مس کاتد از هیپ لیچینگ ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وعده تولید سالانه ۴۰۰ هزار تن مس کاتد تا پایان ۱۴۰۶ در مس سونگون

مدیر مجتمع مس سونگون با اشاره به پیشرفت ۹۵ درصدی طرح هیپ لیچینگ این مجموعه، پیش بینی کرد تولید مس کاتد از این طرح برای اولین بار در اسفند امسال محقق شود.

به گزارش اعتدال آذربایجان(اعتدال پرس)، معبود عباس زاده روز چهارشنبه در نشست با رسانه ها با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای ۱۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مجتمع اعلام کرد: از این رقم ۱۰۸ هزار میلیارد تومان در قالب ۳۴ طرح مصوب شده و در حال اجراست.

وی افزود: تاکنون هشت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح های سرمایه گذاری در مجتمع مس سونگون جذب شده است.

وی اضافه کرد: اکنون میزان تولید مس کاتد در مجتمع سونگون صفر و قرار است این رقم در پایان سال ۱۴۰۶ به ۴۰۰ هزار تن کاتد برسد؛ برای این منظور باید بار ورودی فعلی ۱۴ میلیون تنی معدن سونگون که منجر به تولید ۳۳۰ هزار تن کنسانتره می شود، به ۵۶ تا ۶۰ میلیون تن برسد.

عباس زاده تشریح کرد: تحقق این مهم نیازمند افزایش ظرفیت تولید کنسانتره و نیز ۱۱۰ دستگاه ماشین آلات فعلی معدن به ۴۰۰ دستگاه است.

وی توضیح داد: ظرفیت هر یک از فازهای اول، دوم و سوم تغلیظ معدن مس سونگون در زمان حاضر هفت میلیون تن است و مجوز ۲۱ میلیون تن برای کارخانه چهارم با ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری را گرفته ایم.

وی گفت: برنامه تولید مس کاتد در مجتمع مس سونگون ۱۰۰ هزار تن تعریف شده بود که اکنون به ۲۰۰ هزار تن افزایش داده ایم و فاز اول تولید آن ۲۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز دوم آن نیز به زودی به مناقصه می رود.

بیوگرافی معبود عباس زاده - انعکاس ورزقان

مدیر مجتمع مس سونگون بیان کرد: تولید ۴۰۰ هزار تنی مس کاتد در مجتمع مس سونگون به معنای صادرات شش میلیارد دلاری است، ضمن اینکه درآمد ۲۲ هزار میلیارد تومانی سالانه فعلی نیز به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: قرار است کل مالیات مجتمع مس سونگون به آذربایجان شرقی بیای و مقدار آن ۲۵ درصد سود خالص مجتمع است که حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان در سال می شود.

وی افزود: در طراحی توسعه مجتمع مس سونگون، تامین انرژی بسیار مهم، تحقق آن نیازمند ۴۰۰ مگاوات برق و تولید ان از توان استان خارج است.

عباس زاده تشریح کرد: وزیر نیرو شرکت ملی صنایع مس ایران را مکلف به تولید یک هزار مگاوات برق کرده که ۴۰۰ مگاوات آن باید توسط محتمع مس سونگون محقق شود و از این رقم ۳۰۰ مگاوات در قالب نیروگاه خورشیدی است.

وی درباره فلسفه احداث آزمایشگاه جامع معدن و صنایع معدنی شمال غرب توسط مجتمع مس سونگون در شهرستان مرند نیز گفت: می خواستیم با دانشگاه های استان در زنجیره توسعه سونگون مشارکت کنیم و چون‌ ما قصد داشتیم آزمایشگاه احداث کنیم و توافق نامه ای نیز با دانشگاه تبریز در این زمینه از قبل داشتیم،گ و دانشگاه در مرند مکان و تجهیزات داشت، از آن برای احداث آزمایشگاه استفاده کردیم.

وی اضافه کرد: اگر می خواستیم این آزمایشگاه در ورزقان راه بیفتد ۲ سال طول می کشید؛ قرار نیست زنجیره ارزش مس در ورزقان محدود بماند، بلکه هدف ما توسعه کل استان است؛ اکنون بزرگ ترین‌معدن سنگ آهن آذربایجان شرقی در مرند واقع شده و متعلق به شرکت ملی مس ایران است.

