‌خواهند مشاغلشان بازگشایی شود و بعضی دیگر هنوز اجازه فعالیت ندارند؛ این افراد آبرودار هستند، چِک دارند، مستأجر هستند و باید اجاره بپردازند. همه باید کمک کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت به تنهایی قادر نیست مشکلات همه این افراد را حل کند. دولت به حد توان خود کمک می‌کند و باید باز هم کمک کند؛ مردم هم کمک می‌کنند. در شب‌های ماه رمضان، خیرین، بسیج، سپاه، کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در صحنه هستند و کمک می‌کنند؛ این کار بزرگ و ارزشمندی است. در شرایط سختی قرار داریم.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان در این مقطع بار سنگینی بر دوش دارند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در دو، سه ماه اخیر کارهای بزرگی را انجام دادند و بار سنگینی بر دوش دارند. شاید این شرکت‌ها در دو، سه ماه آینده به تولید واکسن رسیدند البته تولید واکسن دوره طولانی دارد. بعید است تولید واکسن در سال جاری امکان‌پذیر باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان باید تمام توان خود را برای تأمین داروها و نیازمندی‌های کشور به کار گیرند.

روحانی درباره تولید و صادرات کشور گفت: کشور نیاز به ارز برای صادرات و واردات دارد. ما همه چیز را بررسی کردیم. همه باید به میدان بیاییم. اگر چشم ما به بشکه نفت است، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم. اما اگر چشم ما به دست صادرکنندگان صالحِ وطن‌دوست و ملت‌دوست باشد، مشکلی نخواهیم داشت. در صورتی که صادرکنندگان ما با همه توان اجناس را صادر کنند و دلار آن را به کشور بازگردانند، مشکلی نخواهیم داشت. باید همدیگر را یاری کنیم تا ارز لازم به کشور بازگردد.

وی با تأکید بر اینکه باید جهش تولید عملیاتی شود، گفت: همه باید به صحنه بیاییم تا تولید و صادرات عملیاتی شود.

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره تصمیمات جلسه امروز گفت: در بسیاری از کشورها تلفات سالمندان ناشی از بیماری کرونا بسیار بالاست بخصوص در کشورهایی که سالمندان بیشتر در خانه سالمندان زندگی می‌کنند، تعداد متوفیان آنها بالاست اما در کشور ما افرادی که فوت کردند، اکثریت افرادی بودند که سن آنها ۶۰ تا ۷۰ سال به بالاست.

رئیس‌جمهور گفت: در کشور ما سالمندان معمولاً در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند و نزد اقوام و خویشان خود هستند به همین دلیل از سلامتی بیشتری برخوردارند.

روحانی گفت: یک گزارش خوبی در ابتدای جلسه ارائه شد که باعث خوشحالی است. در تمام کشورهای دنیا تعداد افراد سالمند بسیار بالاست، مخصوصاً تعداد سالمندانی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند. در خارج از ایران سالمندان بیشتر در خانه سالمندان زندگی می‌کنند در حالی که در جامعه اینگونه نیست. تعداد متوفیان سالمندان در خارج از ایران بالاست. اینکه در برخی کشورها ۳۰ یا ۵۰ درصد فوتی‌ها از سالمندان هستند بسیار تأثر برانگیز است. در کشور ما افراد فوتی کسانی هستند که سن آنها بالاست یعنی مثلاً ۶۰ یا ۷۰ سال به بالا هستند و اکثر افراد از این طبقه هستند. اما در کشور ما سالمندان در خانه سالمندان زندگی نمی‌کنند و تنها ۱ درصد سالمندان در خانه سالمندان به سر می‌برند و ۹۹ درصد آنها در خانه فرزندان و اقوامشان زندگی می‌کنند. فرهنگ دینی و ایرانی ما زندگی در خانه سالمندان را نمی‌پذیرد.

وی افزود: الحمدلله آنهایی که در بخش سالمندان زندگی می‌کنند تعداد وفات آنها بر اثر کرونا بسیار کم و حدود ۱.۵ درصد بوده است. حتی کل افرادی که در ماه فروردین فوت کردند، از حدود ۵۱ هزار نفری که ما در خانه سالمندان داریم، در حالی که پارسال ۳۱۲ نفر فوتی داشتند امسال ۳۸۲ نفر بوده‌اند. بنابراین خیلی تعداد فوتی‌ها بالا نرفته با اینکه پارسال تعداد سالمندان در خانه سالمندان ۴۱ هزار نفر بودند و امسال تعداد آنها به ۵۱ هزار نفر رسیده‌اند. این به خاطر فرهنگ خوب ماست و این خبر خوشی بود که در جلسه داده شد و عزیزان ما که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند از آنها به خوبی مراقبت شده است.

