شهرداران آذربایجان ریسک‌پذیر نیستند

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به ریسک‌پذیر نبودن شهرداران در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، گفت: مشارکت سرمایه‌گذاران در شهرها بسیار پراهمیت بوده و کم توجهی در این راستا قابل قبول نیست.

به گزارش اعتدال آذربایجان، مرتضی موحدنیا عصر امروز در نشست هم‌اندیشی رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به ریسک‌پذیر نبودن شهرداران در جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اظهار کرد: مشارکت سرمایه‌گذاران در شهرها بسیار پراهمیت بوده و کم توجهی در این راستا قابل قبول نیست.

وی با اشاره به مشکلات سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهرها از قبیل کاربری اراضی و اهلیت سرمایه‌گذار گفت: ۱۳۶ بسته سرمایه‌گذاری شهری به مبلغ ۳۳ هزار میلیارد ریال آماده شده، در حالیکه بودجه شهرداری‌های استان در سال‌جاری ۱۲ هزار میلیارد ریال است و لازم است که این بسته‌ها با مشاوره کارشناسان حقوقی تبدیل به قرارداد شود.

مدیرکل شهری و شوراهای استانداری استان یادآور شد: ما در دوره ششم شوراها قرار گرفته و دوره آزمون و خطا را پشت سر گذاشته‌ایم، اما شاهدیم که در جلسات حل اختلاف، اکثر موارد مربوط به اختلاف و دودستگی در بین اعضای شوراهاست که باعث بدبینی مردم می‌شود؛ البته اختلاف نظر در بین اعضای شورا طبیعی است اما تنش و درگیری باعت آسیب به مدیریت شهری می‌شود.

موحدنیا با تاکید بر افزایش بودجه و سرانه شهرداری‌ها افزود: در سال‌های گذشته سرانه شهرداری‌ها ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان بود که سال گذشته این مبلغ به ۱ تا ۲/۵ میلیون تومان افزایش یافت؛ افزایش بودجه شهرداری‌ها بستگی به نگرش اعضای شورا دارد که اگر نگرش منتج به نتیجه نشد باید نگرش را تغییر داد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداران باید در بودجه سال ۱۴۰۲ به مدیریت بودجه و افزایش درآمد توجه کنند، متذکر شد: در سال گذشته ۷۵۵ میلیارد ریال به حساب شهرداری‌ها واریز شده بود که در سال‌جاری به۱۶۰۰ میلیارد رسید که این امر نشانگر افزایش دو برابری کمک های دولت به شهرداری هاست.

عامل اصلی نارضایتی در بین مردم

موحدنیا با بیان اینکه رمز موفقیت در بین مردم بودن است، تصریح کرد: عامل اصلی نارضایتی در بین مردم، عدم رسیدگی به مشکلات مردم و پاسخگو نبودن است؛ شهردار باید در محل خدمت مقیم بوده و در کنار مردم باشد و شبانه‌روز خدمت به مردم را سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه شهرداری‌ها ملزم به تدوین برنامه و کارنامه عملکرد خود هستند، بیان داشت: شهرداری‌های بناب، خسروشاه، میانه، تبریز، بخشایش، خواجه، ممقان و ایلخچی نسبت به ارائه برنامه‌های خود اقدام کرده‌اند و بقیه شهرها یا این برنامه را تدوین کرده و ارسال نکرده‌اند و یا تدوین نکرده‌اند که اگر برنامه تدوین نشده کوتاهی از شوراهاست.

رؤسای شوراهای اسلامی شهرهای استان نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسائل شهری پرداخته و بحث و تبادل نظر کردند.