مدیر مجتمع مس سونگون با بیان اینکه نمایندگان استان به طور متحد برای توسعه مس سونگون می کوشند، گفت: باید توسعه زنجیره ارزش در مجتمع اتفاق بیفتد تا بتوانیم از همه ظرفیت های استان استفاده‌کنیم و در همین راستام خواهیم ۳۰ شرکت در حوزه اکتشاف تأسیس کنیم، زیرا تاکنون یک شرکت استانی فعال در حوزه اکتشاف سونگون نداشتیم.

وی بیان کرد: مجتمع مس سونگون در حوزه عمل به مسوولیت های اجتماعی بیشترین هزینه را می کند و بیشترین تخریب را می بیند.

بیش از سه هزار میلیارد تومان طرح در حوزه عمل به مسوولیت های اجتماعی طراحی کردیم

وی تشریح کرد: در این راستا تاکنون یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساخت بزرگراه خواجه -ورزفان هزینه‌کرده ایم؛ این بزرگراه ژیو استراتژیک است که ایران را از بن بست خارج می کند و پیش بینی کل سرمایه گذاری آن برای ۸۰ کیلومتر در حد فاصل خواجه تا نوردوز ۲ هزار و پانصد تومان است.

عباس زاده توضیح داد: ساخت کمپ بین المللی ورزشی در ورزقان نیز از ۱۰ سال قبل مطرح بود که ما موفق شدیم یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن تعریف کنیم که از این رقم ۶۸۹ میلیارد تومان آن در سال نخست تخصیص می یابد.

وی ادامه داد: مجتمع مس سونگون در راستای عمل به مسوولیت های اجتماعی خود برای احداث سیستم فاضلاب شهرستان ورزقان ۲۰۰ میلیارد تومان و طرح آبرسانی به ۶۴ روستا نیز ۴۰ میلیارد تومان هزینه می کند.

وی از هزینه کرد ۷۵ میلیارد تومانی برای احداث پایگاه اطفای حریق جنگل های ارسباران به منظور پیشگیری از وقوع آتش سوزی در این ذخیره گاه طبیعی به عنوان یکی دیگر از مصادیق عمل مجتمع مس سونگون به مسوولیت های اجتماعی خود یاد کرد و گفت: ۳۵ میلیارد تومان از این رقم در مرحله اول اختصاص می یابد.

۱۴ مصوبه سفر رییس جمهوری با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش

مدیر مجتمع مس سونگون یادآوری کرد: سفر استانی رییس جمهور به مجتمع مس سونگون ۱۴ مصوبه با ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار به دنبال داشت.

وی تشریح کرد: طراحی ساختار هلدینگی شرکت ملی مس ایران یکی از مصوبات بود که از دل آن سه شرکت متولد می شوند.

وی گفت: استقلال شرکت مس آذربایجان بدین معناست که شرکت های استانی در زنجیره ارزش مجتمع مس سونگون مشارکت کنند و برای این منظور نیز به دنبال ایجاد ۳۰ شرکت در استان هستیم.

عباس زاده ضافه کرد: در این راستا ۲۵ درصد حساب های بانکی مجتمع مس سونگون نیز اکنون در بانک های استان وصول می شود.

به رعایت اصول توسعه پایدار در مجتمع مس سونگون پایبند هستیم

مدیرعامل مجتمع مس سونگون با اشاره به پایبندی این مجموعه به اصول توسعه پایدار در اجرای طرح های توسعه گفت: می توانستیم قرارداد کارخانه اسید سولفوریک را طوری ببندیم که ۵۰ میلیون یورو صرفه جویی داشته باشیم, اما با صرف ۲ هزار میلیارد تومان فناوری ۲۵ پی پی ام‌گوکرد را آورده ایم.

وی افزود: در راستای صیانت از محیط زیست ۴۰۰ هکتار هم‌ جنگل کاری را تعهد کرده ایم.

وی اضافه کرد: وقتی معدنی مجوز می کیرد، تمام فرآیندهای قانونی را طی می کند و پیوست زیست محیطی دارد.

عباس زاده یادآوری کرد: تخریب جنگلی نداریم، اما مشکل دامپ مواد باطله را داریم که سعی داریم آن را نیز با آغاز به کار هیپ لیچینگ برطرف کنیم.