روحانی در ادامه گفت: برای روز قدس امسال دو تصمیم گرفته شده است. تصمیم اول این بود که روز قدس در ۲۱۸ شهری که در حالت خوشبینانه سفید اعلام شده و نماز جمعه هم در آنها برقرار است می‌تواند برگزار شود. روز قدس امسال همان اجتماع مردم در نماز جمعه است که قرائت قطعنامه و سخنان امام جمعه و دیگر سخنرانان این مراسم انجام می‌گیرد. با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی مراسم روز قدس نه به صورت راهپیمایی بلکه به صورت اجتماع در محل نماز جمعه در مناطق سفید اجرا خواهد شد.

وی افزود: اما برای شهر تهران یک دستورالعمل ویژه‌ای مورد نظر جلسه بود. با اینکه شرایط تهران قرمز است اما چون پایتخت کشور است و نمی‌شود که هیچ خبری نباشد، ولو اینکه فضای مجازی و تلویزیون بخواهند جبران کنند، بنابراین قرار شد که مسئولت را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عهده بگیرد و از یک مبدا تا یک مقصدی را از طریق خودروها یک حرکتی انجام بگیرد که هم تبلیغ و هم تحرک باشد. به هر حال در خودرو هم می‌توان سرود خوانده شود و هم پرچم‌ها را در دست گرفت و مسیر هم به گونه‌ای هدایت شود که اجتماع مردمی نباشد تا مشکل بهداشتی پیش نیاید. اما یک مراسم نمادینی توسط خودروها انجام خواهد گرفت و مسئولیت آن هم با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

رئیس‌جمهور درباره مراسم عید فطر هم گفت: بنا شد که در سراسر کشور نماز عید فطر باشد اما در مکان‌هایی که در سال‌های گذشته اجتماعات بزرگ انجام می‌گرفت مثل مصلا و… آن اجتماعات بزرگ انجام نگیرد. مساجد، اماکن و محله‌ها و هر مسجدی که می‌خواهد نماز عید فطر برگزار کند آزاد است و باید فاصله‌ها را رعایت کنند و دستورالعمل‌های بهداشتی را مراعات کنند. آن کسانی هم که احتیاط می‌کنند می‌توانند در منزل خود نماز عید فطر بخوانند، چون به هر حال این نمازی است که بر آن تاکید شده اما به هر حال نماز واجب نیست. بنابراین ما در روز عید فطر در مساجد محله‌ها و مخصوصاً در فضای باز با مراعات اصول بهداشتی نماز عید فطر را خواهیم داشت.

وی افزود: مسئله بعدی درباره اماکن مقدس ما مخصوصاً حرم رضوی و حرم حضرت معصومه، شاه چراغ و سایر اماکن است که بنا شد بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب دستورالعمل‌هایی که تعیین شده و به آنها ابلاغ شده صحن اینها باز شود. رواق‌ها و حرم همچنان بسته است اما صحن‌ها باز خواهد شد. بنا شد فعلاً سه ساعت در صبح و سه ساعت در بعد از ظهر درهای صحن باز شود و مردم وارد صحن شوند و زیارت کنند اما توقف زیاد نداشته باشند. البته این آغاز کار است و هر چه جلوتر برویم شرایط ما بهتر خواهد شد.

وی همچنین گفت: رستوران‌ها بعد از ماه مبارک در چارچوب پروتکل‌هایی که به آنها ابلاغ می‌شود و باید مراعات کنند بازگشایی خواهد شد. کنکور دانشگاه‌ها در چارچوب پروتکل‌هایی که به آنها ابلاغ می‌شود برگزار خواهد شد. دانشگاه‌ها البته غیر از پزشکی که شرایط دیگری دارد و الان هم فعال است از ۱۷ خرداد فعالیت‌های خود را آغاز خواهند کرد. هم برای برگزاری کارگاه‌ها و هم برگزاری امتحانات. فعالیت‌های ورزشی در چارچوب پروتکل‌ها آزاد خواهد شد. البته فعالیت‌های ورزشی که بدون تماشاچی هستند و در عین انجام مسابقات اجتماع مردم نخواهد بود. چارچوب و پروتکل را هم وزارت بهداشت و درمان ابلاغ خواهد کرد و طبق آن عمل خواهد شد.

روحانی درباره هتل‌ها هم گفت: هتل‌ها بسته نیست فقط آن قسمتی که در هتل‌ها تعطیل بود رستوران آنها بود. مردم می‌توانستند به هتل‌ها بروند و حتی از رستوران غذا بگیرند و به اتاق‌هایشان ببرند اما رستوران‌ها فعال نبود. بعد از ماه رمضان همانطور که رستوران‌ها فعال می‌شود رستوران‌های هتل هم فعال خواهد شد.